foderstrupsförstoppning.

CurlySue

Trådstartare
Fy idag har det varit hemskt!

Min tant fick foderstrupsförstoppning. Trodde först att det var kolik då hon la sig ned hela tiden och tog i. hon slängde sig bokstavligen ner i backen några gånger och sen kom dreglandet och snorandet (mängdvis).

Hon spände halsen på krampliknande sätt och for då oxå om kull och satte sig på rumpan...

Jag var helt till mej, det såg så hemskt ut!

När vet sa foderstrupsförstoppning lättade mitt hjärta lite och jag kunde massera hennes halls tills vet kom.

Halsen var alldeles svullen och stenhård...

Det tog ca 2,5 timme innan hon blev mjuk och såg minder besvärad ut, när vet kom gav h*n kramplösande medel och kollande med slang så att proppen var borta.

Nu undrar jag hur vanligt det är med komplikationer EFTER ett foderstrupsförstoppning är?
Tex lunginflamation eller om det finns annat?

JAG själv tycker att hon stod länge med det i 2,5 timme

Sv: foderstrupsförstoppning.

Det ser väldigt dramatiskt ut så jag förstår att det var en otrevlig upplevelse. Hoppas nu att hon blir bra och inte har fått ner något i lungorna. Men det antar jag att veterinären som var ute har full koll på.

Ja det såg hemskt ut. Men hon är piggare nu.
Vet kontrollerade henne mkt noga så h*n har nog koll.:)

blev bara nyfiken om det kunde bli men/komplikationer efter.

en fråga till, hur långt efter en foderstrupsförstoppning får en häst börja beta?
Släppte ut henne i våran boxhage efter att hon piggnat till efter lugnandes medel, sen läste jag om det och det stod olika...
Vissa svältes i ett dygn?

Min ena häst fick foderstrupsförstoppning för en vecka sedan och vet tillkallades. 1 dygn fick han svälta och sedan under hela denna vecka box vila och uppblöt hö i små tussar och inget annat,bytte ut halm bädd mot spån bädd för han är väldigt hungrig.men håller stenhårt på veterinärens order.promenerar och rider honom lite lätt för att lindra frustationen av att se sina kompisar ute i hagen.På lördag ska han börja få lite kraft soppa och gå ut till dom andra. Men detta är en jobbig situation för hästägare. eftersom häster inte är så "sjuk" efter att "proppen" är upplöst.

2,5 h. var länge.:eek: Låter som en rejäl foderförstoppning.

Jag har gått med de som fått liknande o det har gått över/ bort på högst en kvart.
Matstrupen blir lite skadad. det mildaste för den är gräs.

Vad fick den det av?

Blöt ev. foder rejält en tid framöver.

hon fick det av lusern pellets, det var uppblött men inte så grötigt som det brukade vara..
Och så var hon ivrigare än vanligt.

Ja det var länge, jag var helt förstörd för att se henne med sån panik :(
Men massagen gjorde nog det bättre.

Nu känner jag mig dum för att ha släppt ut henne när hon var piggare igår, skulle nog vänta tills idag så hon fick vila strupen..

Nu ska hon få metacam i 4 dagar.

Jag hade en kraftig förstoppning förra året. Men vi masserade på matstrupen uppåt mot munnen och fick loss det innan veterinären kom. Dock så slangade vi honom två gånger för att vara helt säkra på att det verkligen var borta. Efter det fick han stå inne över natten och sedan gå ut på bete igen.
Även denna hästen fick det av lusernpellts och för att han skulle äta upp det för en annan häst d v s han slängde sig verkligen över maten.

Jag hade en kraftig förstoppning förra året. Men vi masserade på matstrupen uppåt mot munnen och fick loss det innan veterinären kom. Dock så slangade vi honom två gånger för att vara helt säkra på att det verkligen var borta. Efter det fick han stå inne över natten och sedan gå ut på bete igen.
Även denna hästen fick det av lusernpellts och för att han skulle äta upp det för en annan häst d v s han slängde sig verkligen över maten.

Jag fick massera matstrupen uppifrån och neråt där matstrupen löper in och försvinner.
Fodret satt fast långt upp mot struphuvudet.

Jag har aldrig låtit hästen svälta helt ett dygn efter foderstrupsförstoppning, däremot dragit ner maten betydligt. Hade en nyligen som stod upp emot tre timmar med det, kramplösande och massage hjälpte icke, och det tog en bra stund innan det löste sig med slangningen också. Till slut gjorde det ju det, och hästen stod några timmar utan mat. Därefter jätteblöt pellets, verkligen rinnande soppa i små mängder, och väldigt små hösilagetussar åt gången. Han blödde en del efter slangningen och det är inte så ovanligt om det sitter hårt. Både foderrester och slangen kan riva upp små sår antar jag.
Just den hästen fick fortsätta med soppa i en vecka ungefär, därefter mindre vatten i kraftfodret. Efter ungefär två dygn åt han nästan normal giva grovfoder. Efteråt har han inte haft några problem alls. Upplever att vissa är mer kapabla till att få återkommande problem, medan vissa kan få det en gång och sen aldrig mer.

Ja visst blöder det mycket efter slangen och sår uppstår men även också små "gropar" som gör att foder lättare kan fastna igen. Min häst fick nu förstoppningen av att han blev ivrig på det nya härliga gröna gräs som kommer.annars ger jag aldrig mina hästar torrt foder.Veterinärens råd följer jag stenhårt eftersom det har med läkningsprocessen i foderstrupen att göra och jag vill inte att det händer mina hästar en massa onödiga saker för att det är "synd" om dom. Viktigast är ju att våra "vänner, hästarna" får den bästa vård som behövs så att dom kan må bra.

kl

Min gubbe hade en lättsammare foderstrupsförstoppning i höstas när han stod och pillade på hö i boxen. Det ser riktigt obehagligt ut!
Det såg exakt ut som att han höll på att kvävas, rullade med ögonen, krampade i halsen samt såg väldigt ansträngd ut..och sen hostade han till en gång och den lilla tussen kom ut med lite slem.

Tydligen var det inte så dramatiskt då han ville äta direkt efteråt och verkade totalt oberörd..tog ut honom på en kort promenad då jag blev tipsad om att det kan vara bra och för att kolla av hur han mådde efteråt. Inga men eller liknande och det var över lika fort som det hände, men fy så obehagligt! Fick äta grovfoder som vanligt efteråt men tog bort kraftfoder det första dygnet.

Ett tips är att ta det som en ev varning på dålig tandstatus, visade sig senare att han hade en foderficka nästan längst in i munnen som troligtvis orsakat detta. Som inte märkts av direkt då han åt normalt i övrigt utan besvär, den upptäcktes av en slump vid den årliga tandkollen.

Har sett 2 foderstrupsförstoppningar och de är riktigt otrevligt att se.

Efteråt har desa hästar fått uppblött kraftfoder och det har även fått höet före kraftfodret.

Liknande trådar

Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 358
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 052
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 447
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 741
Senast: Saeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka