Föräldrapenning - andra barnet???

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

corona

Funderar över en sak....:confused:

Situation I
Man jobbar på samma ställe i ett par år, blir gravid och föder ett barn.
Man får ju då ca 80% av sin inkomst (förenklat, jag vet).
Det är i den situation jag befinner mig nu. Mammaledig med första barnet.

Situation II
Om jag är mammaledig och blir gravid igen då?
Om barn nr 2 kommer så att mammledighet nr 2 kan tas direkt i anslutning till mammaledighet nr 1?
Vad grundar sig då min mammpeng nr 2 på?
Mammpeng 1? Min lön jag hade när jag jobbade? Den lön jag hade haft om jag hade jobbat just då? Annat?

Situation III
Om jag är mammaledig med barn 1 och blir gravid igen.
Men, mellan mammaledighet nr 1 och förlossning nr 2 hinner jag jobba i ett par månader...
Vad grundar sig då min mammpeng nr 2 på?
Mammpeng 1? Min lön jag hade när jag jobbade innan barn nr 1? Min lön jag hade när jag jobbade innan barn nr 2? Annat?




Lite rörigt inlägg...jag vet...Hoppas ni förstår vad jag menar :crazy:
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Jag tror att du får samma "mammapeng" som nu i båda fallen. I alla fall om barn nr 1 inte är äldre än ett år och nio månader när barn 2 tillverkas.
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Som havreflingan skrev, om barn nr 2 beräknas födas inom 2½ år efter första barnets födelse så har du kvar samma föräldrapenning som för ettan, oavsett vad du gjort däremellan. Såvida du inte har jobbat massor och höjt din inkomst och SGI, då får du väl högre fp antar jag.

Detta är en av orsakerna till att så många numera lyckas kläcka ur sig sin tvåa inom just 2½ år...
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Så man kan aldrig få lägre föräldrapeng än vad jag har nu, så länge jag har ett jobb?
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Jo, om det går längre tid än så emellan och du har tjänat mindre under tiden, mot vad du gjorde innan. Så har i alla fall jag förstått det?

Jag har också liknande funderingar. Av olika orsaker har jag lägstanivån på föräldrapenningen den här gången och vill absolut inte ha det nästa gång (om det nu blir någon...)! Sonen blir snart ett och jag börjar jobba igen så smått nästa vecka.

Hur länge måste jag jobba för att få upp min SGI/föräldrapenning inför nästa bebis? Måste det gå mer än 2,5 år emellan barnen i så fall? Eller får det gå kortare tid ifall man jobbar upp sin SGI? Min mammapeng kan ju inte bli lägre liksom och till nästa föräldraledighet (om det blir någon vill säga, man vet ju aldrig) skulle jag vilja få ut mer i börsen.
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

jo om du har ett jobb med lägre lön eller inte jobbar heltid... (eller om företaget man jobbar för går i konkurs och konkursförvaltarna får en knäpp och klantar sig... men det händer bara mig :angel: )
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Jo, om det går längre tid än så emellan och du har tjänat mindre under tiden, mot vad du gjorde innan. Så har i alla fall jag förstått det?

Jag har också liknande funderingar. Av olika orsaker har jag lägstanivån på föräldrapenningen den här gången och vill absolut inte ha det nästa gång (om det nu blir någon...)! Sonen blir snart ett och jag börjar jobba igen så smått nästa vecka.

Hur länge måste jag jobba för att få upp min SGI/föräldrapenning inför nästa bebis? Måste det gå mer än 2,5 år emellan barnen i så fall? Eller får det gå kortare tid ifall man jobbar upp sin SGI? Min mammapeng kan ju inte bli lägre liksom och till nästa föräldraledighet (om det blir någon vill säga, man vet ju aldrig) skulle jag vilja få ut mer i börsen.


SGIn beräknas på de 6 senaste månadernas inkomst... har jag för mig i alla fall
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Jo jag hade också det för mig, i alla fall var det ju så tidigare. Men jag har samtidigt för mig att den nya regeringen har ändrat på reglerna! Något i bakhuvudet säger att man måste jobba i ett år (12 månader) för att höja SGI etc numera? Jag hoppas innerligen att jag har hört fel! :o

Jag kommer att jobba heltid framöver, så det hade ju ändrat min sits betydligt.
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

KL

När man är hemma med det första barnet under det första året kan man ta ut hur lite ledighet som helst

Men efter att det året har gått måste man ta ut "heltid" för att kunna få full pott på barn nr 2 om man ska ha dem i följd, annars sjunker det.

Detta är en fälla många har gått in i.
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Verkligen en fälla. För efter ett år brukar de flesta börja jobba igen. Och man kan ju inte både jobba och vara föräldraledig!

I mitt fall så kan jag ju inte få lägre f-penning. Och jag vill veta hur jag ska göra för att få högre inför nästa!
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

*kl*
Men mycket löser ju sig om man delar på föräldraledigheten! Det är ju bara om mamman envisas med att gå hemma och jäsa i flera år som det kan bli ett problem med att man får sänkt SGI.

Vill man jobba deltid så kan man använda lägstanivå-dagarna för att fylla ut sin arbetstid. Formellt sett jobbar man då 100% men är föräldraledig tex 25% och jobbar 75%. Då beräknas SGI fortfarande på 100%.
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

Men efter att det året har gått måste man ta ut "heltid" för att kunna få full pott på barn nr 2 om man ska ha dem i följd, annars sjunker det.

Detta är en fälla många har gått in i.

heltid = 5 dagar/vecka. Om man tex arbetar 3 dagar/v måste man ta 2 f-dagar för att behålla sin sgi. Vi är där nu för sonen är över 1 år.
 
Sv: Föräldrapenning - andra barnet???

*kl*

Ingen som kan hjälpa och berätta för mig hur jag ska göra för att höja min SGI (från allra lägsta-nivån, dvs 0): hur länge jag måste jobba för att höja den och hur långt emellan det "får" gå mellan barnen, ifall det blir en till? Pleeease?! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 794
Senast: Manji
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 434
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 316
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp