Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

jerseyko

Trådstartare
Snart är det dags för mig att söka föräldrapenning och havandeskapspenning.

På den förenklade uträkningen på fk hemsida står det årsinkomst, är det då vad jag taxerade under 2006 som är grunden för min ersättning?
Eller är det min inkomst från den dagen jag får havandepenning och 12 månader bakåt som styr min ersättning?


Om jag går på havandepenning från 60 dagar före bf, ändrar det min föräldrapenning, eller är det samma summa?

Hur har ni gjort med de 10 dagarna före bf? Har ni tagit ut föräldrapenning då?

Jag vart ju framflyttad så mina planer sprack lite (hade klarat mig annars på att bara ta ut 1 semestervecka i sommar och sen gå på havandepenning och då ha kvar 4 veckor till innan bf och runt jul så sambon kan vara lång ledig då)

Ska min sambo skicka in någon ansökan om "pappa-dagar?"
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

Årsinkomst för mig har varit min månadslön x 12. Inte vad jag verkligen får ut...
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

Okey :)

Jag kom på en sak med semesterersättning från arbetsgivaren.

Nu får jag ju typ 13% av vad jag tjänat. Men om jag är mammaledig då säg 1 år, får jag ingen semestersättning då?
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

din årslön får du enklast genom att be om papper från lönekontoret som du lämnar in till FK då du skickar in moderskapsintyg och sånt.... pappan kan skicka in papper nu också tror jag, minns inte hur det var, så SGI hinner fastställas osv... sen ringer han från BB då ungen ploppat ut och anmäler att han ska ta pappadagar.... sen skickas papper hem och man fyller i.....
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

Okey får riga dem efter UL och be lde skicka hem ett papper, är de som det arbetsgivarintyg som man skickar till akassan ungefär?
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

Okey :)

Jag kom på en sak med semesterersättning från arbetsgivaren.

Nu får jag ju typ 13% av vad jag tjänat. Men om jag är mammaledig då säg 1 år, får jag ingen semestersättning då?

Jag har för mig att det är 120 dagar som är lönegrundande. Eller 180. Nåt sånt iaf, inte full semester alltså.
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

Förstår jag de rätt att de betalar ut 120 dagar (6 månader) semestersättning och de är grundat då på min månadslön?
Så fast jag inte jobbar utan är mammaledig så får jag i alla fall då halv ersättning?

Det är ju helt perfekt :) Räknade lite snabbt och semestersättningen är ju högre/dag än föräldrapenningen, inte helt fel mitt i sommaren när hästen går på bete och man knappt använder någon el, och sen att kunna vara hemma säg i alla fall 6-8 veckor med sambon :bump:
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

Kolla med facket eller din löneansvariga. Jag vet faktiskt inte hur det är med semesterersättning. Har bara haft månadslön när jag tagit ut föräldrapenning.
 
Sv: Föräldrapenning, detta kaous, nån som vill hjälpa?

min sambo har alla dagar semestergrundade han har vart ledig från april förra året tills feb i år och har full semester i sommar ändå. det är olika från jobb till jobb tror jag. Han hade även 90% föräldrapenning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp