Föräldrapenning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Har föräldrapenningen höjts på senaste tiden? Hörde något om det här tror jag. Vad ligger den på nu?

En annan fundering jag har är att jag bara jobbar 25& och kanske har möjlighet att fortsätta göra det efter att bebisen är född. Vet att fp beräknas på lönen, men kan jag få min fulla lön samtidigt som jag får 80 % av lönen i fp för 75 % som jag inte jobbar?
 
Sv: Föräldrapenning

Men är du sjukskriven eller arbetslös för restän av "tiden"? Du får ju din SGI efter hur mycket du tjänar.

Men ja, du kan ta ut 75% dag med FP och sedan jobba 25%. Titta in på försäkringskassans hemsida så är det lättare att förstå hur mycket det blir, om du skaffar E-legitamation så kan du även se exakt hur mycket du kommer att få osv.
 
Sv: Föräldrapenning

Jag är inte sjukskriven och går inte som arbetslös utan har bara detta jobbet. Tidigare har jag haft lägsta nivå och då fick jag veta att man kan vara föräldraledig lite olika under en dag, typ halva, tre fjärdedelars osv så det var nåt sånt jag tänkte på. Men då blir det alltså 80 % av min lön jag få den tiden jag är föräldraledig?

Jag har inte e-legitimation, hur skaffar man det?
 
Sv: Föräldrapenning

du måste ha 100% sysselsättning... dvs söka jobb/stämpla/sjukskriven/föräldrapenning etc resterande 75% för att få föräldrapenning baserat på heltidstjänst.... OM nu inte yngsta barnet inte hinner bli 2,5 år innan nästa kommer.... då är du garanterad (minst) den fp du hade med den knodden...
 
Sv: Föräldrapenning

Om du har internetbank så brukar man kunna göra en därifrån, det står på deras hemsida.
 
Sv: Föräldrapenning

filiduttan skrev:
du måste ha 100% sysselsättning... dvs söka jobb/stämpla/sjukskriven/föräldrapenning etc resterande 75% för att få föräldrapenning baserat på heltidstjänst.... OM nu inte yngsta barnet inte hinner bli 2,5 år innan nästa kommer.... då är du garanterad (minst) den fp du hade med den knodden...
Baserat på heltidstjänst blir det ju inte då jag bara jobbar 25, men det jag undrade över var om jag kan få 80 % av min 25-lön för tiden jag är mammaledig?

Minsta blir 3 år i september och bebben föds i december... men med de två andra barnen hade jag det lägsta... eftersom jag inte jobbade då. Så min fråga är om jag får lägsta nu elelr om det baseras på min 25-lön?

Vad krångligt detta verkar, måste höra med försäkringskassan!
 
Sv: Föräldrapenning

Snurrfian skrev:
Om du har internetbank så brukar man kunna göra en därifrån, det står på deras hemsida.
Tack:bow: Det ska jag kolla upp!!
Vore praktiskt att kolla det på deras sida, det är ju dem det gäller.:)
 
Sv: Föräldrapenning

FP har höjts på ett sätt (för vissa grupper): FP ersätter 80% av inkomster upp till ett tak. Taket är idag ca 25.000/månad, och från imorgon är taket ca 33.000 kr. Dvs alla som tjänar över ca 25.000 kr/månaden tjänar på ändringen, för övriga ingen skillnad.

Utifrån vad jag läst om ditt jobb som inte ens är fulltid så kan man sluta sig till att höjningen av taket inte berör dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 546
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: MissFideli
·
  • Artikel
Dagbok Jag tror helt enkelt att det är ett extremt undantag att få sjukersättning från fk. Det vanliga är annars att de säger att man får...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
11 094
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp