Foder till sto som tappat vid avvänjningen?

Smuldaisy

Trådstartare
Har ett halvblodsto med en 6 månaders fölunge. Har börjat vänja av fölis, de har varsin box under natten men går i flocken tillsammans dagtid. Stoet var i tävlingskondis när hon betäcktes och reds regelbundet dock lugnt under större delen av dräktigheten. Hon har under hela tiden behållt sitt fina hull men nu tappat av enormt tycker jag själv. Korset är toppigt och revbenen känns :(:cry: inte kul alls. Hon är lätt att hålla i hull annars. När man ska vänja av ska man ju eg dra ner på fodret för att mjölken ska sina men jag vågar inte.... vad blir det av henne då?? Jag har bra hö och hon får även lucern betfor, havre och korn. Behöver tips på mirakelkur :), färdigfoder eller vad??? Hon rids ut ca 4-5 dagar i veckan lugnt arbete ca 50min för att komma igång.

Sv: Foder till sto som tappat vid avvänjningen?

antagligen behöver hon mer protein.. Skriv lite mer detaljerat, hur mkt lusern får hon? vad har höet för värden?

Jag tror inte att hon tappar så mycket om du tar bort all kraftfoder och ökar på lucernen. Det rör sig bara om 5-7 dagar då du vänjer av fölisen.

när jag fick mitt gammla fölsto(hade gått med föl jättelänge)så gav jag,vetekli,havre(hel),pellets groov.och lite betfor + matolja.
hon är nu hur fin som helst och hon var suipertunn och muskelfattig men nu är hon jättefin.
jag gjorde så att hon fick på morgonen lunchen och kvällen.det gav jättebra resultat.(gav ett tag lite lusern hackad strå)ger jag även till min nuvarande häst och det funkar jättebra för hon är lite tunn men hon tycker om det och hon blir fin.

Hade hon inte haft föl som ska vänjas av hade jag ökat proteinet men proteinet främjar ju mjölken och jag vill ju att den ska sina. Det är ju det som är dilemmat i det hela, hon är redan jättetunn och jag vill inte att hon går ner ett gram till och samtidigt så vill jag att mjölken ska sina så fölungen inte tar mer näring ifrån henne.

Liknande trådar

Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 821
Senast: a1agnlju
·
Z
Foder & Strö Hej! Är generellt rätt dålig på foder, då jag har hästar som överlever på luft i normala fall ;) Mitt sto som har ett 8 v föl vid...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: Ziemona
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 580
Senast: moonstruck
·
B
Foder & Strö Vi köpte en arab i sommras han var ganska tunn men efter att ha gått på bete blev han jättefin i hull och precis lagom pigg. Nu har han...
Svar
14
· Visningar
3 234
Senast: FiaPiaLisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka