Första tandläkarbesöket.

bananabambi

Trådstartare
Vad gör de då? Min knodd kommer knappast vilja öppna munnen :devil: Och den som väl får dit fingrarna gör det på egen risk :angel:
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Vi har varit på barnens första. Det var mest information om hur man ska sköta tänderna. Hon frågade vad barnen åt, om de använde napp osv. De fick varsin tandborste.

Hon tog en blixtkoll på tänderna, dvs lyfte snabbt på läpparna, sen var det klart. Det verkade inte som om det var det viktigaste.

Våra barn tillhörde riskgrupp 3 och blir kallade igen när de är 3 år.

/Timsetim
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Vad menas med riskgrupperna?

Jag registrerade inte att tandsköterskan sa riskgrupp förrän jag återgav vad som hänt för min sambo och han frågade samma sak. :o Så jag vet faktiskt inte. Men vi kom fram till att det nog var en "bra" riskgrupp om vi inte skulle bli kallade förrän om tre år? :smirk:

/Timsetim
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Jag tror att alla utan några problem hamnar i riskgrupp 3, men om man som förälder har upptäckt några problem, eller det finns någon risk pga arv osv så blir man nog kallad tidigare. En gissning från min sida är att om man som förälder deklarera att tandborstning är överreklamerat och att man ger barnen rent socker innan de somnar varje kväll så blir man nog kallad igen... :angel: :D
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Jag hör ju egentligen inte hit men var hit och tjuvkikade :angel:

PÅ vårat jobb så kommer barnen första gången vid 3 år av den enkla anledningen att landstinget i västmanland inte ger ersättning innan det.
På första besöket får barnet se de flesta av våra vanligaste sakerna som spegel, sond och ditten men datten. Man går igenom kost med föräldrarna och räknar tänderna (om barnet vill öppna munnen, annars tar man det året efter det). Avslutas med att barnet får välja något från asken.

Landstinget (i västmanland) kräver att alla barn ska komma minst varannat år för undersökning, men är man riskgrupp 1, alltså mycket karies m.m., så ska man undersökas 1 gng om året. Vi kallar alla våra barnpatienter 1 gng om året utom kariespatienterna som får komma en gång i halvåret.

Viktigaste är att om det inte går så bra första gången så tar man nya friska tag året därefter. Man kan inte påskynda något när det gäller barn.

/Lina
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

PÅ vårat jobb så kommer barnen första gången vid 3 år av den enkla anledningen att landstinget i västmanland inte ger ersättning innan det.
På första besöket får barnet se de flesta av våra vanligaste sakerna som spegel, sond och ditten men datten. Man går igenom kost med föräldrarna och räknar tänderna (om barnet vill öppna munnen, annars tar man det året efter det). Avslutas med att barnet får välja något från asken.


Nja I alla fall i Sala som tillhöra västmanlands landsting så kallas man när man är 1 och sedan när man är tre så vidare de inte har ändrat i år... Och skulle det inträffa något som kräver behandling så ersätts det, men rutin undersökningar sker inte. Men första besöket är inte hos en tandläkare utan tandsköterska, det är kanske det du menar?
Men kosten gick vi inte igenom när jag var in med Elin när hon var tre, förutom att vi pratade om godis.
Med Freddan hade vi ett års kontrollen i höstas, men det blev inte så mycket diskuterat om kosten då heller, sköterskan konstaterade rätt så snabbt att jag hade koll på det, så sen pratade vi om några saker som jag undrade över, lät Freddan kolla runt lite, tittade lite på en tand som jag var orolig över och fick en tandboste. Men i normala fall tittar de inte i munnen på ettåringarna.
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

*kl*

Jag ska gå med min ettåring i början av maj. Fick lämna återbud första gången pga sjukdom. Jag har hört talas om (bryska) undersökningar av ettåringar där bebisarna efteråt vägrat öppna munnen och borsta tänderna hemma sen! Så jag har varit lite nervös, minst sagt. Vår lille kille är så duktig med att borsta tänderna och det vill jag inte ha fördärvat.

Om det går till som ni berättar så slipper jag kanske vara nervös längre. :)
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Jag bor i Sala och min dotter blev kallad första gången som 1-åring...
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Barn under 3 år tillhör bvc även vad gällande deras tänder så de räknas inte till tandvården förrän de har fyllt 3 år. Så det är inte ändrat i år utan det har varit så i många år. Landstinget ersätter inte "tandvård" för barn under 3 år till tandläkare/hygienist/profylaxssköterska.

Vi tar naturligtvis emot våra patienters (jag jobbar inom privattandvård) barn som är under 3 år om de har varit med om ett trauma och exempelvis ramlat och slagit i framtänderna med napp i munnen. Annars är det inte förrän de har fyllt 3 år och innan det är så är det bvc som har ansvaret.

Och visst är det som du säger att de inte tittar på ettåringars tänder. Jag vet inte hur gammal TS barn är då jag inte är in här så ofta och snokar men jag berättade hur våra undersökningar går till när barnen har fyllt 3 år. För det var det rubriken fråga efter enligt min tolkning om första tandläkarbesöket =)

Det där med kosten är nog från fall till fall så det tror jag inte att du ska hänga upp dig på. Våran hygienist är väldigt noga med vad man stoppar i sina små änglar då hon är mycket engagerad i sitt jobb, så hon pratar mer än gärna om kost för att undvika onödig kariesrisk :)

Hmm... undrar om jag har svarat på allt nu? Vi får hoppas på det ;)

/Lina
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Mycket möjligt att ni som privatpraktiserande inte ersätts, men folktandvården kallar i vilket fall som helst ettåringar, och det är då information om kosten, och jag skulle gissa att informationen man får beror nog på vilken kontakt man får från början, vi var väldigt överens, och fick en kommentar att jag var tillräckligt insatt så jag behövde inte få någon mer information från henne.

Däremot på 3 års kontrollen så pratade vi mindre kost, men däremot tittades det på tänder, om barnet inte vill gapa vid första tillfället kallas man igen. Elin var dock ganska så väl förberedd och klättrade upp i tandläkarstolen ganska så omgående och frågade om tandläkaren inte skulle titta snart...:D Vilket hon gjorde och konstaterade att det såg jättebra ut och sen så skulle vi bli kallade igen när hon var fem år. Vilket nog kommer att bli i höst...
Vi pratade även napp, men eftersom Elin och vi redan hade kommit överens om när hon skulle sluta så var inte heller det några större andledning till diskussion.
 
Sv: Första tandläkarbesöket.

Ftv har ju alltid större ansvar än vad vi har, de har t.ex. krav på att behandla patienter och det har inte vi. Kan ju vara så att bvc och folktandvården hör ihop på ngt sätt :idea:
Jag är egentligen inte så jätte insatt i barntandvård mer än det jag har skrivit här men det är helt underbart att höra att det har gått bra för dig och din dotter hos tandläkaren!

En del barn blir helt förtvivlade när de kliver in innanför dörren och det är lite tråkigt :( men oftast går det ju bra för så stort allvar är det ju inte med barnen när de är små! Som jag sa tidigare, funkar det inte så bra första gången tar man nya friska tag nästa gång :)

Lycka till även i framtiden med dina barn och tandläkaren :) så får vi hoppas att TS fick svar på sina frågor nu när vi kapade tråden :angel:

/Lina
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om detta är rätt tråd, om inlägget ska vara i sommartråden-22 eller om det ska vara en egen tråd. Det får moderator avgöra...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 432
Senast: Badger
·
Gravid - 1år Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid...
Svar
14
· Visningar
1 916
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 786
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp