Förlåt mig rottweilerälskare

Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag har också varit med om en liknande händelse. Skillnaden var att det inte var min hund och att den attackerade ett stackars barn när jag höll i kopplet.

Det var min kompis 45 kilos nyckfulla presa, svart med klippta öron (ni kan kanske föreställa er hur hon såg ut). Jag brukade vanligtvis undvika att hjälpa min kompis att gå ut med henne iom hennes osäkerhet och att jag som inte är ägaren inte kan börja uppfostra henne.

Hur som helst, så var vi ute jag och kompisen med våra hundar och hon ska snabbt in i kiosken och jag väntar utanför med min och hennes hund kopplade på trottoaren. En familj dyker upp och hennes hund rycker till i kopplet som jag tappar och hon "attackerar" lillpojken som är hälten så stor som henne.
Jag reagerade snabbt och tryckte ned hunden på rygg (rent instinktivt) och koncentrerar mig på henne. När jag tittar upp är föräldrarna borta och en man står kvar (ej förälder, nån kompis kanske) och börjar skälla på mig. Jag orkar inte förklara att jag inte är ägare utan tar all skit, ber så mkt om ursäkt och när jag får chansen förklarar jag att hon egentligen är snäll och van vid barn.
Under tiden inne i kiosken förklarar sig min kompis och ber om ursäkt till föräldrarna som de godtar. Men herren som jag ej vet vem det är fortsätter att skälla på mig.

Lite jobbig situation. Jag hade ingen lust att skylla ifrån mig utan tog all skit fast det inte var mitt ansvar egentligen. Men jag tyckte först och främst synd om den lilla pojken. Hoppas han inte blev hundrädd av händelsen.

Måste bara tillägga att hennes hund bar hundkorg och var i kort koppel, (enligt reglerna i landet där jag bor) så hon skulle inte kunnat bita någon.

Vet inte varför jag berättar allt det här. Saker händer och man ångrar sig, men livet går vidare med nya erfarenheter och insikter.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Alla begår misstag någongång, vi är människor, och dom är djur. Thats life. Tyvärr finns det en och annan på buke-hund som ALDRIG begår misstag, men ÄLSKAR att påpeka att andra gör det..
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Och vem orkar vara perfekt?

Alltid ha hunden kopplad IFALL det dyker upp någon hundrädd. Att hela tiden ha superkoll på läget gör att man inte kan slappna av på hundpromenaderna.

Jag tycker inte TS var respektlös (kanske lite otaktisk, vad vet jag, jag var inte där och kan inte döma). Hen agerade och bad om ursäkt. Som någon redan sagt så skulle nog TS må bättre av att prata med föräldrarna och pojken igen och få nåt slags avslut. Man kan inte hålla på att dalta saker för alltid.

Respektera människor, men låt det inte gå till överdrift. Slappna av och njut med livet med hund!
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Alla begår misstag någongång, vi är människor, och dom är djur. Thats life. Tyvärr finns det en och annan på buke-hund som ALDRIG begår misstag, men ÄLSKAR att påpeka att andra gör det..

Tack och amen :bow: Och när man träffar bukehundar så märker man att i verkliga livet så är de inte så perfekta som de är här inne :D

KL. Jösses vilket tjat. Diskussionforum eller ej, men ibland får man väl släppa eller....
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Alla begår misstag någongång, vi är människor, och dom är djur. Thats life. Tyvärr finns det en och annan på buke-hund som ALDRIG begår misstag, men ÄLSKAR att påpeka att andra gör det..

Tack och amen :bow: Och när man träffar bukehundar så märker man att i verkliga livet så är de inte så perfekta som de är här inne :D

KL. Jösses vilket tjat. Diskussionforum eller ej, men ibland får man väl släppa eller....

Fast nu sparkar ni ju in mer än vidöppna dörrar. Det var ju inte att incidenten inträffade som folk (däribland jag) tjatar om. TS vill ju få pappan till att vara ansvarig för situationen eftersom han enligt hennes utsago "riskerar sitt barns välmående och i värsta fall livet".
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag tycker dom har alldeles rätt. Ska man gå omkring och vara rädd för att något ska dyka upp så tror jag att man signalerar fel saker till hunden man har. Man kan ju dessutom få magsår för mindre.

Om TS får tycka så tycker jag att du ska läsa vad jag skriver att jag menar. Läs inte det du antar att jag menar.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Men Grana, vi är ju en hel hög som upprepat detta flera ggr redan?

Alla gör misstag, den hundägare som aldrig missbedömt en situation kan ju roa sig med att kasta första stenen. Diskussionen de senaste sidorna har väl inte handlat om just situationen som sådan, utan något helt annat.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

..som foralder har man val anda ett ansvar att halla sitt barn under uppsikt? I -synnerhet- om barnet ar litet och inarheten av vatten.... med eller utan andra manniskors hundar -ar- det livsfarligt for ett barn att leka vid vatten utan uppsikt.. i synnerhet ett sa pass ungt barn. Sa jag... tycker faktiskt att pappan ar att klandra till viss del. En olycka hander sa himla latt.


/Bewwan, som tror pa starkt foraldraansvar..... :D
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Så det är pappans fel att ts inte har inkallning på sin hund?

Intressant!
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Undrar detsamma!
Om jag träffar på en unge som inte är under uppsikt har alltså min hund rätt att skrämma livet ur den då? :crazy:
Ett barn ska inte behöva bli jagad av min hund även om deras föräldrar brister i tillsyn.
Inte konstigt att hundhatet sprider sig i samhället.:idea:
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

..som foralder har man val anda ett ansvar att halla sitt barn under uppsikt? I -synnerhet- om barnet ar litet och inarheten av vatten.... med eller utan andra manniskors hundar -ar- det livsfarligt for ett barn att leka vid vatten utan uppsikt.. i synnerhet ett sa pass ungt barn. Sa jag... tycker faktiskt att pappan ar att klandra till viss del. En olycka hander sa himla latt.


/Bewwan, som tror pa starkt foraldraansvar..... :D

Hejja!!
Jag håller med!
Nej, det är inte pappans ansvar att hunden håller sig i skinnet men det är definitivt hans ansvar att ungen inte är ensam på stranden!
Sen är det ju upp till Gnist och SelfPossessed att läsa inläggen på buke som fan läser bibeln, på ert eget ansvar.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

1) Detta är arean hund = här diskuterar vi just hund och inte barnuppfostran/barn på stranden och föräldrar med mindre bra tillsyn

2) Vill man enbart diskutera pappans agerande/barn på stranden etc så ska man nog lägga tråden på arean Förälder och då har ts hundhavande inget med ämnet att göra

3) Den hundrädda pojken var INTE ensam, utan på väg till stranden med pappan strax därefter när ts hund fick syn på honom, rusade dit, följde efter pojken (när han tvärvände vid åsynen av hunden) och studsade runt pojken utan att ts fick tag på sin hund

4) Ts har flera gånger försökt lägga skulden på pappan för att barnet blev skrämt, när det var hon som brast i sitt ansvar som hundägare

5) Vi är många som sagt att misstag kan hända, det är förståeligt att inte ha 100% inkallning på en 6 månader valp osv

Pappans agerande och tillsynen av barnen som var på stranden är en helt annan historia som har noll betydelse för att pojken blev skrämd och det är helt ts ansvar och ingen annans eftersom det var ts som hade hund lös utan att ha full kontroll på den.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Hejja!!
Jag håller med!
Nej, det är inte pappans ansvar att hunden håller sig i skinnet men det är definitivt hans ansvar att ungen inte är ensam på stranden!
Sen är det ju upp till Gnist och SelfPossessed att läsa inläggen på buke som fan läser bibeln, på ert eget ansvar.

På vilket sätt menar du att pappans position påverkar att ts inte kunde kalla in sin hund?
Fast det är klart, hade pappan varit precis bredvid hade han kanske kunnat "sparka undan" hunden för att skydda barnet.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

..som foralder har man val anda ett ansvar att halla sitt barn under uppsikt? I -synnerhet- om barnet ar litet och inarheten av vatten.... med eller utan andra manniskors hundar -ar- det livsfarligt for ett barn att leka vid vatten utan uppsikt.. i synnerhet ett sa pass ungt barn. Sa jag... tycker faktiskt att pappan ar att klandra till viss del. En olycka hander sa himla latt.


/Bewwan, som tror pa starkt foraldraansvar..... :D


Nu fanns där ju enligt TS även tonårsbarn-så att barnet var ensamt är väl att överdriva.
Sedan kan ju den lämpligheten diskuteras, men inte var en treåring alldeles själv i vattnet, inte.

Och jag tycker det är väldigt oansvarigt av TS att öht släppa sin hund lös bland barn.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Nej, det är inte pappans ansvar att hunden håller sig i skinnet men det är definitivt hans ansvar att ungen inte är ensam på stranden!

Men barnet var inte ensamt, det är TS som vid några tillfällen skrivit så , antagligen för att komma i bättre dager.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

zzzzzzzzzznark......

Visst var det klumpigt formulerat av ts i vissa lägen, självklart ska barn kunna vara på badplatser, men jag är så trött på er och era pekpinnar, gör ni aldrig misstag alls? Ni är så tråkiga och bittra så man blir trött av att bara se era avatarer snart.. Ts skäms ju redan och iser att detta inte får hända igen, ändå ska denne sågas jäms med fotknölarna för att ni ska få kunna skrävla och bevisa hur grymma ni är på hunduppfostran..det är liksom inte kul att vara i det här forumet längre.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

3) Den hundrädda pojken var INTE ensam, utan på väg till stranden med pappan strax därefter
Nej så var det inte. Pojken kom ensam. Pappan kom rusande från huset som ligger 100-150m från stranden.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

4) Ts har flera gånger försökt lägga skulden på pappan för att barnet blev skrämt, när det var hon som brast i sitt ansvar som hundägare
:confused:fattar inte hur ni läser:confused:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 136
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp