Förkyld, feber och gravid...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Firade midsommar hos grannen, som inte förräns efter middagen kläckte ur sig att deras lilla ettårige son varit förkyld i en vecka, och både mamma och pappa kände sig lite "hängiga". Jag som gått runt och burit och gullat med eras gulleunge halva dagen tänkte inte mer på det - förräns i morse när jag efter en ovanligt sömnlös natt vaknade med halsont och "feberkänningar". Helt klart är något riktigt elakt på väg att bryta ut (sambon var nu över till grannen en sväng och nu låg pappan nerbäddad igen med feber, halsont och huvudvärk)...

Är i vecka 19 nu, är det någon fara? Bör jag proppa i mig massor av febernedsättnade? Är det något annat jag borde tänka på? Eller är jag bara nojjig?
 
Sv: Förkyld, feber och gravid...

Det är nog ingen fara, jag hade lunginflammation när jag var i v. 37. Knaprade penicilin och alvedon som en tokstolle och inhalerade massa ventoline (på läkarens inrådan), Hugo föddes i v. 42 och mådde hur bra som helst.

Fast det var ingen läkare som kunde svara på om han oxå fick feber och mådde dåligt...
 
Sv: Förkyld, feber och gravid...

Ingen fara. De flesta råkar ut för någon ordentlig förkylning under graviditeten. Jag hade också en i v 20, inte feber men dunderförkyld, och min bebbe verkar må bra (sparkar just nu som en tok i magen). Ta inte alvedon för att förebygga, men dom är ju bra om du får hög feber. Annars är feber farligare precis i början av graviditeten (första månaden), i v 19 behöver du inte oroa dig. Jag har flera arbetskamrater som åkt på både det ena och det andra under sina graviditeter och alla har fått välmående barn.

pemi, v 24
 
Sv: Förkyld, feber och gravid...

Jag var sjuk i två omgångar med 39 graders feber och förkylning under min graviditet! Ger mig fasen på att immunförsvaret var nersatt. Brukar max var sjuk en gång om året och har alltid *pepparpeppar* klarat mig ifrån influensa och vinterkräksjuka. Var också orolig för barnen, helt i onödan! :)

/Timsetim
 
Sv: Förkyld, feber och gravid...

Jag var väldigt nojig över sjukdomar under graviditeten, jag kände mig så skyddslös och hade blivit vansinnig över att ingen klämde ur sig att barnet var förkylt. Taskigt gjort av dina grannar:( !
I vecka 19 är ju redan allt rätt färdigt på barnet, det ska bara växa till sig så det bör inte vara någon fara. Överhuvudtaget behöver man inte vara så otroligt rädd för sjukdomar under graviditeten men jag vet av egen erfarenhet att det är svårt. Ta't lugnt, ta en alvedon;)
 
Sv: Förkyld, feber och gravid...

Då har du blivit smittad vid ett tidigare tillfälle. Både virus och bakterier tar mer än ett dygn på sig att bryta ut....
 
Sv: Förkyld, feber och gravid...

Kicki_J skrev:
Då har du blivit smittad vid ett tidigare tillfälle. Både virus och bakterier tar mer än ett dygn på sig att bryta ut....

Och bakterier och virus finns överallt; i konsumkassan, på dörrhandtaget till bvc, etc. Är säkert lugnt, gravida kvinnor i alla tider har haft förkylningar och värre sjukdomar än det och ändå fött normala friska barn. Annars hade vi nog inte haft så stor befolkning som vi har på jorden! :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp