För föräldrar - om barn. *boktips*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Finns det någon bra bok där det står om olika tillväxtperioder, "struliga" åldrar osv? Sådant som gör barnen gnälliga eller annorlunda och som väcker frågetecken i en orolig mammas hjärna. ;)

/Timsetim
 
Sv: För föräldrar - om barn. *boktips*

Ja, det finns det. Min granne har pratat om en bok som hon har - och skrattade lite grand åt innan hennes bebis kom, nu har hon den däremot som bibel och påstår att just på dagen när bebisen är tre månader så kommer just "den" periden som det står beskrivet.

Jag minns förståss inte vad den heter, men jag ska ta reda på det och återkomma.

Hur går det för er förresten? Dags att uppdatera med lite nya bilder på de små...!!
 
Sv: För föräldrar - om barn. *boktips*

Jag har två som beskriver just utvecklingen. Den ena heter Växa och upptäcka världen

"En bok om barnets första år i livet som förklarar varför ditt annars så soliga barn plötsligt blir klängigt, skrikigt och krävande.
Det beror inte på kolik, tandsprickning eller på att du "gör fel", utan på att barnet är på väg att ta ett stort steg i sin mentala utveckling. Sju gånger under det första året måste varje barn erövra en ny upplevelsevärld. Sju steg att ta som beror på betydande förändringar i barnets hjärna, som naturligtvis ter sig skrämmande för en liten människa.
Denna kloka holländska bok bygger på långvarig och gedigen spädbarnsforskning men vänder sig i första hand till alla småbarnsföräldrar. "

Den andra heter I huvudet på din bebis : om barns utveckling och behov:

"Tack vare videokameran har forskare kunnat filma barns beteenden, reaktioner och förmågor för att sedan studera dem i detalj. Detta har lett till ny och viktig kunskap - som i flera fall ställer gamla "sanningar" på huvudet - och som hjälper föräldrar att bättre förstå och stödja sina barn. Förr sa man exempelvis att det är nyttigt för bebisen att lufta lungorna när den skrek, annars skulle barnet bli bortskämt. I dag vet vi att bebisar inte kan skämmas bort. Genom att svara på barnets signaler får vi i stället barnet att utvecklas. I det vardagliga samspelet sker nämligen något som berör själva kärnan i barnets utveckling, något som hjälper barnet att förstå och leva i den värld det är fött till. I huvudet på din bebis förklarar på ett okomplicerat och vardagsnära sätt vad den moderna spädbarnsforskningen kommit fram till och vad dess slutsatser betytt för synen på våra barn och oss själva som föräldrar. I boken delar också föräldrar med sig av sina erfarenheter av samspelet med barnen. Den bjuder även på tips på vad man kan göra för att underlätta samspelet med barnet, och konkreta fakta om barnets utveckling vid olika åldrar."

Båda dessa tycker jag är bra.
 
Senast ändrad:
Sv: För föräldrar - om barn. *boktips*

jAG LÄSER JUST NU jESPER jUULS "DITT KOMPETENTA BARN", oops caps lock.

Älskar hans filosofi!!!
 
Sv: För föräldrar - om barn. *boktips*

Timsetim skrev:
Finns det någon bra bok där det står om olika tillväxtperioder, "struliga" åldrar osv? Sådant som gör barnen gnälliga eller annorlunda och som väcker frågetecken i en orolig mammas hjärna. ;)

/Timsetim

Anna Wahlgrens uppfostringsvariant kan man tycka vad man vill om men Barnabokens bit om sjuåringar beskrev min sjuåring i detalj när jag behövde "mental" hjälp häromdagen.
 
Sv: För föräldrar - om barn. *boktips*

:bow: Tack för era tips!

Kalaspinglan skrev:
Jag minns förståss inte vad den heter, men jag ska ta reda på det och återkomma.

Gör gärna det!

Kalaspinglan skrev:
Hur går det för er förresten? Dags att uppdatera med lite nya bilder på de små...!!

Det känns som om de som pratade om den magiska två-månaders-gränsen faktiskt hade rätt! Nu har ångesten och självkritiken och känslan av att "jagmåstealltidvetavadminabarnvill" lagt sig lite. Jag känner mina barn bättre och vågar därför göra mer saker, trygg i vetskapen att det inte är hela världen om de skulle bli ledsna och i sådana fall veta hur jag ska lösa det. Jag har t om planerat in ett besök till IKEA, bara jag och barnen. :)

Jag har massor med nya kort i kameran. Lägger ut några så fort de finns i datorn!

Sköt om dig!

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Idag har vi varann vecka med byte på måndagar. Fungerar bra då barnen har koll på "mammavecka och pappavecka" och det passar bra med...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: SaraXX
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 778
Senast: Milosari
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 631
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 438
Senast: Destiny_D
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp