förvara bröstmjölk?

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gwennie

hur länge kan man förvara bröstmjölk ikylskåpet? i frysen?
 
Sv: förvara bröstmjölk?

1 dygn i kylskåp, 1 vecka i frysen har jag för mig...
 
Sv: förvara bröstmjölk?

Om jag inte minns fel (var ett år sedan lilleman slutade amma och minnet är bra men kort), så är rekommendationen 3 dgr i kylskåp och ca 3 månader i frysen.
Annars kan du ju ringa bvc för att vara säker. Kanske finns det info på amningshjälpens hemsida
 
Sv: förvara bröstmjölk?

Jag tror jag har hört samma sak. Eller var det inte 1 dag i kylen och 3-6 månader i frysen?! *osäker*

Kolla på www.amningshjalpen.se - där har jag för mig att det står.
 
Sv: förvara bröstmjölk?

Om jag inte minns fel (var ett år sedan lilleman slutade amma och minnet är bra men kort), så är rekommendationen 3 dgr i kylskåp och ca 3 månader i frysen.
Annars kan du ju ringa bvc för att vara säker. Kanske finns det info på amningshjälpens hemsida

Stämmer. Ska man lämna in bröstmjölk (fryst) får den inte vara äldre än 1 månad.
 
Sv: förvara bröstmjölk?

konstigt att de e så olika...

Min kompis hade fått rekomendationerna 1 vecka och ett dygn
 
Sv: förvara bröstmjölk?

Frysa in i flaskor
Lämna alltid plats för mjölken att expandera när den fryser. Fyll inte flaskan ända upp.

Frysa in i iskubspåsar
Ett annat bra alternativ är att frysa in mjölken i de iskubspåsar som finns att köpa i vanliga matbutiker. Då är det lättare att tina upp precis den mängd mjölk man vill använda.

Frysa in i Baby Cup
Från Deklofi AB / Egnell kan man beställa plastburkar med lock som rymmer 50 ml st. Det går åt många burkar om man ska använda sig enbart av dem, men det fungerar jättebra att ha 4-6 st, frysa in mjölken i burkarna, och sedan ta ur "iskuben" av mjölk och förvara i en plastpåse tillsammans med de andra "kuberna" från samma månad. På så vis kan du märka upp påsar månadsvis - och få antalet burkar att räcka till bättre. Placera mjuka plastpåsar i en egen låda med hårda kanter i frysen så att risken för att plastpåsen skadas av andra frysvaror minimeras.
 
Sv: förvara bröstmjölk?

Frysa in i flaskor
Lämna alltid plats för mjölken att expandera när den fryser. Fyll inte flaskan ända upp.

Frysa in i iskubspåsar
Ett annat bra alternativ är att frysa in mjölken i de iskubspåsar som finns att köpa i vanliga matbutiker. Då är det lättare att tina upp precis den mängd mjölk man vill använda.

Frysa in i Baby Cup
Från Deklofi AB / Egnell kan man beställa plastburkar med lock som rymmer 50 ml st. Det går åt många burkar om man ska använda sig enbart av dem, men det fungerar jättebra att ha 4-6 st, frysa in mjölken i burkarna, och sedan ta ur "iskuben" av mjölk och förvara i en plastpåse tillsammans med de andra "kuberna" från samma månad. På så vis kan du märka upp påsar månadsvis - och få antalet burkar att räcka till bättre. Placera mjuka plastpåsar i en egen låda med hårda kanter i frysen så att risken för att plastpåsen skadas av andra frysvaror minimeras.

:bump:
 
Sv: förvara bröstmjölk?

1 dygn i kylskåp stämmer bra... Sen brukar mjölken börja se ganska skum ut, så du vill nog inte använda den ändå...

Jag frös in bröstmjölk i vanliga enliterspåsar. Mina barn är ju flaskuppfödda med bröstmjölk och första månaderna pumpade jag ur mycket mer än jag gjorde av med, så överskottet hamnade i frysen i 200 ml-portioner. Hällde det helt enkelt i plastpåsarna, förslöt med gummisnodd (hästgummisnoddar är super till sånt! :idea: ) och lade i frysen. Jag har härt lite olika hållbarhet i frysen, men jag använde av mina i ca 4 månader (först in, först ut osv)
 
Sv: förvara bröstmjölk?

Iom att jag pumpade fram all mjölk så hade jag alltid en del i kylen.... jag fick då rek 3dgr i kyl 3 mån i frys.....lite intressant att det skiljer sig en del
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad förvarar ni hästens täcken i? Klädpåsar? Vacuumpåsar?Dom ska förvaras en längre tid och jag vill att dom är täta så inga möss o dyl...
Svar
17
· Visningar
738
Senast: Svartkatt
·
Mat Fram med era bästa recept på körsbär som inte innebär att se skall förvaras i frysen.
Svar
7
· Visningar
220
Senast: Badger
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
602
Senast: Mia_R
·
Fritid Jag behöver tips på hur jag kan förvara min sticking när jag är ute på språng. I vanliga fall har jag en speciell väska, men det blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 575
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp