Föräldrapeng?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Linduzz

Trådstartare
Hur går man till väga för att få föräldrapeng?
Om man är arbetslös, Har man rätt till det ändå?

Kan nån vänlig själ förklara för mig hur det funkar o hur man gör.. Jag förstår verkligen ingenting om hur detta funkar:angel:
Jag har läst på försäkringskassans hemsida men blir inte mkt klokare av det..
 
Sv: Föräldrapeng?

ja. är man arbetslös har man rätt till 180 kr/dag.

Infon på deras hemsida är inte den bästa.

Skaffa e-legitimation så kan du beräkna och planera på deras hemsida.

När man är gravid så får man ett intyg av sin barnmorka som man skickar in till försäkringskassan. därefter kan du begära föräldrapenning from 60 dagar före beräknad födsel.
 
Sv: Föräldrapeng?

vet inte hur nya reglerna är men du kan ha rätt till lönebaserad (sjukpenninggrundad) föräldrapenning, beror på om du jobbat tidigare och hur mkt och hur länge.... och såklart om du inte har glappdagar (dagar då du inte haft jobb eller vart skyddad på annat sätt (inskriven på AF eller kanske studerande eller sjukskriven)). Alla har rätt till en lägsta nivå, vet inte vad den ligger på men några tusen efter skatt per månad om man tar ut alla 7 dagarna i veckan.
 
Sv: Föräldrapeng?

Ring fk och kolla om om du inte kan boka ett möte med ngn av deras handläggare.
Annars ordnar de ofta informationsmöten som gravida får går på.
Kolla med din BM eller med ditt fk-kontor...
 
Sv: Föräldrapeng?

Annars ordnar de ofta informationsmöten som gravida får går på.
Kolla med din BM eller med ditt fk-kontor...

Haha, jag å sambon gick på de förra veckan. Jag e bra mycket mer förvirrad nu än innan=)
 
Sv: Föräldrapeng?

Haha, jag å sambon gick på de förra veckan. Jag e bra mycket mer förvirrad nu än innan=)


Aj då! :(
DÅ är det kanske bättre att boka tid med ngn på fk, så h*n kan förklara för bara er och så att ni kan ställa alla era frågor o.s.v...
 
Sv: Föräldrapeng?

Ett intyg har jag fått men jag måste skaffa ett nytt då jag nyligen flyttat och det jag har inte stämmer med adresser o BM..

Va bra, Då har jag iaf blivit klokare på den fronten=)
 
Sv: Föräldrapeng?

Vart hittar man dessa informationsmöten?

Får nog kolla lite med BM på fredag eller så får sambon ringa fk..
 
Sv: Föräldrapeng?

jag fick en lapp med datum, tider och plats av bm på inskrivningen. prata du med din bm=)
 
Sv: Föräldrapeng?

Jag rinkde Fk idag för jag måste få ett hum om vilka pengar jag har att röra mej under mammaledigheten eftersom vi nu samtidigt oxå söker lån för att köpa hus.
I mitt fall så är jag nu arbetslös med a-kassa, jobbar extra i butik o kommer börja på timmar fr.o.m nu-under sommaren (så länge det funkar beroende på hur jag mår) på teleorder på företaget där jag hade vik. som säljare innan. Enl. Fk så beräknas min Fp på min årsinkomst jag hade på mitt senaste jobb före arbetslöshet, jag jobbade heltid. Jag kommer få 499:- brutto/dag enl. Fk´s beräkning idag... Gulp! De dagar jag stämplar nu har jag 680:-/dag och då drygar jag ändå ut inkomsten med så mkt jobb jag bara kan, som jag inte kommer kunna göra i samma utsträckning under mammaledigheten.. Inga större utsvävningar blir det..:angel:
 
Sv: Föräldrapeng?

hmm...jag fattar ingenting av det här. är arbetslös och lär ju inte få något nu heller när jag antagligen måste säga att jag är gravid. hur är det med ersättningar? jag har alfa kassan så jag får ju ersättning därifrån, men det är ju inte för all evighet...
 
Sv: Föräldrapeng?

Hm, Jag har precis fyllt 18 och har inte haft nått jobb (förutom ett sommarjobb för två år sen) och har inget jobb. Har bara jobbat lite för sambon men det är ju inget som syns:angel:.

Men beräknas det på årsinkomsten? Eller va?

*Känner mig ganska vilsen i det här just nu*
 
Sv: Föräldrapeng?

får du lönebaserat från alfa-kassan? sånna fall är det stor chans du får motsvarande av FK..... fast moderaterna har ju strängare regler nu för tiden så jag vet inte.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva av mig och dethär är INTE kritik mot nån så ingen be höver tro det. Men jag mår så fucking jävla dåligt och jag kan...
2
Svar
23
· Visningar
1 912
Senast: LiviaFilippa
·
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 807
Senast: Kilauea
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 037
L
  • Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: karl_h
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp