Förlåt mig rottweilerälskare

Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Du är den andra som säger att det finns citat men ingen av er kan citera..?
Även om det kan verka så, så skriver jag ju hur många gånger som helst att så är det inte. Men ni kanske vet bäst av vad jag menar?

Nu var det ju så att vi mötte inte pojken. Jag har familj och vänner som är hundrädda, du tror inte att dom hade sagt upp min bekantskap om jag hade varit så respektlös som ni vill få det till?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Vi är på ett hundforum. Det är hunden och hundägaren vi fokuserar på.
Pappans beteende kan väl också diskuteras (men det gärna med hans berättelse också) men det har inte med saken att göra.
Ett fel blir inte bättre bara för att en annan också gör fel.

Du skriver själv att du förvarnade barnen på att det sprang runt en busig unghund så jag antar att det var precis vad han gjorde/kunde ha gjort.

Du har alltid ansvar för din hund och att hunden inte är till besvär för andra, oavsett hur nära andra står. Som sagt, jag hade också sagt nåt liknande till barnet (för att förklara att det inte är farligt) men också sett till att han fick slippa hunden.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Vad föräldern gjorde eller inte gjorde är fullständigt irrelevant. Det är ingen mänsklig rättighet att ha hund, och det är DIN skyldighet att se till att människor som inte uttryckligen sagt att de vill ha med din hund att göra slipper ha med din hund att göra.
Dessa människors rätt att vistas ute går långt före din rätt att ha hunden lös.
Du klantade dig och brast i ditt ansvar, så enkelt är det (och ja, det händer de flesta någon gång). Skäms, lär dig och gå vidare!
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

kl

Hade det inte varit för alla dina bortförklaringar och försök att få pappan att framstå som oansvarig och hotfull hade jag tyckt synd om dig för att det där råkade hända. Nu känner man mest att det kommer att hända igen eftersom du inte inser allvaret i det som inträffade eller har förmåga att sätta dig in i den stackars lille killens situation. Hur tror du att han mår nu?

För övrigt hade jag blivit obehaglig till mods om en rottis (eller annan hund i den storleken) kom galopperandes mot mig trots att ägaren står och vrålar i vattenbrynet. Och hade jag haft dottern med mig hade jag blivit skitförbannad.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Hade det inte varit för alla dina bortförklaringar och försök att få pappan att framstå som oansvarig och hotfull hade jag tyckt synd om dig för att det där råkade hända. Nu känner man mest att det kommer att hända igen eftersom du inte inser allvaret i det som inträffade eller har förmåga att sätta dig in i den stackars lille killens situation. Hur tror du att han mår nu?
:confused:
Bortförklaringar på vad? Menar du då jag måste förklara mig för alla som bildar och antar sig en egen uppfattning om att så var/är det inte?
Försök att få pappan som oansvarig och hotfull? Så du tycker att pappan gjorde helt rätt och inte alls var hotfull?
Kommer att hända igen?
Inte inser allvaret?
Ingen förmåga att sätta mig in i killens situation?

Har du överhuvudtaget läst tråden? Den handlar INTE om vem som har rätt eller fel. Fast det spelar nog ingen roll längre eftersom ingen läser det JAG skriver.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Så du menar att pappan har all rätt att skicka iväg pojken som är grymt hundrädd rakt mot en hund? Du tycker inte alls att det är något konstigt med det?
Det är ni som har hakat upp er på vem som har rätt eller fel. För mig är det och har från början varit glasklart. Jag funderade bara på om man verkligen får bete sig hur som helst.

Jag väntar fortfarande på dessa citat.
Du kan ju börja med att läsa rubriken
som bara den säger att jag har gjort fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Så du menar att pappan har all rätt att skicka iväg pojken som är grymt hundrädd rakt mot en hund? Du tycker inte alls att det är något konstigt med det?
Det är ni som har hakat upp er på vem som har rätt eller fel. För mig är det och har från början varit glasklart. Jag funderade bara på om man verkligen får bete sig hur som helst.

Jag väntar fortfarande på dessa citat.
Du kan ju börja med att läsa rubriken
som bara den säger att jag har gjort fel.

Hur får du det till att pappan skickat pojken mot en hund, citerar ditt första inlägg :

"Det var inget kul...det var en hundrädd 9-10årig kille som skrek och vände på klacken och sprang. Självklart trodde ju hunden det var en lek Hund hoppar och studsar runt killen som är livrädd. "

Står ingenstans att pappan skickat barnet MOT din hund.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Läs igenom tråden objektivt istället. Jag orkar inte sitta och klippa och klistra.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Hade det inte varit för alla dina bortförklaringar och försök att få pappan att framstå som oansvarig och hotfull hade jag tyckt synd om dig för att det där råkade hända. Nu känner man mest att det kommer att hända igen eftersom du inte inser allvaret i det som inträffade eller har förmåga att sätta dig in i den stackars lille killens situation. Hur tror du att han mår nu?

Precis så! Jag tror det sammanfattar väldigt bra vad de flesta i den här tråden har försökt säga. :bow:
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Om du nu tycker att det var så oansvarigt av pappan att "skicka ut" sonen ut på stranden när det fanns en stor hund där som sprang lös, hur kan du samtidigt tycka att det var okej att släppa din hund lös på samma strand när det finns barn där? Det övergår faktiskt mitt förstånd.

Sedan hakar du upp dig på att det fanns småbarn som badade utan tillsyn. Det är givetvis helt korrekt att det inte är acceptabelt att så små barn som du beskriver att det var frågan om gör det. Jag har dock tidigare frågat på vilket sätt den delen av händelsen har med själva saken att gör, utan att få svar.

Därför tar jag mig friheten att undra över följande: Varför agerande du inte när du såg att det fanns småbarn på stranden som badade utan tillsyn. Du borde ju så klart ha sett till att barnen kom upp ur vattnet och letat reda på barnens föräldrar. Men vad gör du istället? Jo, du frågar samma småbarn (bland annat en treåring!) om det är okej att du släpper din hund lös i vattnet och låter hunden bada med samma barn ... På vilket sätt är en treåring kapabel att besvara en sådan fråga? På tal om oansvariga vuxna och småbarn som badar då (eftersom det är det som du tycks vilja diskutera istället för ditt hundägaransvar).
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Om du läser lite till så har jag svarat på varför jag vet att pappan skickade sin son till stranden.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Okej PowerPinglan jag försöker nu en sista gång förklara varför så många blir lite upprörda i tråden.

Du säger i ena inlägget att allt är ditt fel, i nästa inlägg letar du gehör för att pappan är en dålig förälder. Det är inget konstigt resonemang att man letar efter någon att dela skuldbördan med egentligen, men det blir en snedvriden diskussion när man försöker skylla ansvaret på det inträffade delvis på en annan i detta fall.

Två fel gör inte ett rätt, det blir inte mer rätt att ha sin hund lös så den jagar efter ett barn för att pappan inte tar sitt ansvar (som du hävdar).

Så huruvida pappan brustit i sitt ansvar hör inte till tråden.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag tyckte det var ok eftersom det har gått bra tidigare att ha hunden lös med barn i närheten. Hunden är van vid barn då jag har två stycken själv och dom har i sin tur en hel drös med vänner. Så att barn som härjar runt i kring han det är vardag för han och alltså inte så intressant.
Men som jag har sagt tidigare, det är lätt att vara efterklok. Hade jag skrivit en tråd om hur roligt vi hade det på stranden så är jag helt bombsäker på att INGEN skulle skriva att jag är oansvarig för det kan ju komma en hundrädd pojke.

Jag agerade vid att hålla koll på ungen. Den lilla ungen och hunden var inte nära varandra för det såg jag till. Att föräldrar låter sina barn bada själva har inte jag med saken att göra. Jag kan inte hindra dom.
Du är bara korkad när du undrar om jag frågade en treåring om jag fick ha hunden lös.

Att barnen badade själva har inget med saken jag vill disskutera utan det jag undrade var får man som förälder göra hur som helst. trots att man riskerar sitt barns liv eller välmående, bara för att jag har ansvaret för min hund? Att man inte har uppsikt över sina barn som badar är relevant för att det visar hur pappan tänkte.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Och jag tar det en gång till.
Denna tråd handlar inte om vem som har rätt eller fel. Jag skyller inte på pappan att det var hans fel, jag behöver inte försöka dela skuldbördan med någon annan.
Det jag undrade var hur tänker man och får man verkligen göra hur som helst trots att man riskerar sitt barns välmående och i värsta fall livet.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Fast det är ingen förutom du som tagit upp rätt eller fel egentligen. Man har bara konstaterat att du brustit i ditt ansvar som hundägare, no more no less. Det är du som drivit diskussionen vidare.

Detta är ju ett hundforum, vill du diskutera barnansvar och föräldrar så gör du det lättast på förälder. I och med att du drar upp det i denna tråd så tolkas det som att du egentligen inte vill erkänna att du står med hela skulden.

Som jag skrivit, du är inte ensam om att missbedöma en situation med hunden så det är bara att ta lärdom och gå vidare.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det jag undrade var hur tänker man och får man verkligen göra hur som helst trots att man riskerar sitt barns välmående och i värsta fall livet.

Då ska väl tråden ligga på förälder och inte på hund?

Men om du nu anser att föräldern faktiskt riskerade sitt barns välmående och i värsta fall livet, varför släppte du då din hund där? :confused:
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det jag undrade var hur tänker man och får man verkligen göra hur som helst trots att man riskerar sitt barns välmående och i värsta fall livet.

Om det verkligen var syftet med tråden så ligger den på helt fel area och hör bättre hemma på arena "Förälder" + att din hunds (och ditt) agerande knappast har med just den saken att göra.

I övrigt har alla redan svarat så bra på ditt hundhavande osv att jag har inte mycket att tillägga annat än att jag personligen skulle absolut inte ha någon hund lös på en strand om det är annat folk där oavsett vad det är för ålder på de badande.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Som jag skrivit, du är inte ensam om att missbedöma en situation med hunden så det är bara att ta lärdom och gå vidare.

Precis. TS är ju knappast den första eller den sista att missbedöma hur väl befäst inkallningen är. När min förra hund var ute på ett fält utanför hemmet med min hyfsat nya sambo så hade han henne lös. Jag hade bedyrat att hon alltid kom på inkallning. Vad jag hade missat var att hon alltid kom på inkallning när jag ropade på henne.

Hunden älskade att åka bil, så när hon fick syn på en bil med öppen dörr lite längre bort så drog hon dit, hoppade in i bilen och satte sig mitt emellan två barn "Nu kör vi!". Att sambon ropade sig röd i ansiktet (ja, han var ju röd i ansiktet av andra skäl) hjälpte föga. Barnfamiljen såg mest oerhört förvånade ut och fick knappt mål i munnen och min sambo bad om ursäkt tills han nästan var en våt fläck på marken.

Jättepinsamt och riktigt illa! Vi fick lära oss att det här med generaliseringar inte är hundars starka sida.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 137
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 217
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp