föräldraledigt bägge två...

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Några vänner påstod att bägge föräldrarna kan vara hemma samtidigt med fp OM man tar ut dagar från två barn, förstår ni hur jag menar.
Som i vårat fall då, jag tar up fp på dottern och gubben skulle då ta ut dagar på sonen och då skulle vi kunna vara lediga samtidigt.. :confused: har aldrig hört talas om det...

De påstod också att om jag är hemma med dottern som jag är nu och sonen blir sjuk så kan gubben ta vård av barn för att ta hand om sonen eftersom att jag är hemma just för dotterns skull... det kan väl ändå inte stämma???
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Du kan göra båda de sakerna du skrev!
Min sambo var hemma med vab när storasyster var sjuk förra veckan och jag är ju hemma på fp med lillasyster.

// K
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

jo.. och sen tror jag att ni kan ta ut för samma barn samma dag om ni bara tar ut ½ dag var! :idea:
men då blir det ju som att leva på en lön och det är ju inte lika kul..
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Min man var hemma med oss i 5 månader, runt Allans födelse, tack vare att jag tog Allans dagar och han plockade av sina för Signe... (förutom första månaden, då han hade tillfällig fp pga att jag var sjukskriven eftersom jag dels inte kunde röra mig pga foglossningar och dels hade mycket förvärkar dessutom)

Jag måste däremot hålla med om att jag tycker det är skumt om ena föräldern kan vara hemma med sjukt barn medan den andra är hemma med syskon på fp. Jag vet att man kan få tillfällig föräldrapenning om barnets ordinarie vårdnadshavare är sjuk (föräldraledig mamma, dagmamma etc), men att man ska kunna VABa när den andra föräldern är ledig tycker jag låter som ett kryphål.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

ameo skrev:
Jag måste däremot hålla med om att jag tycker det är skumt om ena föräldern kan vara hemma med sjukt barn medan den andra är hemma med syskon på fp. Jag vet att man kan få tillfällig föräldrapenning om barnets ordinarie vårdnadshavare är sjuk (föräldraledig mamma, dagmamma etc), men att man ska kunna VABa när den andra föräldern är ledig tycker jag låter som ett kryphål.
Ska börja med att säga att jag inte vet, men jag tycker faktiskt inte att det är konstigt. Precis som att man, som du säger, kan ta ut föräldradagar om den hemmavarande föräldern blir sjuk, så borde man väl kunna vara hemma båda två om det ena barnet är SJUKT och behöver omvårdnad medan det andra är friskt? Det kan ju inte vara så lätt att hantera den situationen alltid.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Sambon fick då ersättning så det borde vara ok :smirk:

// K
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Men det kan ju vara så att de inte samkör era uppgifter. Varför ska man få ta ut VAB om den andra är hemma och är föräldraledig?
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Man skriver ju på blanketten vad den andra föräldern gör under tiden man vill ta ut TFP.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Om barnet är jättesjukt (läs ex cancer, hjärtfel osv) kan man mkt vl vilja vara hemma fast den andra går på fp, en på mitt jobb var hemma med vab fast den andra hade föräldraledigt (de har bara ett barn) då deras lillpojk hamnade på sjukhus.

Javan
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Det kanske man gör, TFP har jag inte tagit på flera år och VAB behöver inte tas så ofta det heller.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Sådana fall kan jag förstå, men om det exempelvis är att barnet har en förkylning då?
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Man kanske har BVC inbokat med det friska barnet och dit får man ju inte ta med sig det sjuka barnet...
Fast jag förstår inte varför det ens är något att tjafsa om? Om nu man vill ta ut föräldrapenning och VAB eller TFP så låt folk göra det? Man blir knappast rik på det och skulle det ske för ofta så kommer nog företaget där den som vabbar upptäcka det...

Fast å andra sidan har vi inte tagit ut en enda VAB dag för det hade bara krånglat till sig för oss...
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

*ser skattepengarna flyga iväg* eller är det för att "få ledigt" från jobbet man tar ut VAB när ändå den andra föräldern är hemma:confused:
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Athos skrev:
*ser skattepengarna flyga iväg* eller är det för att "få ledigt" från jobbet man tar ut VAB när ändå den andra föräldern är hemma:confused:

Det kanske är för att den föräldern inte har möjlighet att sköta om det sjuka barnet när det är hemma med ett redan. Det sjuka barnet kan vara på sjukhus och det är väl inte det idealiska stället att ha en fullt frisk 8 månaders baby på t ex?
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Så har maken och jag gjort. Tagit ut fp på var sitt barn samtidigt tex mellan jul och nyår.... eller om det är något spec.

Att den ena föräldern tar tillfällig fp på ett barn om den andra är hemma med vanlig fp på annat barn kan jag inte tänka mig att de egentligen godkänner.
Däremot har vi gjort så då ena barnet legat på sjukhus och de andra barnen varit hemma. Det var inga som helst problem.

Ibland då det blir lite för mycket här hemma -som nu när tre ungar har vattkoppor, jag är dunderförkyld (+ att vårt nyfödda föl är dåligt)så har gubben gått hem på vab men ej tagit ut tfp. mao. obetald ledighet. men då tar han bara halv dag, så jag får en chans att vila lite.... Men då drabbar det ju enkom vår egen plånbok. Har de mycket att göra på gubbens jobb så blir det att bita ihop. Litet företag och det gäller att ta hänsyn åt båda hållen.
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

javill skrev:
Det kanske är för att den föräldern inte har möjlighet att sköta om det sjuka barnet när det är hemma med ett redan. Det sjuka barnet kan vara på sjukhus och det är väl inte det idealiska stället att ha en fullt frisk 8 månaders baby på t ex?

Om barnet är så sjukt att h*n måste ligga på sjukhus är en sak, då är ju föräldern som har fp inte hemma och tar hand om det sjuka barnet:smirk:
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

knapplån...

kan ju vara så att det sjuka barnet har hållit den ena förälderna vaken hela natten så den andra föräldern behöver vara hemma för att den första ska kunna få sova - JAG klarar inte av någonting om inte jag får sova minst 6 timmar någotlunda ostört (och det är minimigränsen)...
det kan även vara så att man vill försöka håll isär barnen för att hindra smitta av t.ex. magsjuka...
det yngre barnet kanske behöver aktiveras med någon uteaktivitet för att inte klättra på väggarna av tristess, samtidigt som det äldre barnet är är såpass sjukt eller litet att man inte kan ta med det/lämna det hemma...
 
Sv: föräldraledigt bägge två...

Att förhindra smitta är ju lite svårt, med tanke på att man bor under samma tak (om man nu inte bor i ett vääääldigt stoooort hus:D ) och att smittar gör man innan sjukdomen brutit ut.
Men jag tror att folk utnyttjar detta i onödan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 502
Senast: Modest
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 878
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 438
Senast: Destiny_D
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 683
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp