Försäkringskassan...

Sv: Försäkringskassan...

Stor del av mammorna ammar och klarar man amma är man för frisk för att få sjukskrivning...

Är du för sjuk för att ta hand om ditt barn är det så att du inte ens ska kunna ta barnet 20 sek medans din sambo/make är och kissar. Trust me, så säger FK här ;-)
 
Sv: Försäkringskassan...

en sak jag inte förstår är att varför ska jag bli sjukskriven av en läkare som intygar att jag inte kan jobba alls, å sen ska en läkare på försäkringskassan som aldrig har träffat mej ta beslutet? varför kan man inte införa att man går till en läkare på försäkringskassan direkt så han kan ta det beslutet direkt? värför ska man behöva gå å betala 150kr hos en läkare för att få ett intyg på att man inte kan jobba,och sen sitter läkaren på försäkringskassan å bestämmer att jag inte har rätt till ersättning??? jag skulle verkligen skämmas om jag jobbade på försäkringskassan...........

Det är såhär att rehabiliteringshandläggaren på FK är den som tar beslut om rätten till sjukpenning. INGEN annan. Även om de påstår det ibland; en del handläggare verkar vilja "gömma sig" bakom försäkringsläkarens bedömning. :smirk:

Försäkringsläkaren är en slags medicinsk expertis och "konsult" till rehabhandläggaren. Ofta är Försäkringsläkaren också en praktiserande läkare som jobbar vissa dagar som FL på FK. När du går till en läkare så är den läkarens uppdrag att lyssna på dig; att göra en bedömning utifrån vad du själv säger/uppger och utifrån fynd läkaren kan (eller inte kan.... ) göra rent medicinskt. Läkaren är "på din sida". Försäkringsläkarens roll är att vara en slags objektiv part som granskar intyget från din sskr läkare ur ett försäkringsmässigt perspektiv. Handläggaren på FK ställer frågor till FL om rimligheten i bedömningarna som din sskr läkare gjort; om hur länge en sådan sjukdom kan bedömas nedsätta arbetsförmågan mm.

Handläggaren fattar beslut utifrån flera olika underlag; det medicinska underlaget från sskr läkare, den bedömning som FL gör, vad du själv uppger/säger. Underlaget från FL är TUNGT vägande. Den handläggare som "går emot" FL:s bedömning måste ha ordentligt på fötter. Men; man KAN göra det. Jag har gjort det ett par gånger när jag jobbade som rehabhandläggare.

Ett problem (som jag nu tror börjar "räta upp sig") är att systemet varit väldigt generöst längre tillbaka. Reglerna har varit desamma i alla år, men både läkare och FK har tidigare tolkat dem mer generöst. Tyvärr har ett visst "missbruk" av sjukförsäkringen därmed uppstått. Läkare som sjukskriver folk utan att ens ha ett hum om vad personmen sysslar med (även fast sskr ska ske utifrån om man klarar sitt jobb eller inte. Jag har själv råkat ut för en läkare som envist hävdade att han skulle sskr mig när jag hade fått ett benbrott. Jag ville inte, eftersom jag klarade att studera; som var min sysselsättning just då; trots benbrottet), läkare som sjukskriver månad efter månad och år efter år utan att remittera människan till tex beteendevetare när man för längesen borde gjort det (jag har själv ifrågasatt en sådan läkare när jag jobbade på FK. Hans svar: "joo, det vore nog bäst.... men hon vill ju inte gå dit...".). Även om de allra flesta läkare och handläggare på FK har gjort och gör ett bra jobb enligt konstens alla regler så har sådana här "rötägg" förut "slunkit" igenom. Jag vet tex en läkare på en ort i närheten som alltid sjukskrev vem som än ville... i folkmun sades det "gå till XX XX då får du alltid sjukintyg" och då när FK inte ifrågasatte intygen överhuvudtaget så fick ju alla sjp som ville. Hon var inte väl ansedd bland sina kollegor förstod jag...
 
Sv: Försäkringskassan...

Den läkaren jag gick till på Hälsocentralen ville först inte ens lyssna på vad jag hade för jobb. Han sa bara "Jovisst jag kan sjukskriva dig men FK kommer inte att godkänna det":crazy:

Det är också en kulig inställning.
 
Sv: Försäkringskassan...

Den läkaren jag gick till på Hälsocentralen ville först inte ens lyssna på vad jag hade för jobb. Han sa bara "Jovisst jag kan sjukskriva dig men FK kommer inte att godkänna det":crazy:

Det är också en kulig inställning.

Ja, det kan man ju undra över...
Det är ju av högsta intresse vilket jobb en person har. För det är ju just arbetsförmågans vara eller icke-vara som är intressant.

Men... som sagt: det verkar som att FK blivit väl rigida vad gäller just besvär som följder av graviditet. Och kanske visste denna läkare att FK helt enkelt inte godkänner något alls där graviditeten finns "i botten"...
 
Sv: Försäkringskassan...

Precis!

I förrgår var jag så arg att jag skrev ett mycket surt brev till länsdirektören för FK här (bara en sån sak! Det finns ingen information någonstans på FK:s hemsida om vem han är och hur man kontaktar honom!) och vidarebefordrade brevet till lokala tidningen...:devil:

Idag ringde länsdirektören och bad mig om ursäkt. Nästa vecka ska områdeschefen kontakta mig och jag ska få en egen handläggare som jag kan ha till alla mina ärenden.

Det var fint och jag blev glad, men jag kan ju inte vara ensam om att ha det här problemet? Alla andra då?:confused:
 
Sv: Försäkringskassan...

Kan bara svara för mig själv och jag har inte haft några problem med sjukskrivning, varken när jag var gravid eller när jag var mammaledig (och jag ammade sonen även då). Jag blev sjukskriven runt vecka 30 pga ryggproblem det ända försäkringskassan ville veta (de ringde upp mig) var om jag inte kunde få några andra arbetsuppgifter vilket jag förklarade var omöjligt och då godkände de min sjukskrivning.

Sen ramlade jag av hästen när Theo var 2,5 månad och skadade knäet och ryggen. Då var jag sjukskriven 1 månad (jag gick på kryckor och kunde inte ta hand om honom själv) heltid och 2 veckor halvtid. Inte heller då bråkade försäkringskassan utan endast ringde och hörde vem som passade sonen då pappan inte lämnat in föräldrarledigtansökan. Till saken hör att pappan bara jobbar fre-sön så vissa helger fixade vi så att hans brors familj, min mormor mm passade mig och Theo..

Som sagt jag har ingetting att klaga över utan tyckte att de handläggare jag har fått har skött det hela bra! De har trott på vad jag berättat och accepterat detta och därav har jag fått igenom mina sjukskrivningar. Tror mkt kan hjälpa om ni själva ringer och pratat samt förklarar ärendet med handläggaren. Om inte de ringer upp er och frågar så får ni ringa upp dem och förklara istället ;) . Jag har ju haft turen att mina handläggare brytt sig så pass mkt att de tagit sig tiden att kolla upp när det är något det undrar över istället för att ge avslag :D .
 
Sv: Försäkringskassan...

en sak jag inte förstår är att varför ska jag bli sjukskriven av en läkare som intygar att jag inte kan jobba alls, å sen ska en läkare på försäkringskassan som aldrig har träffat mej ta beslutet? varför kan man inte införa att man går till en läkare på försäkringskassan direkt så han kan ta det beslutet direkt? värför ska man behöva gå å betala 150kr hos en läkare för att få ett intyg på att man inte kan jobba,och sen sitter läkaren på försäkringskassan å bestämmer att jag inte har rätt till ersättning??? jag skulle verkligen skämmas om jag jobbade på försäkringskassan...........

Det kan faktiskt vara tvärtom med, jag är en dubbeldiagnosare och har två behandlande läkare som i sina läkarintyg skrivit att dom anser att jag kan jobba MEN dom tittar bara på EN av mina sjukdomar, dom får inte skriva läkarintyg utifrån min andra diagnos. FL anser efter att ha läst bägge läkarutlåtandena att jag inte kan jobba och jag kommer att få tidsbegränsad sjukersättning.
 
Sv: Försäkringskassan...

Hm märker att det verkligen har blivit värre...när jag fick min tös med akutsnitt blev jag sjukskriven en månad=normal tid för andra liknande bukoperationer...
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag har också fått foglossningar tidigt är i vecka 17. Jag blir trött och irriterad av smärtan. Det jobbigaste är att jag har så liten mage men är så handikappad, jag kan inte rida, inte springa, inte gå normala prommenader, inte fara o köpa foder osv.... Egentligen klarar jag faktiskt mitt jobb bra med den biverkningen att jag bara sover när jag kommer hem. Så jag jobbar heltid men tar någon föräldradag med 3åringen lite då o då.

Just nu testar jag vattengympa och foglossnings bälte. Försöker undiva chokladpraliner ;) Har en jättebra sjukgymnast och jag hoppas att kunna jobba tiden ut fast har bestämt att jag ska ta halvtid föräldraledigt med storebror sista månaden iallafall.

Jag jobbar som säljare i butik. Kan undvika tunga lyft och ta kortare pauser så ja jag har väll ett optimalt graviditets jobb...

Har också förstått att FK inte alltid godkänner foglossning som sjukskrivningsberättigat. Träffade förra gravideten vissa mindre bra läkare så vill helst slippa gå o träffa någon sådan.
 
Sv: Försäkringskassan...

Det hade jag ingen aning om, tack för infon! Hur mycket tillfällig föräldrapenning får man ta ut? Och de dras alltså inte på de vanliga fp dagarna?

En sak till, hade jag rätt i antagandet att man inte ens får ta hand om sitt barn när man är föräldraledig, dock sjukskriven?
 
Sv: Försäkringskassan...

Precis!:bow:
Det är ju så att arbetsoförmåga ska bedömas i relation till nuvarande sysselsättning/arbete. Om man arbetar ska läkaren bedöma huruvida arbetsförmågan är nedsatt i relation till mitt nuvarande arbete; om man är föräldraledig ska läkaren bedöma huruvida arbetsförmågan är nedsatt i relation till föräldraledigheten; alltså förmågan att ta hand om barnet.

Det som är viktigt att komma ihåg är att egentligen bedöms inte sjukpenningrätt enbart utifrån att man har en diagnos/sjukdom; det som bedöms är om denna diagnos/sjukdom nedsätter arbetsförmågan. Därför kan tex en person som jag (kontorsarbetande) kanske ha viss eller hel arbetsförmåga även om jag skulle bryta benet och vara gipsad. Medan en lokalvårdare eller asfaltsläggare knappast kan ha någon arbetsförmåga alls i sitt arbete med en sån skada.

Men då kan jag inte förstå min väninna som är konditor, och var sjukskriven pga hosta, kan få sin sjukskrivning godkänd av FK. Hon påstår själv att hon skulle kunna ta ganska många andra jobb förutom att jobba med livsmedel.

Hon kommer absolut inte överens med sin arbetsgivare och vill inte jobba kvar pga av arbetssituationen, och hon har fått läkaren att hjälpa henne. Hon har fått en rethosta hon inte blir av med, och hon vill inte längre stå bakom kassan eller i kallköket. Då blev hon sjukskriven. Rimligvis borde väl inte FK godkänna det då, eftersom sjukskrivningen enbart handlar om att det för kunderna inte ser trevligt ut med personal som hostar. Hon kan ju klara av andra jobb, arbetsförmågan är ju inte nedsatt ett dugg?
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag hoppas det blir så för mig, nu när jag faktiskt ska få en handläggare. Annars är det ju lite jobbigt att ringa runt till hela Gästrikland, Hälsingland och Jämtland och prata med olika människor som har hand om olika delar av mitt ärende.

Min svägerska blev sjukskriven för sina åderbråck, fick jag reda på igår. De visade jag inte ens upp för läkaren. Jag kanske ska gå dit igen...
 
Sv: Försäkringskassan...

*kl*

Jag har haft "turen" att bli sjukskriven pga andra orsaker än graviditeten denna gång. Hade annars fått söka sjukpenning pga foglossning och trötthet och det hade ju inte varit särskilt lönt att å igenom med dagens regler på FK.

Det jag tycker är skrämmande är att (enligt en överläkare på lasarettet) FK har fått ett bonussystem den senaste tiden som belönar handläggare som inte släpper igenom så många sjukskrivningar. Läkaren hade en god vän som jobbar där nu och som sa att det var helt vansinnigt uppbyggt... Inte ofta man kan önska att ens läkare ljuger!

Jag har inget emot att FK granskar fallen - ibland är det konstiga saker som folk försöker få igenom (typ träningsvärk i fingrarna efter ett träningsläger med fiolorkestern som gör att man inte kan använda tangentbordet...). MEN jag tycker nog inte om att en handläggare utan utbilding har rätt att ifrågasätta mina symptom som en läkare har diagnostiserat.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringskassan...

Men då kan jag inte förstå min väninna som är konditor, och var sjukskriven pga hosta, kan få sin sjukskrivning godkänd av FK. Hon påstår själv att hon skulle kunna ta ganska många andra jobb förutom att jobba med livsmedel.

Hon kommer absolut inte överens med sin arbetsgivare och vill inte jobba kvar pga av arbetssituationen, och hon har fått läkaren att hjälpa henne. Hon har fått en rethosta hon inte blir av med, och hon vill inte längre stå bakom kassan eller i kallköket. Då blev hon sjukskriven. Rimligvis borde väl inte FK godkänna det då, eftersom sjukskrivningen enbart handlar om att det för kunderna inte ser trevligt ut med personal som hostar. Hon kan ju klara av andra jobb, arbetsförmågan är ju inte nedsatt ett dugg?

Men om hon ÄR konditor och tillsvidareanställd på företaget så är det just i relation till det jobbet som FK bedömer sjukpenningrätten till att börja med. Om hon däremot blir arbetslös så är det rätt osannolikt att hon kommer fortsätta få sjukpenning; för då bedöms hennes arbetsförmåga i relation till hela arbetsmarknaden.

Att hon vill sluta och inte vill göra andra saker som hon skulle kunna klara är ju inte säkert att hon upplyst FK om... :smirk:
 
Sv: Försäkringskassan...

Men då kan jag inte förstå min väninna som är konditor, och var sjukskriven pga hosta, kan få sin sjukskrivning godkänd av FK. Hon påstår själv att hon skulle kunna ta ganska många andra jobb förutom att jobba med livsmedel.

Eftersom hon är anställd så måste hon kunna sköta det jobbet hon är anställd för att sköta.

Jag är arbetslös och sjukskriven och är man det så kan man inte klara av något jobb alls.

Min sambo var nyss sjukskriven pga sin högra axel för att han inte kunde sköta sitt jobb som elektriker hade han däremot haft ett jobb på kontor tex så hade han inte behövt vara sjukskriven.
 
Sv: Försäkringskassan...

Eftersom hon är anställd så måste hon kunna sköta det jobbet hon är anställd för att sköta.

Jag är arbetslös och sjukskriven och är man det så kan man inte klara av något jobb alls.

Min sambo var nyss sjukskriven pga sin högra axel för att han inte kunde sköta sitt jobb som elektriker hade han däremot haft ett jobb på kontor tex så hade han inte behövt vara sjukskriven.

Precis!! Med ett litet tillägg till din första mening:
Eftersom hon är anställd så måste hon kunna sköta det jobbet hon är anställd för att sköta eller anpassade uppgifter hos arbetsgivaren.
 
Sv: Försäkringskassan...

Precis!! Med ett litet tillägg till din första mening:
Eftersom hon är anställd så måste hon kunna sköta det jobbet hon är anställd för att sköta eller anpassade uppgifter hos arbetsgivaren.

Och om det inte är möjligt att ge den sjukskrivne andra arbetsuppgifter som hon kan sköta pga av sin sjukdom så har hon rätt till sjukskrivning ( visst är det så? )
 
Sv: Försäkringskassan...

Och om det inte är möjligt att ge den sjukskrivne andra arbetsuppgifter som hon kan sköta pga av sin sjukdom så har hon rätt till sjukskrivning ( visst är det så? )

Jepp, exakt så är det. (däremot tvistar ju ibland FK och arbetsgivaren över just det där med om det är möjligt...)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 877
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 867
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp