Föda igen efter snitt

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Isis

Hur många finns det här inne som har fått ett till barn efter ett kejsarsnitt? Födde ni vaginalt eller blev det snitt igen?

Jag blev snittad med mitt första barn och jag är verkligen rädd för att föda barn igen för jag känner mig trasig. Fantiserar om att snittet går upp av ett nytt värkarbete eller största fasan, att det blir ett snitt till!
Vet inte hur jag ska tackla detta. Vill ha minst ett till barn, gärna 3 eller 4 barn! Men jag vågar inte föda naturligt för jag tror att jag kommer gå sönder och jag vågar inte bli snittad en gång till..
Min BM på förlossningen sa att det finns en risk för att jag har för trångt bäckenmått så att jag inte kan föda den vägen. Därför vet jag att det finns en stor risk för ännu ett snitt. :(
 
Sv: Föda igen efter snitt

Kan du inte kontakta auroramottaginingen och gå och prata med någon. Jag tror inte att det är bra att gå och fundera själv... risken är nog stor att man går och skrämmer upp sig själv. Eller läser skräckhistorier och funderar ännu mer efter det.

har du för trångt bäcken, så kan det ju bevakas när förlossningen närmar sig..
Vill du snittas igen eller vill du föda vaginalt?

Jag födde min första med ur-akut snitt, då hjärtljjuden sjönk drastiskt och jag inte hunnit öppna mig fullt trots evigheters värkarbete.

Tvåan födde jag vaginalt, men även där öppnade jag mig saaakta. Jag är typen som måste marineras i värkstimulerande dropp för att det ska hända något..

Jag gick inte och funderade så mycket, trots traumat första gången... hade en suverän BM,..

Men det finns ju hjälp att få om man är orolig inför förlossningen.. ta den :) men visst går det att föda vaginalt efter snitt
 
Sv: Föda igen efter snitt

Jag födde mitt första barn med akut kejsarsnitt. När det var dags för andra barnet var jag, liksom du, livrädd. Det jag var rädd för var att det skulle gå snett någonstans. Första barnet drabbades av feber i magen och skräcken var att barnet skulle drabbas av syrebrist och inte hinna ut.

Min barnmorska och tillhörande läkare försäkrade mig om att det inte skulle bli så igen, det fanns ABSOLUT INGENTING som talade för det. Tror du att min oro minskade? Nej..

Ibland undrar jag om barnmorskorna får samma utbildning? Eller min kanske fick sin på postorder? :crazy: Jag reagerar på att din BM sagt att du kanske har för trångt bäckenmått. Det var nämligen ett argument som jag hade, min mamma hade det och jag tänkte att det kan ju gå i arv. Men icke. Du förstår, att när jag fick mitt andra barn, då fanns det ingenting som hette "för trångt bäckenmått". Undrar när det begreppet kom tillbaka? :crazy:

Naturligtvis blev det samma historia och naturligtvis fick jag akutsnitta. Enda skillnaden var att dom inte väntade så länge den här gången, jag snittades efter bara 24 timmar.

Det här kanske inte var någon upplyftande historia för dig, men varför är du rädd för att bli snittad igen? Var det något som hände?
 
Sv: Föda igen efter snitt

lustigt.. till mig sa de också att de misstänkte för trångt bäcken. Men det stämde ju inte alls. Mitt värkarbete var inte effektivt nog och dottern orkade inte vänta.

värkstimulerande dropp var svaret på min kropps gåta
 
Sv: Föda igen efter snitt

Min BM påstod också att jag var för trång (akutsnitt med första som aldrig passerade spinae). Men det var jag inte alls. Nästa graviditet gick utmärkt, och förlossningen så gott som "skolbok".
 
Sv: Föda igen efter snitt

Jag kommer nog att kontakta auroramottagningen när det är dags.

Helst vill jag föda vaginalt men är verkligen rädd för att såret ska gå upp. Har också öppnat mig väldigt långsamt. Fick värkstimulerande natten till det tredje dygnet med värkar. Trots det var jag bara öppen 7 cm när jag blev snittad förmiddagen därefter.

Gjorde det ont i såret när du hade värkar vid din andra förlossning?
 
Sv: Föda igen efter snitt

Gjorde det ont i såret när du hade värkar vid din andra förlossning?

skulle vilja skriva nej, men du vet ju.. när man ligger där har man ju ont överallt.:eek: Men.., jag hade inte ont av snittet under andra förlossningen.. inte så att jag minns det.

Kan tillägga att jag har ganska tätt mellan mina förlossningar. det är 18 månader mellan dem. + att såret läkte jättedåligt och jag låg med ett hematom som värkte ONT! Men under andra förlossningen, så led jag inte av snittet.
 
Senast ändrad:
Sv: Föda igen efter snitt

Har du kollat ditt bäckenmått ifall det är för trångt? Jag vill göra det men det vekar inte vara så vanligt att man får det.
Jag är rädd för komplikationer som kan komma från ett snitt plus att jag känner mig så trasig. Jag känner mig inte hel. Innan min första förlossning var jag också rädd för snitt men så fick jag det. Har också hört att man inte kan få hur många snitt som helst och att riskerna för att livmodern inte ska hålla ökar efter varje snitt man får. Annars var det inget speciellt som hände. Fick inga biverkningar och allt var som det skulle.
 
Sv: Föda igen efter snitt

Min BM påstod också att jag var för trång (akutsnitt med första som aldrig passerade spinae). Men det var jag inte alls. Nästa graviditet gick utmärkt, och förlossningen så gott som "skolbok".

Det var upplyftande att höra :)
 
Sv: Föda igen efter snitt

skulle vilja skriva nej, men du vet ju.. när man ligger där har man ju ont överallt.:eek: Men.., jag hade inte ont av snittet under andra förlossningen.. inte så att jag minns det.

Kan tillägga att jag har ganska tätt mellan mina förlossningar. det är 18 månader mellan dem. + att såret läkte jättedåligt och jag låg med ett hematom som värkte ONT! Men under andra förlossningen, så led jag inte av snittet.

Ja det kanske är svårt att känna om det gör ont i snittet när det gör så ont överallt. Men det är bra att det inte kändes.. mitt sår har också läkt väldigt bra så då borde det väl inte kännas för mig heller.
 
Sv: Föda igen efter snitt

Jag har fött 4 barn via snitt. Har inte varit några problem.
Komiska är att flera sa till mig när jag fått andra barnet, att jaha nu kan du inte skaffa fler barn eftersom man inte snittar mer än två gånger! Detta klämde bla en sjuksköterska ur sig.
*s* men det stämmer inte, för jag har inte ens fått höra något åt det hållet från varesig BM eller läkare. Dessutom, min mamma är snittad fyra gånger pga att när jag föddes blev det en störtförlossning som tog under en timme från första värken tills det var klart. Visade sig att min mamma har en missbildad cervix/livmodertapp. Min moster är även hon snittad fyra gånger, hennes barn gillar att vilja komma i säte....
Nu ska jag inte ha fler barn, så mig kvittar det idag.

Ärret brukar inte spricka under en vaginal förlossning. Är du dock t-snittad är risken större. (tsnitt= snittad både som bikini och upp mot naveln). Om du är t-snittad hade de nog talat om det för dig.


Gira :banana:

Är du orolig ska du definitivt tala med enaurorabarnmorska.
Sedan vill jag bara säga att ett snitt kan skilja enormt mot ett annat. (fick själv en del komplikationer vid första medan övriga har varit super).
 
Sv: Föda igen efter snitt

Elin som är född 02 är född med akutsnitt, efter väldigt långt värkarbete men inget hände. Fredrik är född 05 vaginalt med viss hjälp av sugklocka.
Jag kände inte av snittet under värkarna med Fredrik, däremot efteråt när livmodern drog ihop sig drog det även i ärret. Inte någon direkt smärta utan mer en känsla. Jag var oxå orolig för snittet under graviditet nr 2 men blev lugnade med att man hade mer övervakning och man märker fort om det skulle bli problem med snittärret.

Andledningen till snitt med Elin var att hon låg med ansiktet nedåt isället för att dra in hakan så hon liksom aldrig ner, det var en väldig skillnad under värkarbetet med Fredrik, visserligen tog det tid, men det hände saker och det kändes betydligt positivare!

Ang bäckenmått så går det att kolla även om det inte är så tillförlitligt för tidigt i och med att fogar och sånt släpper allt mer, "säkraste" svararet får man tydligen om man röntgar när värkarbetet har startat...:crazy:
 
Sv: Föda igen efter snitt

Jag har ett bikinisnitt tror jag det kallas. Har iaf inte ett T-snitt.

"Ärret brukar inte spricka under en vaginal förlossning" Finns det egentligen någon statistik över hur vanligt det är. Jag vet ju att risken finns och det gör mig så rädd.
 
Sv: Föda igen efter snitt

Nej, jag har aldrig kollat det eftersom det inte fanns något som hette så. :smirk:

Angående att få flera barn med snitt så sa en läkare till mig en gång att man kan få många barn med snitt. Dom vill helst inte snitta fler än 3 eller 4 ggr i samma snitt, men annars gör dom ett nytt snitt. Vet ej om det stämmer.

Det gamla snittet kände jag inte av alls under förlossningen. Nu kom jag iofs aldrig så långt som till förlossningsvärkar, men så långt jag kom kände jag det inte. ;)

Under andra snittet skar dom dock sönder urinblåsan. Den förflyttar sig ofta när man blivit snittad förut och dom vet aldrig var den är, så det är lite chansning tydligen. Men jag fick kateter en vecka och har inte haft problem efter det.
 
Sv: Föda igen efter snitt

Ang bäcken trängsel.. Jag blev akutsnittat efter ett långdraget verkarbete... Jag oroa mig innan förlossningen för bäckenträngsel och talade med läkare om det.. Eftersom att det blev som det blev med förlossning så röntgade de bäckenet efter förlossningen.. Jag var inte bäckentrång.. Det som förvånar mig är att om det finns misstanke om bäcken trängsel efter ett akutsnitt.. Borde vell det kollas upp?! Jag menar det vill man vell veta!!! Konstigt..
 
Sv: Föda igen efter snitt

Ej akutsnittad men beslut om snitt under pågående förlossning, eftersom det inte gått framåt pga sätesbjudning + dåligt värkarbete med pinvärkar med dubbeltoppar och som aldrig planade ut.

Nästa barn gick som en dröm - klart på 2 timmar från första värken, hann vara 20 min på förlossningen - iofs hade jag då i drygt 40 min legat med rumpan i vädret och försökt att inte krysta i bilen på vägen dit, men klart bästa förlossningen!

Barn nr 3 även det vaginalt, född efter 14 timmar på förlossningen med samma barnmorska som första barnet, en överkäck 4-barnsmor som mest bara gjorde en förbannad och som tycks ha en förkärlek för värkstimulerande dropp. Samma typ av värkar som första gången - jag vill ju tro att det berodde på droppet, men det klart, det var väl satt av en anledning antar jag. Till slut tog de hål på hinnorna, vilket i sig gjorde ont, men jag önskar verkligen att hon hade brytt sig om att informera mig om att två bm skulle häva sig på mitt mellangärde, jag höll på att kräkas över dem båda två. Efteråt fick jag reda på att det var för att trycka ner barnet så att inte navelsträngen skulle åka med fostervattnet ut och klämmas. Men hur i hela friden kan man strunta i att informera den som ska ligga underst? Alla som varit gravida kan ju vittna om hur obehagligt det är att ligga platt på rygg, lägg till det två vuxna som slänger sig på en. Konstigt nog tyckte jag väldigt bra om henne vid "efterträffen" innan man går hem - hon var jättekul och vi hade verkligen samma typ av humor. Vi heter till och med samma sak. Men jag hatade henne verkligen under förlossningen, och jag tycker fortfarande att hon gjorde den värre än den behövt vara.

Oj, förlåt. Jag hade inga som helst problem av snittet.
 
Sv: Föda igen efter snitt

Upplevde du det första snittet som jobbigt? Eftersom du är rädd för att det ska bli snitt igen eller är det upplevelsen när det blev beslutat om snitt?
Jag har gjort tre snitt det första akut de andra beslutade, det första var jobbigt men de andra kändes bra eftersom det var beslutat så att man visste vad som skulle hända. Sen är det ju så att det är en viss skillnad att få sitt andra barn, man är lite kaxigare och kan prata mer för sig.
När jag fick sista så sa de att de då hade som regel att ett snitt, inga problem med vaginal förlossning, två snitt, helt okej men med en viss beredskap, tre snitt, då ville de helst snitta igen men om man var påstridig och allt såg bra ut kunde man få prova vaginalt med ordentlig övervakning. Men min yngste fyller tolv till sommaren så jag vet inte om detta är ändrat, en fingervisning borde det väl vara i alla fall.
 
Sv: Föda igen efter snitt

Angående att få flera barn med snitt så sa en läkare till mig en gång att man kan få många barn med snitt. Dom vill helst inte snitta fler än 3 eller 4 ggr i samma snitt, men annars gör dom ett nytt snitt. Vet ej om det stämmer.
Jo det stämmer, om man har ett "dåligt" ärr så gör de ett nytt snitt. Min moster har tre barn födda via samma sår/ärr och den fjärde gjordes ett nytt snitt några centimeter högre upp.
Med dåligt snitt kan menas att man anser det vara ex. sämre chans att läka ihop pga av tidigare sammanväxningar etc. Ärret är förtjockat etc.

*s* själv har jag ett ursprungssnitt ang de tre första förlossningarna och ett snitt (det senaste)där de börjar skära i det gamla men skurit vilse på vägen, så jag har nu en sned mun. Ena "mungipan" och några centimeter in så är det samma sen sticker det ena iväg så vid andra änden av snittet skiljer det 4 cm mellan nya och gamla. I journalen står det att de följer gamla opsnittet, så här antar jag det var ren övningskörning :D
Dock vid tredje snittet fanns en del bekymmer med mycket sammanväxningar och ärrvävnad, den läkaren lade ner ett jättejobb och rensade upp. Så fint ärr som jag fick efter tredje hade jag inte haft efter de två första :bow: Nu vid fjärde så fick jag ju en halv mun till :crazy:

Gira :banana:
 
Sv: Föda igen efter snitt

Barn nummer ett kom med planerat snitt pga tvärläge. Jag blev också informerad då att jag pga hjärtformad livmoder skulle räkna med snitt kommande barn.

När jag blev gravid med barn nummer två talade jag om det för min barnmorska eftersom det inte stod i någon journal. Jag fick gå till Klaramottagningen och prata igenom mina rädslor, jag var både rädd för nytt snitt och att föda vaginalt. I slutet av graviditeten vände sig dock bebis rätt och allt talade för vaginal förlossning. Själv trodde jag inte riktigt det var möjligt men det blev så till slut och även om det var jobbigt pga igångsättning och annat så ser jag inga kopplingar att det skulle vara särskilda besvär pga mitt första snitt. Stormig upplevelse men jag ångrar det inte på en fläck.
 
Sv: Föda igen efter snitt

Jag är snittad 3 gånger. VId tredje snittet konstaterades det att jag både har massor av sammanväxningar och tunn livmodervägg. Det senare har inget alls med snitten att göra, utan bara konstaterades när de ändå var där och skar i den. Det har inte uttalats rakt ut, men jag inser själv att jag kanske inte ska satsa på fler graviditeter...
Sammanväxningarna är inget hinder för snitt, det gör det bara lite svårare för den läkare som utför snittet. :angel:

Angående din frågeställning om vaginalfödsel efter snitt, så är jag övertygad om att OM det hade varit stor risk för att livmodern spricker i ärret så hade man aldrig tillåtit vaginalförlossning efter snitt...
Idag när man gör bikinisnitt så är risken för ruptur betydligt mindre, har jag förstått.

Själv blev jag snittad med L-snitt första gången, dvs de fick klippa upp lite extra i ena kanten (som ett "L") för att kunna få tag i huvudet på mitt barn och få ut henne. Det var lite halvdramatiskt där ett tag... Efter detta L-snitt har de däremot varit jättenoga med att jag absolut inte får gå igenom ett värkarbete pga rupturrisken. Därav de två följande snitten också.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 327
Gravid - 1år Jag är gravid med fjärde barnet som väntas i månadsskiftet juni-juli. Det känns underbart och fantastiskt och hela familjen längtar...
Svar
14
· Visningar
6 192
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 318
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp