Försäkring vid olycka

Jeps

Trådstartare
I går blev jag sparkad av en häst på tävling. Jag satt på min häst, vi stod still, och en tjej rider förbi och hennes häst sparkar mig. Det var trångt på den sidan hon red, fanns bättre plats på andra sidan.
Mitt vadben gick frakturerades av sparken vilket innebär sex veckor i gips.
Nu till frågan; Om den andra tjejen har tex Agria Incident kan jag få ersättning via denna eller någon annan av hennes försäkringar?
 
I går blev jag sparkad av en häst på tävling. Jag satt på min häst, vi stod still, och en tjej rider förbi och hennes häst sparkar mig. Det var trångt på den sidan hon red, fanns bättre plats på andra sidan.
Mitt vadben gick frakturerades av sparken vilket innebär sex veckor i gips.
Nu till frågan; Om den andra tjejen har tex Agria Incident kan jag få ersättning via denna eller någon annan av hennes försäkringar?

Först: beklagar olyckan, vad otäckt :(:( hur 17 tog du dig ner från hästen med den skadan?

Om du har ryttarlicens från Ridsportförbundet (vilket jag antar att du har eftersom du var på tävling) så omfattas du väl av SvRF:s gemensamma olycksfallsförsäkring? Jag skulle ta ett snack med den arrangerande klubben, det är väl dom som ska anmäla skadan tror jag. Eller kontakta Förbundet o fråga dom hur man går tillväga.

Du kan väl också prata med den andra ryttaren o kolla vad hon har för försäkring?

Vet inte om man kan få ut från 2 ställen, men kolla upp i alla fall.

Lycka till!
 
Ja teoretiskt skulle det vara möjligt, men nu redogör agria bara för ev olyckor i stall miljö och därikring. Förmodligen måste du åberopa ersättning från den försäkring som träder in vid tävling.
 
Först: beklagar olyckan, vad otäckt :(:( hur 17 tog du dig ner från hästen med den skadan?

Om du har ryttarlicens från Ridsportförbundet (vilket jag antar att du har eftersom du var på tävling) så omfattas du väl av SvRF:s gemensamma olycksfallsförsäkring? Jag skulle ta ett snack med den arrangerande klubben, det är väl dom som ska anmäla skadan tror jag. Eller kontakta Förbundet o fråga dom hur man går tillväga.

Du kan väl också prata med den andra ryttaren o kolla vad hon har för försäkring?

Vet inte om man kan få ut från 2 ställen, men kolla upp i alla fall.

Lycka till!
Inga problem att ta sig ner det andra benet fungerade ju. ;) Gick dessutom på det i några timmar. Förstod att det var mindre bra när jag fick åka rullstol från röntgen. :crazy:
 
Man kan få ut ersättning för 'lidande' och invaliditet, fula ärr mm från flera försäkringar. Ersättning för direkta kostnader och utlägg får man bara från en.
 
Det ska jag ha. Hoppas även att jag kan få ersättning för extra kostnader runt hästen. Måste ju betala för att få mina pass i stallet gjorda osv.

Det kan du ju styra själv, hur hög ersättning du vill ha om olyckan är framme. Men smakar det så kostar det, och är detta din enda incident lär du ha betalt mer i premie än du tjänar på en sådan försäkring.
 
Det kan man. Man kan få ut från 5 ställen om man har 5 försäkringar som gäller för denna olycka.
Precis, jag blev sparkad av min häst i början av året och fick ersättning från både min försäkring och hästens (sen ska det följas upp ang ärret jag fick i ansiktet pga brodden, så ev får jag mer ersatt).
 
Jag fick ersättning både från min olycksfallsförsäkring plus från hästens Incidentförsäkring för den kostnad jag hade för uppstallning under tiden jag inte kunde ta hand om hästarna själv. På Agrias incident har de tagit bort självrisken nu om jag läst rätt? :confused:
 
Nu menar Folksam att detta ska gå på hästens försäkring. Det var ju inte min häst som gjorde detta så hur gör man nu?
 
Nu menar Folksam att detta ska gå på hästens försäkring. Det var ju inte min häst som gjorde detta så hur gör man nu?
Det dom egentligen menar är att du ska undersöka om det kan gå på hästens försäkring först (fast det inte alls låter så i brevet). Har du kontakt med hästens ägare? Har den en försäkring som täcker människor hästen skadar (tex Agria och Folksam har sådana)?

Finns lite info i en tidigare tråd här: http://www.bukefalos.com/threads/ra...a-med-forsakring.1307283/page-6#post-17076441
Jag behövde bara kolla med hästens ägare och meddela Folksam att det inte fanns någon sådan försäkring så betalade de ut. Men tycker helt klart att brevet är helt felformulerat!
Men även om hästen hade haft en försäkring så hade jag ju rätt att få ut på min försäkring från Folksam.
 
Nu menar Folksam att detta ska gå på hästens försäkring. Det var ju inte min häst som gjorde detta så hur gör man nu?

Det låter märkligt. Jag har Folksam olycksfall extra allt hästsäker och de har glatt betalat ut massa deg efter mina skador till häst
 
Det dom egentligen menar är att du ska undersöka om det kan gå på hästens försäkring först (fast det inte alls låter så i brevet). Har du kontakt med hästens ägare? Har den en försäkring som täcker människor hästen skadar (tex Agria och Folksam har sådana)?

Finns lite info i en tidigare tråd här: http://www.bukefalos.com/threads/ra...a-med-forsakring.1307283/page-6#post-17076441
Jag behövde bara kolla med hästens ägare och meddela Folksam att det inte fanns någon sådan försäkring så betalade de ut. Men tycker helt klart att brevet är helt felformulerat!
Men även om hästen hade haft en försäkring så hade jag ju rätt att få ut på min försäkring från Folksam.
Jag ska se om jag kan få kontakt med dem. De var inte direkt trevliga när det hände så det känns så där..
Får se vad som händer.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 025
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
954
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jaha, från mitt kärleksfulla grundläge blev det visst en störtkrasch ner i vansinnet....:meh: Eller ska jag kanske bara se det som ett...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
39 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp