Första babyrummet - inredning

voltis

Trådstartare
Det kliar ordentligt i fingrarna efter att få börja inreda ett barnrum! Rum har vi så det räcker och blir över, så där är det inga problem. Känns samtidigt lite tidigt , barnet kommer i oktober :D När började ni?

Har börjat kolla runt lite på tips och idér, och nu vill jag se Bukefalisternas baby/barnrum!

Två saker är helt färdigplanerade: rummet har en ljusblå färg på väggarna, så det får vara, då det är rätt nymålat. Sen vill jag måla ngt motiv på ett av väggarna tänkte jag. Vet ju ännu ej könet på barnet, så någorlunda könsneutralt så jag kan starta i god tid hehe. Funderare på en "klase" ballonger i glada färger kanske? Vill ha rummet rätt avskalat, men ändå ngn färgklick. Sen tänkte jag ha resten av möblerna i vitt. En annan idé var vita fluffiga moln... men det är inte så färgglatt?

Har också ett hörnskåp som tillhört min kära farmor som jag tänkte måla lite motiv på, men kan inte bestämma mig där heller. Kul kanske om väggmålningen och hörnskåpet matchade varandra?
Ska klä om en gammal fotölj också, men inte bestämt färg ännu.

Så fram med bilder, tips och idér! Självklart inte bara till mig utan till alla som behöver tips! :banana:
 
Sv: Första babyrummet - inredning

I mitt ena barnrum är tapeten lite tråkigt lilablå. Då köpte jag väggdekaler eller vad det heter, alltså klistermärkan man sätter på väggen.
Det är nallar och andra djur med ballonger bla.
De går att ta bort om man tröttnar.
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Funderat på dekaler med, Wallies har jag kollat på.
Även sett att man kan köpa ord, eller meningar i snygga stilar som man kan sätta upp...
Svårt detta! Älskar ju inredning och nu har jag ju en jättemöjlighet att göra ett rum alldeles från grunden.

Ska fota rummet, hörnskåpet och fotöljen (den är dock hos mina föräldrar) så får vi se vad vi hittar på med dessa :D:idea:
 
Sv: Första babyrummet - inredning

åh vilken bra tråd! Sätter mitt avtryck här så jag kan följa den :D
Själv håller vi på med husbygge och då blir det eget rum till Alfons. Jag har tänkt mig ljust gröna väggar med någon rolig fondvägg. Vet dock ej hur fondväggen ska se ut. Någon kul iaf. Det är väl så långt jag har tänkt nu, så jag följer med i tråden så jag också får lite idéer :)

så jättebra tråd du har startat ;)
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Har visat dem förut men här är bilder på Elivias rum.

DSC_0084.jpg


DSC_0083.jpg


DSC_0082.jpg
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Kul att höra, vi får hålla den vid liv tillsammans då :D Jag har några månader på mig att få det klart men bäst att börja i tid hehe.

:banana:
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Vilka härliga varma färger! Ett typiskt roligt barnrum :idea:

Jag hade som plan att göra ett milt babyrum först, och sen när barnet blivit lite större (lekåldern) och man vet dess intressen så ska jag göra om till ett mer lekvänligt barnrum.
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Det kliar ordentligt i fingrarna efter att få börja inreda ett barnrum! Rum har vi så det räcker och blir över, så där är det inga problem. Känns samtidigt lite tidigt , barnet kommer i oktober :D När började ni?

Har börjat kolla runt lite på tips och idér, och nu vill jag se Bukefalisternas baby/barnrum!

Två saker är helt färdigplanerade: rummet har en ljusblå färg på väggarna, så det får vara, då det är rätt nymålat. Sen vill jag måla ngt motiv på ett av väggarna tänkte jag. Vet ju ännu ej könet på barnet, så någorlunda könsneutralt så jag kan starta i god tid hehe. Funderare på en "klase" ballonger i glada färger kanske? Vill ha rummet rätt avskalat, men ändå ngn färgklick. Sen tänkte jag ha resten av möblerna i vitt. En annan idé var vita fluffiga moln... men det är inte så färgglatt?

Har också ett hörnskåp som tillhört min kära farmor som jag tänkte måla lite motiv på, men kan inte bestämma mig där heller. Kul kanske om väggmålningen och hörnskåpet matchade varandra?
Ska klä om en gammal fotölj också, men inte bestämt färg ännu.

Så fram med bilder, tips och idér! Självklart inte bara till mig utan till alla som behöver tips! :banana:

Du kan ju sätta på matchande wallies på skåpet. Min andre son har på sin byrå och säng. Då behöver du ju inte bestämma motiv till riktig målning förrän senare
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Ja funderade på det. Många wallies finns ju i små och stora varianter, eller till och med både och i samma paket :idea:

Nu måste jag komma på vilket motiv jag ska välja bara hehe. Och sen på ngt sätt matcha gardiner och tyget på fotöljen också.

Det är så kuuuul!! :banana::bump:
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Sonens rum innan vi möblerade om
25674579.jpg

25674580.jpg

23250485.jpg


Walk in closet i väntan på bebis nr.2
25674589.jpg

23250498.jpg


Vaggan betyder för mkt för den ska ställas ner i källaren, nu använde katterna den som säng. Bebis nr.2 beräknas inte ankomma först i början av januari ;)


Såhär hade de som bodde innan oss
25840603.jpg

25840602.jpg
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Haha vårt "walkin closet" är också blivande babyrum :D :banana:

NU har jag nog kommit på tema! Får/lamm!
De är söta, ulliga och passar till alla kön och personligheter i början. Lite fridfullt så där också.

Undra om jag ska försöka måla själv eller köpa wallies?
Och hörnskåpet är ju vitt, då syns de kanske inte så bra?
Kan man kanske ta samma ljusblåa nyans och bara måla ett parti at skåpet just där fåren ska vara?
 
Sv: Första babyrummet - inredning

men gud vilken vacker vagga :love: gammal?
 
Sv: Första babyrummet - inredning

skönt ändå att du har några månader på dig! Vi fick bygglov precis när jag blev gravid. Tajming ;) Men vi lever trångt (37 kvadrat) än så länge, alfons sover i vårt sovrum och har alla sina leksaker i stor rummet. Han fyller 1 i september så då ska hans eget rum vara klart.

Jag vill ha väggdekaler med ord, typ skriva Alfons någonstans eller något annat gulligt.

Jättekul att se att söta barnrum :)
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Alfons, vad sött! :love:

Sett att man bla kan beställa valfria namn och ord som är i trä, jättefina!

Nu velar jag mellan lamm och söta kor.. jag älskar kor! Kanske man kan ha både och? Alltså söta, mjuka, milda kor och lamm. Inte sådana där verkligehetstrogna.

Typ denna stilen, eller ännu mer tecknade..

url
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Wallis är ju bra, bara att rycka ner när barnet blivit för stort för dem. Men då kanske de ändå vill måla om?

Fellow: Mina föräldrar köpte vaggan när jag skulle födas. Så den är bara 24 år gammal. Men det är många som använt den och jag hoppas att mina barnbarn oxå kommer få sova i den :love:
 
Sv: Första babyrummet - inredning

kl

Vi har precis flyttat in i vårt nybygge nu i dagarna och håller på att komma i ordning...

My sover i våran säng nu, och det lär hon göra ett bra tag till, så än så länge behöver hon inte ha något eget rum. Sen när hon kanske eventuellt vill sova i ett eget rum, men inte så långt ifrån oss, kan hon sova i arbetsrummet som ligger kloss an till vårt sovrum. Planen är dock inte att det ska bli hennes rum, utan hennes rum ska vara på undervåningen (tillsammans med hennes framtida syskons sovrum =). Så så länge hon inte vill sova långt ifrån oss men ändå behöver ha ett eget rum till leksaker, garderob och så, så får hon ha ett rum som hon osver i (arbetsrummet) och ett lekrum. Så har vi löst det. Just nu kräver hon inte så mycket utrymme dock =)

I arbetsrummet har vi en lilagrå tapet och en fondvägg i en lite lljusare nyans med blommor på. Den är jättefim och stämningen i rummet är väldigt trevligt och lugnt. Tror att det blir perfekt för henne om hon ska sova här senare. I hennes lekrum där nere ska det dock bli lite en lite gladare och mer färgglad känsla tror jag, men man kan ju vänta tills hon blivit lite äldre och man vet mer vad hon tycker om.

TS: Jag tycker att det verkar som en jättebra idé att köra på får och lamm!

//Julia
 
Senast ändrad:
Sv: Första babyrummet - inredning

Jag bara måste visa den söta tapeten vi har på en vägg i Alice rum, som hon dock bara leker i.

Den är det tecknade får på.

P4010023.jpg


helhetsbild

P4010020.jpg
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Jag gjorde om lite i Isaks rum igår (bilder kommer).
Dock funderade sambon på om vi skulle byta plats på rummen och då får i så fall Isak sitt rum i nuvarande datarummet. Men då får vi flytta vårat sovrum också och det är ju så :love:. Så vi får se, dock skulle det ändå till viss del underlätta att göra så.
 
Sv: Första babyrummet - inredning

Puttar upp tråden.
Ev ska vi flytta isaks rum och behöver tips
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp