Förlåt mig rottweilerälskare

Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Sen var det ju oturligt med din hund som sprang fram till barnet, men en så hemskt människa som en del vill få dig till är du ju knappast..

Jag håller med om att det var oturligt och det är något som skulle kunna hända de flesta hundägare. Den inkallning som man trodde fungerade visade sig inte fungera när hunden kom upp i varv.

Vad åtminstone jag reagerar på är att TS efteråt fokuserar på lite konstiga saker, t.ex. att hon blev utskälld; att pappan agerade irrationellt; osv. Fokus borde väl vara:

  • Hur förhindrar jag att detta händer igen?
  • Hur får jag bättre inkallning?
  • Hur får jag hunden att nonchalera främmande människor (oavsett om de springer, cyklar, sitter och fikar, eller åker skateboard)?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Du får tyvärr ingen som helst sympati från mig. Din hund = Ditt ansvar.
Jag förstår att barnets pappa blev livrädd och arg. Din hund ska inte jaga människor, om så bara på lek! Du ska då ha sådan inkallning på din hund att du kan avbryta den om den nu gör det.

Men bara en sådan sak att du inte kalla in den när du först såg att din hund fick syn på ngt skoj och drog iväg.
Redan Där hade jag kallat in. Eller det hade jag väl visserligen inte gjort, för jag hade inte gått till en badplats där folk(barn!) badar och tyckt att min hund ska få ta sig ett dopp med dem.

Att du dessutom tvingar på Din hund på en liten pojke som redan är "små rädd" med förklaringen att den bara vill slicka av vattnet från barnets kropp säger faktiskt en hel del om dig som hundägare. :mad:

Det är tack vare såna som dig som hundar numer inte är tillåtna på allmänna badplatser.

Hade det där nu mot all förmodan hänt Mig hade jag nog lagt mig på tågspåret av skam...

Har jag skrivit att jag bara stod där och tittade på? Jag mår skitdåligt men det har ni väl inte läst?
Ang antal barn på stranden så var dom mellan fem och sju stycken.

TVINGAR på min hund??? vart har du fått det ifrån??? Men jag kanske skulle ha skrikit i örat på pojken att hunden är livsfarlig och vill äta upp han när han slickar??? Lite fördomsfull är du visst då du inte vet hur det gick till. Jag tyckte att just den biten var ovesäntlig men ok då. Jag har hunden bredvid mig (han tar i mitt ben) pojken står på andra sidan hunden och vi tittar när andra barn plaskar långt ut i vattnet. Då vänder hunden huvudet OBS han rör sig inte ur fläcken! och slickar på pojken som det droppar vatten ifrån. Pojken blir stel. Vad skulle jag ha gjort och sagt tycker du????
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag har en kansla av att pappan skrek sa hogt, och pojken var radd, darfor att pappan var hundradd. Om du inte har 100% inkallning pa din hund borde du ha en long lina pa hunden sa du alltid kan kontrollera den.

Njae jag vet inte om pappan var sååå hundrädd då han varit på stranden och sett hunden och dessutom hade sin 3åriga? (kan ju ha varit yngre då han hade blöja) son där. Då borde han ju ha sagt eller reagerat redan då...?

Självklart blev ju pappan chockad och han var på väg att lugna ner sig men så frågade han ju vad det var för ras och DÅ brakade helvetet lös. Hade jag sagt att det var en labbe så tror jag att pappan hade lugnat sig och insett att sonen höll inte på att ätas upp levande.

Jag skriver det igen till alla: hunden sprang fram till pojken och sen studsade han runt pojken på 2m avstånd. Lika illa det men pojken höll inte på att bli uppäten, inte ens i närheten.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Nu i efterhand så känner en del av mig att:
1) varför släpper man iväg sin son till stranden själv om man vet att det är en hund lös där?
2) hur mindre hundrädd blir den stackars pojken om pappan skriker högt hur livsfarlig hunden är?
3) varför lär inte föräldrarna sina hundrädda barn om hur man ska bete sig när det kommer en hund...eller hur man inte ska göra?
4) jag skulle ha sagt att det var en labrador eller spaniel.
5) jag skulle gå med på att låta testa hur aggressiv min hund är om pappan får testas hur lämplig han är som far:devil:

Den andra delen vill bara gråta och sälja hunden och inse hur misslyckad jag är som hundägare:cry:

/en ledsen pingla utan power

Nu så nu lugnar vi ner oss lite :)

Du vet om att du gjort fel, du vet om att ansvaret är ditt. Självklart känns det jävligt jobbigt när dessa situationer uppkommer.

Dina frågor tycker jag är rätt typiska och framförallt så är det vanligt att man försöker mildra alla omständigheter och rikta in lite av ansvaret på den andra parten. Men oavsett svaren till fråga 1-5 så får du bära det tyngsta ansvar som hundägare. Det är alltid ditt ansvar att din hund inte stör andra, huruvida bra föräldrar den andra parten i situationen är har inte med saken att göra.

Sedan vill jag bara kommentera i allmänhet alla mindre trevliga svar.

Den som aldrig handlat fel kan ju börja med att kasta första stenen! Min stannar i handen för jag har också tagit ett felaktigt beslut i tron på att min hund skulle reagera annorlunda.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag tycker faktiskt att du har varit oansvarig. Varför släpper du lös din hund på en badplats när du inte har inkallningen hundra procentig?
Hur skulle jag veta det?
Varför säger du till ett barn som är lite smårädd att hunden bara vill slicka av vattnet ifrån denne? Barnet har all rätt att få vara ifred. Hunden ska inte ens kommer i närheten av henom. Vad hade hunden framme hos barnet att göra?
Se mitt svar till annan tidigare...vad vill du att jag skulle ha gjort? Varför tror du att hunden var framme till barnet och inte tvärtom??
Förmodligen har din hunds agerande redan sett till att pojken blir ännu mer hundrädd och att man som förälder överreagerar när man ser en stor hund fara runt ens barn och att man då häver ur sig diverse är helt normalt. Man blir fullkomligt livrädd och dina försök att förklara att hunden är ofarlig faller platt till marken. Det är som att säga till någon som nästan blivit påkörd att "jaha, men inget hände ju" och fullkomligt strunta i den andres känslor. Respektlöst!
Läs igen vad jag skrivit. Påkörd???? Strunta i andras känslor?? Jag sa att hunden är ofarlig när pappan brusade upp om att det är en rottweiler, eller skulle jag ha sagt att herreguuuuud hunden ÄR livsfarlig? Och det är bara denna ras som bits, ingen annan ras?
Självklart för att föräldrarna inte har en aning själva om hur man ska bete sig och varför ska de ens behöva lära sina barn det? Det är vi som hundägare som har ansvaret över våra hundar, inte andra som är ansvariga för att lära sina barn hur de ska bete sig när våra hundar flippar ur.
Jag tänkte mer på pojkens skull och hans framtid. Vill inte föräldrar sina barns bästa? Pappan hade uppenbarligen hundkunniga vänner. Det är ju säkert inte sista gången pojken träffar på en lösspringande hund i sitt liv, tyvärr. Blir väldigt jobbigt om han ska uppleva ett trauma varje gång han ser en hund.
Ärligt talat så spelar det ingen roll vilken ras du skulle sagt att det var. Du skulle bett om ursäkt istället för att försöka förklara och försvara dej.
Ärligt talat så hade rasen en stor roll i det hela om du läser det jag skrivit. Ta och läs igen så ser du att jag försökte be om ursäkt och förklara hur ledsen jag var. Eller glömde jag skriva att jag var ledsen?:(
Pappan låter som en förälder som reagerar helt normalt när han tror att dess barn håller på att råka illa ut. Man gör så när man är chockad. Det är helt naturligt. Pappan låter inte som en konstig eller dålig förälder. Snarare en helt normal människa som är mån om sitt barn.
Jag har redan svarat på en massa antaganden och jag vet att det är lätt att anta och se saker man vill på forum. Därför är jag nu faktiskt VÄLDIGT förvånad över att ingen har reagerat på att den lilla treåringen var i vattnet SJÄLV, utan tillsyn. Därav jag undrar hur ansvarig pappan var där? Sen att han skickar iväg sonen själv då han VET att pojken är hundrädd och han VET att det är en hund där. Han skulle ha följt med eller sagt till mig då han var där att hans större son var hundrädd.
ALDRIG att jag skulle skicka mitt barn ensam när jag vet att en stor svart hund springer lös. Spelar ingen roll om den är snäll, för man vet ju aldrig. Spelar ingen roll om hunden är kopplad, för kopplet kan tappas, man vet ju aldrig.
Sälja hunden behöver du säkert inte göra men du behöver lära dej att ta ditt ansvar över hunden och du behöver lära dej att respektera andra människor.
Jag vet mitt ansvar och respekterar andra gör jag mer än väl. Hur menar du?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Nu så nu lugnar vi ner oss lite :)

Du vet om att du gjort fel, du vet om att ansvaret är ditt. Självklart känns det jävligt jobbigt när dessa situationer uppkommer.

Dina frågor tycker jag är rätt typiska och framförallt så är det vanligt att man försöker mildra alla omständigheter och rikta in lite av ansvaret på den andra parten. Men oavsett svaren till fråga 1-5 så får du bära det tyngsta ansvar som hundägare. Det är alltid ditt ansvar att din hund inte stör andra, huruvida bra föräldrar den andra parten i situationen är har inte med saken att göra.

Sedan vill jag bara kommentera i allmänhet alla mindre trevliga svar.

Den som aldrig handlat fel kan ju börja med att kasta första stenen! Min stannar i handen för jag har också tagit ett felaktigt beslut i tron på att min hund skulle reagera annorlunda.

Ja jag vet att det blev fel, men hur skulle jag veta det? Kanske därför jag känner lite grann att pappan kunde faktiskt ha vetat det mer än mig och förvarnat mig. Då hade vi alla sluppit må dåligt.

Jag vet att allt är mitt fel. Men man kan ju inte låta bli att undra. Känns lite som att jag står vid ett övergångsställe med mitt barn. Det kommer en bil körandes men jag skickar iväg mitt barn att gå över vägen iaf, för det är ju trots allt bilens ansvar att stanna. Men vi vet ju alla att så är det inte riktigt, det händer olyckor. Varför chansa bara för att jag inte bär ansvar om barnet blir påkört. Jag har väl ändå trots allt ansvar om mitt barn.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag vet att allt är mitt fel. Men man kan ju inte låta bli att undra. Känns lite som att jag står vid ett övergångsställe med mitt barn. Det kommer en bil körandes men jag skickar iväg mitt barn att gå över vägen iaf, för det är ju trots allt bilens ansvar att stanna. Men vi vet ju alla att så är det inte riktigt, det händer olyckor. Varför chansa bara för att jag inte bär ansvar om barnet blir påkört. Jag har väl ändå trots allt ansvar om mitt barn.

Så du menar att det är barnets föräldrars fel att barnet blev jagat av din hund eftersom de faktiskt släppte ner barnet till stranden...? Tycker du att föräldern gjorde en "chansning" och att de istället, om de nu borde velat vara säkra på att slippa hundincidenter, borde ha lämnat stranden när de såg att det var en lös hund där...?

För det är det du skriver ovan här. Att din hund på något sätt skulle ha haft företräde framför barnen och de som inte gillar det kan lämna stranden.

Och du har trots allt ansvar om din hund. Om du inte VET att du har bra inkallning på hunden så kan inte DU chansa bland en massa främmande barn. Åk till en tom plats där du kan bada dina hundar ifred.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Därför är jag nu faktiskt VÄLDIGT förvånad över att ingen har reagerat på att den lilla treåringen var i vattnet SJÄLV, utan tillsyn.

Måste säga att det var det första jag reagerade på när jag läste ditt första inlägg.



Sedan måste jag verkligen gilla det som Calazirya skrev:
"Den som aldrig handlat fel kan ju börja med att kasta första stenen! Min stannar i handen för jag har också tagit ett felaktigt beslut i tron på att min hund skulle reagera annorlunda."

(Kan tillägga att även jag bedömt situationer tokigt OCH jag har tappat kopplet vid ett mycket olämpligt tillfälle TROTS att jag har läderkoppel och trär handen genom öglan för att det ska vara omöjligt att tappa kopplet..)
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Men det spelar ingen roll alls i sammanhanget.

Huruvida föräldern skulle ha handlat annorlunda eller ej kan vi diskutera i oändlighet, men du har iaf brustit i din tillsyn över din hund och du skulle ha haft den kopplad när du såg att det var fler på plats.
Jag tar alltid för vana att koppla min hund när man möter eller är på platser där flera andra okända människor vistas. Min hund trotsar i vanliga fall aldrig mitt kommando, men hon är en hund och jag kan aldrig garantera till 100% att hon lyder.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Mina hundar har allihopa vid något tillfälle sprungit fram till folk vid olämpliga tillfällen, jag har skämts och bett om ursäkt. Visst händer det, ingen är perfekt. Men att i efterhand antyda att föräldern bär del av det ansvaret för att de inte vaktade barnet bättre eller för att de råkade befinna sig på platsen...? Hade hunden inte sprungit fram hade inget av det hänt.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Först vill jag säga att jag givetvis inser att du är ledsen och olycklig över det som har inträffat, men ditt inlägg andas samtidigt att du inte riktigt har förstått allvaret i att du inte kunde förhindra situationen. Du måste ha bättre koll på din hund. Igår fick du t.ex. bevisat att inkallningen av din hund inte är helt befäst. Det behöver du öva på. Inkallningen ska fungera även när det finns störningsmoment runt omkring.
Och alla dagar före det har det funkat så när vet man att man har koll på hunden?
2) hur mindre hundrädd blir den stackars pojken om pappan skriker högt hur livsfarlig hunden är?
Förmodligen bidrar det inte till något positivt, men pappan blev så klart livrädd, chockad och jävligt förbannad. Det skulle jag också ha blivit. I sådana situationer kan man inte förvänta sig rationalitet.
Jag förstår att pappan blev hysterisk, däremot så brusade han upp när han fick veta vad det är för ras, flera minuter efter händelsen. Det tyckte jag var totalt onödigt.
5) jag skulle gå med på att låta testa hur aggressiv min hund är om pappan får testas hur lämplig han är som far
På vilket sätt skulle pappan vara olämplig som far menar du? Vidare verkar de inte ha påstått att hunden var aggressiv, utan påtalat att situationen var farlig. Faktum är att jag håller med. Situationen var potentiellt farlig. Ett panikslaget barn som springer runt, hysteriska skrikande föräldrar och en stor hund med rejäl bitkraft är ingen bra kombination. Även en normal hund kan råka bita i lek om hunden blir väldigt uppjagad. Dessutom måste man respektera att många inte alls finner det särskilt roande att ofrivilligt involveras i en hunds lek.
Se mitt tidigare svar om pappans oansvarighet i mitt tycke iaf. Jo dom tyckte att hunden var aggressiv och pojken kunde ha dött. Påtala är nog fel ord, dom skrek och det var inte fina ord heller däremellan. Den stackars pojken stod på avstånd alldeles ensam och skakade. I en sån situation hade jag valt att ta hand om mitt barn och sen pratat med hundägaren.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

PowerPinglan skrev:
Och alla dagar före det har det funkat så när vet man att man har koll på hunden?

Det kan man inte veta till 100%, därför så kopplar jag alltid upp om jag och hunden omger oss med okända människor. Man kan aldrig veta hur dessa människor reagerar på en situation som kan uppstå av lös hund.

Man kan aldrig styra över hur andra människor ska reagera och bete sig, man kan bara se till sig själv och sitt ansvar som hundägare :)
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det jag mest reagerade på var att det var en TREÅRING ensam med BLÖJA i vattnet !!!!!!!!
Sen var det ju oturligt med din hund som sprang fram till barnet, men en så hemskt människa som en del vill få dig till är du ju knappast..

:eek: gosch! Du läste det med lillpojken. Jag får hjärtattack.

Nä jag är inte en sån hemsk människa men så här i efterhand kunde jag inte låta bli att fundera lite. Jag har tänkt att jag skulle haft hunden kopplad, nä jag skulle inte ens ha gått dit för att förhindra sånna här situationer. Ju mer jag funderar så kom jag fram till att vi ska nog inte ha hund alls i samhället om vi ska gå helt säkra. Säkra är nog fel ord för oftast händer ju inget. Personen blir bara rädd.
Det är ju faktiskt hundägare också som kan råka illa ut, inte bara hundrädda. Även en kopplad hund kan göra skada.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Rottweilers är jättetrevliga hundar och då din kille bara är ett halvår gammal känns det säkert främmande för dig att nån skulle se honom som farlig. Faktum är dock att det är en rottweiler du har och det är en hund som har potential att innebära en viss risk för andra.

Du har alltid ett ansvar som hundägare att ha koll på din hund. Har du valt en storvuxen ras med skärpa har du extra ansvar. Om du har hunden lös ska du inte behöva springa efter den - du ska kunna ropa på den. Och den ska lyssna.

Om inkallningen har funkat i andra situationer, så vet du nu att den inte är hundraprocentig och att ni behöver träna mera. Var tacksam för att den situation som ledde fram till den insikten inte var allvarligare.

Fram tills att du känner dig trygg med inkallningen så har du hunden kopplad. I alla situationer där du känner minsta tvekan till att frestelserna eller riskerna är större än vad hunden klarar, så har du hunden kopplad. I de situationer där du sen har hunden lös, så har du stenkoll på den varje sekund och ser till att avståndet till den är rimligt.

Misstag gör vi alla. Det viktiga är att ta det till sig och se till att det inte händer igen.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

:eek: gosch! Du läste det med lillpojken. Jag får hjärtattack.

Nä jag är inte en sån hemsk människa men så här i efterhand kunde jag inte låta bli att fundera lite. Jag har tänkt att jag skulle haft hunden kopplad, nä jag skulle inte ens ha gått dit för att förhindra sånna här situationer. Ju mer jag funderar så kom jag fram till att vi ska nog inte ha hund alls i samhället om vi ska gå helt säkra. Säkra är nog fel ord för oftast händer ju inget. Personen blir bara rädd.
Det är ju faktiskt hundägare också som kan råka illa ut, inte bara hundrädda. Även en kopplad hund kan göra skada.

Fast nu blir jag lite irriterad faktiskt.

Till en början tyckte jag att många som svarat har svarat lite väl hårt. Men nu förlöjligar du hela händelsen och det är lika illa det.

Du verkar inte alls ta så hårt vid dig som du nämner i trådens början om du kan med att skriva så här :(
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag håller med om att det var oturligt och det är något som skulle kunna hända de flesta hundägare. Den inkallning som man trodde fungerade visade sig inte fungera när hunden kom upp i varv.

Vad åtminstone jag reagerar på är att TS efteråt fokuserar på lite konstiga saker, t.ex. att hon blev utskälld; att pappan agerade irrationellt; osv. Fokus borde väl vara:

  • Hur förhindrar jag att detta händer igen?
  • Hur får jag bättre inkallning?
  • Hur får jag hunden att nonchalera främmande människor (oavsett om de springer, cyklar, sitter och fikar, eller åker skateboard)?
Jag skriver inte hur jag ska göra nu med hunden och vad vi ska träna på för det har jag full koll på;)
Detta var en tråkig oansvarshändelse av mig. Jag har haft full koll på hunden innan som jag redan skrivit, så hur skulle jag veta? Han är trots allt bara 6 månader så jag borde veta att han är inte fullt inlärd. Men då det har funkat så bra så tyckte jag att det är onödigt att börja koppla upp hunden så fort vi möter människor/hundar. Jag har varit lite rädd för att ge fel signal till han då. Självklart har jag kopplat han då det kommer skällande hundar rusande mot oss för då har jag åtminstonde koll på en hund. Han är inte aggressiv och går undan så fort en hund säger ifrån, men han är ganska busig av sig och när han sätter igång en lek med en hund finns ingen hejd på han. Han är som en duracellkanin och blir aldrig trött eller less på lek.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

På vilket sätt förlöjligar jag situationen?
Du missförstår nog, jag "förlöjligar" (om man ska säga så) hur dom ansvariga hundägare tänker. Nä nu blir det fel, det var svårt att förklara på skrift men du ska veta att jag har gråtit och även nu har jag lätt till tårar.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Och alla dagar före det har det funkat så när vet man att man har koll på hunden?

Du har en sex månader gammal valp ... ;) Få sexmånaders gamla valpar är hundraprocentiga på inkallning med störning.

Men, oavsett om din hund tidigare har varit hundraprocentig i alla tänkbara situationer som du har testat så hände ju något nu. I ett annat inlägg så skrev jag att vad jag hakar upp mig på är att du inte reagerar på det. Något som tidigare alltid har fungerat fungerade inte längre, vilket resulterade i ett skrämt barn, en hysterisk pappa, att du blev utskälld efter noter, samt en allmänt tråkig situation för alla parter. Istället fokuserar du på att du blev, vad du upplever, orättfärdigt utskälld.

Jag reagerade för övrigt också på det där med treåringen med blöja i vattnet, men kommenterade inte det eftersom det inte riktigt hade med hundhändelsen att göra vad jag kunde se.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Så du menar att det är barnets föräldrars fel att barnet blev jagat av din hund eftersom de faktiskt släppte ner barnet till stranden...? Tycker du att föräldern gjorde en "chansning" och att de istället, om de nu borde velat vara säkra på att slippa hundincidenter, borde ha lämnat stranden när de såg att det var en lös hund där...?

För det är det du skriver ovan här. Att din hund på något sätt skulle ha haft företräde framför barnen och de som inte gillar det kan lämna stranden.

Och du har trots allt ansvar om din hund. Om du inte VET att du har bra inkallning på hunden så kan inte DU chansa bland en massa främmande barn. Åk till en tom plats där du kan bada dina hundar ifred.
Nä jag menar inte att det var föräldrarnas fel, det var mitt eget. Och om du läser så frågade jag faktiskt om det var ok om vi också fick bada fast vi hade hund och om han fick vara lös så han kunde simma. Hade dom sagt att dom inte ville det så hade jag inte gjort det. Annars hade jag ju inte frågat om jag skulle skita i svaret.

Jag trodde jag visste att jag hade koll på hunden, tyvärr, ska aldrig ske igen.
Det brukar vara tomt på denna strand så därför gick vi dit. Det är ju inget idylliskt ställe att bada på så att säga. Det brukar även vara hästar och bada där också.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Måste säga att det var det första jag reagerade på när jag läste ditt första inlägg.



Sedan måste jag verkligen gilla det som Calazirya skrev:
"Den som aldrig handlat fel kan ju börja med att kasta första stenen! Min stannar i handen för jag har också tagit ett felaktigt beslut i tron på att min hund skulle reagera annorlunda."

(Kan tillägga att även jag bedömt situationer tokigt OCH jag har tappat kopplet vid ett mycket olämpligt tillfälle TROTS att jag har läderkoppel och trär handen genom öglan för att det ska vara omöjligt att tappa kopplet..)

Det är det jag menar, allt kan hända. Nu är jag lite extra ledsen då jag hade en rottweiler och spätt på deras dåliga rykte. Nu är jag en av dom oansvariga hundägare till en kamphund:(
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 136
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 216
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp