Fodertillskott.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 809
L

Lantlolla

Tänkte bara höra vad för allsidiga fodertillskott som finns.
Alltså nu har jag alger, menar alltså mineraler osv.
Hm känns kort och oinformaterat. Men alltså vad finns de för fodertillskott som innehåller lite av varje?
Hoppas någon förstå och kan svara!!

Sv: Fodertillskott.

De flesta färdigfoder innehåller "lite av varje", både av energi, protein, fibrer, mineraler och vitaminer.

Ja, det är svårt att svara när frågan inte är mer precis...;)

Ska se om jag kan precisera mig lite :D:D
Alltså nu har jag B*rjes alger till pållarna, och ja de innehåller ju de mesta. Men undrar om de finns andra saker som motsvarar detta.
Med mineralerna alltså. Namnet på tråden kanske inte passade, men kom inte på vad de hette :P

Är inte jätteinsatt i alger, men har för mig att de har en ganska skev mineralbalans med bl.a. mycket jod och lite kalcium?

Kanske ett mer balanserat mineralfoder vore bättre att satsa på om det är just mineralfoder du är ute efter?
Vad ger du för fodermedel annars? Vad innehåller ditt grovfoder?

Jag vet inte vad mitt gronfoder innehåller, jag skulle gjort analys på de första (fem?) balarna. Tre pållar går på lösdrift o har fri tillgång på ensilage.
Hästarna får detta:
häst 1:
1 liter havre
0.5 liter korn
0.25 liter vetekli
0.25 liter lucern (nästan så mycket)
0.1 liter B alger.

Häst 2:
0.5 liter havre
0.13 liter vetekli
0.05 liter B alger (håller på o vänjer henne vid de, tycker inte de är fullt lika gott) Hon har en duktig kalaskula på magen =)

Häst 2:
Får samma som häst 2 fast lite lucern också

Jag ska kolla vad de står på spannen jag har hemma sen vad de står om jod och kalcium!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 037
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 672
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka