Fodervärd-rätt o fel

Hhannahelizabeth

Trådstartare
Hej!
Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år. Hon är 19år gammal och är väldigt okunnig och är nybörjare i allt. När vi skrev fodervärds avtalet var vi båda överens om att om något skulle inträffa hästen så hjälper vi självklart henne med allt. Men nu för ett par veckor sedan blev han halt. Vi sa till henne att han skulle stå med back on track stallbandage på natten och lindor på dan och stå i sjukhage några dagar för att se om han skulle bli bättre. Men sedan åkte vi bort några dagar och vi sa till henne att han skulle fortsätta gå i sjukhagen tills att en annan kunnig i stallet kunde kolla honom.
Men sedan fick vi ett sms om att hon hade kollat honom och att han ej var halt och att han var tillbaka i vanlig hage utan lindor eller stöd. Vi skrev då som svar att han ska fortsätta gå i sjukhage tills någon mer kunnig kunde kolla honom och att detta inte var okej. Sedan dess har det bara varit massa tjafs och hon anser att hon som helfodervärd ska ha fullt ansvar och få bestämma allt till 100% själv.

Iaf så är han nu bra(efter att ha vilat i drygt en vecka) och ska sättas igång igen. Vi får då ett sms av henne att hon ska ta ut han och longera honom lugnt i paddocken..
Paddocken är ojämn och knölig i underlaget och absolut ej lämpligt då det är runt 0 gradigt här. Sedan är det ju inte bra att börja på böjt spår, och dessutom är jag rädd att hon tänker låta honom trava.
Vi skrev detta till henne på ett mkt snällt sätt och bara rådde och tipsa henne om att en lugn skrittur på rakt spår vore det bästa. Men då blev hon jättearg och kräver nu att om hon ska vara fodervärds att hon ska få bestämma allt och vill INTE att vi ska säga till henne hur hon ska göra om hon inte ber om det själv.

Så, vad tycker ni? Gör vi fel som inte vill att en helt oerfaren hästmänniska ska få all kontroll över våran häst när hennes beslut inte alltid är det bästa? Tycker ni att man som helfodervärd ska få all makt? För enligt oss så är det ju ändå vi som äger hästen!

Skriv hur ni tycker och resonerar. Tack på förhand!
 
jag har varit både hästägare och fodervärd.

Rent krasst, jag hade aldrig pallat ha foderhäst om ägaren la sig i allt hela tiden

jag hade aldrig heller lämnat ut någon häst på foder till en helt okunnig person, utan snarare haft 7-dagarsmedryttare på hästen uppstallad i mitt eget stall/samma stall som jag står i om jag inte litade på kunskaperna tillräckligt
 
Senast ändrad:
Hej!
Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år. Hon är 19år gammal och är väldigt okunnig och är nybörjare i allt. När vi skrev fodervärds avtalet var vi båda överens om att om något skulle inträffa hästen så hjälper vi självklart henne med allt. Men nu för ett par veckor sedan blev han halt. Vi sa till henne att han skulle stå med back on track stallbandage på natten och lindor på dan och stå i sjukhage några dagar för att se om han skulle bli bättre. Men sedan åkte vi bort några dagar och vi sa till henne att han skulle fortsätta gå i sjukhagen tills att en annan kunnig i stallet kunde kolla honom.
Men sedan fick vi ett sms om att hon hade kollat honom och att han ej var halt och att han var tillbaka i vanlig hage utan lindor eller stöd. Vi skrev då som svar att han ska fortsätta gå i sjukhage tills någon mer kunnig kunde kolla honom och att detta inte var okej. Sedan dess har det bara varit massa tjafs och hon anser att hon som helfodervärd ska ha fullt ansvar och få bestämma allt till 100% själv.

Iaf så är han nu bra(efter att ha vilat i drygt en vecka) och ska sättas igång igen. Vi får då ett sms av henne att hon ska ta ut han och longera honom lugnt i paddocken..
Paddocken är ojämn och knölig i underlaget och absolut ej lämpligt då det är runt 0 gradigt här. Sedan är det ju inte bra att börja på böjt spår, och dessutom är jag rädd att hon tänker låta honom trava.
Vi skrev detta till henne på ett mkt snällt sätt och bara rådde och tipsa henne om att en lugn skrittur på rakt spår vore det bästa. Men då blev hon jättearg och kräver nu att om hon ska vara fodervärds att hon ska få bestämma allt och vill INTE att vi ska säga till henne hur hon ska göra om hon inte ber om det själv.

Så, vad tycker ni? Gör vi fel som inte vill att en helt oerfaren hästmänniska ska få all kontroll över våran häst när hennes beslut inte alltid är det bästa? Tycker ni att man som helfodervärd ska få all makt? För enligt oss så är det ju ändå vi som äger hästen!

Skriv hur ni tycker och resonerar. Tack på förhand!
Sen håller jag inte med om bandage som stöd tex, men har man en person som inte kan mycket om hästar och som dessutom ska ha hand om hästen på egen hand utan någon kontroll så kan hältor mycket väl uppkomma, så jag tycker att du gjorde fel som lämnade ut hästen till en nybörjare.

Som fodervärd så vill man väl inte heller oroa sig och lägga sig i vad fodervärden gör dagligen?
 
Varför lämnade ni ut hästen till en nybörjare? En fodervärd har ansvaret för det dagliga även om ägaren självklart har ansvar för att hästen inte missköts. Jag hade lämnat tillbaka omgående om ägaren hade lagt sig i allt utan att jag hade bett om det om det hade varit jag som var fodervärd. Kan inte ägaren lita på mig att jag sköter hästen så vill jag inte vara fodervärd till deras häst.

Sedan ska man absolut inte använda bot på nya skador. Nya skador ska kylas och gamla värmas. Lindor ger heller inget stöd. En häst är så stor och tung att det krävs gips för att bandage ska kunna vara stödjande.

Normalt sett kollar man om en häst är halt genom att longera i skritt och trav på volt. Självklart bara några varv och på bra underlag men jag ser inget fel med att kolla hästen med hjälp av longering. På rakt spår i skritt ser man oftast inget.
 
Hej!
Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år. Hon är 19år gammal och är väldigt okunnig och är nybörjare i allt. När vi skrev fodervärds avtalet var vi båda överens om att om något skulle inträffa hästen så hjälper vi självklart henne med allt. Men nu för ett par veckor sedan blev han halt. Vi sa till henne att han skulle stå med back on track stallbandage på natten och lindor på dan och stå i sjukhage några dagar för att se om han skulle bli bättre. Men sedan åkte vi bort några dagar och vi sa till henne att han skulle fortsätta gå i sjukhagen tills att en annan kunnig i stallet kunde kolla honom.
Men sedan fick vi ett sms om att hon hade kollat honom och att han ej var halt och att han var tillbaka i vanlig hage utan lindor eller stöd. Vi skrev då som svar att han ska fortsätta gå i sjukhage tills någon mer kunnig kunde kolla honom och att detta inte var okej. Sedan dess har det bara varit massa tjafs och hon anser att hon som helfodervärd ska ha fullt ansvar och få bestämma allt till 100% själv.

Iaf så är han nu bra(efter att ha vilat i drygt en vecka) och ska sättas igång igen. Vi får då ett sms av henne att hon ska ta ut han och longera honom lugnt i paddocken..
Paddocken är ojämn och knölig i underlaget och absolut ej lämpligt då det är runt 0 gradigt här. Sedan är det ju inte bra att börja på böjt spår, och dessutom är jag rädd att hon tänker låta honom trava.
Vi skrev detta till henne på ett mkt snällt sätt och bara rådde och tipsa henne om att en lugn skrittur på rakt spår vore det bästa. Men då blev hon jättearg och kräver nu att om hon ska vara fodervärds att hon ska få bestämma allt och vill INTE att vi ska säga till henne hur hon ska göra om hon inte ber om det själv.

Så, vad tycker ni? Gör vi fel som inte vill att en helt oerfaren hästmänniska ska få all kontroll över våran häst när hennes beslut inte alltid är det bästa? Tycker ni att man som helfodervärd ska få all makt? För enligt oss så är det ju ändå vi som äger hästen!

Skriv hur ni tycker och resonerar. Tack på förhand!

Jag förstår inte hur man kan lämna iväg sin häst till en okunnig person som man inte litar på. Jag hade heller aldrig någonsin bett en så okunnig person linda benen på min häst.
Håller i övrigt med TinyWiny.
 
när du lämnar ut en häst på foder, frånsäger du dig det direkta ansvaret som i stället övergår på fodervärden.

Du har avsagt dig rätten att bestämma i detalj.

Om du har valt att lämna ut hästen till en väldigt okunnig person så har du valt fel fodervärd.

Jag kan förstå om fodervärden tycker att du är jättejobbig som ska styra så som du skriver att du gör.
 
Så, vad tycker ni? Gör vi fel som inte vill att en helt oerfaren hästmänniska ska få all kontroll över våran häst när hennes beslut inte alltid är det bästa? Tycker ni att man som helfodervärd ska få all makt? För enligt oss så är det ju ändå vi som äger hästen!


Nej, ni tänker inte fel som inte vill att en helt oerfaren person ska ha kontroll över hästen.
Men då skulle ni inte lämnat ut hästen på foder till en helt oerfaren person.

Ja, jag tycker att man som fodervärd ska få bestämma. Vård vid skador bör ske i samråd med ägaren - vad gäller att dra på sig kostnader. Men detaljerna ligger fortfarande inte i ägarens makt.

Ja, det är ni som äger hästen.
Alltså bör ni, om ni inte litar på den fodervärd ni valt, säga upp fodervärdsavtalet och ta tillbaka ansvaret och kostnaderna för hästen.
 
Hej!
Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år. Hon är 19år gammal och är väldigt okunnig och är nybörjare i allt. När vi skrev fodervärds avtalet var vi båda överens om att om något skulle inträffa hästen så hjälper vi självklart henne med allt. Men nu för ett par veckor sedan blev han halt. Vi sa till henne att han skulle stå med back on track stallbandage på natten och lindor på dan och stå i sjukhage några dagar för att se om han skulle bli bättre. Men sedan åkte vi bort några dagar och vi sa till henne att han skulle fortsätta gå i sjukhagen tills att en annan kunnig i stallet kunde kolla honom.
Men sedan fick vi ett sms om att hon hade kollat honom och att han ej var halt och att han var tillbaka i vanlig hage utan lindor eller stöd. Vi skrev då som svar att han ska fortsätta gå i sjukhage tills någon mer kunnig kunde kolla honom och att detta inte var okej. Sedan dess har det bara varit massa tjafs och hon anser att hon som helfodervärd ska ha fullt ansvar och få bestämma allt till 100% själv.

Iaf så är han nu bra(efter att ha vilat i drygt en vecka) och ska sättas igång igen. Vi får då ett sms av henne att hon ska ta ut han och longera honom lugnt i paddocken..
Paddocken är ojämn och knölig i underlaget och absolut ej lämpligt då det är runt 0 gradigt här. Sedan är det ju inte bra att börja på böjt spår, och dessutom är jag rädd att hon tänker låta honom trava.
Vi skrev detta till henne på ett mkt snällt sätt och bara rådde och tipsa henne om att en lugn skrittur på rakt spår vore det bästa. Men då blev hon jättearg och kräver nu att om hon ska vara fodervärds att hon ska få bestämma allt och vill INTE att vi ska säga till henne hur hon ska göra om hon inte ber om det själv.

Så, vad tycker ni? Gör vi fel som inte vill att en helt oerfaren hästmänniska ska få all kontroll över våran häst när hennes beslut inte alltid är det bästa? Tycker ni att man som helfodervärd ska få all makt? För enligt oss så är det ju ändå vi som äger hästen!

Skriv hur ni tycker och resonerar. Tack på förhand!
Om man vill ha den kontrollen som ni verkar vilja ha får man nog göra en oerhört noggrann förhandling och detaljerat dokumentera vad man kommit överens om. Jag har varit fodervärd men inte lämnat hästar annat än till medryttare. Men rent generellt tror jag man måste vara på samma våglängd om samarbete runt en hast ska fungera och välja en person man tror kan leva upp till de krav man har. Ni har ju en äldre hast och det krävs erfarenhet för att hålla dem I skick. Så I det här fallet skulle jag hellre saga upp kontraktet och hitta en annan lösning. Jag tycker dock inte man kan saga att det finns så mycket rätt och fel när det gäller en fodervärds 'rättigheter' - vad som gäller är ju det man kommit överens om.
 
Jag har varit fodervärd en gång till en häst vars ägare visade sig vara som dig, d.v.s. la sig i allt om hur hästen sköttes. Jag var visserligen ingen nybörjare, men hen tyckte sig ändå behöva bestämma hurdan hage hästen skulle gå i, hur den skulle ridas etc. Jag blev skogstokig på det och det var inte ett dugg kul att ta hand om hens häst längre :down:

Lämnar man ut en häst på foder så överlåter man det dagliga ansvaret åt fodervärden. Vill man inte att en nybörjare ska ha det dagliga ansvaret, då låter man inte en nybörjare bli fodervärd heller. Som hästägare tycker jag absolut att man ska backa och låta fodervärden ta hand om hästen, litar man inte på denne så bör man avbryta avtalet och så fort som möjligt ta hem hästen och själv ansvara för den.
 
Men rent generellt tror jag man måste vara på samma våglängd om samarbete runt en hast ska fungera och välja en person man tror kan leva upp till de krav man har.

Word!

Jag har själv haft två hästar på foder och jag hade inte varit intresserad om jag inte hade känt att ägarna hade tänk som liknade mitt eget. Med andra ord har vi i båda fallen valt varandra med omsorg och därför har det funkat bra. ;)
 
Jag har varit fodervärd och haft en skadad häst. Det jag tyckte tillkom mig var att informera hästägaren vad som hände och när (ibland flera ggr per dag), men den kunniga i sammanhanget var veterinären och behandlingen som gjordes var något mellan mig och veterinären.
Hade det dock inneburit ett större beslut hade ägaren givetvis fått sista ordet om inte skadan varit akut och avlivning varit enda alternativet.

Det verkade vara en massa "kunniga" som ska säga sitt i fallet och det kan ju bli lika många olika sätt att hantera det hela. Det känns ju väldigt labilt. Det i sin tur gör att ni har en teori, någon annan "kunnig" sin och ingen har kollat med en veterinär, som kan ge direkta råd och dessutom ställas till ansvar för sin uttalanden vilket inte andra "kunniga" kan göra.

Om man nu anser att saker har hanterats dåligt får man väl bryta kontraktet.
 
Jag håller med i vad alla ovanstående sagt.
Ni får väll fundera över vad ni vill med det hela. Att lämna häst på foder är att delvis släppa kontrollen och då lämnar man så klart ut till någon man är villig att släppa kontrollen till.
Står hästen kvar i samma stall som den stått i tidigare? Om ni själva inte är där kan ni be någon annan hålla ett litet öga på hur det går (på ett bra sätt, inte spionera...)
Som någon nämde så låter det som att det skulle passa er bättre att hon var medryttare istället.

Ni får nog ta ett omtag och diskutera igenom hur upplägget ska vara igen.
 
Jag hade som fodervärd inte velat ta en häst på foder som jag inte fick bestämma över själv. Vad som var bäst för hästen, hur den ska tränas, i vilken hage den ska gå. Jag hade lämnat tillbaka den direkt. Men om det är så ni vill ha det så får ni helt enkelt säga det. Kanske väljer hon då att leta efter en annan foderhäst, eller så väljer hon att fortsätta. Men det är ju så att du som hästägare måste vara tydlig med hur du vill att samarbetet ska gå till. Fodervärden måste givetvis ha hästen på dina villkor OM hon ska ha den, men då måste hon också veta vad som gäller från början så att hon inte blir besviken eller lägger tid på en häst som hon sen inte kan ha kvar pga att hon förväntat sig något annat.
 
Jag är både fodervärd och hästägare..
Hästen jag har på foder har en super hästägare, hon är alltid mån om oss och finns där för att bolla idéer eller tankar ifall jag behöver det och stöttar mig om jag behöver hjälp, men hon håller inte på och kommer med pekpinnar eller lägger sig i på daglig basis, då hade jag blivit tokig.

Som hästägare så skulle jag aldrig lämna ut nån häst till kreti och pleti, och absolut inte en "nybörjare" som du beskriver denne. Det är som upplagt för problem....
 
Håller m övriga fel fodervärd el fel lösning för er med stort kontrollbehov. Sköt hästen själva el lämna på foder men då till någon som ni anser har de kunskaper som behövs det här är inte gångbart för någon part.
 
Hej!
Måste bara fråga hur folk resonerar kring en sak som kommit upp för mig nu. Det är så att vi har en fodervärd på vår häst på 18år. Hon är 19år gammal och är väldigt okunnig och är nybörjare i allt. När vi skrev fodervärds avtalet var vi båda överens om att om något skulle inträffa hästen så hjälper vi självklart henne med allt. Men nu för ett par veckor sedan blev han halt. Vi sa till henne att han skulle stå med back on track stallbandage på natten och lindor på dan och stå i sjukhage några dagar för att se om han skulle bli bättre. Men sedan åkte vi bort några dagar och vi sa till henne att han skulle fortsätta gå i sjukhagen tills att en annan kunnig i stallet kunde kolla honom.
Men sedan fick vi ett sms om att hon hade kollat honom och att han ej var halt och att han var tillbaka i vanlig hage utan lindor eller stöd. Vi skrev då som svar att han ska fortsätta gå i sjukhage tills någon mer kunnig kunde kolla honom och att detta inte var okej. Sedan dess har det bara varit massa tjafs och hon anser att hon som helfodervärd ska ha fullt ansvar och få bestämma allt till 100% själv.

Iaf så är han nu bra(efter att ha vilat i drygt en vecka) och ska sättas igång igen. Vi får då ett sms av henne att hon ska ta ut han och longera honom lugnt i paddocken..
Paddocken är ojämn och knölig i underlaget och absolut ej lämpligt då det är runt 0 gradigt här. Sedan är det ju inte bra att börja på böjt spår, och dessutom är jag rädd att hon tänker låta honom trava.
Vi skrev detta till henne på ett mkt snällt sätt och bara rådde och tipsa henne om att en lugn skrittur på rakt spår vore det bästa. Men då blev hon jättearg och kräver nu att om hon ska vara fodervärds att hon ska få bestämma allt och vill INTE att vi ska säga till henne hur hon ska göra om hon inte ber om det själv.

Så, vad tycker ni? Gör vi fel som inte vill att en helt oerfaren hästmänniska ska få all kontroll över våran häst när hennes beslut inte alltid är det bästa? Tycker ni att man som helfodervärd ska få all makt? För enligt oss så är det ju ändå vi som äger hästen!

Skriv hur ni tycker och resonerar. Tack på förhand!
Jag förstår din oro, men jag tycker du ska släppa på din välvilja att ge tips. Låt fodervärden sköta hästen på sitt sätt, eller avbryt samarbetet.
Det jag har varit tydlig med, till mina medryttare, är när de sköter hästen så gör de det på sitt vis. Jag gillar inte allt och vill egentligen att de gör på annat sätt, men jag försöker att inte påpeka. Märker jag att det strider för mycket mot min egen hästhållning, så skulle jag avbryta vår deal. Det har inte hänt hitintills:-)
Lycka till.
 
Jag förstår din oro, men jag tycker du ska släppa på din välvilja att ge tips. Låt fodervärden sköta hästen på sitt sätt, eller avbryt samarbetet.
Det jag har varit tydlig med, till mina medryttare, är när de sköter hästen så gör de det på sitt vis. Jag gillar inte allt och vill egentligen att de gör på annat sätt, men jag försöker att inte påpeka. Märker jag att det strider för mycket mot min egen hästhållning, så skulle jag avbryta vår deal. Det har inte hänt hitintills:-)
Lycka till.

Det här är viktigt tycker jag.

Jag gör likadant till mina medryttare. Det finns vissa få saker som måste göras rätt: mat, mockning etc. Men hästen har de som sin egen helt och hållet de dagarna som är deras. Hästen lär sig skillnaderna väldigt lätt och kan med vissa medryttare ha vissa olater. Men, den som har hästen måste få göra sina rutiner, sina misstag (förutsatt att det inte är fullständigt uppåt väggarna) och lära sig av det.

De dagar jag har hästen märker jag ingen skillnad mot hur den brukar vara. Olater med en person betyder inte att den har det med en annan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 591
Senast: AbCdE
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 048
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 239
Senast: Pudlan
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 823
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp