födelsedag, tårta och kakor. Eller?

I

Isis

Jag vill ha tips på bra festmat som inte innehåller för mycket socker. Snart fyller sonen 1 år och då kommer hela släkten och i vanliga fall så borde man väl bjuda på tårta, det är väl vad folk förväntar sig.

Men, jag och sambon försöker dra ner på socker och onyttigheter eftersom vi inte vill att sonen äter sånt och då känns det fel att ställa fram sånt på hans dag. Han ska ju kunna äta det som bjuds på sin egna födelsedag.
Så vad bjuder man på? Har funderat på fruktsallad men det känns lite tråkigt. Det ska vara lite extra festkänsla på maten.

Berätta gärna hur ni har gjort på era småbarns födelsedagar!
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Fruksallad med Sorbe är väl festligt och relativt lite socker?
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Cheescake?

Kan du variera, och faktisk slopa sockret i.

Ingredienser
10-12 bitar
Botten
100 g smör
225 g Brago-kex(eller liknande, digestive tycker jag blir godast)
1/2 tsk kanel

Fyllning
3 ägg
2 msk vaniljsocker ( ist för vanligt socker, funkar bra)
1/2 dl majsstärkelse
500 g Kesella jordgubb&lime
4 dl crème fraiche
rivet skal och saft av 1 lime

Garnering
1 1/2 dl aprikosmarmelad (välj en sockerfri variant om du vill, det finns ju att köpa. Eller använd något annat, eller mindre mängd. )
limeskivor
färska jordgubbar

Gör så här:

Sätt ugnen på 150°. Smält smöret. Mixa kexen och blanda med smör och kanel. Tryck ut smulorna på botten och upp mot kanterna på en bakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och häll den i formen. Grädda i mitten av ugnen i ca 50 min tills kakan stelnat. Låt svalna. Smält marmeladen med 1 msk vatten i en kastrull och fördela den över kakan. Garnera med lime och halverade jordgubbar.

Du kan ju använda vilken frukt som helst.

Snabbisvarianten för vuxna görs på philadelphia-ost, med fördel tillsammans med grönmögelost och päron!)
 
Senast ändrad:
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

På dotterns födelsedag gjorde vi tårta vars bottnar gjordes med fruktos och dinkel ist. för socker och vetemjöl, mellan bottnarna hade vi mosad banan och jordgubbar. Åtminstone enl mitt tycke betydligt nyttigare än standardtårta, och väldigt gott! Vi ger aldrig dottern produkter med socker i överhuvudtaget. Fruktos i undantagsfall. Det är visserligen också socker, men höjer inte blodsockret på samma sätt, m.m.
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

smörgåstårta då?
det brukar jag ha eftersom jag inte gillar vanlig tårta.

eller glassbomb, men det kanske inte passar så bra om han inte får äta socker :p
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Smörgåstårta är ett tips, då blir man mätt utan att det är onyttigt.

Sedan tycker jag att fruktsallad är en bra dessert då efteråt, då känns det inte för snålt eller otillräckligt.

Dock hade vi både smörgåstårta, gräddtårta med jordgubbar och kanelbullar när sonen fyllde ett år.

Jag resonerar så att han kan äta allt, men inte alltid och inte i några mängder, så han fick smaka av allt.
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Vilka bra ideer ni har.

Funderade på smörgåstårta så jag köpte en bit för att se vad sonen tyckte om det och det var inte populärt så det blir det tyvärr inte.

Tårta med fruktos och dinkel låter som en jättebra idé så den kör vi på och till det får det bli lite kanelbullar. Sen gör vi en fruktsallad till det. Tror det blir jättebra :)


wtf, vad är en glassbomb? Vi brukar göra undantag med glass ibland... :angel:
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

en glassbomb kan man göra på massa olika sätt, men den som pappa brukar göra (han är kock :D) är stöpt i en stor glasskål med tre olika glasser.

man smetar först i ett lager vaniljglass runt i hela skålen, några cm tjockt, sen i med mangosorbet och som "lock" pistageglass! innan man börjar smeta så ska glassen ha stått framme ett tag så att man kan arbeta med den.
stoppa sen i frysen och vänta några timmar innan man ställer fram den, vänder på skålen och voilá! :D

supermumsigt :) som dekoration brukar han även göra äppelsvanar och ha physalis (dom här små orangea bären i nån slags kapsel :p) och ringlad mörk choklad i olika former.

 
Senast ändrad:
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

i vanliga fall så borde man väl bjuda på tårta, det är väl vad folk förväntar sig.

Förväntar sig, varför skall man förvänta sig tårta på en födelsedag för? Duger inte glass?

Carolus som fick höra att hon måste haft väldigt tråkiga födelsedagar när hon var liten, eftersom att jag inte är så förtjust i tårta, det var tydligen så att man måste ha tårta på en födelsedag... Jag har alltid varit mycket mycket gladare när jag bjudits på nåt annat än tårta...
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Vi hade visserligen även tårta på barnens 1-års kalas, mammas hembakta budapestrullar.:d :d Men vi valde också att ha snittar med brieost, lufttorkad skinka och ruccola och fruktfat med melon, vindruvor och ananas. Vilket var mycket uppskattat och hyffsat lätt att göra själv! :)

/Timsetim
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Fruksallad med Sorbe är väl festligt och relativt lite socker?

Ojdå, Buke-mord på gång eller?:rofl: Har inte sett nån bild men hon är säkert så söt att det inte behövs extra socker!!;)

Sorry, kunde inte låta bli....:D
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Min lilla fyllde 1 år den 17 april.
Vi hade två tårtor.
Han fick äta av allt, bullar och kakor.
Tycker inte att det gör nåt att han också får äta lite sötsaker emellanåt.
Det går inte att undvika längre.

Han fick tom några små chokladbitar idag när storebrorsan åt lördagsgodis. Han blir ju skitsur om han inte får smaka.

Hur gör ni andra som har äldre syskon som äter lördagsgodis och som får efterrätt då och då?
Låter ni den lilla bli ledsen och sur eller får minstingen också smaka?
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Hur gör ni andra som har äldre syskon som äter lördagsgodis och som får efterrätt då och då?
Låter ni den lilla bli ledsen och sur eller får minstingen också smaka?

Nu har Alma inga syskon, men när vi vuxna äter dylikt snask, eller när andra barn i hennes närhet gör det, får hon ngt annat., självlart ska hon inte bara behöva se på! Frukt, youghurt, knäckebröd eller liknande. Här är det snarare VÄRRE om hon får smaka lite på ngt gott, då blir hon helt vansinnig för att hon inte får mer. :crazy:
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Det funkar inte att ge nåt annat, han slänger det direkt och sitter och pekar på det andra äter.
 
Sv: födelsedag, tårta och kakor. Eller?

Jag gör som du, låter min son (ett år) smaka så länge andra äter och han ser det. Men jag brukar ge något annat först, t.ex. frukt. Oftast duger det, men inte alltid.

Men smarrar jag t.ex. på en mjukglass så bjuder jag givetvis sonen, jag äter sällan godis och glass och när jag väl gör det ser jag inget fel i att bjuda honom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 722
Övr. Barn Dottern fyller snart år och pekade ut en tårta hon ville ha. Den innehåller dock både grädde och sylt vilket hon avskyr. Så jag vet hur...
2
Svar
27
· Visningar
4 377
Senast: Badger
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 871
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 393
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp