Förlåt mig rottweilerälskare

Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Du verkar fortfarande försöka lägga största skulden på föräldrarna. Du skulle inte ha haft din hund lös alls från första början, speciellt eftersom han bara är sex mån och du inte kan vara säker på att han kommer på inkallning. Att säga att hans pappa skulle tagit det ansvaret och varnat dig är i mina ögon helt galet. Du ska ta ansvar för din hund.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Istället fokuserar du på att du blev, vad du upplever, orättfärdigt utskälld.
Både ja och nej. Jag förtjänade en utskällning. Däremot kom utskällningen när dom visste vad det var för ras. Då blev pappan riktigt hysterisk, därav jag undrar om jag hade sagt labrador eller spaniel på hur pappan reagerat. Då hade det kanske stannat kvar vid att jag måste ha koll på hunden och pojkens liv var inte i fara.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Du verkar fortfarande försöka lägga största skulden på föräldrarna. Du skulle inte ha haft din hund lös alls från första början, speciellt eftersom han bara är sex mån och du inte kan vara säker på att han kommer på inkallning. Att säga att hans pappa skulle tagit det ansvaret och varnat dig är i mina ögon helt galet. Du ska ta ansvar för din hund.
Jag tycker att han hade kunnat varna mig, inte att han skulle ha gjort det. Skillnad tycker jag.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

PowerPinglan - gjort är gjort och går inte att ändra på. Ta ett djupt andetag, lär dig av erfarenheten och gå sen vidare, ingen blir gladare av att du mår pyton och känner dig usel.
Jag tror de flesta av oss "ställt till" med nåt under våra liv som hundägare. Jag kan själv rada upp några händelser där jag hade ont i magen låååång tid efteråt och kände mig rent av värdelös, trots att jag inbillar mig att jag kan en del och gör mitt bästa.
En gång när min hund var i din vovves ålder (jag har en Beauceron, samma stuk som din hund, folk tror ofta att jag har en stor Rottis med lång nos!) red två tjejjer förbi på vägen utanför vårt hus. Vi hade nätstaket runt tomten och en rejäl, hög häck. Plötsligt skjuter min hund som en kanonkula ur häcken mitt framför hästarna! Den ena hästen stegrar sig och tjejjen faller av baklänges ner på gatan! Hon kunde ha dött!
Jag begrep själv inte hur hunden tagit sig genom häcken/över stängslet, men naturligtvis var stängslet för lågt vid det laget för en växande unghund. Det borde jag ha tä'nkt på.
Jag for förståss ut på gatan och var helt förfärad, väntade mig ambulans, polis och hela faderullan. Nu gick det bra, och efter ett ödmjukt och förfärligt ångerfyllt snack med ryttarna, gjorde vi upp i godo och skiljdes som vänner, tror jag.
Men det var fasansfullt.
Han hann också sticka genom häcken och rusa in på grannens ridbana där grannkvinnan red dressyr på sin dyrbara unghäst, ungefär i samma veva. Behöver jag tala om att vi därefter inledde STOR träning med hund/häst och att han numer INTE rusar på hästar!
Men jag borde självklart också tänkt efter före: Hunden kunde ta sig genom den täta häcken och över det halvmeterhöga staketet utan problem. Mitt fel, och konsekvenserna kunde ha blivit hur hemska som helst.
Man lär sig, lär sig lär sig lär sig, och växer som hundägare!
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag har varit med om en liknande händelse när vår dansk/svenska gårdshund var valp. Denna händelse lyckades vi dock vända till något positivt!

Vi var på besök hos bekanta i deras sommarhus med strandtomt. Det var helt utanför badsäsong och stugorna runtomkring var enligt värdfolket för tillfället tomma (vilket alltså visade sig inte stämma). Barnen och hunden var ensamma nere på stranden och lekte när tre okända pojkar plötsligt dök upp. Hunden uppfattade dem så klart som fler roliga lekkompisar, men en av pojkarna var tydligen riktigt, riktigt hundrädd.

Vad som exakt hände vet jag tyvärr inte eftersom jag inte var med, men pojken med föräldrar kom stormande upp till vår stuga och skällde ut oss efter noter (med all rätt). Jag har sällan känt mig så dum och skämts så otroligt och bad så klart tusen gånger om ursäkt. Hur oansvarig får man bli liksom som släpper hund och barn ensamma till stranden. Hunden ifråga var ute på promenad med en annan familjemedlem under "utskällningen".

Nåväl, efter ett tags funderande gick vi någon timme senare över till deras stuga med hund och fickan full med godis. Vi började med att be om ursäkt igen och sa att vi gärna ville ge pojken en trevlig hundupplevelse att minnas. Pojken var som sagt riktigt hundrädd, men efter att Texas visat upp alla trick han kunde, slutade det med att han vågade klappa honom och ge honom godis och alla parter inklusive föräldrarna var glada och nöjda igen.

Känner du till vilka människorna var och finns kanske ni kan göra något liknande?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Både ja och nej. Jag förtjänade en utskällning. Däremot kom utskällningen när dom visste vad det var för ras. Då blev pappan riktigt hysterisk, därav jag undrar om jag hade sagt labrador eller spaniel på hur pappan reagerat. Då hade det kanske stannat kvar vid att jag måste ha koll på hunden och pojkens liv var inte i fara.

Fast du har ju ingen labbe eller spaniel, så varför skulle du sagt det?
Och det är ju inte heller konstigt att folk är rädda för hundar eller vissa raser.

Jag är inte hundrädd, jag har amstaff, men jag skulle läsa lusen av den som lät sin hund vara lös utan kontroll och jagade barn, oavsett ras.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

*KL*

Jag har bara en liten punkt här, vet ej om den nämts, men vad hände med jaktlagen?
Man får inte ha sin hund lös såhär års vilket innebär att denna situation aldrig borde ha kunnat uppstå från första början.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Man får visst ha hunden lös. Så länge man ser till att den inte jagar eller drar efter vilt samt uppehåller sig i förarens omedelbara närhet för att inte störa ev. vilt som ligger och trycker. På en sandstrand full med barn så fanns det nog inte mycket vilt kvar att störa.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

1) varför släpper man iväg sin son till stranden själv om man vet att det är en hund lös där?

Nej, vänd på det. Vem kommer på iden att släppa en hund lös på en badstrand full med folk?
Speciellt inte en unghund/valp, som absolut inte har alla sociala redskap som behövs för att kunna läsa barn i såna lägen.

/Migo
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Med utgångspunkt från att TS uppenbarligen inte kan kalla in sin hund så får hon inte ha sin hund lös.
De som kan ha sin hund under sådan kontroll som att den vore kopplad, är få. Och dessa behöver inte ta åt sig av det jag skrev, eför dom vet att dom har den lydnaden på sin hund.
Jag har den lydnaden på min hund, men väljer ändå att ha den kopplad förutom vid arbete så här års, just för att allmänheten inte kan veta om jag har sådan lydnad och kan bli uppretade. Jag tycker vi ska vara rädda om våran rätt att ha hundarna lösa.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Du utgick inte från den utgångspunkten i ditt första inlägg, tvärtom skrev du något helt felaktigt och att sprida inkorrekt fakta i en sån här tråd hjälper inte.

TS ansåg att hon hade en sådan inkallning på sin hund, men vet nu att det krävs mer jobb.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Vem kommer på iden att släppa en hund lös på en badstrand full med folk?
Beslutet att släppa hunden var heltokigt. Att ha sin hund lös är alltid ett riskmoment och ett ansvar.

Att ha sin hund lös bland okända människor är snäppet högre risk.

Om de okända människorna är lekande barn på stranden; ännu högre risk.

Om den lösa hunden är en sex månaders valp; ännu större risk.

Om den lösa valpen är en rottweiler eller liknande ras; ännu större risk.


Nu slutade det med att hunden skrämde ett barn, vilket är illa nog - men det kunde varit värre. Bara att ta åt sig utskällningen, erkänna sitt misstag o se till att det inte händer igen. Ansvaret är hundägarens. Ingen annans.

Det gäller att börja ta det ansvaret omgående; hunden växer fort.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

<snip>
Den som aldrig handlat fel kan ju börja med att kasta första stenen! Min stannar i handen för jag har också tagit ett felaktigt beslut i tron på att min hund skulle reagera annorlunda.

Jag gissar att alla hundagare nagon gang tagit fel beslut ... dar man ofta tankt att det var ren tur att allt gick bra.

<snip>
Jag förstår att pappan blev hysterisk, däremot så brusade han upp när han fick veta vad det är för ras, flera minuter efter händelsen. Det tyckte jag var totalt onödigt.
<snip>

Helt onodigt kanske, men valdigt typiskt nar man har rottis. Jag har vant mig och ar numera beredd pa att bli bemott med "prejudice".

Fast du har ju ingen labbe eller spaniel, så varför skulle du sagt det?
<snip>.

Darfor att som rottis agare kan det ibland kannas som om det ar enda chancen att inte bli skalld pa?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Idag gjorde vi detsamma. Barnen som var där var mellan 3-11 år och ingen vuxen fanns där idag heller.

Hur kan man låta en treåring vara på stranden utan att det finns vuxna där!
Detta är det mest allvarliga tycker jag :crazy:


Exakt på vilket sätt är treåringens vara eller icke vara på stranden relevant för PowerPinglans ansvar för sin hund? Det har tidigare i tråden antytts att det skulle vara relevant. Men jag förstår ärligt talat inte.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Nu har jag bara läst första sidan, men hos mig är du förlåten OM du drar lärdom av vad som hände och handlar därefter!

Din rottis är på väg att gå från att vara en busig charmig valp som ofta är ganska lättfostrad till en slyngel som testar gränser: sina egna, dina och omgivningens.
Du måste ständigt vara ett steg före honom OCH er omgivning, kan det finnas en hundrädd person bakom nästa krök - koppla!
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag tycker att så mycket i ditt inlägg visar hur respektlös du är mot andra människor och att du saknar en vilja att uppfostra din hund.

Det finns liksom inte på kartan att jag hade låtit mina hundar slicka okända barn på stranden utan att jag hade gjort någonting åt det. Det är inte på något vis farligt, men det är väldigt äckligt och otrevligt att bli slickad av andras hundar. Och man lär inte hunden att det är okej att slicka på människor!! Man gör någonting åt det. Du förklarade för pojken att han skulle gå med på det äckliga beteendet trots att han inte ville - respektlöst!

Det finns hundrädda människor överallt, det är bara att acceptera det som hundägare för det är ingenting man kan göra åt det. Och det innebär att man som hundägare kommer att få skäll ifall man inte klarar av att styra upp sin hund. Vänj dig ifall du ska envisas med att ha hunden lös på stranden när andra människor är där.

Du verkar inte ha någon som helst inblick i hur en fobi fungerar heller. Personer som blir rädda handlar inte helt rationellt i alla lägen. Hade de klarat av att hantera situationen hade de liksom inte varit rädda.

Det finns några grundläggande saker som gäller när man har hund, men den allra viktigaste är att man inte utsätter andra människor för sin hund ifall de inte vill bli utsatta. Då håller man sin hund kontrollerad!

Jag tycker att det är enormt tråkigt att du istället för att ta ditt ansvar som hundägare istället skyller ifrån dig. Det är du och din hund som agerat fel - ingen annan!
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Måste först och främst säga det var ju en jätte tråkig upplevelse. Tycker inte alls att de andra vuxna skulle reagera på det viset dem gjorde när de faktiskt va så trevliga och snälla från början och inte verkade ha något emot att hunden va lös.
Och att sen hetsa upp sig ännu mer bara för att det är en rottis gör ju inte saken bättre.
Eftersom pappan var där och visste att han hade en son som va hundrädd med sig så skulle han i så fall sagt detta till dig och bett dig koppla hunden vare sig hunden är lydig eller ej.
Sen får man ju inte ha hundar lösa på allmänna badplaster mitt i sommaren så där gjorde ju du ett fel. Hade det nu varit JAG så hade jag frågat dem andra vuxna ifall jag hade kunnat ha min hund lös en kort stund om jag nu velat och om det inte varit så många människor. Men sen är ju min hund väldigt lugn och lydig. Går inte fram till andra personer om han inte få tillåtelse för det.

Sen är det super viktigt att hunden lyssnar! Och en valp är ju alltid glad, dem hoppar, springer runt och kanske skäller lite. En människa som då är rädd tycker ju detta är jätte obehagligt. Och barn, ja dem blir ju skit rädda.
Det är så viktigt att vi respektera andra.

Det är så onödigt att det sprids ut falska rykten om hundar.

Du fick lära dig en läxa, även om det va en väldigt obehaglig sådan. Men tänk nu på att hålla din hund kopplad tills han lyssnar på inkallning :)

Ps, nu kom jag inte ihåg allt du skrev så jag kanske missade ett par saker ^^
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det där har jag upplevt med schäfer också. Trots lydig kopplad hund. Visst är det synd att vissa raser blir klassade som mer farliga än andra. Samtidigt har man ju ett stort ansvar att visa att man har pli på sin hund. För att bidra till att rasen får ett bättre rykte.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 136
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 216
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa film
  • Sämsta filmen?
  • Samsung tar min data!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp