Foderhäst, köpa eller inte köpa?

Ace

Trådstartare
Hej

Vi har en häst på foder sedan september fram till i sommar som vi eventuellt ska köpa.

Pålle skulle i så fall vara till min sambo för hobbyridning, ingen hårdare träning eller tävling. Pålle är 175 i manken, swb, 12 är gammal. Han är perfekt för ändamålet. En läromästare i både dressyr och hoppning.

Så till det eventuella problemet. Hästen har stått på boxvila i lång tid tills i våras på grund av två olika sparkskador. Skulle tro att det blev för att han gärna retar hästar som är högre i rang, dumidiot, hos oss har det fungerat bra utan skador.

Nu är han igång ordentligt men fortfarande lite omusklad. Skadan är utläkt. Dock har han någon form av upphakning i höger bakben. Det syns enbart ibland i galopp och då genom att han lyfter benet lite högre än normalt. Han drar också upp benet ibland när man ska kratsa hovarna. Vad kan det vara? Tuppspatt? Är det en anledning att inte köpa?
När han kom höll han också svansen snett åt höger men det gick över när vi började rida ordentligt.

Självklart beror det på priset och vår veterinär ska få titta på honom innan vi bestämmer något men jag vill gärna höra hur ni tänker.

Det känns som ett miniproblem, hästen är så bra i övrigt, men jag oroar mig för hur det kan utvecklas. Om vi lämnar tillbaka denna, som vi har lärt känna och "testat" ordentligt, och skaffar en annan så är det ju inte heller någon garanti för att den hästen är problemfri.

Tankar och reflektioner?
 
Patellaupphakning kanske?
Borde väl underlättas med muskler och arbete vad jag vill tro.
Den har ju ändå stått ett tag och borde vara under uppbyggnad än.
Är det den perfekta hästen i allt annat så skulle jag köpt, absolut.
Men kollat med vet (hurman kan tro det utvecklas/speciellt att tänka på) och hur det blir med försäkring.
 
Hade kollat upp hos veterinär och equiterapeut (stavning?) för hjälp med att bygga muskler och få reda på eventuella slitningsskador.
Samt kolla upp försäkring men för det ändamålet ni beskriver hade jag nog troligtvis köpt hästen. :)

Hästen jag har nu hade en låsning i bak som gjorde att vi först trodde hon hade lätare patellaupphakning denna försvann med igångsättning och nu efter behandling är hon svag men helt korrekt. Tar ju lite tid bara.

Lyck till!
 
Hur drar han upp benet när ni kratsar hovarna?

Sen: ska ni köpa honom, gör en ordentligt vet kontroll på klink. Nämn vad ni sett så hjälper de er där. Det är få hästar som är "perfekta" har ni hittat en häst som stämmer så väl med er, kanske ett mindre fel (med mindre fel menas sådant som inte gör ont eller nämnvärt påverkar hästens förväntade hållbarhet) acceptabelt.
 
Hur drar han upp benet när ni kratsar hovarna?

Sen: ska ni köpa honom, gör en ordentligt vet kontroll på klink. Nämn vad ni sett så hjälper de er där. Det är få hästar som är "perfekta" har ni hittat en häst som stämmer så väl med er, kanske ett mindre fel (med mindre fel menas sådant som inte gör ont eller nämnvärt påverkar hästens förväntade hållbarhet) acceptabelt.

Han lyfter liksom benet hela vägen upp innan han släpper ner det till "kratsningshöjd"

Vad gäller försäkring så har han en, såvitt jag vet utan reservationer, då borde väl det smartaste vara att ta över den.

Tack för input
 
@Ace Det kan ju vara tuppspatt för det. Den enda som kan svara på om det är en häst som håller för ändamålet är en veterinär och det vet du ju redan ;)
Lycka till!
 
@Ace Det kan ju vara tuppspatt för det. Den enda som kan svara på om det är en häst som håller för ändamålet är en veterinär och det vet du ju redan ;)
Lycka till!
Såklart, men spännande ändå med stam för en oinvigd, jag antar att den här cortez ärver ner Tuppspatt eller något?
 
Som du skrivit innan beror det på ev diagnos, prognos och pris samt föesäkring.
Är den inte helt fräsch på besiktningen (men bedöms som att det inte ska ge problem eller liknande) så beror det på priset och hästens försäkringsvärde.
Det kan bli en dyr historia ändå och framförallt känslomässigt jobbigt om man lär ta bort den. Men då har du iallafall igen hästens inköpspris som kanske täcker en del av kostnaderna som blir. Säg att den är försäkrad för 20' och priset är 50'. Då blir den ekonomiska förlusten 30' mer än de behövt.
Är den fräsch kan du alltid höja försäkringsbeloppet.
 
@Ace
Vet inte hur insatt du är? men det kan vara vettigt att åka till en klinik. Distriktsveterinärer KAN vara duktiga på hästens rörelsemekanism men det finns inga garantier.
 
Jag har en duktig vet på den lokala kliniken som jag litar på så det blir nog till honom vi åker i så fall. Men vår "egen" veterinär får komma ut och kolla tänderna hemma hos oss också :)
 
Hej

Vi har en häst på foder sedan september fram till i sommar som vi eventuellt ska köpa.

Pålle skulle i så fall vara till min sambo för hobbyridning, ingen hårdare träning eller tävling. Pålle är 175 i manken, swb, 12 är gammal. Han är perfekt för ändamålet. En läromästare i både dressyr och hoppning.

Så till det eventuella problemet. Hästen har stått på boxvila i lång tid tills i våras på grund av två olika sparkskador. Skulle tro att det blev för att han gärna retar hästar som är högre i rang, dumidiot, hos oss har det fungerat bra utan skador.

Nu är han igång ordentligt men fortfarande lite omusklad. Skadan är utläkt. Dock har han någon form av upphakning i höger bakben. Det syns enbart ibland i galopp och då genom att han lyfter benet lite högre än normalt. Han drar också upp benet ibland när man ska kratsa hovarna. Vad kan det vara? Tuppspatt? Är det en anledning att inte köpa?
När han kom höll han också svansen snett åt höger men det gick över när vi började rida ordentligt.

Självklart beror det på priset och vår veterinär ska få titta på honom innan vi bestämmer något men jag vill gärna höra hur ni tänker.

Det känns som ett miniproblem, hästen är så bra i övrigt, men jag oroar mig för hur det kan utvecklas. Om vi lämnar tillbaka denna, som vi har lärt känna och "testat" ordentligt, och skaffar en annan så är det ju inte heller någon garanti för att den hästen är problemfri.

Tankar och reflektioner?
Har han gjort så här hela tiden hos er eller är det någon nytt som kan kommit? Jag får inte riktigt fram det av ditt inlägg.
 
Hej

Vi har en häst på foder sedan september fram till i sommar som vi eventuellt ska köpa.

Pålle skulle i så fall vara till min sambo för hobbyridning, ingen hårdare träning eller tävling. Pålle är 175 i manken, swb, 12 är gammal. Han är perfekt för ändamålet. En läromästare i både dressyr och hoppning.

Så till det eventuella problemet. Hästen har stått på boxvila i lång tid tills i våras på grund av två olika sparkskador. Skulle tro att det blev för att han gärna retar hästar som är högre i rang, dumidiot, hos oss har det fungerat bra utan skador.

Nu är han igång ordentligt men fortfarande lite omusklad. Skadan är utläkt. Dock har han någon form av upphakning i höger bakben. Det syns enbart ibland i galopp och då genom att han lyfter benet lite högre än normalt. Han drar också upp benet ibland när man ska kratsa hovarna. Vad kan det vara? Tuppspatt? Är det en anledning att inte köpa?
När han kom höll han också svansen snett åt höger men det gick över när vi började rida ordentligt.

Självklart beror det på priset och vår veterinär ska få titta på honom innan vi bestämmer något men jag vill gärna höra hur ni tänker.

Det känns som ett miniproblem, hästen är så bra i övrigt, men jag oroar mig för hur det kan utvecklas. Om vi lämnar tillbaka denna, som vi har lärt känna och "testat" ordentligt, och skaffar en annan så är det ju inte heller någon garanti för att den hästen är problemfri.

Tankar och reflektioner?
Avvakta med beslut, ni har hästen på prov flera månader till och har bättre beslutsunderlag till sommaren när ni måste bestämma er.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Har han gjort så här hela tiden hos er eller är det någon nytt som kan kommit? Jag får inte riktigt fram det av ditt inlägg.
Han har varit sån sedan han kom. Den sneda svansen blev bättre på en gång när vi började rida ordentligt. Hovkratsningen har varit hela tiden men det är inte som att han är svår att sko eller något utan bara ett onödigt högt lyft. Det som syns i galoppen har också funnits sedan han kom men det syns bara ibland ett par språng åt gången, i höger galopp. Vänster är helt normal.
 
Tuppspatt brukar ju synas främst i skritt (och oftast endast i skritt) och då mest innan de värmt ur. Tror knappast att det är det er har.
 
En gammal häst jag var skötare för hade shivering i bakbenen, och det började ungefär som TS beskriver att hästen gör. Han rykte upp benet när man skulle kratsa hovarna samt att i galoppen blev det ibland väldigt höga *lyft* i bakbenen.

Han levde till 32 års ålder, utan att shiveringen blev nämnvärt sämre. Man fick trixa lite när man skulle kratsa bak (inte lyfta eller låta honom lyfta själv, utan putta benet bakåt/utåt så gick det bra). Han 'skakade' inte direkt heller, utan benet åkte bara upp till maxläge och så stod han så.

Sen har jag ingen aning om vad din häst 'lider' av. Men som sagt var, ni lär ju göra en ordentlig vet-kontroll innan köp, och då kan ni rådgöra med vetrinären
 
Han har varit sån sedan han kom. Den sneda svansen blev bättre på en gång när vi började rida ordentligt. Hovkratsningen har varit hela tiden men det är inte som att han är svår att sko eller något utan bara ett onödigt högt lyft. Det som syns i galoppen har också funnits sedan han kom men det syns bara ibland ett par språng åt gången, i höger galopp. Vänster är helt normal.

Ok, men har han varit sådan hela tiden, det har inte förvärrats, utan vissa saker snarare har tvärt om blivit bättre, så hade jag inte tvekat att köpa.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 197
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 568
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 356
Senast: sandrafors
·
J
Ridning Min häst har varit halt i ca 5veckor pga av en muskelsträckning på höger bakben... Men nu är den utläkt och hästen visar inte längre...
Svar
12
· Visningar
1 223
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp