Förlåt mig rottweilerälskare

Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Brandkattis, du måste trycka på svara-knappen på just det inlägg du vill svara på, så man vet vem du pratar med. Om du vill göra ett generellt inlägg i en debatt, så skriver du "knapplån" eller "kl" i början av ditt inlägg. Då vet alla att du inte svarar till en specifik person. :)
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Konstigt att pojken gick fram och ställde sig hos dig och din hund när pojken var så rädd?, varför går en pojke som är rädd fram till en främmande hund som dessutom då slickar på honom- om han är så rädd?

Ville bara beratta att flera barn jag traffat far hysteriska skrackanfall nar deras foraldrar kommer och de ar i narheten av en hund - men klarar utmarkt av att vara mitt i en hundflock, leka med stooooora hundar, osv SA LANGE FORALDRARNA INTE AR NARVARANDE.

Projicerade radslor som kommer fran foraldrarna, de flesta ar inte "fasta" radslor nar barnet ar litet utan ett skapat beteende som kommer ifran foraldrarnas reaktioner pa hundar - inte hunden i sig.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Min fråga var så här: Det var barn på stranden när du kom. Du släpper hunden där det finns barn utan att tycka att det är någon fara. Men när pappan släpper ut sitt barn där din hund är, ja då är han oansvarig enligt din mening. Hur tänker du här?
Jag tänker som så att jag kunde inte veta att en hundrädd skulle komma. Pappan däremot visste att det fanns en hund där.
Det var ingen fara för barnen som redan var där. Jag har varit där förr utan problem eller risk för andra så därför tyckte jag att det var ok den dagen också.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Må vara, men i att visa hänsyn (som hundägare) ingår att man INTE låter sin hund springa omkring hur som helst, slicka vatten av folk, rusa mot andra människor och studsa runt etc och eftersom du dessutom inte har en fungerande inkallning (vilket är helt förståeligt iom att du har en valp) så bör du inte ha din hund lös.

Det har han inte gjort heller.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Fast varför skulle det vara förenat med livsfara för en hundrädd pojke att vara nära din hund?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Men gud så du snurrar in dig.

Om hunden trots koppel drar i kull sin ägare så har vi ett helt annat problem än att visa lite hänsyn. En kopplad hund är att visa omgivningen ( hundrädda ) hänsyn, att snubbla och tappa hunden är ett misstag. Du blandar hej vilt med olika scenario och jag blir helt snurrig..

Vad är att visa hänsyn som hundägare för dig?

Det jag menar är att en ouppfostrad kopplad hund inte är säker för andra = ägaren tar inte sitt ansvar för att hunden ska kunna vara säker för andra. En hund som drar och skäller i koppel är också väldigt skrämmande för en hundrädd.

Däremot en uppfostrad hund som kan föra sig i koppel märks inte av på samma sätt och känns mer tryggare för omgivningen.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Man kan få det intrycket att PP menar att ingen ide att ha koppel-man kan ju ändå bli omkulldragen, eller tappa hunden, eller hunden kryper ur halsbandet osv osv.

Jösses, trådskaparens argumentationer blir bara mer besynnerliga.

Jag har min hund kopplad då vi är ute och promenerar och han kan uppföra sig i koppel så det är inga problem för oss.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag antog att vi diskuterar utifrån din situation fortfarande och inte alla andra möjliga scenarios?
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det jag undrade var hur tänker man och får man verkligen göra hur som helst trots att man riskerar sitt barns välmående och i värsta fall livet.

Det var pappans ord, inte mina. Fast det kom först då han fick veta rasen.

;) Jodå, det var dina ord.

Jag kan hålla med om, som jag har sagt från början, att pappan möjligen överreagerade och att han definitivt sa saker som han inte borde ha sagt. Det är aldrig rätt att hota någon. Men även du överreagerar i den här tråden.

Det är det resonemang som du för om pappans ansvar i den situation som uppstod som blir lite märkligt. Varken pappan eller pojken själv orsakade att din hund sprang fram till pojken. Eftersom din hund inte tidigare visade några tecken på att göra det så fanns det heller inte något som för en hundovan människa tydde på att situationen kunde vara farlig. Och vad jag förstår så såg du heller inte någon farlig situation. Så på vilket sätt riskerade pappan sitt barns välmående och i värsta fall livet?
 
Senast ändrad:
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

I värsta senario hade jag varit en annan person och haft en aggressiv hund som rent av bet ihjäl pojken (enligt pappan). Nu krökte ju inte min hund ett hårstrå men pojken blev rädd (och pappan skrämmde han nog mer med sin reaktion över rasen på min hund) och mår givetvis dåligt en tid efteråt. Det kallar jag inte att vara välmående.

Sen riskerade pappan deras liv när dom var ensamna i vattnet, men det hörde ju visst inte hit.

Eftersom din hund inte tidigare visade några tecken på att göra det så fanns det heller inte något som för en hundovan människa tydde på att situationen kunde vara farlig. Och vad jag förstår så såg du heller inte någon farlig situation.
Precis och som jag sagt tidigare så kan det ha varit därför pappan skickade ner ungen själv. Situationen var absolut inte farlig. Det tyckte pappan inte heller, han blev chockad förstås....tills han frågade vad det var för ras. Det var DÅ hela situationen spårade ur.

Fast pojken vände ju när han såg hunden på ca 20 m håll, så jag förstår inte då hur pappan tänkte då stranden är 10x10m??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Det har han inte gjort heller.

Stämmer inte det som du skrev i ditt första inlägg alltså?? Eller vad menar du att hunden inte har gjort?

Jag tror inte att jag är den enda som får en ganska klar och visuell bild av vad som hände när man läser hela ditt ursprungsinlägg.

hunden är snäll och vill bara slicka vattnet från dig.

Nu springer dessutom hunden upp och ner i vattnet, rullar sig i sanden, tar sig en sniff i skogen och sen tillbaka till vattnet osv.

Jag ser att hunden får syn på något bakom mig och galopperar iväg

Det var inget kul...det var en hundrädd 9-10årig kille som skrek och vände på klacken och sprang. Självklart trodde ju hunden det var en lek Hund hoppar och studsar runt killen som är livrädd.

Jag springer dit och försöker ta fast hunden men han är uppe i varv
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Nu har jag bara läst till sidan 4 men jag känner att jag vill försvara trådskaparen lite :) Jag kan inte förstå att hennes text någonstans visar på att hon inte är villig att ta sitt ansvar och att hon skulle skylla ifrån sig, så som många har skrivit i tråden. Snarare skulle jag tolka hennes inlägg som att hon ångrar sig enormt och därmed ältar händelsen. När man ältar så kan man fort börja fundera över annat som hände i situationen, så som att det lilla barnet (2-3 år) var utan föräldrar på stranden. Visst, det är inte relevant för just detta med hunden men däremot så håller jag med om att en förälder självklart borde ha varit närvarande (vilket nog alla gör ;)). Om en förälder hade varit närvarande så hade denne kunnat tala om att den större pojken var hundrädd b la.

Som några redan sagt, alla har vi nog gjort våra misstag som man känner att det knyter sig i magen bara man tänker på (och detta även om allt slutade väl).

Nu kanske någon annan även skrivit det under de sista sidorna men det var heller ingen allmän badstrand som jag förstått det, utan snarare en remsa sand där vissa badar, både med och utan djur. Det har ju i och för sig ingen betydelse när det nu var andra människor där men trådskaparen hade ju faktiskt frågat dessa om det var OK att hunden var lös, och barnen tyckte att det gick bra.

Äsch...Färdigsvamlat från mig för denna gång ;) Ville mest skriva att jag kan förstå trådskaparens sätt att skriva (tror jag) och att jag inte ser att det på något vis skulle visa på att hon inte tänker ta ansvar för händelsen.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag har inte heller läst hela tråden. Men jag reflekterade över hur hunden släpptes lös. Rent allmänt som är det väl ändå bäst att utgå från att det är hundrädda personer man möter på allmän plats, dvs att man alltid har sådan koll på sin hund att den inte utgör ett orosmoment för andra. För även om några säger att det går bra att släppa lös hunden och man känner de flesta så kan ju ändå en hundrädd person dyka upp (vilket det ju också gjorde i det aktuella fallet).

Hunden är alltid hundägarens ansvar och det går inte att skylla ifrån sig. Även om man tycker att andra människor handlat irrationellt. Dock är det ofta lättare att leta fel hos andra än att inse och ta itu med det man själv gjorde fel och på så sätt för sig själv försöka lindra det man gjorde fel.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Brandkattis, du måste trycka på svara-knappen på just det inlägg du vill svara på, så man vet vem du pratar med. Om du vill göra ett generellt inlägg i en debatt, så skriver du "knapplån" eller "kl" i början av ditt inlägg. Då vet alla att du inte svarar till en specifik person. :)


Hm, ok, ledsen ser när jag följer ditt råd att jag svarat på din kommentar trötter. Förstår även att du förstår att jag inte begriper bättre. :crazy: Tack. Då jag inte är så inne i detta mad forum så tackar jag för dina förklaringar på hur man gör när man vill t.ex. vända sig till en specifik, eller generell kommentar i inlägget :D Tack igen
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Styckindelning är ett bra sätt att få folk att orka läsa längre inlägg.

Du får ursäkta mig, men jag orkar faktiskt inte läsa dina inlägg pga alla dina "...." och det faktum att all din text är som en stor klump bokstäver.

Ingen fara, det är lugnt.:angel: Jag får börja med styckindelningar o sluta med "....". O göra rätt. :o
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Han har inte sprungit omkring hur som helst.
Han har inte slickat vatten av folk. Det handlade om en kille som stod bredvid mig. Jag ställde mig inte bredvid han.
Rusa mot andra människor och studsa runt har han inte heller gjort. Den enda gången han gjort det är mot denna hundrädda killen och det var en engångsförteelse.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Du förstår mig alldeles riktigt. Tack.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Många får det att låta som att jag kom till stranden. - HEJ!! Här kommer jag. Går det bra att jag släpper hunden? *knäpper lös hunden*

Jag var ju faktiskt där en stund med kopplad hund först. Men då jag är en badkruka och det var svinigt kallt i vattnet i mitt tycke, så frågade jag om hunden fick vara lös så han kunde simma.

Jag är helt på det klara att det var mitt fel så att lägga på skulden på annan eller försöka lindra min skuld handlar det inte om.
 
Sv: Förlåt mig rottweilerälskare

Jag har varit med om en liknande situation med min rottis när han var ungefär 6 månader han med. Anledningen = Man vet helt enkelt inte bättre då, det är en söt valp, han har alltid fungerat bra med barn och allt har varit frid och fröjd, men så kommer det där första hundrädda barnet, som skriker, flaxar och springer, man hinner inte tänka innan hunden har råkat riva barnet med klorna (bet absolut inte). Detta var dock inte på allmän badplats, det var tidigt på säsongen och vi var helt själva där, barnen dök upp när jag var i vattnet så jag hann inte upp innan det började. Det HÄNDER, man LÄR sig och det händer INTE igen. Alla kan gör ett misstag!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 136
Senast: Acto
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 216
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 605
Senast: s957
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp