Försäkringskassan...

Sv: Försäkringskassan...

Ungefär som arbetsförmedlingen alltså? Som ska se till att de som är inskrivna gör som a-kassans regler säger.

ööö, ja?? Vad trodde du? Att de flesta som arbetar på FK gör precis som de känner för? Att de är sadister som skiter i att betala ut sjukpenningar för att de tycker det är roligt? :confused:
 
Sv: Försäkringskassan...

Var det inte senast igår de pratade på radion om problemen FK haft med något företag eller vad det var som hanterade sjukskrivningarna? Att de inte godkände sjukskrivningar som skulle godkännas osv? Ska se om jag hittar något på SR's hemsida!

Edit: Hittade
Försäkringskassan slutar köpa ifrågasatta utredningar

Försäkringskassan anlitar oseriöst bolag

Oseriöst företag utreder sjukskrivna

Pressmeddelande från Försäkringskassan

Såvitt jag kan se när jag snabbt kollar nu på dina länkar handlar det om att man köpt så kallade försäkringsmedicinska utredningar av någon privat aktör. Sådana köper FK ibland (och har gjort länge) i ärenden där man är lite tveksam till hur länge sskr kommer att fortgå; om personen verkligen NÅGONSIN kommer återfå arbetsförmåga eller om sjukskrivande läkaren verkligen gjort allt som krävs. De som gör utredningen presenterar ett underlag till FK och det underlaget är en del av underlaget som FK har för att bedöma sjukpenningrätten. Ingen annan än FK bedömer sjukpenningrätten. Om däremot underlagen varit undermåliga/missvisande så kan naturligtvis FK:s bedömning följa med det.

Det verkar ju bra att FK slutar samarbetet med en aktör som inte gör vettiga utredningar!
 
Sv: Försäkringskassan...

Och med vad skulle du börja jobba med igen 10 dagar efter förlossningen?

Jag är övertygad om att om du verligen JOBBADE och inte kunde lyfta pga ett kejsarsnitt skulle du få omplaceras eller i värsta fall sjukskrivas.

Eftersom hon jobbar på ett slakteri, så verkligen JOBBAR hon också. Det är ingen dans på rosor och absolut inget slöjobbande som gäller om man jobbar inom det :cool:

Tror inte det finns en chans att kliva in och jobba inom alla stationer efter ett snitt..
 
Sv: Försäkringskassan...

Men Tím, är du alldeles övertygad om att det inte bara berodde på din egen envishet, att du släpade dig runt på jobbet i stället för att sitta hemma på soffan och käka praliner? Nog för att ditt jobb m¨h'nda kunde utföras med dig hängande på gåstolen, tyvärr har de flesta andra inte samma möjlighet.
Vid min första graviditet blev jag sjukskriven pga foglossningar, för det var liksom inte praktiskt möjligt för mig att arbeta med den smärtan trots att jag jobbade vid datorn. Jag kunde inte stå och jobba pga smärtan och inte heller sitta pga smärtan.

Graviditet är ingen sjukdom, men den orsakar ibland problem som gör att man faktiskt HAR nedsatt arbetsförmåga. Det sorgliga är ju i de fallen när man har två personer med t.ex ryggsmärtor, att den som har smärtor pga graviditet inte får vra sjukskriven, bara för att det beror på graviditeten. Medan den som har trillat av hästen FÅR vara sjukskriven. (det var något liknande fall beskrivet i aftonblaskan för ett antal år sedan) Arbetsoförmågan är ju liksom densamma.
Och man har ju inte "beställt" symptom som orsakar nedsatt arbetsförmåga bara för att man ahr blivit gravid.
Jag undrar liksom HUR det är tänkt att man ska kunna försörja sig i de fall det blir problem innan sista tredjedelen av graviditeten - så man kan börja plocka av sina förädlradagar. Inte för att man VILL göra det kanske, men för att man i alla fall har en försörjningsmöjlighet där.
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag gick med (och födde i) sjukgymnastikens gåstol. :p

Men nej, ingen sjukskrivning bara för foglossning, det är i högsta grad ett graviditetssymtom och inte en sjukdom. Det är säkert olika vad olika landsting och FK har för policy.

Det fåniga är att eftersom min foglossning inte gick över så skulle jag antagligen kunnat blivit sjukskriven för den EFTER förlossningen, hade skitont när jag jobbade även efter fem månader.

Jag kan inte ditt jobb naturligtvis, men enligt min erfarenhet så tror jag att dina arbetsuppgifter lättare kan utföras med hjälp av en gåstol, än mina... :)

Beträffande FK, så ville de ha mig omplacerad innan de godkände sjukskrivning, men än så länge har jag inte sett till något sjuksköterskearbete bakom ett skrivbord på en akutmottagning. Och då har jag ändå jobbat där i 8 år.......

Men om du hade ont 5 månader efter förlossningen och inte klarade av ditt jobb, så BORDE du ju rimligen fått en sjukskrivning godkänd? Eller ansökte du inte ens?
 
Sv: Försäkringskassan...

Eftersom hon jobbar på ett slakteri, så verkligen JOBBAR hon också. Det är ingen dans på rosor och absolut inget slöjobbande som gäller om man jobbar inom det :cool:

Tror inte det finns en chans att kliva in och jobba inom alla stationer efter ett snitt..

Det var inte det jag ifrågasatte, utan om hon verkligen bara tänkte ta fp i 10 dagar och sedan jobba heltid. I så fall borde man ju kunna sjukskrivas, men de flesta mammor är ju hemma längre och då ska i så fall sjukskrivningen gälla att man inte kan ta hand om bebin. Typ allvarlig förlossningspsykos eller dubbelsidiga gipsad armbrott.
 
Sv: Försäkringskassan...

och då ska i så fall sjukskrivningen gälla att man inte kan ta hand om bebin.

Precis!:bow:
Det är ju så att arbetsoförmåga ska bedömas i relation till nuvarande sysselsättning/arbete. Om man arbetar ska läkaren bedöma huruvida arbetsförmågan är nedsatt i relation till mitt nuvarande arbete; om man är föräldraledig ska läkaren bedöma huruvida arbetsförmågan är nedsatt i relation till föräldraledigheten; alltså förmågan att ta hand om barnet.

Det som är viktigt att komma ihåg är att egentligen bedöms inte sjukpenningrätt enbart utifrån att man har en diagnos/sjukdom; det som bedöms är om denna diagnos/sjukdom nedsätter arbetsförmågan. Därför kan tex en person som jag (kontorsarbetande) kanske ha viss eller hel arbetsförmåga även om jag skulle bryta benet och vara gipsad. Medan en lokalvårdare eller asfaltsläggare knappast kan ha någon arbetsförmåga alls i sitt arbete med en sån skada.
 
Sv: Försäkringskassan...

Jippo & Ameo : Man sjukskriver sig bara inte i mitt jobb. Jag har liksom förbrukat min kvot livet ut på den där första graviditeten.

Däremot kan ingen tvinga en att göra det man KAN eller piska en att göra något man inte orkar pga graviditet.

Självklart antog jag en mer tillbakadragen position än att hela tiden var den som sprang mellan laben, och självklart avstod jag från genomlysning.

Men att bara äta praliner det gjorde jag på egen bekostnad all ledig tid :D

Att vara sköterska på en akutavdelning skulle jag tacklat så att gick dit och gjorde saker i den takten jag kunde så hade arbetsgivaren snabbt insett att jag fick typ ha passa telefonenansvar eller någon annan fysiskt lugnare placering istället för stt kubba runt. Det är ju oftast bättre att man är på jobbet och gör det man kan än att man inte är där alls.

Det är när man sjukskriver sig de slipper att fundera på hur de ska lösa ens tillfälliga arbetsuppgifter.

Men vi har varit många läkare med foglossning som tolkat reglerna lika och inte sjukskrivit oss eller varandra.
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag börjar fundera på kvinnliga hovslagare, bönder mm som kanske inte har kollegor som kan backa upp. Mitt jobb kan manpower hitta en ersättare till snabbt om det behövs, men alla har det ju inte så.
Har man då tex överjävlig foglossning, eller "bara" en jättemage som gör att man inte kan utföra sitt jobb, då måste man ju i princip bli sjukskriven.

Som tillexempel hovis (då säkert egen också) är det svårt att inta en tillbakadragen position. Och jag kan tänka mig att arbetsställningen gör en graviditet jobbig, att stå framåtböjd med gravidmage kan ju inte vara så lätt i längden. Lite foglossning på det, så vill inte jag vara med längre.
 
Sv: Försäkringskassan...

Graviditet är ingen sjukdom, men den orsakar ibland problem som gör att man faktiskt HAR nedsatt arbetsförmåga. Det sorgliga är ju i de fallen när man har två personer med t.ex ryggsmärtor, att den som har smärtor pga graviditet inte får vra sjukskriven, bara för att det beror på graviditeten. Medan den som har trillat av hästen FÅR vara sjukskriven. (det var något liknande fall beskrivet i aftonblaskan för ett antal år sedan) Arbetsoförmågan är ju liksom densamma.
Och man har ju inte "beställt" symptom som orsakar nedsatt arbetsförmåga bara för att man ahr blivit gravid.
Jag undrar liksom HUR det är tänkt att man ska kunna försörja sig i de fall det blir problem innan sista tredjedelen av graviditeten - så man kan börja plocka av sina förädlradagar. Inte för att man VILL göra det kanske, men för att man i alla fall har en försörjningsmöjlighet där.

:bow: :bow: :bow:

Exakt min mening! Det jag vänder mig mot i FK:s handläggning är dels att de tar ca 30 dagar på sig, vilket innebär att jag i värsta fall blir utan ersättning en hel månad om jag stannar hemma, dels litar mer på sin försäkringskasseläkare som inte träffat mig än den läkare som de facto sjukskrev mig. Han varnade mig dock för att FK troligtvis inte skulle godkänna sjukskrivningen.

Igår satt jag hela dagen i telefon och försökte få rätsida på saken. Nästan alla handläggare jag pratar med är supertrevliga men de följer ju bara reglerna som andra satt upp, det är verkligen inte deras fel. Nu har jag kommit fram till följande i just mitt ärende:

:devil: jag kan inte omplaceras, jobbar ensam som djurskötare
:devil: graviditet är ingen sjukdom
:devil: ont i ryggen, hjärtklappning och förhöjt blodtryck räknas inte som sjukpenninggrundande besvär när man är gravid
:devil: jag har inte rätt till havandeskapspenning eftersom jag går på aktivitetsstöd
:devil: alltså måste jag ta ut föräldradagar för att kunna vara hemma
:devil: jag ska föda med planerat kejsarsnitt och det innebär att jag kommer att snittas ca två veckor före beräknat förlossningsdatum. Då kan jag teoretiskt ta ut föräldradagar två månader före kejsarsnittet, OM jag kan få ett nytt moderskapsintyg och det kan jag inte nu för min mvc håller på att flytta...:crazy: Dessutom ska vi ha möte och bestämma exakt datum 14 juni så innan dess kanske inte bm vill skriva nytt moderskapsintyg ändå.

Hur jag än vänder mig är ändan verkligen bak just nu. Mina chefer är underbara men bekymrade för de ser ju att jag egentligen inte orkar med speciellt mycket av jobbet men försöker ändå, och långsamt går det...

Men det jag är surast på är att det finns folk som på fullt allvar verkar tro att man kan mjölka 44 kor (uppbundet) två gånger om dagen, skotta hundratals kilo ensilage och hö, flytta halvvilda kor och att det är jämförbart med att sitta vid ett skrivbord. Var finns den individuella bedömningen?
Och hur kan man tro att vanliga människor med vanlig ekonomi har råd att vänta 30 dagar på ett beslut från FK?
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag börjar fundera på kvinnliga hovslagare, bönder mm som kanske inte har kollegor som kan backa upp. Mitt jobb kan manpower hitta en ersättare till snabbt om det behövs, men alla har det ju inte så.
Har man då tex överjävlig foglossning, eller "bara" en jättemage som gör att man inte kan utföra sitt jobb, då måste man ju i princip bli sjukskriven.

Som tillexempel hovis (då säkert egen också) är det svårt att inta en tillbakadragen position. Och jag kan tänka mig att arbetsställningen gör en graviditet jobbig, att stå framåtböjd med gravidmage kan ju inte vara så lätt i längden. Lite foglossning på det, så vill inte jag vara med längre.

ja, det är väl såna yrkesgrupper som också kan berättigas till havandeskapspenning. Men det får man ju inte ta ut så tidigt i graviditeten... å andra sidan har man ju ingen "jättemage" i början heller...
 
Sv: Försäkringskassan...

Men det jag är surast på är att det finns folk som på fullt allvar verkar tro att man kan mjölka 44 kor (uppbundet) två gånger om dagen, skotta hundratals kilo ensilage och hö, flytta halvvilda kor och att det är jämförbart med att sitta vid ett skrivbord. Var finns den individuella bedömningen?
Och hur kan man tro att vanliga människor med vanlig ekonomi har råd att vänta 30 dagar på ett beslut från FK?

Det är ju som så att de ska göra en bedömning av sjukpenningrätten utifrån det jobb du har. .... sen har det nog drivits "in absurdum" att inga som helst grav-problem kan vara sjp-berättigade. Det är väl därför som Jämo anmäler FK för könsdiskriminering (se tidigare inlägg med länk).

Gällande sena beslut så låter det väldigt länge att vänta 30 dagar. Har du kollat upp vad de säger att det ska ta? Jag har ingen koll på exakt hur lång tid de "garanterar", men nog borde de ha någon regel kring detta. Och i så fall kan du ju åtminstone kontakta chefen för FK hos er och påtala den felaktiga/försenade hanteringen.
 
Sv: Försäkringskassan...

De "ligger efter"... På samtliga avdelningar...:devil:

Det kanske har något med saken att göra att min ansökan om havandeskapspenning handläggs i Ljusdal, sjukpenningen i Sundsvall, aktivitetsstödet denna vecka flyttas från Hudiksvall till Östersund och jag själv bor i Sandviken.

Det är väl sådant som kallas effektivisering:banana: men när jag bodde i Stockholm tog aktivitetsstödet aldrig mer än 12 dagar att få. Sist tog det 27 här och det verkar inte bli bättre denna månad.
 
Sv: Försäkringskassan...

Och med vad skulle du börja jobba med igen 10 dagar efter förlossningen?

Jag är övertygad om att om du verligen JOBBADE och inte kunde lyfta pga ett kejsarsnitt skulle du få omplaceras eller i värsta fall sjukskrivas.

Men nu brukar inte de flesta mammor återgå till arbete så tidigt utan vara hemma med bebin.

Det går att ta hand om en bebis trots diverse krämpor.

Många vill vara sjukskrivna för att spara fp-dagar men så är nog inte försäkringarna tänkta.

Jag var f.ö. halvt sjukskriven under första graviditeten, först pga ett kraftigt ovariellt överstimuleringssyndrom (låg inlagd) och sedan pga tarmvred och foglossning.

Ingen ifrågasatte det. Iofs var det ju självförvållat men över gränsen för vad en normal graviditet ska ställa till med.

Under andra graviditeten hade jag en sjuhelvetes foglossning och klarade inte att jobba fullt (vi har 60-timmarsveckor på full tid) men då tog jag ut annat ledigt (semester, komp, flex) för att få kortare dagar och vilopauser. Och sambon fick dra ner på studietakten för att vara "levande stöd" och ta min del av kubbandet efter 3-åringen. Foglossningen är ju rent graviditetsrelaterad så den får man bekosta själv, liksom.

Jag ska inte jobba och jag vill inte ha snitt. Jag kommer vara hemma i minst ett år.

Jag har redan vart sjukskriven i 5 veckor pga rygg ont och att jag svimmar efter jag ansträngt mig. Jag vågar inte räkna hur många kg jag lyfter per dag eller hur många kg jag puttar. Men om jag kör in 5 vagnar, så är det minst 1.000kg (ca 200kg/st) och en ko skalle väger ca 20 kg, och 100 skallar, det är 2.000kg sen har vi ju det man lyfter när vi slaktar svin och får på det. Lättare positioner klarar jag inte av eftersom jag måste stå framåt lutad.

Det jag reagerade på var en insändare i senaste nr av en gravid-tidning, då en skrev in att hon hade det väldigt jobbigt och svårt efter sitt snitt och försäkringskassan inte sjukskrev henne för det så pappan kunde ta hand om barnet. Hon klarade inte av att ta hand om sig själv efter de 10 dagarna, hur ska hon då även klara av en bebis?
Hade det däremot vart en operation av något slag, hade de sjukskrivit henne.


Så blir det snitt får man väl se till att efter några dagar åka in och operera bort blindtarmen :angel:
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag hade gärna snittats tretton gånger om, bara jag fick sova mer i början. Fysiskt ont är inget i jämförelse med sömnbrist :crazy: :p :angel:

Och kan man inte ta hand om sitt barn ser man till att hamna hos en läkare som förstår och kan utföra bra formulerat intyg.
Men tycker inte man ska sjukskrivas per automatik.... det brukar väl ändå bara vara 14 dagar sjukskrivning vilket motsvarar pappans 10 pappadagar :confused:
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag hade gärna snittats tretton gånger om, bara jag fick sova mer i början. Fysiskt ont är inget i jämförelse med sömnbrist :crazy: :p :angel:

Och kan man inte ta hand om sitt barn ser man till att hamna hos en läkare som förstår och kan utföra bra formulerat intyg.
Men tycker inte man ska sjukskrivas per automatik.... det brukar väl ändå bara vara 14 dagar sjukskrivning vilket motsvarar pappans 10 pappadagar :confused:

Nej det finns säker de som mår och känner sig hur bra som helst efter förlossningen och de som är sängliggandes i princip. Ingen förlossning är ju den andra lik!

Blir man sjukskriven kan pappan ta ut föräldraledigt, du kan ju inte ta ut FL båda två.
 
Sv: Försäkringskassan...

*kl*
Min förra graviditet var jag sjukskriven till 75% från fjärde månaden. detta pga ryggsmärtor och foglossningar. Jag jobbade då som ridskolechef, och klarade i princip bara kontorsjobbet, varav största delen består av lektionsplanering, vilket det inte är så stor mening med om man inte kan ha lekionerna...
Jag är nu gravid i v 15+2, och är sjukskriven till 25 % för foglossningar. Detta för att jag inte klarar tunga lyft. De sista dagarna har dock foglossningarna förvärrats kraftigt, så jag har nu problem med att gå och stå öht. Jag har dock inte fått något besked än från fk, så jag vet inte än om ens mina 25% som jag och läkaren kom överens om från början blir godkända. Jag kommer nu dessutom att försöka utöka sjukskrivningsprocenten, för i dagsläget kan jag knappt göra mer än fodra kraftfoder.
 
Sv: Försäkringskassan...

en sak jag inte förstår är att varför ska jag bli sjukskriven av en läkare som intygar att jag inte kan jobba alls, å sen ska en läkare på försäkringskassan som aldrig har träffat mej ta beslutet? varför kan man inte införa att man går till en läkare på försäkringskassan direkt så han kan ta det beslutet direkt? värför ska man behöva gå å betala 150kr hos en läkare för att få ett intyg på att man inte kan jobba,och sen sitter läkaren på försäkringskassan å bestämmer att jag inte har rätt till ersättning??? jag skulle verkligen skämmas om jag jobbade på försäkringskassan...........
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 877
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 867
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp