Förlossning/graviditet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

replica

Trådstartare
Någon gång i framtiden är det tänkt att jag ska skaffa barn, något som jag är fruktansvärt sugen på redan nu men det får vänta..

Iallafall så är jag hysteriskt rädd för sprutor, och då menar jag hysteriskt! Jag klarar inte ens av att se en på bild utan att jag får panik.. Och vad jag har förstått det så får man ta en del sprutor under en gravididet/vid en förlossning.

Jag har funderat och funderat och kommit fram till att jag förmodligen skulle klara att ta/ha en nål i handen eller dylikt men absolut inte i armvecket..

Min fråga är VART får man ta sprutorna/blodproven? VAD är det för sorts sprutor man får?

Kan nog vara en god idé att börja gå i terapi för min rädsla för sprutor redan nu, därav mina frågor..:crazy:
 
Sv: Förlossning/graviditet?

Man tar blodprov vid inskrivningen och i vecka 28 har jag för mig, normalt blodprov, alltså kanyl i armvecket. Jag har tagit en extra gång, alltså tre gånger, pga lite udda sjukdomsbild. I övrigt är det "stick i fingret" som gäller. Sen får man en spruta efter förlossningen (muskulärt i armen har jag fått, känns inte ett dugg), som är sammandragande för livmodern (är man rh- kan man ju få en till mot immunisering).

Vid förlossningen kan man ju iofs få en kanyl i handen. Jag har själv inte behövt sätta någon, men det lär ju snarare vara vanligare att man får en kanyl satt, än att man inte får en kanyl i handen.
 
Sv: Förlossning/graviditet?

anhe skrev:
Man tar blodprov vid inskrivningen och i vecka 28 har jag för mig, normalt blodprov, alltså kanyl i armvecket.

:eek: :crazy:
Är detta något man måste göra?? "Stick i fingret" är alltså inte tillräckligt?:crazy:
 
Sv: Förlossning/graviditet?

AlmetosDon skrev:
Någon gång i framtiden är det tänkt att jag ska skaffa barn, något som jag är fruktansvärt sugen på redan nu men det får vänta..

Iallafall så är jag hysteriskt rädd för sprutor, och då menar jag hysteriskt! Jag klarar inte ens av att se en på bild utan att jag får panik.. Och vad jag har förstått det så får man ta en del sprutor under en gravididet/vid en förlossning.

Jag har funderat och funderat och kommit fram till att jag förmodligen skulle klara att ta/ha en nål i handen eller dylikt men absolut inte i armvecket..

Min fråga är VART får man ta sprutorna/blodproven? VAD är det för sorts sprutor man får?

Kan nog vara en god idé att börja gå i terapi för min rädsla för sprutor redan nu, därav mina frågor..:crazy:


Jag är oxå mkr spruträdd, det har iof börjat bli bättre men jag får fortfarande FULL PANIK varje gång jag blir utsatt för blodprovstagning.

Iaf, jag har för mig att de tog nåt blodprov i armvecket under graviditeten, sen var det rätt vanligt förekommande med stick i fingret för att kolla hb och glykos. Under själva förlossningen fick jag stå ut med största fasan = dropp i armvecket. Jag var helt förstörd! Tänk er situationen:

Jag i full färd med värkar, ont som SATAN, men lik förbannat tog det säkert en halvtimme av trugande och lugnande innan barnmorskan lyckades sätta en kanyl. Jag var helt skräckslagen för nålen, trots värksmärtorna.

Men det positiva är att jag iaf lyckades ta mig igenom det hela.

Mitt tips är att försöka bearbeta din rädsla, det går faktiskt! Nu vet jag att jag behöver nån veckas förberedelsetid så att jag vet vad som ska ske och kan visualisera det, sen vill jag ha nån med mig som kan hjälpa till att distrahera mig i rätt ögonblick. Det måste vara en förstående person som tar provet, fast det brukar det alltid vara. Och till sist, INTE titta på brickan m prylar, armen eller ens åt det hållet.

Då brukar det gå rätt bra!
 
Sv: Förlossning/graviditet?

Stick i fingret är inte tillräckligt, man vill ju kolla att man inte bär på några oväntade sjukdomar, typ HIV. Dessutom ska man blodtypstestas, så man vet om man är Rh- tex. Det är ganska viktiga faktorer både för en pågående graviditet och ev nästkommande graviditeter.

Jag tycker du ska ta kontakt med en barnmorska och tala om som det är och höra vilken hjälp du kan få.
 
Sv: Förlossning/graviditet?

Tycker du ska söka hjälp för detta innan du skaffar barn. Ska du fostra ett barn med allt vad det innebär av ev skador och sjukdomar så måste du även då kunna se och hantera sprutor. Tror jag.
 
Sv: Förlossning/graviditet?

Jag var också rädd för nålar men kanske inte lika illa som dej. Jag blev gråtfärdig när jag var tvungen att ta om blodprovet i armen när jag gift mig under graviditeten (rekommenderas därför inte). Barnmorskan ringde runt och frågade om jag kunde få slippa men nej jag var ju inte samma person längre hade ju lagt till ett efternamn (dock hade jag kvar det gamla oxå)

Men men jag använde bedövningssalva varje gång jag skulle stickas. Egentligen så här i efterhand så gör det ondare att ta i fingern än armen, även om jag också hade den inställningen att hellre tio i fingern än en i armen.

Är du så rädd för sprutor osv så för att känna dig tryggare så träffa en psykolog eller likn och försök att få hjälp. I och med att man aldrig kan veta vad som kommer att hända under en grav, det kan vara mer provtagningar än "vanligt" och ska man gå och må dåligt över alla nålar osv så blir det kanske en onödigt jobbig graviditet.

Bra att du tänker på det nu redan och kan få den hjälp som du behöver för att komma över detta mycket jobbiga problem.

Lycka till!!
Coop- som just nu sitter och väntar på att bli moster under dagen eller i morgon :banana:
 
Sv: Förlossning/graviditet?

Jag var ochså spruträdd och tycker att blod är fruktansvärt jobbigt, men med tanke på mina graviditetsbesvär så är förlossningen det minsta att vara orolig över.

Så jag ser fram emot att få klämma ut den här lilla skiten så att jag har det avklarat. Bara 87 dagar kvar....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 010
Senast: Sar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 321
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 477
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp