Förbryllade hjärnor !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Glamoroza ox

Trådstartare
Är det bara våran dotter som plötsligt har börjat kalla oss (sina föräldrar) vid förnamn ???
Hon ropar inte längre på mamma el. pappa utan Jessica / Dennis.

Är det något alla barn gör el. är det vi som har lyckats göra något dumt som orsakar detta?
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Våran dotter kallar oss för det som funkar det som vi verkar lyssna på. jag är dessutom "fröken" på förskolan där hon går så jag får heta fröken mellan varven också:) Vill minnas att hon en period körde med förnamnen på oss ville antagligen testa dom när hon väl hade lärt sig namnen. Det funkar ju att kalla oss vid dom namnen också men nu är vi tillbaka på mamma och pappa.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Mina barn har nog aldrig kallat mig för Cilla, men i bland testar barn saker. Du får väl säga att du helst vill bli kallad mamma, och sen inte göra nån större affär av det :)
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Mina barn har nog aldrig kallat mig för Cilla, men i bland testar barn saker. Du får väl säga att du helst vill bli kallad mamma, och sen inte göra nån större affär av det :)

*Fniss*
Jag och mamma jobbar på samma jobb och jag ropar helt enkelt "Mamma" om jag måste ropa på henne:D Folk vänder sig om och tittar och ler när de hör det. :rofl:
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Gjort något dumt? Gör det något?

Jag föredrar att bli kallad vid namn, och blir oftast det, men accepterar givetvis att heta mamma också.

Nja, gjort något dumt kanske är fel uttryck..
Tänkte väl mest om vi gjort/sagt något som har fått henne att tro att hon måste kalla oss vid namn.

Visst får hon kalla oss vid namn om hon vill, mest bara förbryllad över att hon verkar ha vänt på en femöring från att kalla oss mamma/pappa:confused:

*hmm* fast när jag nu har funderat lite så har hon faktiskt blivit intresserad av vad alla heter.. Frågar vad alla heter mer. Efternamn osv.
Jag kan ju ha "startat" det när jag nämnde för henne att mamma & pappa (vi) inte har samma efternamn. Hon (dottern) heter som jag.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Jag började kalla mina föräldrar vid förnamn när jag var runt 5-6 år någonting. Gör fortfarande till denna dagen!
Många har frågat om jag har ett spänt förhållande till mina föräldrar eller om jag inte ser dem som mina föräldrar, men så är inte alls fallet. De heter ju så! :)
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

En gammal klasskompis till mig som då bodde granne med oss kallade sin mamma vid namn & sa pappa till pappan;)

Förklaringen där är nog att hans (klasskompisens) halvsystrar kallade henne vid namn & fadern för pappa.. Han trodde väl att det skulle vara så:)

Tror inte jag hörde honom säga "mamma" till henne förrän i tonåren.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Jag började kalla mina föräldrar vid förnamn när jag var runt 5-6 år någonting. Gör fortfarande till denna dagen!
Många har frågat om jag har ett spänt förhållande till mina föräldrar eller om jag inte ser dem som mina föräldrar, men så är inte alls fallet. De heter ju så! :)

Och jag skulle personligen aldrig kalla mamma nåt annat än mamma:) Vad olika det är egentligen!
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Min dotter på 4,5 år kallar mig för mamma och sin pappa vid förnamn. Det är något hon började med i somras, fråga mig inte varför.

Samma sak gäller farmor och farfar. Farmor är farmor, men farfar är Bo.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Jag gör likadant! Mina vänner tycker det låter otroligt konstigt när jag alltid kallar dom vid namn, oavsett om jag pratar om dom eller om jag är där. Jag har aldrig reflekterat över det själv.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

De gånger jag kallat mina föräldrar för förnamn är om de av någon anledning inte lyssnat (mamma, mamma, mamma FÖRNAMN).
På 70-talet var det modernt att kalla sina föräldrar för förnamn men jag kallade alltid min mamma för "mamma" vilket gjorde att de andra barnen på dagiset också kallade henne "mamma", de trodde hon hette så :crazy: .
För mig skulle det kännas ytterst onaturligt och konstruerat att kalla mina föräldrar vid förnamn, det känns överhuvudtaget som en företeelse inom vänsterrörelsen. Det är i alla fall i de kretsarna jag träffat bekanta som kallar sina föräldrar vid förnamn.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Förklaringen där är nog att hans (klasskompisens) halvsystrar kallade henne vid namn & fadern för pappa.. Han trodde väl att det skulle vara så:)

Mina barns små nya syskon kallar mig för "mamma Cilla", för jag är ju mamma till deras stora syskon, även om jag inte är mamma till dem. Det tycker jag är gulligt.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Jag gör det också! Har kallat min mamma vid namn sedan jag var 4-5 år gammal. Kan inte minnas att jag någonsin sagt "mamma". Samma sak med min mormor- hon har också fått heta sitt riktiga namn. Min pappa däremot kallar jag "pappa" och morfar kallar jag "morfar", och har så alltid gjort. Vet inte riktigt varför, kanske beror på vad dom vuxna kallar varandra inför barnens öron? Händer att folk tror att min mamma inte är min riktiga mamma pga detta, jag kan förstå deras förvirring :angel:

Om man vill bli kallad mamma så är det väl bara att säga det till barnet innan dom lagt till sig andra vanor :idea:.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

*kl*

Snarare än ideologiska kopplingar, undrar jag om det kan ha att göra med hur man pratar?

Jag har aldrig sagt mamma om mig själv, typ "Kom till mamma". Och jag har heller aldrig sagt "Gå till pappa", jag säger Gå till och namnet.

Har man då bara ett ganska litet barn, finns det ju ingenstans orden mamma och pappa riktigt kan komma från. Och sen har det ju blivit en vana.

Jag fångade heller inte upp mamma- och pappaljud i bebisjollret, kom jag just på. Det var ingen medveten tanke, det blev bara inte så. Det fanns så många andra intressanta ljud att fånga upp och härma och göra ord av.
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Vår äldste som kallar oss vid förnamn, medan de yngre säger mamma och pappa. Varför det blivit så vet jag inte..

Gira :banana:
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Just så som du inte har gjort har jag och min man gjort och gör faktiskt fortfarande. De första åren har dottern kallat oss mamma och pappa, det är inte förrän det sista halvåret eller så som hon börjat kalla maken och farfar vid förnamn.

Fast jag håller med dig att det kan spela en stor roll hur man benämner den andre föräldern gentemot barnet, även om det i just vårt fall inte stämmer ;)
 
Sv: Förbryllade hjärnor !

Jag tror många barn gör detta för att de vill bete sig som andra vuxna gör, de hör att vi kallar varandra vid förnamn & testar oxå detta en period.Vissa barn kallar oxå sina föräldrar vid förnamn som ett sätt att straffa dem har jag märkt, många arga barn har gjort så, men detta verkar ju inte gälla erat barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 850
Senast: Raderad medlem 149639
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 450
Senast: Queen
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
36
· Visningar
7 380
Senast: gulakatten
·
  • Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp