Förlåt mig rottweilerälskare

Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Tycker du ska ha din hund kopplad i fortsättningen och främst när det finns barn i närheten. Även om man har den lydigaste hunden kan det dyka upp nått som i detta fall gör din hund nyfiken och måste undersöka.

Jag som barn hade blivit livrädd om en stor rottweiler kommit springande emot mig, vet faktiskt inte vad jag hade gjort.Förstår också föräldrarna som först kanske blivit rädda och sedan har detta övergått i ren ilska.

Det är ju en annan sak om det är en badplats för hundar då får folk gå dit på egen risk:)
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det är ju en annan sak om det är en badplats för hundar då får folk gå dit på egen risk
Tokigt nog så är det inte så. Det spelar ingen roll vart du är med hunden, du har alltid ansvaret vad som än händer.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Tokigt nog så är det inte så. Det spelar ingen roll vart du är med hunden, du har alltid ansvaret vad som än händer.

Förstår självklart att man har ett visst ansvar, men om vi säger att en mamma släpper ut sin unge i vattnet när det är ett antal hundar där är det till fullo mitt ansvar då som hundägare??(på hundbad)
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

på hundbad gäller också att man har koll på sin hund, på "vårt" bad så är det ibland upp till 10-15 hundar plus familjer och ägare, vi får glatt dela på en 15 meter lång grusstrand sträcka och en brygga.
För att allt ska funka måste man ha koll på sin hund, man måste kunna avstyra att den drar efter nån annan hunds boll, eller dyker ner hos någon familjs picknick korg, eller springer bort till främlingar och skakar av sig.
Handlar helt enkelt om hänsyn, jag åker dit för mig och min hund och ska inte behöva ha en dyblöt new foundland komma och strykandes mot mig, oavsett om den bara vill bli kliad, det är lagom kul att bli blöt och hårig när man inte tänkt sig det... Bara ett exempel.

Flera av de som åker till den stranden sätter på spårlina på sina hundar bara för att ha extra kollen och kunna håva in hundarna. Väldigt praktiskt.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det är ju precis det jag har försökt säga hela tiden. Har föräldrar inget ansvar över sina barn? Får en förälder handla helt omdömeslöst och det kan handla om att barnet riskerar sitt liv?
Jag var INTE på en allmän badplats, jag var inte på en hundstrand heller men kan du se likheten i att skicka ner sitt hundrädda barn till en hundstrand och skicka ner sitt hundrädda barn till en strand där man VET är en lös hund?

Tokigt nog är det helt ok. Och man får absolut inte känna eller tycka att föräldern har något med det att göra enligt många här. Undrar om ni tycker samma sak om jag knuffar mitt barn framför en bil och tycker att jag har inte gjort fel. Bilföraren SKA stanna vid övergångsstället, punkt.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det hade kanske inte slutat lika lyckligt om du haft en livsfarlig rottis.
Jag försökte prata med pappan men det var lönlöst. Jag höll om pojken, dels för att han skulle stå still och för att trösta/lugna/skydda han innan pappan kom skrikandes att jag skulle ge f*n i pojken. Då var hunden 5 meter bort och sniffade i gräset.

Eh, nej det är ju möjligt, men poängen var att vi gick dit med hunden långt efter det inträffade när svallande känslor och rädslor och ilska hunnit lägga sig. Kanske hade du kunnat få en chans att visa vilken trevlig hund rottisen faktiskt är.

Det var bara ett tips i all välmening att det ibland går att vända trista misstag till något positivt.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jo och det hade jag velat. Det hade säkert kunna gå men nu blev pappan så pass hysterisk över rasen och fördomsfull så jag tror det är lönlöst. Jag hade gärna velat prata och trösta pojken då det hände men då jag inte fick det för pappan så känns det än mer tråkigt.
För pojkens skull hade jag velat fråga han vad han kände då hunden kom mot han, säga att jag är hemskt ledsen och gjorde ett misstag att hunden var lös. Prata lite om hur man ska göra när det kommer en hund mot en nästa gång för ofta är hunden inte farlig utan bara nyfiken, även om den ser ut som en best. Sen beror det ju på hur pojken är om han skulle vilja träffas en annan dag då chocken lagt sig, bara prata om hundar om han vill det.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det är ju precis det jag har försökt säga hela tiden. Har föräldrar inget ansvar över sina barn? Får en förälder handla helt omdömeslöst och det kan handla om att barnet riskerar sitt liv?
Jag var INTE på en allmän badplats, jag var inte på en hundstrand heller men kan du se likheten i att skicka ner sitt hundrädda barn till en hundstrand och skicka ner sitt hundrädda barn till en strand där man VET är en lös hund?

Hela poängen är att man som förälder måste kunna lita på att hundägaren har total koll på sin hund om den väljer att släppa hunden på ett ställe där det dyker upp mycket störningar. Människor, även små människor och hundrädda sådana, har företräde till en badstrand.

Tokigt nog är det helt ok. Och man får absolut inte känna eller tycka att föräldern har något med det att göra enligt många här. Undrar om ni tycker samma sak om jag knuffar mitt barn framför en bil och tycker att jag har inte gjort fel. Bilföraren SKA stanna vid övergångsstället, punkt.

Även om du alltid har ansvar för vad din hund gör innebär det inte att det vore särskilt smart av en hundrädd att vistas på ett område som markerats just som ett hundområde, t ex en hundstrand eller ett hundrastområde.
Om du knuffar ut ditt barn framför en bil kan jag garantera att folk tycker att du gjort fel och det är inte alls säkert att bilisten måste ta hela ansvaret. Bilföraren måste stanna om ni visar avsikt att gå över vägen ja, men det betyder inte att man som fotgängare kan KNUFFA ut någon utan att det får rättsliga konsekvenser för en själv.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Klart att föräldrar inte får göra hur som helst.
Men du kan inte veta säkert att pappan skickade ner pojken dit, han kan mycket väl ha gått ner helt själv på eget bevåg. Vilket han har all rätt i världen och göra.

Man har alltid ansvar för sin egen hund oavsett situation och plats.
Allmän strand eller inte.
Det borde väl ändå vara ganska självklart
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det är ju precis det jag har försökt säga hela tiden. Har föräldrar inget ansvar över sina barn? Ja, visst har dom det. Men nu var det ju inte barnet som skrämde hunden eller hur.

Jag var INTE på en allmän badplats, Men det var väl en allmän plats?

Jag förstår att du blir frustrerad, men det är trots allt du och ingen annan som är ansvarig för det som hände.
Även om det finns ett antal föräldrar i situationen som också gjort fel så borde du haft din hund kopplad. Den är ju bara 6 månader, inkallningen kan inte sitta 100% på en så ung hund. Dessutom stod du och pratade med en person vilket avledde din uppmärksamhet en smula.
Jag tycker att du ska ta reda på var pojken bor. Gå dit med en liten present och be om ursäkt under lite lugnare former. Ta med dig hunden och fråga om hunden också får säga förlåt.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jo och det hade jag velat. Det hade säkert kunna gå men nu blev pappan så pass hysterisk över rasen och fördomsfull så jag tror det är lönlöst. Jag hade gärna velat prata och trösta pojken då det hände men då jag inte fick det för pappan så känns det än mer tråkigt.
För pojkens skull hade jag velat fråga han vad han kände då hunden kom mot han, säga att jag är hemskt ledsen och gjorde ett misstag att hunden var lös. Prata lite om hur man ska göra när det kommer en hund mot en nästa gång för ofta är hunden inte farlig utan bara nyfiken, även om den ser ut som en best. Sen beror det ju på hur pojken är om han skulle vilja träffas en annan dag då chocken lagt sig, bara prata om hundar om han vill det.

Fast nu försöker du lägga över ansvaret på pappan istället när det i själva verket är du själv som brustit i ditt hundägaransvar.

Pappan har all rätt att bli rädd och vilka hundraser man tycker om/inte tycker om, vilka man är rädd för/mindre rädd för osv är inget olagligt.

Hade som sagt inte heller tyckt det varit speciellt roligt om din hund sprang fram till mitt barn som är rädd för hundar, och jag är varken fördomsfull eller hundrädd, MEN en stor hund kan mycket väl skrämma eller butta omkull ett barn, och jag hade blivit ännu mer osäker om det var en för mig främmande hund.

Sedan förstår jag också att det var en olycka och att du är ledsen, men det ser som sagt ut som att du gärna försöker skylla ifrån dig på pappan när det egentligen var DIG ansvaret brast.

Tror FÅ föräldrar uppskattat att en främmande Rottweiler sprang fram till deras småbarn på stranden.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Man har alltid ansvar för sin egen hund oavsett situation och plats.
Allmän strand eller inte.
Det borde väl ändå vara ganska självklart

Det strikta ansvaret hundägare har är en skadeståndsrättlig term och gäller för skador hunden har orsakat. Har det inte skett någon skada kan inte heller det strikta ansvaret åberopas. Däremot har hundägare en tillsynsplikt.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag skyller inte ifrån mig jag ställer bara frågan om det verkligen bara var jag som var omdömeslös i denna situation?
Att man äger en sk kamphund tycker inte jag ger rätten att folk gapar och skriker åt en att hunden är livsfarlig. Jag får ju inte ställa mig och peka finger och skrika att han där är pedofil fastän han är det. Jag får inte skrika till någon bara för att han är mörkhyad eller utlänning. Jag får inte anklaga folk hur som helst bara pga av att dom inte ser svenska ut. Varför är det då så ok i samhället att göra det mot hundägare?

Jag vet vad det innebär att äga hund, men jag tycker ändå att det är inte rätt att ställa sig och säga att den hunden är farlig pga rasen. Jag blir förvånad över att många hundägare accepterar det bara för att det hör till rasen som man väljer att köpa. Finns det någon prestige i att äga en sk farlig hundras? Kan det vara därför som det accepteras? Nu menar jag rent allmänt.

Men vad spelar det för roll om man också säger att föräldern var omdömeslös? Vad vill du få fram om inte att skulden bör ligga också på den andra parten?

Du äger inte en kamphund, du äger en brukshund om vi ska vara petiga. Jag tycker inte att det är OK att jag som "kamphundsägare" blir dömd på förhand för mitt rasval, men jag får acceptera att vissa människor tycker att det är obehagligt ( mycket pga av media ).
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Hur vet du att pappan skickade ner honom?

Det undrar jag ocksa ... Det verkar ju som om pappan var nara tillhands. Mina barn simmade som fiskar vid 3 ars alder ... och jag fick en hel del skit pa Svenska badstrander for att de var ensamna vid vattnet medan jag satt langre upp pa stranden.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag tycker inte du kan skylla det som hände på någon annan än dig själv. Ska man ha hunden lös på en allmän badplats ska man ha sådan koll på den att den aldrig aldrig aldrig springer fram till främmande människor/djur.
Hade jag varit förälder i denna situation hade jag nog också blivit fly förbannad på dig som hundägare. Det spelar ingen soll om hunden ville hälsa/leka, i pojkens värld kom det likväl en enorm hoppande hund springande efter honom som mycket väl har gjort honom rädd för hundar för resten av hans liv.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Kapar tråden lite...
Jag åker ofta till en sjö här i närheten och badar med hunden min. Det är INTE en allmän strand utan ett ställe dit folk åker med sina hundar och hästar för att bada. Oftast ligger vi då ute på en udde, lite avskilt från sanden där barnfamiljerna oftast är. Såklart kommer även "djurlöst" folk dit. Om jag kommer dit och det redan ligger folk där brukar jag fråga om de är rädda eller om det är ok att jag och min hund också är där. Då är han kopplad för att jag ska kunna slappna av mer. Men om vi är där först på vår udde har jag alltid, utan undantag min hund lös. Kommer det då någon och absolut måste trängas på den lilla biten ser jag bara till att ha koll på min hund och kopplar endast om de ber mig. Jag tar ansvar överallt och visar med mössan i hand hänsyn för alla med min hund. Om man är sådär djäkla hundrädd måste man kanske inte envisas med att dela samma 10kvm som en lös hund? Det kryllar ju av kommunala badstränder där man slipper djur.
Jag kan inte gå till en sån strand och bli vansinnig på allas *fult ord* ungar som ska kolla i min picnicväska eller sparka bollen från min filt. Då får folk som kommer till de få ställen jag kan ta med min hund och bada också visa hänsyn och inte svimma av att jag har hund med mig.
Men det är klart att det är mitt ansvar att voffeman inte sticker och hälsar på de andra på stranden. Där har han inte att göra.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Ungar präglas mer på sina föräldrar än man ofta tror. Föräldern behöver inte bli hysterisk för att de ser en hund, det räcker med att de blir lite oroliga och smånervösa för att barnet ska reagera på det och bli rädd för att föräldern är rädd.

Jag tycker inte man som förälder är skyldig att inte vara lite orolig och smånervös om det kommer en stor hund lös.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

*kl*

Jag tycker hela händelsen är en kedja av olyckliga omständigheter.. Hade det varit ett barn som inte var hundrädd, så hade det nog inte blivit så här. TS hade kallat in hunden, kopplat den och så hade det inte varit mer än så liksom.

Det är självklart att TS borde haft hunden kopplad, men det är lätt att vara efterklok också. Att sen försöka lägga skulden på den andra parten kanske är ett sätt att försöla försvara sitt eget handlande. Det gör man rätt enkelt, hur ofta hör man inte; det hade ju aldrig hänt om den andra parten hade tagit sitt ansvar-utan att fundera över sitt eget agerande.

Jag tror faktiskt att TS lärt sig en läxa efter incidenten. Men känner ett behov av att behöva försvara sig för alla mothugg man får.

Jag håller med Calazyria om att man inte ska kasta sten i glashus, jag kommer säkert göra ett och annat misstag i mina dagar med hund. Men jag lär mig gärna av andras misstag också. Och det här en sån grej jag kommer lära mig av!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 137
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 217
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp