Föda hemma?

Status
Stängd för vidare inlägg.

toughcookie

Trådstartare
Är det någon här som har gjort det?
För/nackdelar. Var du och blivande pappan överens? osv allt ni kan komma på!
Fick bara en känsla häromdagen att nästa förlossning (när nu det blir) kanske skulle vara en hem förlossning. Det som talar emot det är att vi bor väldigt långt ut i obyggden med dåliga vägar och långt till närmsta sjukhus.
Vill helst inte höra att det är oansvarigt att föda hemma osv utan sakliga argument och gärna personliga erfarenheter.
 
Sv: Föda hemma?

Min mamma har fött tre barn på sjukhus och de tre yngsta hemma. Det har aldrig varit några komplikationer, och hon har haft en duktig barnmorska på plats, som dessutom är en av hennes närmsta vänner.
Den första hemfödseln var dessutom en ovanligt stor liten unge. Hans axlar var för breda, så på ett sjukhus hade de förmodligen knäckt nyckelbenen på honom, som de tydligen gör om de är för breda. Men nu fick han alltså komma ut hel och fin- även om det kanske var en aning smärtsammare för min mamma. Dock avskräckte det henne inte från att föda även de två nästkommande barnen på hemmaplan.

Själv har jag tänkt att föda hemma när det är dags. Har lite sjukhusfobi... :crazy:

Den här hemsidan kan du kika på:
http://www.fodahemma.org/
 
Sv: Föda hemma?

Tack för länken!
Sambons reaktion var väl att han INTE skulle känna sig trygg hemma men att jag fick bestämma.
Det känns ju inte heller rätt då jag inbillar mig att man kommer ÄNNU närmare varandra om man föder hemma?
Men som sagt, det är ju långt kvar till det är dags men jag gillar att vara förberedd!
 
Sv: Föda hemma?

Har oxå tänkt att det skulle kunna vara ett alternativ nästa gång med tanke på att jag har haft två lätta förlossningar tidigare (om det nu blir någon nästa gång :crazy: ) men jag vågar nog inte, tänker iaf ta upp det med BM om jag blir gravid igen :bump:

Jag kände en otrolig samhörighet med min man under förlossningen och tror nog precis som du att det kan bli ännu bättre om man är hemma!
 
Sv: Föda hemma?

Jag födde mitt andra (av tre) barn hemma eftersom jag hade en mkt jobbig sjukhusförlossning med den första. Det var underbart och ledde till att jag vågade skaffa ytterligare en :p och föda denna på sjukhus (men det var jag mer nervös över än hemförlossningen).

Med bra barnmorska på plats, en mkt gedigen utbildning innan på 5 x 3 timmar och alla OM-frågor ställda och besvarade så var detta bara underbart. För mig!
Fadern ansåg nog att han fick väldigt liten plats eftersom barnmorskan och doulan för mig var dem som gav mest stöd. Det jag behövde hjälp med var att andas och tänka rätt, inget fysiskt. Det han fick göra var att hålla eld i öppna spisen så att det var varmt i rummet och fixa det praktiska med dryck och handdukar...

Nackdelen är att OM något skulle gå väldigt fel är det för mig 1 h körväg till närmaste sjukhus och helikopter, tja... Bor man i stan är ju detta ett mindre problem.

I Holland är det tydligen nästan hälften av alla kvinnor som föder hemma så så himla oansvarigt kan det väl ändå inte vara. Och om du känner dig lugnare i hemmiljö än på sjukhus där man riskerar att få byta barnmorska 3-4 ggr under en lång förlossning så blir ju dessutom riskerna för komplikationer mindre.

Just det, orsaken till att trean kom på sjukhus var att vi här i västra Sverige får betala hemförlossningar själva ca 12-15000 kr och det hade vi inte nu. ;)
 
Sv: Föda hemma?

Vad kul att höra från någon med egen erfarenhet!!
Det som får mig att tänka efter lite extra är just den långa vägen till närmsta sjukhus. Det KAN ju faktiskt hända rätt mkt även om förra förlossningen var helt "enligt boken".
Vill ju absolut inte att pappan ska få mindre plats, det är ju han och jag som ska göra det tillsammans!
Men jag kanske tänker om efter att jag har "doulat" åt min bästa väninna som ska föda vilken dag som helst(på sjukhus)!
 
Sv: Föda hemma?

Jag har inte fött hemma men jag arbetar som banläkare och har därför varit med om många förlossningar där det tillstött oväntade komplikationer som tex lett till att kejsarsnitt måste utföras omedelbart och barnet är taget när det föds så att det inte kan andas och behöver hjälp med andning och mediciner. Ett sådant barn skulle vid en hemförlossning blivit gravt hjärnskadat alternativt dött medan det med rätt SNABB sjukhusvård oftast blir helt friskt. Jag har också tagit hand om flera barn som fötts hemma där det inte gått bra, och det känns fruktansvärt tragiskt och onödigt. Det är vanligt med oförutsebara komplikationer vid förlossningar och föder du på sjukhus har du snabbt tillgång till all hjälp ditt barn kan behöva (och du själv). Tyvärr kan hjälpen behövas så snabbt att det är för lång tid med tom 10 minuter till närmaste sjukhus
 
Sv: Föda hemma?

Mitt ena barn hade inte levt om jag hade fött hemma. En kompis till mig hade dött själv om hon hade fött hemma. (Visst, det går oftast bra. Men det vet man inte innan).
Idag så fokuserar folk så mkt på sina rättigheter tycker jag (OBS ingen personlig kritik mot ngn i tråden). "Jag har rätt att/jag vill föda hemma" osv. Men är vi beredda att acceptera "bortfallet" av döda mammor och barn, och hjärnskadade barn? Att dessa siffror sjunkit så mkt i Sverige är inte en lycklig slump utan ett resultat av bra vård.
 
Sv: Föda hemma?

Jo, det är ju en kalkylerad risk man tar när man föder hemma MEN det går ju sas åt skogen på sjukhus också.
Efter att en vännina pga läkarslarv fött en son med hjärnskada och en annans dotter dog i förlossningen så börjar man ju tänka efter.
Och JA, det är utrett i båda fallen att det var SLARV som orsakade skadorna och inte "vanliga förlossningskomplikationer.
När detta inträffar samma år och på två olika sjukhus så börjar man ju undra lite...........(och visst vet jag att merparten av alla förlossningar gån bra!)
 
Sv: Föda hemma?

...MEN det går ju sas åt skogen på sjukhus också)

Detta är en variant av världens sämsta argument eftersom man LÄGGER TILL en risk.

Jag förstår känslan att föda hemma med ngn förtrolig. Slippa ett spring från olika människor som ska titta och sticka upp händer i underlivet.
Men varför tillsätta risker när förlossningar redan från scratch inte är särskilt komplikationsfria...iaf inte tillräckligt för att jag ska se förlossningar som det mest enkla och naturliga.

...eller tja, det "naturliga" är väl att det faktiskt skall inträffa dödliga komplikationer vid en naturlig förlossning.
 
Sv: Föda hemma?

Är det någon som har hört talas om något fall där en hemmafödsel lett till döden/grava hjärnskador?
Jag är mest nyfiken, eftersom jag växt upp i kretsar där det är fullt naturligt att föda hemma.
Min mamma har, som sagt, fött tre barn hemma. En familj som står oss nära har fött alla 4 barn hemma, varav en tvillingfödsel. Då även helt utan barnmorska.

Så för mig känns det inte som att det är lika riskfyllt som alla vill måla upp det. Folk pratar hit och dit om att det "kan vara farligt", men som sagt, har någon något exempel på dödsfall i samband med hemmaförlossning?
 
Sv: Föda hemma?

Jag håller med dig, skulle också vilja veta om fall där hemmaförlossning gett grava komplikationer.
Man hör ju alltid bara talas om hur BRA alla som fött hemma tycker att det är.
Finns det någon därute som fött hemma och ÅNGRAR att dom gjorde det?
 
Sv: Föda hemma?

Är det någon som har hört talas om något fall där en hemmafödsel lett till döden/grava hjärnskador?
Jag är mest nyfiken, eftersom jag växt upp i kretsar där det är fullt naturligt att föda hemma.
Min mamma har, som sagt, fött tre barn hemma. En familj som står oss nära har fött alla 4 barn hemma, varav en tvillingfödsel. Då även helt utan barnmorska.

Så för mig känns det inte som att det är lika riskfyllt som alla vill måla upp det. Folk pratar hit och dit om att det "kan vara farligt", men som sagt, har någon något exempel på dödsfall i samband med hemmaförlossning?

Det här är ju en fråga om man vill ha statistik eller inte? Jag menar hur många förlossningar går snett överhuvudtaget? Hur många föder hemma överhuvudtaget? Det är antagligen inte mer riskfyllt på något sätt att föda hemma jämfört med sjukhus. Men OM man tillhör den där lilla procenten där det faktiskt går snett, vill man då vara en bit ifrån de resurser som faktiskt kan rädda ens barn? Jag är övertygad om att hemfödsel är det bästa alternativet vid en komplikationsfri förlossning. Men hur vet man på förhand att den blir komplikationsfri? Allt är inte svart och vitt.
 
Sv: Föda hemma?

Nej jag håller med dig i det resonemanget, men det var ändå inte riktigt det min fråga handlade om, utan om det finns kända fall då det faktiskt gått åt helvete.

Som jag berättade tidigare var min lillebror alldeles för bred, och barnmorskan (som är en av sveriges bästa och mest rutinerade) sa att hade det varit på sjukhus hade man antingen snittat eller knäckt hans nyckelben direkt. Nu var min mamma dock hemma, så det var bara att köra på bäst det gick, och han kom ut så småningom, frisk och kry. Inte heller min mamma fick några men efter detta.

Det är ju ett fall då det faktiskt uppstod komplikationer, men som kvinnokroppen hade förmågan att lösa utan läkares ingrepp ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 777
Senast: Milosari
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 807
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 196
Senast: ako
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 229
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp