Föda i hallen-hur vanligt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

kopia

Trådstartare
Igår fick ett grannpar sitt tredje barn. Hon hann aldrig till sjukhuset, hennes sambo förlöste henne på hallgolvet medan de båda äldre barnen tjuvkikade i trappan. Allt gick bra och de har nu tre pojkar. Jag undrar bara hur vanligt det är att föda i hallen/i bilen? Någon här som gjort det? Varför isåfall hann ni inte in?
//Kopia
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Jag var några minuter ifrån att föda i bilen. Hade jag tagit duschen hemma som jag hade planerat hade vi aldrig hunnit in.
Jag hade haft värkar en timme bara som inte gjorde så ont och kom inte så regelbundet.
Det var tur att pappan var så nojig och ville åka in så tidigt.
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Detta har jag tänkt på mycket..... tänk om man inte hinner in.
Nu är det ju bara 2,5 vecka kvar till beräknat och man blir mer och mer nojig - för tänk om man stannar hemma för länge......
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Jag har en släkting som fick föda i ambulansen på väg in. Orsaken var att det gick för snabbt.
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Min svägerska födde i bilen på en parkering halvvägs till förlossningen. När det var klart kom ambulansen, så hon fick ta sonen i famnen och vackla upp på båren och åka in på BB. :D
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Min sambo är född i hallen. Men jag har aldrig frågat svärmor om hur det gick till. Jag tror nog att jag ska göra det. Nu blev jag nyfiken.
:)
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Det är nog minsta största skräck inför en förlossning som kanske blir i framtiden att inte hinna in. En kompis till mig är född i badrummet för hennes mamma beslutade sig för att ta en dusch först innan de åkte...
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Min bror fick förlösa sitt andra barn i badrummet. De fick höra att var 200:e födsel sker hemma (oplanerat).
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Det är nog minsta största skräck inför en förlossning som kanske blir i framtiden att inte hinna in.

Min oxå! Förra gången började jag blöda mycket när moderkakan kom ut, så de fick greja ganska mycket med mig för att få stopp på det. Det är ju sånt som man inte kan fixa själv hemma.

Det är ju så himla knäppt att det inte finns något sätt man själv kan kolla ungefär hur öppen man är!
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Min bror fick förlösa sitt andra barn i badrummet. De fick höra att var 200:e födsel sker hemma (oplanerat).

Kan förövrigt svara på din andra fråga också. Orsaken var såklart att de inte hann in. De började tycka att det var dags att åka så de ringde min brors svärmor för att hon skulle komma och hämta storasyrran, och sen skulle min svägerska bara gå på toa. Från toa ropade hon på min bror att han skulle ringa SOS alarm, vilket han gjorde. Medans han pratade i tfn med dem ropade min svägerska på honom igen "NN, KOOOOM!!!" varpå han slängde telefonluren på marken. När han kom in i badrummet var huvudet redan ute. Han kom ihåg från föräldrautbildningen (för första dottern) att man skulle rensa munnen så det gjorde han och sen höll han den lilla varm. Därefter kom ambulansen och fick hjälpa mor och dotter ut från andra våningen (hon fick gå själv för trappan var så trång). Och medans ambulansen stod där så kom en inte ont anande svärmor... gissa om hon blev rädd när där stod en ambulans med påslagna blåljus...

Hur som helst gick allt bra. Det är vanligt att man spricker när det går så fort, men det gjorde inte min svägerska. De tror kanske att första barnet hade banat vägen lite, för hon har rätt stort huvud medan nr 2 har rätt litet/normalt.
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Detta har jag tänkt på mycket..... tänk om man inte hinner in.
Nu är det ju bara 2,5 vecka kvar till beräknat och man blir mer och mer nojig - för tänk om man stannar hemma för länge......


Äsch, det är inget du behöver oroa dig för! Anledningen att man inte hinner in är ju just att födseln går snabbt och problemfritt. Då är det förmodligen skönare att få en sån förlossning, där ungen bara "ploppar ut", än att ligga och kvida i flera timmar på sjukhuset ;)
Jag har åtminstone aldrig hört talas om en sådan födsel där mamman eller barnet farit illa på något sätt!
Själv tänker jag föda hemma den dagen det är dags. Jag har jävligt svårt för sjukhus, och vill inte att någon främmande ska hålla på och slita och dra i mitt nyfödda barn.
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Man kan ju faktiskt känna själv hur öppen man är, förutsatt att livmodertappen sitter så långt ner att man kan nå den med fingrarna.
Jag kan inte det för på mig sitter den så långt upp. Det tyckte barnmorksan också var synd för vad jag förstår använder en erfaren barnmorksa ofta bara fingrarna för att känna hur öppen man är. Jag avskyr när de tar fram de där läbbiga metallinstrumenten och stoppar in där nere :( Mycket obehagligt.
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Min lillebror är född i bilen på väg till BB. Det är 10 minuters resväg, och mina föräldrar väntade inte innan de åkte. Han är barn nr tre, och både jag och min syster har också haft bråttom ut. Att föda mig var det som tog längst tid, för jag kom i sätesbjudning. Det tog fem timmar.
Min syster har tre barn. De har också kommit fort allihop. Med den sista hann hon precis få av sig byxorna inne på BB, innan barnet ploppade ut.
Jag har fått ett barn. Den förlossningen tog fem timmar, och komplicerades av att dottern stod med huvudet lite snett och "stampade", samt att navelsträngen var mkt kort. Annars hade det väl gått fortare.
Inför eventuella kommande barn, får jag nog hyra en lägenhet i stan, så att man kommer snabbt till BB. :D Vi har en halvtimmas körning in annars.
 
Sv: Föda i hallen-hur vanligt?

Hehe din berättelse stärker ju tesen om att ens egna förlossningar oftast liknar hur det gick när man själv kom till världen. =)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 769
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 208
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 324
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 553
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp