Försvaret tar komp

golit

Trådstartare
Man har lovat att försvara en liten del av Sverige under lite knappt en vecka, men verkar vilja göra undantag för helger.

Nu är ju inte Ryssland nåt hot men i alla fall... Är det inte lika bra att vi kör Mogens Glistrups gamla idé. Ersätt försvaret med telefonsvarare som säger vi ger oss.

... eller ge ÖB en knapp att tvittra budskapet för att uppgradera lite...
 
Sv: Försvaret tar komp

Vi har inget försvar längre... man kan tycka vad man vill om det men det är ett faktum. Det vi kan hoppas på om ryssen kommer är Finland och att en eventuell gerillarörelse bildas i Norrland (många jaktvapen och bra lokalkännedom där).
 
Sv: Försvaret tar komp

Nu har ju TeflonBildt sagt att vi inte ska reagera på allt.

Det är väl rimligt, men å andra sidan om vi inte kan reagera vad ska vi då överhuvud taget med försvaret till.

Hur många daghem kostar ett JAS?

Det är lite roligare och nödvändigare med manliga leksaker, även om de är trasiga.
 
Sv: Försvaret tar komp

Enveckas försvaret är ju inte på plats förrän 2023 - i dagsläget finns det i princip endast Hemvärnet med de nationella skyddstyrkorna, vilket då är Hemvärnets insatsförband.

Hemvärnet får idag ca 1% av armens budget - var dom lyckas stoppa undan resterande 99% undrar jag verkligen.

Vi skulle ärligt talat kunna dra in försvarsministerns tjänst eftersom vi ändå inte har något försvar...
 
Sv: Försvaret tar komp

Vi har nog inget särskilt effektivt försvar, nej.

Jag är inte så bildad i frågan, men jag kan inte se ett reellt hot någon stans ifrån. Vi har knappast något som egentligen intresserar Ryssland eller USA eller något annat land.

Om vi skulle bli anfallna av en stark militärmakt, är det stora problemet knappast av militär art utan att hålla samhället rullande med IT som är så lätt att släcka.

Personligen är jag osäker på behovet av ett militärt försvar - och det vi har tycker jag inte att vi ska skicka till Bosnien (historia) eller Afghanistan där våra unga män och kvinnor blir skadade fysiskt eller psykiskt.

Jaja. Det går att se olika på frågan.
 
Sv: Försvaret tar komp

Hela händelsen, då Moskva i övningssyfte gjorde ett skenangrepp mot svenskt luftrum är egentligen rätt genomskinligt.
Jag grundar det på följande.
1. Det svenska folket har ett via skolan o modersmjölken itutad aversion mot ett NATO-medlemskap
2. Ett Sverige med ett svagt försvar,blir trots egna utsägelser om neutralitet ett mkt osäkert kort vid en ev. konfliktmellan blocken, ja mellan NATO o Moskva. Och osäkra kort gillas inte av militärstrategerna.
3.Moskva är därför mkt intresserade av ett försvarsmässigt starkt oberoende Sverige, så genom att "skrämma " den svenska opinionen så hoppas man att Sverige rustar upp.

Moskva har sedan 1990 förlorat kraftigt i inflytande o land.Nu med råvarumiljarder bakom ryggen vill man ,vad det gäller militärt o ekonomiskt återta rollen som nr ett i östra Europa. Starka revanschistiska strömningar har vaknat till liv,Man vill ha tillbaka förlorade områden. Baltikum ligger då risigt till men tack vare dess medlemskap i NATO försvåras de intentionerna avsevärt
 
Sv: Försvaret tar komp

Mycket rent nonsens !

Vi har idag tiotusentals arbetslösa unga, skippa tramset med yrkesarmé (som fortfarande till viss del är uppfylld med värnpliktiga pga att rekryteringen inte funkar) och dra igång värnplikten igen.

Ambitionen med 4 riktiga bataljoner och 3 värdelösa "manöverbataljoner" är skrämmande låg, dom räcker inte ens till för att försvara ett utedass för att uttrycka sig krasst.

Vi skulle kunna ta i anspråk 25 000 unga svenskar varje år för värnpliktsutbildning, om dessa ersätts efter 4 år så skulle vi ändå tillgång till 75 000 färdigutbildade som inom 2-3 dagar kan sättas in som meniga skyttesoldater - befäl, från gruppchef och uppåt, och nyckelpersonal skulle då vara anställda. Då skulle vi med mindre tillskott kunna ha en här på 100 000 man som går att kalla samman på några dagar.

Men detta intresserar inte vårt värdelösa försvarsdepartement som bara vill ha en handfull GSS/K som kan skickas till andra sidan jordklotet... så att herrarna Schweinfeldt, teflon Bildt och the Borg kan känna sig viktiga när dom svassar runt sina idoler från USA.

När man talar om att sälja eller skrota fullt fungerande krigsmateriel i form av CV90 och Leopard som redan är betalda och klara så går det skam på torra land - Allt bara för att köpa in klenare fordon som bara duger till att jaga talibaner i nattsärk. :rage:

IO 14 är i allt väsentligt än så länge ett totalt misslyckande, Kejsaren är spritt språngande naken och vill inte lyssna...

Dagens FM är ett pengaslukande monster som trots sina stora kostnader inte levererar ett skvatt ! Gör om gör rätt, som en militär av den gamla stammen skulle ha uttryckt sig.
 
Sv: Försvaret tar komp

Mycket rent nonsens !

Vi har idag tiotusentals arbetslösa unga, skippa tramset med yrkesarmé (som fortfarande till viss del är uppfylld med värnpliktiga pga att rekryteringen inte funkar) och dra igång värnplikten igen.

Ambitionen med 4 riktiga bataljoner och 3 värdelösa "manöverbataljoner" är skrämmande låg, dom räcker inte ens till för att försvara ett utedass för att uttrycka sig krasst.

Vi skulle kunna ta i anspråk 25 000 unga svenskar varje år för värnpliktsutbildning, om dessa ersätts efter 4 år så skulle vi ändå tillgång till 75 000 färdigutbildade som inom 2-3 dagar kan sättas in som meniga skyttesoldater - befäl, från gruppchef och uppåt, och nyckelpersonal skulle då vara anställda. Då skulle vi med mindre tillskott kunna ha en här på 100 000 man som går att kalla samman på några dagar.

Men detta intresserar inte vårt värdelösa försvarsdepartement som bara vill ha en handfull GSS/K som kan skickas till andra sidan jordklotet... så att herrarna Schweinfeldt, teflon Bildt och the Borg kan känna sig viktiga när dom svassar runt sina idoler från USA.

När man talar om att sälja eller skrota fullt fungerande krigsmateriel i form av CV90 och Leopard som redan är betalda och klara så går det skam på torra land - Allt bara för att köpa in klenare fordon som bara duger till att jaga talibaner i nattsärk. :rage:

IO 14 är i allt väsentligt än så länge ett totalt misslyckande, Kejsaren är spritt språngande naken och vill inte lyssna...

Dagens FM är ett pengaslukande monster som trots sina stora kostnader inte levererar ett skvatt ! Gör om gör rätt, som en militär av den gamla stammen skulle ha uttryckt sig.

Hear,hear:up:
 
Sv: Försvaret tar komp

oh ryssarna vill bara hjälpa till lite så att deras svenska kollegor inte förlorar jobbet. :meh: hehe ...tja det är väl inte mankraft man slåss med, vi har väl aldrig haft mankraft att stå emot någon nation överhuvudtaget om de väl bestämt sig.

En annan teori är att ryssarna behöver sälja lite gas och olja och annat och tycker att Sverige gott kan lätta på pungen och köpa.
 
Sv: Försvaret tar komp

Mycket rent nonsens !

Vi har idag tiotusentals arbetslösa unga, skippa tramset med yrkesarmé (som fortfarande till viss del är uppfylld med värnpliktiga pga att rekryteringen inte funkar) och dra igång värnplikten igen.

Ambitionen med 4 riktiga bataljoner och 3 värdelösa "manöverbataljoner" är skrämmande låg, dom räcker inte ens till för att försvara ett utedass för att uttrycka sig krasst.

Vi skulle kunna ta i anspråk 25 000 unga svenskar varje år för värnpliktsutbildning, om dessa ersätts efter 4 år så skulle vi ändå tillgång till 75 000 färdigutbildade som inom 2-3 dagar kan sättas in som meniga skyttesoldater - befäl, från gruppchef och uppåt, och nyckelpersonal skulle då vara anställda. Då skulle vi med mindre tillskott kunna ha en här på 100 000 man som går att kalla samman på några dagar.

Men detta intresserar inte vårt värdelösa försvarsdepartement som bara vill ha en handfull GSS/K som kan skickas till andra sidan jordklotet... så att herrarna Schweinfeldt, teflon Bildt och the Borg kan känna sig viktiga när dom svassar runt sina idoler från USA.

När man talar om att sälja eller skrota fullt fungerande krigsmateriel i form av CV90 och Leopard som redan är betalda och klara så går det skam på torra land - Allt bara för att köpa in klenare fordon som bara duger till att jaga talibaner i nattsärk. :rage:

IO 14 är i allt väsentligt än så länge ett totalt misslyckande, Kejsaren är spritt språngande naken och vill inte lyssna...

Dagens FM är ett pengaslukande monster som trots sina stora kostnader inte levererar ett skvatt ! Gör om gör rätt, som en militär av den gamla stammen skulle ha uttryckt sig.

Instämmer med föregående talare :bow: jag tror inte man kan prata om försvar längre :crazy:
 
Sv: Försvaret tar komp

Tja, det är väl en rätt tydlig effekt av alla skattesänkningar. Mindre skatt in ger staten sämre förutsättningar att leverera. Försvar är ju alla materielsporters moder och kostar massor.
 
Sv: Försvaret tar komp

Jag är inte så bildad i frågan, men jag kan inte se ett reellt hot någon stans ifrån. Vi har knappast något som egentligen intresserar Ryssland eller USA eller något annat land.

Vi är en platt yta land som ligger på bra avstånd, det torde räcka. Bara att landa på och bygga baser, på tex Gotland som tydligen ligger bra strategiskt för att hålla koll på länderna runt Östersjön.

Men iofs om vi faktiskt struntar i om vi blir av med Gotland och lite annan landyta så har vi väl ingenting att skydda.

(Utom ev en del väldigt sällsynta jordartsmineraler i Norrland och har jag väl för mig råvara för kärnbränsle?).

Dessutom har Ryssland nosat på Norge några gånger på senare tid.
 
Sv: Försvaret tar komp

kan vi inte köra en "liftarens guide till galaxen" och bara meddela att Sverige har stängt ner sin verksamhet och att vi ringer upp?
 
Sv: Försvaret tar komp

Den mest rationella lösningen är väl att vi blir fullvärdiga medlemmar av NATO.
inför allmän värnplikt igen
och får därigenom dels ett betydligt vassare försvar + att inte vår vapenindustri står offside när det gäller att sälja till natoländer...
 
Sv: Försvaret tar komp

Jag har ärligt talat lite svårt att se NATO som framtiden, för mig är NATO snarare förfluten tid...

Hur kan jag säga nått sånt ?

Jo, USA lämnar Europa. USA vill ha sitt fokus på Stilla havet, inte Atlanten.

Detta är helt korrekt av USA då vi ser en tydlig maktförskjutning mot Stilla havet. Vi ser idag "u-länder" som är begynnande stormakter, det är egentligen bara att följa pengarna - 2050 förutspås Kina ha dubbelt så hög BNP som USA, USA har då BNP i paritet med Indien och Brasilien.

I framtiden kommer vi få se en värld som styrs av Kina, Brasilien, Indien, Ryssland, USA, Europa, kanske Afrika. Fixerade allianser som WP och NATO kommer snart att höra till det förgångna är jag rädd för.

Vi kan mao inte förlita oss på att någon annan försvarar Sverige. Det är dags att vi inser att svenskt försvar är en svensk angelägenhet och inget som vi kan vältra över på någon annan.

http://www.ted.com/playlists/73/the_global_power_shift.html
 
Sv: Försvaret tar komp

Jag kan inte låta bli att se det tragikomiska i att det är en borgerlig regering som nedrustat försvaret så och avskaffat värnplikten. Dessutom med TeflonCarl "U-båten" Bildt i regeringen.
 
Sv: Försvaret tar komp

kl

Behövs ett försvar? Finns det något hot?

Undrar en totalt obildad Enya, så ursäkta korkad fråga.
 
Sv: Försvaret tar komp

Tja, det är väl en rätt tydlig effekt av alla skattesänkningar. Mindre skatt in ger staten sämre förutsättningar att leverera. Försvar är ju alla materielsporters moder och kostar massor.

Det tror jag inte alls på. Det var ju sossarna som påbörjade nedmonteringen av försvaret. Lite mer förvånande att moderaterna fortsätter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp