Fodermedelföretag???

tinafinis

Trådstartare
Eller vad det nu kallades.. foderföretag kanske de bara kallas.

Har ni hobbyryttare med bara en eller två hästar anmält er som det?

Jag ska erkänna att jag inte förstått mig på den reglen riktigt.

Sv: Fodermedelföretag???

Vad jag förstått kan man slippa undan detta om det i hästarnas pass är ifyllt att de inte får gå till livsmedelsproduktion! Enligt kommunens djurskyddsinspektör i alla fall! Det måste vara så på alla hästarna i ett stall för att slippa detta!

Sv: Fodermedelföretag???

Jag har två hästar.
Vet att dom aldrig kommer att bli hamburgare!

Köper foder av en bonde (antar att han redan är registrerad) och mitt kraftfoder genom en butik.

Ändå ska man anmäla sig???
"Vid utfodringen av dina hästar måste du se till att risken för att fodret förorenas är så låg som möjligt och se till att det foder du använder kommer från anläggningar som är registrerade eller godkända. Du måste kunna ange alla personer eller företag från vilka du mottagit foder. För att kunna leva upp till detta måste du ha ett system för att på begäran kunna lämna ut dessa uppgifter till Jordbruksverket eller kommunen."

Tycker det känns lite onödigt faktiskt då dom jag rean köpt det av är registrerade menar jag.

Vad är dom ute efter?
Ok bättre koll på vad djuren får i sig, men ändå?

"Om du inte anmäler att du är foderföretagare eller följer övriga regler i foderhygienförordningen riskerar du att inte få bedriva verksamhet där foder hanteras. Om du får jordbrukarstöd kan utbetalningarna av stödet komma att påverkas. I förlängningen kan det också innebära vitesföreläggande. "

Jag vet itne om jag vill kalla det att jag bedriver en verksamhet.....

Dom behöver väl barra lite mer papper att vända på...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 165
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka