föräldraledigt bägge två...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: föräldraledigt bägge två...

Athos skrev:
Att förhindra smitta är ju lite svårt, med tanke på att man bor under samma tak (om man nu inte bor i ett vääääldigt stoooort hus:D ) och att smittar gör man innan sjukdomen brutit ut.
Men jag tror att folk utnyttjar detta i onödan.

själva är vi nyblivna egna företagare och har inte råd att vabba, har dessutom min 16 månaders dotter hemma än så länge, så jag jobbar, tar hand om barn och sjuklingar och är sjuk själv i en enda röra när det är som värst...
 
Senast ändrad:
Sv: föräldraledigt bägge två...

emma74 skrev:
fast man behöver ju inte låta dom spy på varandra typ ändå...

Jag har varit ensamstående större delen sen min äldsta föddes och har klarat det galant, utan att dom spytt på varann:D
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Jag vet med säkerhet att man kan göra så med tvillingar. Så varför skulle det inte fungera med "vanliga" syskon?? Då menar jag fp, vet inte med vab.

/Timsetim
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Vid vård av barn (VAB) får man väl tillfällig föräldrapenning?
Eller får någon annan nån annan form av ersättning vid vård av barn?
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Nej, det är nog så det heter...Jag har ju numera såpass stora barn så jag har nog förträngt vad allt kallas.

Jag inser ju iaf att jag verkar nästan ensam om att tycka att det är konstigt att ens partner tar ut tfp för sjukt barn om man själv är hemma om är föräldraledig....
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Men varför inte ringa FK och fråga? Då får ni ju svaret svart på vitt.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Äh, jag orkar inte...;) Fast jag har faktiskt ringt och frågat när jag undrat över regler (å jobbets vägnar).
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Vad jag vet så ska det vara möjligt att en förälder vabbar när den andra är föräldraledig! Men jag orkar inte heller ringa, eller jag ska i och för sig ringa FK imorgon så jag kan kanske slänga in en sån fråga....
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Innan barnet har fyllt 1år behöver man ju inte ta ut dagar för att behålla sin SGI.
Så då har min kille tagit ut fp & jag varit hemma utan ersättning.
På så sätt har hela familjen kunnat vara ihop under hela sommaren & njuta.:)
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Athos skrev:
*ser skattepengarna flyga iväg* eller är det för att "få ledigt" från jobbet man tar ut VAB när ändå den andra föräldern är hemma:confused:

Har du barn själv?
Jag kan inte svara för hur andra tänker, men vi gjorde så för att lillasyster är relativt ny och storasyster inte ska behöva känna sig åsidosatt - särskilt när hon är sjuk...
Att "ta ledigt från jobbet" bara för att man vill är inget vi har råd med, eller försvarar.

// K
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

då ska man ha råd att leva på en lön då också!! :smirk:
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Jag tycker oxå det är konstigt....
Nog tusan borde man väl kunna sköta om några ungar även om den ena är sjuk? (Har 4 själv);)


Att ta ut VAB innebär inte att du får ersättning. Vab är något arbetsgivaren registrerar i sitt system. Tfp begär man hos kassan. Brukligt är att de flesta begär tfp då man går hem på vab. Men vad jag vet så är det inget krav. Utan du kan gå hem som obetald ledighet. Men för att det ska bli rätt hos arbetsgivaren så bör man ju tala om varför man är hemma så deras statistik blir rätt...
Kassan har även en regel att man normalt sett endast kan ta ut 60 dagar tfp per barn och år. Vet dock att det diskuteras att de reglena ev. ska ändras. Behöver man mer än dessa 60 dagar så måste man ta ett snack med kassan.

Våra grannar var hemma båda två när deras dotter visade sig ha en tumör i knät. Huruvida den ena hade tfp och om den andra var sjukskriven vet jag ej. Men båda var hemma. Flickan gick på mellanstadiet då.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Hur funkar det om man på jobbet anger att man vill vara föräldraledig och sedan inte tar ut några dagar från Försäkringskassan. Det måste väl vara tillåtet? Jag vet inte riktigt vart jag ska fråga för Försäkringskassan vet ju i så fall inte om att jag inte jobbar och på jobbet är man ju föräldraledig. Kan man i så fall göra så vid jul och vid semestertider? Har funderat men har aldrig stött på någon som också tänkt så...därför undrar jag om jag tänker fel eller om det inte är tillåtet? Det känns lite som att man skulle kunna ha förlängd ledighet...och skulle det kunna vara möjligt för båda föräldrarna att göra så samtidigt???
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Fråga inte mig - har ingen aning. Däremot så tror jag inte att din arbetsgivare uppskattar om du gör så.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Nja det är nog inte tillåtet. Vab är ju vård av barn. Vanligtvis sjuka barn eller barn som tex, bär på smitta.
Att det för vår del ofta blivit vab men ej tagit ut fp är helt enkelt att min make är så :devil: glömsk att han inte kommer ihåg att ringa till kassan och begära tfp. Man kan inte begära tfp i efterskott. Vanligtvis så är han oftast bara hemma en/två dagar om barnen blir sjuka då det är vad jag jobbar per vecka. Resten är jag "vanligt" föräldraledig. Men skulle nåt av barnen bli sjuka på mina jobbdagar, så brukar han vara hemma.:love:

Kassan i sin tur skärper ju nu kontrollerna av de föräldrar som tar ut tfp fastän barnen ej är sjuka. De flesta har ju barnomsorg och numera ska man ju även fylla i på blanketten var barnet är då du jobbar. Detta för att de ska kunna kolla att barnet verkligen varit sjukt/hemma. Vilket jag tycker är bra. Jag vill inte försörja någon som är lat med mina skattepengar. Vill vederbörande vara hemma så får väl h*n göra som vi andra, ta ut semester, betald eller obetald. På sin höjd sjukskriva sig en dag och ta karensen.

Men att vara hemma båda tex. mellan jul och nyår är väl helt ok om man nu gör det schysst. Vi tar ut fp på var sitt barn. Vilket är helt ok med kassan -det har jag kollat.

Ja anger du på jobbet att du vill vara föräldraledig och arbetsgivaren godkänner det, så är väl det helt grönt. Att ta ut fp beror ju på barnets ålder.
Innan barnet fyller ett år behöver du ju inte ens ta ut dagar utan kan vara hemma iallafall. Efter barnets ettårsdag måste du antingen ta fp eller arbeta dvs fylla upp de 40 timmar som är en arbetsvecka för att inte förlora rätten till den sgi du hade då barnet föddes.
Skulle du bli sjuk så beräknas din sgi på din faktiska inkomst efter barnets årsdag om du inte fyller arbetsveckan. Dvs du kanske jobbar 4 dagar och går hemma den femte utan lön eller annan ersättning (akassa,föräldrapenning el. sjukskrivning) Då beräknas din sjukpenning -grundande inkomst på 4 dagar istället för fem. Vilket lär kännas rejält i plånboken.....
Blir du sjuk och begär sjukpenning från kassan så ska du då ange din inkomst som oftast ska bifogas med ett papper från lönekontoret alt. lönespecar. Lämnar man inte in så nekar kassan dig pengar.
Jobbar man som min make både på grundlön och upparbetning (en sorts provision) så räknar de ut upparbetningslönen genom att kolla de 6 senaste månaderna. Detta kan drabba hårt...
Själv jobbar jag på enkom provision och har ett litet helvete med kassan. - Tur jag inte ska ha fler barn och därmed ej mer föräldrapenning ;) . För de ska ju alltid ta ställning till sgi när de får in om att tillökning sker.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Vi gick båda på tillfällig föräldrapenning (vård av barn) när våra små låg på neo. Vi skulle nu ha möjlighet att ta ut föräldrapenning på var sitt barn och vara hemma samtidigt om vi ville, kände behov eller var tvugna. Alla "enlingsbarn" får ju ett visst antal dagar, tvillingar ger samma dagar sm en enling + 90 sgidagar och 90 med lägsta ersättning. Behöver ett barn mera stöd är det väl självklart att den kan behöva ha en förälder för sig själv ett visst anatal dagar.
Jag har så svårt att förstå hur folk har mage att ha åsikter om att föräldrar inte borde ta ut fp båda två. Det är väl helt upp till var och en?! Faktum är ju att man bara har ett visst begränsat antal dagar och när de är slut så är de slut!

Att man har åsikter om att en person skulle ta ut tillfällig föräldrapenning, d.v.s. vård av barn samtidigt som den andre föräldern är ledig har jag större förståelse för om man tror att det sätts i system. D.v.s. bidragsfusk som ju alltid är helt förkastligt!
Men vem har mage att tala om för en totalt slutkörd flerbarnsmamma som fått vara uppe flera nätter med ett sjukt barn och ett eller flera friska superaktivt barn att hennes man inte borde få "vabba"? Bara för att man själv klarat det så bra?!
Nej, höj empatitröskeln, de som har det på det viset måste självklart kunna få använda reglerna för tfp. Däremot så skall man självklart inte tillåta fusk.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Från arbetsgivarens sida får man vara hemma med sjukt barn 120 dagar/år och barn. Det borde ju vara samma från FK, men det vet jag inte säkert.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Efter 18 månader får du inte ta föräldraledigt från jobbet om du inte tar ut föräldrapenning från FK.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Ja, min mening är ju inte att fuska, utan mer vad som är riktigt att göra. Det behöver ju inte vara ledighet vid jul eller nyår utan att det funkar på jobbet att vara hemma också menar jag. Det var bra att du tog upp det här med att man måste fylla ut veckan för att inte få sänkt SGI... När min sambo var hemma i höstas med nr 1 så sa Försäkringskassan att de första 3 månaderna behöver man inte ta ut några dagar alls för då är det någon slags karens, men därefter behöver han ta ut 5 dagar i veckan för att inte få sänkt SGI (barnet äldre än 1 år alltså). Den karensen måste väl även kunna gälla för en mamma. Tex man jobbar hela året och sedan vill man vara föräldraledig på våren i 2 månader, vilket vi förutsätter är ok med jobbet. Ekonomiskt behöver du inte ta ut några dagar från FSK och då tänker jag att den där 3 månaders karensen gäller mig också så att jag inte behöver blanda in FSK. Tänker jag fel???
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 503
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 878
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 438
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 683
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp