Foderkonsulent på besök?

kvandi

Trådstartare
Förekommer detta i Sverige? Alltså att en foderkonsulent kommer ut till ens hästar och ser över dom o vad hästarna saknar/behöver? O givetvis kommer med foderförslag? Att det finns via telefon vet jag då jag själv ringt, men det är ju onekligen praktiskt om nån kommer ut o ser hullet, pälsen o allt annat man kan titta på.

Fick nämnligen berättat för mig av min danska kusin att hon hade ute en foderkonsulent från ett stort danskt(tyskt) fodermärke. Kostade inget o inget köptvång, han var inte ens sån så han tyckte hon skulle byta foder.

Han tittade på alla hästarna i flocken och av det så avgjorde han om det var något hästen saknade. Ena stoet t.ex. gick för sig själv i hagen, han sa att hon hade näringsbrist(trots bra hull) som gjorde att hon helt enkelt inte "orkade" slåss för sin sak. Och visst stämde det han sa exakt, det stoet är lite utanför. O så tittade han på ett av fjolårets föl o sa att den fick/fått dålit med näring i mjölken från sin mamma. Det såg han på tuppkammen av päls som hästen hade längs randen på undersidan magen.(?) Och mycket riktigt är just hon fölet till det sto som hade näringsbrist (deras färger är inte lika o flocken består av flera avelsston). Min kusin var helt imponerad över allt han sa som stämde så väl på hennes hästar.
Det hade jag verkligen velat ha ut! Man kan ju räkna till förbannelse på foderstater o ändå få det fel om man inte tittar på hästen...

Sv: Foderkonsulent på besök?

Men vem har sagt att det räcker med att räkna? Att titta på hästen, och framför allt ha lite kunskaper om foder (beståndsdelar, lämplighet, innehåll etc) är ju nog så viktigt?

Förekommer detta i Sverige? Alltså att en foderkonsulent kommer ut till ens hästar och ser över dom o vad hästarna saknar/behöver? O givetvis kommer med foderförslag? Att det finns via telefon vet jag då jag själv ringt, men det är ju onekligen praktiskt om nån kommer ut o ser hullet, pälsen o allt annat man kan titta på.

Vet inte om det gäller alla foderfabrikanter, men ett väldigt välkänt märke har den servicen där jag bor. Inget krav på att köpa deras speciella märke, men givetvis ser de säkert en chans att göra lite reklam. (Det är för övrigt gratis). Foderkonsulenten kommer och håller en "foderclinic" och sedan kan man få foderstaten kollad och lite andra tips. Vi har haft en sådan clinic i vårt stall. (Denna konsulent tyckte för övrigt att de flesta hästarna fick för mycket kraftfoder i jämförelse med hur mycket hästarna arbetade). Tyckte själv att det var ganska givande eftersom han gick igenom de flesta foder och gav en hel del bra tips.

Men vem har sagt att det räcker med att räkna? Att titta på hästen, och framför allt ha lite kunskaper om foder (beståndsdelar, lämplighet, innehåll etc) är ju nog så viktigt?

Ingen har sagt det, inte jag heller, om jag var tvungen o välja se eller räkna så skulle jag välja att se. Men att titta på sin häst o se att den blänker o är i bra hull kan man ju göra som en normal hästägare. Men att se de småsaker som den här foderkonsulenten gjorde, där är det ju inte bara hur hästen ser ut utan Vad är det man ser o vad betyder det? Som hårkammen på undersidan magen på åringen t.ex. Visste ni att en sån tuppkam betyder att de fått för lite näring via mjölken? Visste ni att en häst som är lite utanför i flocken o inte tar för sig kan ha näringsbrist?(trots synbart gott hull)

Det är sånt jag menar. Småsaker. Där behöver man ju någon som kan de där tecknen.

Det tråkiga med att se på hästkroppen vad som brister, är dock att bristerna redan finns. Genom att ha en bättre egen grundkunskap, kan man ha koll på exempelvis lysinhalten vilken är jätteviktigt för föl och digivande ston. Ett större eget kunnande kan alltså sätta in åtgärder innan de syns.

Glöm inte heller att på föl sluts tillväxtzoner, vilket innebär att det som inte finns där innan heller inte kan ersättas eller kompenseras senare. För mig är detta inte "småsaker", speciellt inte om man avlar.

Att hästar som är ranglåga, eller inte kommer in i flocken, kan ha problem med att få i sig tillräckligt med foder är jag alltför välbekant med.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka