Försäkringskassan...

T

tazza

:devil:

...Vill inte godkänna min sjukskrivning eftersom "graviditet är ingen sjukdom". Nä, men ryggont och hjärtklappning och extrem trötthet på grund av mitt fysiskt tunga jobb då?

Det är som att säga "det är ingen sjukdom att promenera" om jag under promenaden blivit påkörd av en bil.

Suck.
 
Sv: Försäkringskassan...

:devil:

...Vill inte godkänna min sjukskrivning eftersom "graviditet är ingen sjukdom". Nä, men ryggont och hjärtklappning och extrem trötthet på grund av mitt fysiskt tunga jobb då?

Det är som att säga "det är ingen sjukdom att promenera" om jag under promenaden blivit påkörd av en bil.

Suck.

Jag är också dödligt less på det där. Det du bör göra är att kolla odentligt att det i ditt sjukintyg tydligt framgår att du inte kan sköta ditt arbete pga de besvär du har, och i vilken omfattning de hindrar dig från att arbeta. Har haft besvär med otaliga läkare som bara skriver typ "depression" på sjukintyget, och så får man avslag. Det måste liksom framgå övertydligt att man har så stora besvär att man faktiskt inte kan sköta sitt arbete, annars godkänner inte FK. (Ibland godkänner de inte ändå, men då har man iaf gjort vad man kan.)
 
Sv: Försäkringskassan...

Har inga barn själv så jag har egentligen ingen koll på detta men: Arbetsmiljölagen, (3:3) "Blivande mödrar som arbetar med fysiskt krävande arbete har rätt att få arbeta med annat under graviditeten eller få havandeskapspenning."
Varför väljer du att sjukskriva dig (ja, jag förstår ju att du inte kan jobba med det du gör nu)? Är det inte bättre att få ut havandeskapspenning eller be om mindre fysisk arbetsuppgift om du orkar/kan?
Snälla utbilda mig, är ju nästan rädd för att skaffa barn pga alla papper, regler, rättigheter och allt, vad är skillnaden? :o :D
 
Sv: Försäkringskassan...

Har inga barn själv så jag har egentligen ingen koll på detta men: Arbetsmiljölagen, (3:3) "Blivande mödrar som arbetar med fysiskt krävande arbete har rätt att få arbeta med annat under graviditeten eller få havandeskapspenning."

Det stämmer det du säger; havandeskapspenning kan man få om man har ett fysiskt krävande arbete. Jag antar dock att just definitionen av "fysiskt krävande" är ganska snäv. Och FK betalar inte ut havandeskapspenning i första taget; i första hand ska arbetsgivaren erbjuda andra (lättare) arbetsuppgifter. Om däremot ag inte kan det så har man rätt att få havandeskapspenning.

Rent allmänt:
Det är svårt att få sjukpenning under graviditet eftersom man inte kan bli sjukskriven pga sin graviditet så att säga. Det är ingen sjukdom att vara gravid. Och vissa besvär under en graviditet anses som "normala" och därmed ej berättigande till sjp. Det diskuteras ju dock fram och tillbaka en hel del vad som är just "normalt" och inte.

Det viktiga är ju att det under diagnos står just en diagnos på besvären; inte att det står "gravid". Och som Pallas säger en tydlig förklaring på vilket sätt diagnosen/besvären nedsätter arbetsförmågan.

En länk på temat: http://www.jamombud.se/news/JamOstammerForsakrin.asp
 
Sv: Försäkringskassan...

Havandepenning får man från 60 dagar innan beräknad fölossning men inte de 10 sista dagarna.
H-P får man bara om det inte går att bli förflyttad. Om man har ett fysiskt jobb eller farligt för fostret. På ansökan ska man b.la fylla i om man int ehar möjlighet till vilopaus, får hjälp från någon medarbetare och om man lyfter över 15 kg och hur många gånger.
Är man redan sjukskriven så fortsätter sjukskrivningen istället för man får H-P.


Jag har 2 dagar kvar av min sjukskrivning sen 5 veckor tillbaka p.ga ryggont, jag har dock jobbat halvtid eftersom mina problem kom på em när vi gick över till att slakta storboskap.

Min chef glömde att anmäla mig till FK :mad: men nu har jag och min förman fixat de själva, så nu väntar jag på papper från FK. Får se vad de säger.



Samma sak är ju om man får kejsarsnitt, då kan du inte bli sjukskriven, men om du opererar dig i magen blir du sjukskriven.
Det betyder alltså att om det blir akut kejsarsnitt, så blir du inte sjukskriven, och pappan kan bara vara hemma sina 10 dagar :eek:

Jag skulle skämmas om jag jobbade på FK.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringskassan...

pmm: om alla som snittas sjukskrivs borde alla som föder vaginalt få samma sjukskrivning, jag tror inte man har mindre ont i murvelen än vad man har i snittet om man tex spricker och sys osv....

(jag akutsnittades men var bara behov av hjälp några dagar efteråt)
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag skulle skämmas om jag jobbade på FK.


Varför det? Det är väl inte de anställdas fel att regeringen och myndigheten beslutat att ha sådana regler som det är?

Jag har arbetat på FK en gång i tiden (med just sjukskrivningar) och i de flesta fall som man avslog så var det just p.g.a icke kompletta sjukintyg, underskrift saknades etc etc. Hade man sett till att komma in med pepprena helt enligt reglerna så skulle det ju underlätta.
Sedan hade folk mage att gnälla när det var de själva som slarvat :eek:

En av anledningarna att jag slutade var att 80% av kunderna man hade att göra med var så förbaskat otrevliga!
 
Sv: Försäkringskassan...

pmm: om alla som snittas sjukskrivs borde alla som föder vaginalt få samma sjukskrivning, jag tror inte man har mindre ont i murvelen än vad man har i snittet om man tex spricker och sys osv....

(jag akutsnittades men var bara behov av hjälp några dagar efteråt)

Jo visst men ett snitt, en bukoperation, du skär av magmusklerna. De håller sig väl ändå hela vid en vaginal förlossning?

Hade det varit lika mellan en vaginal och kirurgisk fölossning hade väl även de som snittas få åka hem efter några timmar?

Magmuskeln är ändå en muskeln man använder HELA tiden. Om man har 10 stygn i rumpan sätter man sig försiktigt på en såndär ring. Men hur gör man med avskurna magmuskler om man ska röra sig någelunda smidigt?
 
Sv: Försäkringskassan...

Varför det? Det är väl inte de anställdas fel att regeringen och myndigheten beslutat att ha sådana regler som det är?

Då tar man väl inte jobb där?

Så länge folk jobbar åt FK så kommer de fortsätta vara som det är.
 
Sv: Försäkringskassan...

Då tar man väl inte jobb där?

Så länge folk jobbar åt FK så kommer de fortsätta vara som det är.

Du förstod nog inte poängen. Det är nämligen så att Försäkringskassan är en myndighet som ser till att lagstiftningen följs vad gäller Lagen om Allmän Försäkring. Lagarnas instiftande och efterföljande görs av staten. Och staten är ju lika med = folkvalda representanter. Varför skulle man skämmas att jobba på FK när man helt enkelt utför ett statligt myndighetsjobb?

Jag har också jobbat på FK. Det man huvudsakligen ägnar sig åt som rehabiliteringshandläggare är faktiskt att se till att de personer som ska få ersättning också får ersättning. Inom lagens ramar. Och dessutom försöker man hjälpa individerna genom att "trycka på" arbetsgivare och landsting så att den vård som krävs verkligen blir av bla.

Jag tycker nog Lagen om Allmän Försäkring är ganska generös och vettig på det stora hela. Att vi överhuvudtaget får sjukpenning från staten vid arbetsoförmåga är inte självskrivet...
 
Sv: Försäkringskassan...

Ungefär som arbetsförmedlingen alltså? Som ska se till att de som är inskrivna gör som a-kassans regler säger.


Var det inte senast igår de pratade på radion om problemen FK haft med något företag eller vad det var som hanterade sjukskrivningarna? Att de inte godkände sjukskrivningar som skulle godkännas osv? Ska se om jag hittar något på SR's hemsida!

Edit: Hittade
Försäkringskassan slutar köpa ifrågasatta utredningar

Försäkringskassan anlitar oseriöst bolag

Oseriöst företag utreder sjukskrivna

Pressmeddelande från Försäkringskassan
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkringskassan...

Jo visst men ett snitt, en bukoperation, du skär av magmusklerna. De håller sig väl ändå hela vid en vaginal förlossning?

Hade det varit lika mellan en vaginal och kirurgisk fölossning hade väl även de som snittas få åka hem efter några timmar?

Magmuskeln är ändå en muskeln man använder HELA tiden. Om man har 10 stygn i rumpan sätter man sig försiktigt på en såndär ring. Men hur gör man med avskurna magmuskler om man ska röra sig någelunda smidigt?

Det är tyvärr inte så lätt att man klarar sig om man har 10 stygn i rumpan som du beskriver. Jag är kraftigt sprucken för 11 dagar sen och jag kan fortfarande inte gå, stå eller sitta längre än 30 sekunder i sträck utan att ha infernaliskt ont. Jag bävar för när min man ska börja jobba på måndag så jag måste stå/gå lite med bebisen. Nu ammar jag liggande och det mesta annat gör min man. Och jag lovar, när du är uppsvullen mellan benen så det känns som om huvudet på bebisen är på väg ut hela tiden, då känns det i hela kroppen när så fort du försöker göra något.
 
Sv: Försäkringskassan...

Jo det gör det säkert, och jag har väl inte heller påstått att det är skönt? Och jag vet mkt väl om vilka problem man kan få efter en vaginal förlossning.

Men ett snitt har fortfarande längre läkningsperiod. Och jag tycker det är konstigt att man ska klara att leva + ta hand om en bebis efter 10 dagar, men om man gör en operation på samma sätt, kanske tar bort en bit av tarmen, så blir man sjukskriven betydligt mkt längre.
Borde då inte FK göra så att alla som gör bukoperationer får lov att börja jobba igen efter 10 dagar? (Jag tror t.om många fortfarande kanske t.om ligger kvar på sjukhuset då för de inte klarar sig själva)
 
Sv: Försäkringskassan...

Och med vad skulle du börja jobba med igen 10 dagar efter förlossningen?

Jag är övertygad om att om du verligen JOBBADE och inte kunde lyfta pga ett kejsarsnitt skulle du få omplaceras eller i värsta fall sjukskrivas.

Men nu brukar inte de flesta mammor återgå till arbete så tidigt utan vara hemma med bebin.

Det går att ta hand om en bebis trots diverse krämpor.

Många vill vara sjukskrivna för att spara fp-dagar men så är nog inte försäkringarna tänkta.

Jag var f.ö. halvt sjukskriven under första graviditeten, först pga ett kraftigt ovariellt överstimuleringssyndrom (låg inlagd) och sedan pga tarmvred och foglossning.

Ingen ifrågasatte det. Iofs var det ju självförvållat men över gränsen för vad en normal graviditet ska ställa till med.

Under andra graviditeten hade jag en sjuhelvetes foglossning och klarade inte att jobba fullt (vi har 60-timmarsveckor på full tid) men då tog jag ut annat ledigt (semester, komp, flex) för att få kortare dagar och vilopauser. Och sambon fick dra ner på studietakten för att vara "levande stöd" och ta min del av kubbandet efter 3-åringen. Foglossningen är ju rent graviditetsrelaterad så den får man bekosta själv, liksom.
 
Sv: Försäkringskassan...

Då tar man väl inte jobb där?

Så länge folk jobbar åt FK så kommer de fortsätta vara som det är.

Skulle det bli bättre menar du om alla som jobbar åt FK plötsligt går i strejk/säger upp sig?

Och sjukvården skulle så klart också bli bättre om folk slutade jobba som läkare och sjuksköterskor...?

Kanske finns det dem som vill jobba på FK för att kunna hjälpa människor, jag tvivlar på att det enbart är sadister som dras dit och sedan nöjt sitter och gnuggar händerna vid förmiddagsfikat åt att de dragit in penningen för ytterligare en sjuk stackare...
 
Sv: Försäkringskassan...

Foglossningen är ju rent graviditetsrelaterad så den får man bekosta själv, liksom.

Inte jag. Jag blev med första barnet heltidssjukskriven fram tills förlossningen från vecka 25 nånting. Andra barnet blev jag halvtidssjukskriven från ungefär samma vecka tills jag fick havandeskapspenning. Det godkändes med foglossning som diagnos. Jag är sjuksköterska och jobbar på en akutmottagning. Det kanske spelar roll vad man jobbar som? Svårt att gå med kryckor med ett sånt jobb.
 
Sv: Försäkringskassan...

Men får man ta hand om sitt barn om man blir helt sjukskriven under en graviditet?

Jag är rädd att jag snart kommer bli sjukskriven, och då är min sambo tvungen att ta föräldrapenning, så vi tjänar ju inga dagar på det.

Jag syftar på att jag som mammaledig har min son som "yrke", men är jag då sjukskriven under min nuvanade graviditet så kan jag ju inte ta hand om honom på pappret. Och det borde väl FK reagera på, att i så fall ingen tar ut min sons dagar? (Nu bladdrar jag ju rent teoretiskt, blir jag sjukskriven tänker jag utnyttja den vilan till MAX)
 
Sv: Försäkringskassan...

Om man är hemma med sitt äldre barn och blir sjukskriven under graviditet då, så har make/sambo rätt att ta ut tillfällig föräldrapenning för att ta hand om barnet. Man blir ju sjukskriven i detta fallet för att man inte kan eller ska ta hand om det äldre barnet, av någon anledning.
Tillfällig föräldrapenning är alltså till för att användas när ordinarie "vårdare" inte kan ta hand om barnet och det belastar inte de ordinarie föräldradagarna.

Min man fick ta ut tfp hela sista månaden av min tredje graviditet, då jag hade så svåra foglossningssmärtor att jag helt enkelt inte klarade av att ta hand om barnen. När jag inte längre hann ifatt 1-åringen när hon tultade iväg ute, då var det liksom kört... Och än värre blev det. Och dessutom massor av förvärkar och "hotande förtidsbörd", som stoppades inne på BB flera gånger.
 
Sv: Försäkringskassan...

Jag gick med (och födde i) sjukgymnastikens gåstol. :p

Men nej, ingen sjukskrivning bara för foglossning, det är i högsta grad ett graviditetssymtom och inte en sjukdom. Det är säkert olika vad olika landsting och FK har för policy.

Det fåniga är att eftersom min foglossning inte gick över så skulle jag antagligen kunnat blivit sjukskriven för den EFTER förlossningen, hade skitont när jag jobbade även efter fem månader.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 877
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 867
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp