Förlåt mig rottweilerälskare

Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det är nog så du tolkar det. Jag skriver att så är det inte. Tro mig eller låt det vara.
Jag vet bäst vad jag skriver och menar mer än du så varför envisas du med att komma med falska påståenden?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

eller en stor akita (fast denna hund var större än en akita) som har en karl dinglandes i kopplet efter sig:eek: Än värre blev det då min hund skriker rätt ut av bara synen som kommer emot oss och vill fly för livet:eek:
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Fast nu resonerar du ju aningen tokigt, det är väl ingen som sagt att du inte får vistas utomhus med din hund?
Ska förtydliga bara att ska man börja tänka OM OM OM hela tiden så blir det lätt en överdrift och till slut kanske man inte vågar gå ut med hunden ens.
Det räcker om man tänker ett OM och håller sig där. Det är inte mer än mänskligt. Ska man som hundägare börja ta ansvar för hur alla andra kan tänka eller göra så är man ju inte mänsklig, tycker jag.
Andra hundägare tycker nog inte lika men dom kanske inte har annat att tänka på än just sin hund.

Det kan räcka att man är ute på promenad med hunden i koppel. Då börjar man tänka på annat som hur man ska hinna med allt man ska under dagen tex. Eller man är nykär och går och dagdrömmer om sin drömkille. Hippsvipps kanske hunden ryckte till och du tappade kopplet. Visst det var dumt gjort att inte vara uppmärksam men inte mer än mänskligt.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Ska förtydliga bara att ska man börja tänka OM OM OM hela tiden så blir det lätt en överdrift och till slut kanske man inte vågar gå ut med hunden ens.
Det räcker om man tänker ett OM och håller sig där. Det är inte mer än mänskligt. Ska man som hundägare börja ta ansvar för hur alla andra kan tänka eller göra så är man ju inte mänsklig, tycker jag.
Andra hundägare tycker nog inte lika men dom kanske inte har annat att tänka på än just sin hund.

Det kan räcka att man är ute på promenad med hunden i koppel. Då börjar man tänka på annat som hur man ska hinna med allt man ska under dagen tex. Eller man är nykär och går och dagdrömmer om sin drömkille. Hippsvipps kanske hunden ryckte till och du tappade kopplet. Visst det var dumt gjort att inte vara uppmärksam men inte mer än mänskligt.

Fast fortfarande gäller strikt hundägaransvar, oavsett hur nykär man än är eller vad man tänker på.

Inte hade man tagit med sig hästen på en promenad och slarvat i att hålla i den bara för att man tänker på "drömkillen".

Att olyckor händer är mänskligt men när det sker pga rent slarv/oansvar då är det ingen olycka.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Min hund har inte gått fram till varken folk eller barn på en badstrand och slickat på dom så varför påstår du det?
I ditt första inlägg skriver du:
Det var en liten kille där som var lite rädd men jag förklarade att hunden är snäll och vill bara slicka vattnet från dig. Efter det simmade hund och barn tillsammans.
Varför skulle du behöva förklara för pojken att hunden bara ville slicka vattnet från honom ifall det inte var så att hunden slickade på pojken??
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Hej.
Har du haft hund förut borde du veta bättre än att släppa den ur sikte ens för en sekund på en plats med lekande barn.:confused:

Som hundägare har du alltid största ansvaret om någon blir skadad oberoende om det är tillåtet att ha lösa hundar på badstranden eller ej.
Lekande barn lockar alltid en hunds nyfikenhet och alla uppskattar inte en slick eller att bli jagad.

Hundrasen spelar mindre roll i detta sammanhang,kan bara säga att du fick dig en läxa .
Hoppas för din och din hunds skull att det inte händer igen.

Lycka till.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

NÄR ska hundan vara 100% inkallningssäker?
När den är 6 månader?
Upp med handen ni som har det?
O ni som räcker upp handen, som tror/vet att ni har det, ni har inte det, för ni har inte varit i ALLA tänkbara situationer som kan uppstå.
Vi har en strand här nere ca 400 m hemifrån, mitt ute i ingenting, där det är långgrunt o bra. Dit har jag gått/går fortfarande med hästar barn o hundar. Givetvis får inte min hund springa fram till folk (om det är någon där), men är det ok för folk så får min hund vara lös. Jag har all rätt i världen att bada med mina djur där, men är det folk som ligger o solar eller badar o så, så kan jag prova ta mig lite längre bort med mina djur, men stranden är inte så stor. Nä jag vill inte att min hund springer fram till folk hur som helst, detta både för människornas skull, som för hunden/djurens skull som för min skull. En liten rottisbäbis på sex månader är en ganska stor bäbis ändå, vi tog över vår tik vid just sex månader. Hon vägde då 26 kg. Så visst kan jag förstå att folk blir rädda, de som inget har lärt sig om djurens beteende. Det låter olyckligt det hela, o jag antar att du har mer koll o är mer förutseende nästa gång. Att du hinner o kan bryta av din vovves intresse för det som är intressant med något som gör att du är mycket mer intressant. Jag var på föreläsning med Jan Gyllensten, väldigt bra o intressant. MEN jag vidhåller o jag låter gärna mina skattepengar gå till att människor utan o med för den delen gå på denna föreläsning... Det är massor med människor som inte får växa upp med djur, som inte har en aning om eller ett hum om hur djuren/hundar talar om saker. Men som skulle göra att massor av olyckor o missförstånd undviks. Eller så tycker jag helt enkelt att alla vi som gör eller gjort misstag helt enkelt aldrig får ha hund något mer, eller varför inte sätta dom hos vissa speciella som aldrig gör/gjort misstag. Där vi andra får stå o titta på dem genom plexiglas eller dylikt, eller nåt :S Ah, jag vet inte, men deppa inte ihop, men se till att du har din hund bland folk som förstår hur hundar är, både för dom, hunden o din skull ;) Jag förstår att folk blir rädda för lösspringande hundar, skulle själv säkert inte känna mig så stor om typ en sån som min Ina på 42 kg kommer rusande mot mig, förhoppningsvis så talar hunden om på ett eller annat sätt vad den vill med det hela. Men skrika o ha sig hjälper ingen, vad det än gäller, oavsett om det gäller ovett gällande hund/häst/trafik/mobbning ja allt tok vi kan hitta på. Din hund har inte rätt till någonting i allafall, varesig det gäller att du har hägnat in din tomt, det bryter sig någon in. De misshandlar din hund o din hund orsakar skada på brottslingen så åker du på det.. Kram o jobba med din hund, lite nyfiken vad har du tänkt göra med din lilla råtta :)
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Den som aldrig handlat fel kan ju börja med att kasta första stenen! Min stannar i handen för jag har också tagit ett felaktigt beslut i tron på att min hund skulle reagera annorlunda.


Sant. Vi har väl alla gjort våra fel antar jag. Det fina med den kråksången är att vi förhoppningsvis lär oss av misstagen och därmed blir bättre hundägare och förare:)
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

I ditt första inlägg skriver du:

Varför skulle du behöva förklara för pojken att hunden bara ville slicka vattnet från honom ifall det inte var så att hunden slickade på pojken??

Sant att han slickade på EN pojke men han sprang aldrig fram till barn, ett eller flera som sades att han gjort. Om du läser lite till så hittar du hur det gick till.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Hej.
Har du haft hund förut borde du veta bättre än att släppa den ur sikte ens för en sekund på en plats med lekande barn.:confused:

Som hundägare har du alltid största ansvaret om någon blir skadad oberoende om det är tillåtet att ha lösa hundar på badstranden eller ej.
Lekande barn lockar alltid en hunds nyfikenhet och alla uppskattar inte en slick eller att bli jagad.

Hundrasen spelar mindre roll i detta sammanhang,kan bara säga att du fick dig en läxa .
Hoppas för din och din hunds skull att det inte händer igen.

Lycka till.
Det var ju faktiskt så att jag släppte han aldrig ur min syn. Sen fanns det just då fyra lekande barn som han inte var intresserad av. Det var en pojke som kom gåendes mot alla oss som fanns på stranden som fångade hans uppmärksamhet då pojken skrek och vände och sprang.

Iof kan jag förstå om pappan skickade ner pojken ensam fast det fanns en hund, eftersom han såg väl då när han var där att hunden var under kontroll och snäll med barn. Fast pojken var ju så pass hundrädd så han skrek bara han såg hunden på 20 meters avstånd...så jag vet inte hur han tänkte där?

Nåja gjort är gjort och nu ska jag börja ropa i skogen när jag har han lös "finns det någon hundrädd människa här?" för att vara på den helt säkra sidan:D
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag tycker det är bra att hundägare har ett ansvar. Samtidigt tycker jag att speciellt hundrädda ska för sin egen skull lära sig hur man gör vid ett oplanerat möte med hund.
Det är många som lär sig hur man ska göra om man möter något vilt djur i skogen. Och det för sin egen skull givetvis. Men hur ofta möter man vilt i skogen och hur ofta möter man en framrusande hund? För mig är det uppenbart att hundrädda då speciellt borde ta reda på lite mer om hundar för att skydda sig själv åtminstonde.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Sant. Vi har väl alla gjort våra fel antar jag. Det fina med den kråksången är att vi förhoppningsvis lär oss av misstagen och därmed blir bättre hundägare och förare:)

Ja det skriver jag under på också.
Men sorgligt nog så verkar många inte tycka det och letar bara mer och mer fel man gjort, som man inte gjort, och dömer en därefter.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag glömde svara att jag ska nu göra så mkt som möjligt inom bruks med han. Det kanske blir agillity och viltspår också. Jag har haft jakthundsraser tidigare så det är ju så fantastiskt roligt nu när man har en riktig brukshund. Ja riktigt j*vla coolt är det hur lätt det är att jobba med denna kille.:love:
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Om du talar utefter svaren du fått i tråden så är det nog många som uppfattar att du inte riktigt vill lära dig av kråksången..

Eller iallafall att du för att lindra ditt dåliga samvete försöker hitta andra syndabockar som gör börden lättare att bära. Jag säger varken bu eller bä om det och som sagt, vi alla kan göra misstag..
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Och jag undrar varför ingen läser när jag skriver att så är det inte. Det missas att läsa sånna saker, och lyckas inte det då kan man anta en egen story.:crazy:
misslyckad jag är som hundägare
Ja jag vet att det blev fel
Jag vet att allt är mitt fel.
Jag har tänkt att jag skulle haft hunden kopplad, nä jag skulle inte ens ha gått dit för att förhindra sånna här situationer
Jag skriver inte hur jag ska göra nu med hunden och vad vi ska träna på för det har jag full koll på
Detta var en tråkig oansvarshändelse av mig.
Han är trots allt bara 6 månader så jag borde veta att han är inte fullt inlärd.
Nä jag menar inte att det var föräldrarnas fel, det var mitt eget.
Jag trodde jag visste att jag hade koll på hunden, tyvärr, ska aldrig ske igen.
Det här är endast från dom två första sidorna, så nej jag förstår inte varför folk ska hålla på att envisas med att leta fel och skapa en egen version fast jag säger att så var det inte.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

En olycka/misstag som detta händer lätt. När det väl hänt kan man bara be om ursäkt, acceptera att man själv bär ansvaret och lära sig av misstaget.

Men- anledningen till att många blir upprörda är säkerligen för att du skyller på "alla" andra.

Pappans beteende som du beskriver hade kunnat vara bättre, men som några redan skrivit handlar man inte alltid helt rationellt när man blir rädd. Oavsett, så har det inte med saken att göra. Huruvida pappan hade kunnat förvarna sin son, haft bättre koll på 3åringen och inte förstärka barnets rädsla genom att skrika förändrar inte att din hund stack. Samma sak med att lära sina barn hur man beter sig runt djur (vilket är en jätteviktig sak att lära sig).

Jag förstår dina ord till pojken som blev slickad av hunden, men det är fortfarande ditt ansvar även där.

En stor, busig unghund i kombination med en 2-3åring i vattnet kan lätt leda till en olycka.
Likadant kan det vara väldigt bra att veta att din hund börjar bli i den åldern när kommandon som tidigare suttit plötsligt kan "glömmas bort" och annat vara roligare.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

För att det finns minst lika många citat när du skyller på andra.



Hundrädda människor finns det gott om. De får lov att acceptera att det finns hundar i samhället, och vi får lov (självklart!) att hålla våra hundar under kontroll och visa det.
Dvs- möter man en människa tycker jag gott att man kan/ska ta in hunden till sidan och visa att man har kontroll (och/eller koppla den), även om hunden inte går fram och hälsar kan personen i fråga bli rädd av att se en hund flera meter ifrån sin ägare.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det är just det här jag tycker är så intressant. Det är helt ok för en pappa att göra fel och även riskera livet på sina barn genom att låta dom bada utan tillsyn. Det anses ju vara helt mänskligt..?
Att en hundägare missbedömer sin hund EN gång på 25 ÅR är totalt oacceptabelt. Då är man inte mänsklig för så får man ju inte bara göra. Trots att jag har inte riskerat LIVET på någon.
Jag förstår dina ord till pojken som blev slickad av hunden, men det är fortfarande ditt ansvar även där.
Men nu får ni ju ta och ge er. Ska jag behöva flytta på mig för att någon ställer sig bredvid mig och min hund? Så j*vla trångt var det inte i vattnet.
En stor, busig unghund i kombination med en 2-3åring i vattnet kan lätt leda till en olycka.
Var du där? Vet du vart min hund var och vart den lilla ungen var?
Tro mig, det var ingen risk att hunden skulle göra något med ungen eller råka springa över han eller vad ni nu tycker skulle kunna hända. Hade jag bedömt det som en risk hade hunden inte fått vara lös.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

För att det precis som Jenka skriver finns inlägg som tyder på det jag ovan nämnde.

Jag tror nog att du lärt dig en läxa. Jag säger återigen, du kan inte lita på att människor beter sig som du vill/tänker du kan enbart se till dig själv och din hund i detta fall. Två fel gör inte ett rätt, visst att föräldern lämnar lite att önska men det fråntar inte dig det stora ansvaret för vad din hund gör.

Du blandar äpplen och päron, att förälderns möjligtvis brast i sitt ansvar för barnet ( av en massa olika anledningar som du skriver om ) gör inte din situationen med lös hund som jagade och hoppade runt barnet mindre fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 137
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 217
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp