Första hästen:) Vad behöver jag?

honeynr1

Trådstartare
Hej allihoop:)

Nu är det så att jag äntligen hittat hästen med H och detta blir min första alldeles egna höst*lyckan, kan ni tänka er*?:)

Den stora killen ska iväg på besiktning imorgon och om allt går bra åker han till sitt nya hem:)

Detta har gått väldigt snabbt (letat häst ett bra tag nu) men snubblade liksom över hästen med H :) Så nu måste jag ha råd på vad ja ska AKUTköpa om besiktningen går igenom?

Vad behöver jag ?

Jag tänker mig detta:
Ryktsaker
Första hjälpen-låda (jodopax, bomull etc)
Täcke får jag med och en överenskommelse har gjorts att jag lånar sadeln tills jag hittar en själv.


Men vad mer behöver jag ?? hjälp mig nu!
 
Träns
Passande bett
Några schabrak
Nån extra grimma, grimskaft
Broddnyckel, extra brodd

Det jag kommer på nu.
 
Antagligen står du ju i ett stall där du kanske kan låna ihop saker som du inte kommit på att du behöver...

Men se till att du har ett litet apotek minst i form av koksalt på engångsförpackningar, bomull - gärna på rulle, vetrap, sårsprej, termometer, pincett, sax, pannlampa (ett helvete att inte ha om olyckan är framme och man har kass belysning). Brems är bra att ha även om jag aldrig använt min på 4 år...

Sadeln skulle du ju låna. Se till att du köper ett bett hästen är van att gå med, förutsatt att det är vettigt som den har nu då. Fråga om storlek och tjocklek.

*Träns, nosgrimma hästen funkar bra på för jag anser att det är onödigt att byta ut för mkt till en ny häst man inte känner.
*2 st Schabrak så du har ett i utbyte.
*Grimma (2 st) + grimskaft.
*Borste, hovkrats, ryktborste + skrapa, svamp, handduk.
*Täcken (vintertäcke, regntäcke, stalltäcke) beroende på väder och behov (finns mkt begaganat till en trevligare peng, det är himla dyrt att köpa allting samtidigt om det ska vara nytt, reservtäcken behöver knappast vara lika fräsiga som det huvudsakliga utan huvudsaken är att man kan byta till ett torrt om det är skitväder flera dagar i rad). Ett funktionstäcke kan vara bra att ha, ett man kan lägga på om hästen är svettig eller blöt. Inte fleece, utan typ ull eller våffeltäcke...
*Reflexer om du ska ut i mörkret.
*Benskydd om den brukar ha det.

Jag får hem min nya häst i januari och jag är glad att jag har en häst sedan innan så mkt av grejerna har jag redan, nu när jag tänker på hur mkt jag köpte till den i start-kit :o Det är bara täcken jag måste köpa eftersom det inte är samma stl, och ett bett. Resten är ju sånt jag kan se med tiden vad den passar i.
 
Akut så behövs det ju bara grimma, grimskaft och ryktborstar som behövs egentligen

Sen mindre akut är ju träns, bett, sadelgjord, schabrak, benskydd, passande täcken, stall apotek. Osv.
Rekomenderar inte att akutköpa allt på en gång. Leta hellre fram ngt som du verkligen vill ha och som du vet kommer passa hästen.
Då jag köpte min häst så stod hon kvar hos säljaren ett tag, det jag köpte först var sadel, sen täcke, benskydd. sen grimma, gjord och träns med bett. I den ordningen :p.
Fick låna lite av varje från säljaren (jobbade där) och fick lägligt nog lite allt möjligt smått och gott av släkten då jag fyllde år ngn vecka senare :p.
Man behöver inte mycket I början, man byter ofta ut allt efterhand ändå när man lärt sig vad hästen fungerar med :). Så
Börja smått och låt utrustning högen växa långsamt :).
 
Hej Allihop,

tyvärr blir det nog inget hästköp, är så hemskt besviken =(

Hästen uppvisade rejält blåsljud och veterinärens rekommendation var att göra en ultra. Ägaren meddela att hon ska sälja hästen innan helgen och att hon har andra köpare på G. Jag ville göra en ultra men tidigast tid fanns på måndag och därmed blir det inget köp.

Känns himla trist =(
 
Tråkigt, men då var det ändå inte meningen att du skulle ha just den hästen. Man ska inte köpa på sig problem, de kommer ofta ändå med tiden. Lycka till att hitta en ny frisk häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 777
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 565
Senast: Blyger
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Sesca
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
759
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp