Försäkringar försvinner vid 15?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Är bara nyfiken, och nej, min häst fyller inte 15 år 2016.

Vad jag hört så försvinner alla försäkringar det kalenderåret hästen fyller 15 år. Alltså om vi säger att Brunte är född 21/6-2001 så försvinner alla hans försäkringar 1/1-2016. Detta pga. att försäkringsbolagen inte längre vill betala för hästar över 15 år, då skade- och dödsrisk är mycket högre. Det är iaf så som jag hört.

I mina ögon låter ovanstående väldigt konstigt! Jag förstår att ett försäkringsbolag kanske inte vill nyförsäkra gamla hästar, men att alla befintliga försäkringar skulle upphöra 1/1 det året hästen fyller 15? :confused:

Någon som kan reda ut det här?
 
Det borde stå i försäkringsvillkoren, brukar gå lätt att hitta på försäkringsbolagets hemsida.
Enda jag har hört är att försäkringsbolag sänker försäkringen, vet inte om det är vetvårdsdelen eller liv efter en viss ålder.
 
Nej, den försvinner inte. Men man kan inte teckna en ny när hästen är över 15, mer än en slags senior försäkring som inte täcker mycket alls.

Finns säkert folk som kan gå in mer på detaljer, men det här är vad jag lärde mig efter först haft en 22 årig foderhäst som inte hade försäkring (tecknade den där senior försäkringen som inte täckte mycket alls) och sen en 16 åring som hade en heltäckande försäkring med högt livvärde (fick veta detta pga att ägaren försökte få hästen triangelmärkt så hon kunde få pengarna...).
 
Vilket försäkringbolag?

Har aldrig hört att något bolag gör det innan, i det bolaget jag har går det bara att ta en försäkring om hästen är 16 år eller mer och det är typ som A2 vet, tror även liv sjunker efter 16år men inte säker då jag aldrig haft liv.
 
Det är bara att gå in på olika försäkringsbolags hemsidor och läsa eller kontakta dom.

Det som sker är att försäkringen blir sämre efter en viss ålder (livvärdet sänks på hästen eftersom den blir äldre och därmed värd mindre)
Så nej den upphör inte bara för att hästen blir en viss ålder
 
Nej de försvinner inte. Vid 16, om jag minns rätt, börjar livvärdet att räknas ned med ett visst procenttal varje år tills det kommer ner till en viss summa.

Jag hade min gammeltant försäkrad tills hon var 22 år, men eftersom jag inte tagit ut någonting på försäkringen sen hon var 15 tog jag bort den då. Det var samma villkor för veterinärvård som tidigare, åldern påverkade bara livvärdet.
 
Livvärdet börjar minska med åldern, oftast vid 15 år. Värdet sjunker med 20 % per år hos de flesta bolag. Veterinärvården är dock oförändrad.

Läser du inte försäkringsvillkoren, @Dressyrtjejen_97 ? De finns på nätet för alla bolag och är väldigt tydliga.
 
Säger som de andra : läs villkoren! De är olika för olika bolag. Det är dock vanligt att värdet på livförsäkringen gradvis sänks efter en viss ålder ( 18 år sist jag hade en gamling). Då sänks även premien. Veteinärvårdsförsäkringen finns dock kvar. Vet dock inte om bolagen blir mer ovilliga att betala ej akut veterinärvård för gamla hästar. Min var kärnfrisk till 30 då han togs bort pga dåliga tänder.
 
Nej, försäkringarna försvinner inte.

Jag har Agria, och det som händer är att livförsäkringen sänks en bit varje år när hästen "börjar bli äldre". Jag kommer att ta bort livförsäkringen helt på min häst i sommar (mitt försäkringsår börjar/slutar i augusti, då det var då försäkringen täcknades). Detta pga min häst från början hade ett rätt lågt värde i liv (17k), och vid nästa sänkning kommer det att bli såpass lågt att det inte känns värt längre. Min häst fyller 18år i början av sommaren. I takt med att värdet sjunker har också premien gjort det, iaf lite grann. Jag har i år nyttjat min hästs veterinärvårdsförsäkring utan problem, även förra året. Den är oförändrad.
 
Nej, jag har Dina och livvärdet sänks med 20% årligen från förfallodagen det kalenderår hästen uppnår 16 års ålder. Livvärdet sänks inte under 5 000:- förrän det tas bort helt och hållet från förfallodagen det kalenderår hästen uppnår 25 års ålder. Veterinärvården ligger kvar på samma belopp hela hästens liv.
 
Jag har just nu en 24 åring som jag haft i 13 år och han är välförsäkrad även om hans livvärde försvann i år.
25 åringen köpte vi i höstas och då var hon veterinärvård försäkrad. Och vi valde henne framför fler andra yngre men över 16 år och det var just för att hon fortfarande hade kvar sin försäkring.
Vi gjorde det misstaget tidigare att köpa en över 16 där ägarna tagit bort försäkringen och det kostade oss en smärre förmögenhet iom att hon visade sej ha en kronisk sjukdom.

Så mitt råd är att alltid se till att hästen är välförsäkrad INNAN den blir 16. Och då menar jag INTE livförsäkrad i första hand utan veterinärvård med alla tilläggen du kan få.
Det lönar sej i det långa loppet.
Oavsett om det "bara" är en travare eller en tävlingshäst.
 
Säger som de andra : läs villkoren! De är olika för olika bolag. Det är dock vanligt att värdet på livförsäkringen gradvis sänks efter en viss ålder ( 18 år sist jag hade en gamling). Då sänks även premien. Veteinärvårdsförsäkringen finns dock kvar. Vet dock inte om bolagen blir mer ovilliga att betala ej akut veterinärvård för gamla hästar. Min var kärnfrisk till 30 då han togs bort pga dåliga tänder.
Min häst fick alla felen efter att livvärdet var borta, däremot var det inga som helst problem att få ut för veterinära problem. Akut som i operation var aldrig aktuellt så det kan jag inte svara på.
 
Nu är det några år sen det här hände, så förutsättningarna kanske har ändrats, men jag hade min ponny försäkrad i Agria, och värdet började sjunka på honom från och med att han fyllde femton. Han dog i cancer som sjuttonåring, det var en liten ponny så han var rätt lågt försäkrad (15 000 från början, inköpspriset) och vi fick ut 10 när han dog. Annars tror jag det är från 24 eller 25 när man inte kan få ut något livvärde längre? Vi fick däremot ut för veterinärvård på vår 25-åring, hos Sveland.
 
Allmän reflektion som flera redan skrivit i svaren : det står jättetydligt i samtliga FB s villkor vad som gäller ang livförsäkringen när hästen uppfyllt en viss ålder . (Exakta åldern när restriktionerna träder i kraft skiljer sig i ett fåtal fall beroende på vilken ras det gäller) .
Läs villkoren de som undrar, och om det sen kvarstår frågor kontaktar ni det aktuella försäkringsbolaget för att få exakt vad som gäller utifrån er häst och hur den är försäkrad redan .

Om det gäller människors egna livförsäkringar så gör man ju samma sak dvs kontaktar bolaget utifrån exakt vad som gäller en själv. Man frågar ju inte på sociala media om ens egna villkor och tycker svaren man får från vem som känns legitima ? Självklart är det FB man måste fråga och själv vara insatt i försäkringen man har grundläggande .
 
Senast ändrad:
Vissa raser har ett längre livvärde, det handlar om araber, shettis och islandshäst. Här räknas livvärdet ner till 0 vid en ålder av 25 år.
 
Oj, hade nästan glömt bort den här tråden :o
Får nog ta och läsa de exakta försäkringsvillkoren! Men det är ju bra att inte vet.vården bara säger poff från en dag till en annan vad det verkar som :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 844
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 000
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 497
Senast: Kirie
·
Hundhälsa Jag funderar på att byta till annat försäkringsbolag då jag inte alls längre gillar Agria, hört mycket negativt om dem det sista och jag...
Svar
14
· Visningar
4 070

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp