första maten..

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Har börjat med potatis till lilla Ida nu.
Hon har verkat så intresserad så hon har fått börja trots att hon inte ens är 5 månader än :smirk: .
Men hur fort fram kan man gå?
Hon har nu i tre dagar fått en tesked potatis (blandat med min mjölk till puré), och det slukar hon snabbt och verkar vilja ha mer, hur länge bör hon få lite (har glömt allt sen förra gången känner jag :crazy: ) och när kan man börja öka potionen?

Tänkte ge potatis den här veckan och ta morot nästa.. låter det som en bra plan?
För att tredje veckan kunna indroducera typ majs osv.

När kan man börja ge smörgåsrån och sådana saker, när kan hon börja smaka en liten smörgås?

Hon vill ha ALLT vi äter, hon sitter och smackar och ser sugen ut :) .
Kul, för brorsan var negativ från första smakisen och krånglar ju med maten än idag.....
 
Sv: första maten..

Jag som aldrig följde några regler gav mina så fort de började visa intresse. Så ge henne mer potatis om hon vill ha. Låt henne smaka en mjuk macka med lite smör och utan kanter om hon vill.

Det enda du ska vara lite vaksam på är att hålla lite koll så hon inte får magknip förståss.

När mina pojkar var i 5 månadersålder hade jag redan bytt ut ett ersättningsmål mot mat och håll på att byta ett mål mot frukostgröt också.
 
Sv: första maten..

Jag hade nog gjort som Mysaan också.
Låtit henne äta det hon vill av potatisen (utan att gå till överdrift då)

Smörgåsrån kan du också prova nu eller en liten smörgås.

Finns ju även gröt från 4 månader,och de smakportionerna är ganska stora vill jag minnas.

och som sagt ha lite koll på så hon inte får ont i magen,
 
Sv: första maten..

Zaria skrev:
Smörgåsrån kan du också prova nu eller en liten smörgås.

Smörgåsrån är behändigt att ta till och smälter i barnets mun men är skräp! De innehåller vitt vetemjöl och härdade fetter och har inget i små barnakroppar att göra! Bättre då med en smörgås. Kanske kan trådskaparen baka själv? Då blir det ju riktigt gott! :d
 
Sv: första maten..

nä ,smörgåsrån är väl inget man livnär sig på,dock brukar jag dela ett och ge min 11 månaders för att han skall sitta still och vara tyst medan jag äter upp,så gjorde jag när han var yngre också,EFTER maten :crazy:
 
Sv: första maten..

Sóley skrev:
Smörgåsrån är behändigt att ta till och smälter i barnets mun men är skräp! De innehåller vitt vetemjöl och härdade fetter och har inget i små barnakroppar att göra!

Lite OT, men hur är det med de här nya smörgåsrånen med dinkelmjöl och fullkorn?
De måste ju vara nyttigare?
 
Sv: första maten..

Sóley skrev:
Smörgåsrån är behändigt att ta till och smälter i barnets mun men är skräp! De innehåller vitt vetemjöl och härdade fetter och har inget i små barnakroppar att göra! Bättre då med en smörgås. Kanske kan trådskaparen baka själv? Då blir det ju riktigt gott! :d
:) Gott?
Då har du inte smakat de bröd jag har bakat :crazy: .
Det är ju inget jag ska ge som mat utan mest som sysselsättning, gav det till sonen just som sysselsättning, men mat, det är det ju knappast, mest skräp som du säger!
 
Sv: första maten..

ja det är klart... ja jag vet ju att sonen började ju äta direkt när han var 4 månader (som var rekomendationen då) och han fick ju gröt tidigt vad jag kan minnas.. vet inte varför jag skulle behöva vara mer försiktig med tvåan :) , så knepig man är :smirk:
 
Sv: första maten..

Poxz skrev:
Lite OT, men hur är det med de här nya smörgåsrånen med dinkelmjöl och fullkorn?
De måste ju vara nyttigare?

Jag visste inte ens att det fanns! Men hur nyttigt bröd än framställs som innehåller det ofta väldigt lite fullkorn och på tok för mycket härdade fetter.

*smyger i mig kexchoklad och hoppas att ingen ser* :p
 
Sv: första maten..

Mina barn fick palsternacka och jordärtskocka bland det första - och det tyckte dom om. De fick så mycket de ville blandat med smör och mjölk (min som jg hade mjölkat ur alltså!)
 
Sv: första maten..

Jag körde potatis i tre dagar sedan bytte jag till palsternacka som jag gav i två dagar. Sedan körde jag en ny rotsak/frukt var eller varannan dag, det man få passa sig för är ju mangold, spenat, nässlor etc. Det man vill se med smakisarna är om barnet skulle reagera allergiskt mot något, sedan är det natruligtvis bra att barnet får bekanta sig med många smaker.
Jag började ge gröt (Sempers havre-majs) efter att ha gett smakisar i ca 14 dagar och plötsligt lärde de sig hantera maten i munnen (innan åkte det mest ut och in). Jag har gett fullkornsrånen några veckor efter smakintroduktionen, har inte varit några problem alls
 
Sv: första maten..

ja jag läste det så jag har köpt "gammelpotatis" till henne :) (eller köpt och köpt... snodde ur mammas påse :D )
 
Sv: första maten..

Hm, skulle kanske köpa palsternacka och testa också då... så kan jag ju testa morot imorgon!
Spännande med mat.
Och hon bara slukar det, hon kastade sig efter skeden förrut :D . Matvrak som mamma :o ...
 
Sv: första maten..

Mina barn älskade palsternacka. :) Majspure var en annan hit. Vilket sitter kvar än i dag då jag inte kan servera majs till maten för då äts bara majsen. :crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 683
Senast: MML
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 970
Senast: nejlica
·
Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
20 748
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp