foder till dräcktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare passi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 524
Sv: foder till dräcktigt sto

Vilken tur att man har en lättfödd häst som nog aldrig kommer bli direkt undernärd. Det är ungefär såhär "..en tugga gräs.. och så går vi upp tio kilo" :rofl:
Jag vill bara berätta för dig att du inte ska vara så himla säker på det... :smirk:
Jag har shettisar i avel, de brukar vara VÄLDIGT lättfödda och VÄLDIGT feta när de blir dräktiga. Och jag kan garantera dig att utan ett superbete så måste de tillskottsfodras när de ger di åt fölet, för annars ser de snart ut som djurskyddsfall.
Jag har även ett halvblodssto som när hon blev dräktig första gången var så fet att det inte gick att hitta revbenen under späcket ens med milt våld... Och hon var RIKTIGT tunn när hon gav di, trots massor av tillskottsfoder.

När de är högdräktiga och när de ger di så behöver de ju äta för fostret och för att kompensera den näring som fölet suger ur henne med mjölken. Då är det inte hur lättfödd hon är som spelar roll, utan om hon hinner stoppa i sig allt hon behöver för att både täcka upp de behoven och behålla sitt eget hull.

OK du har rätt. Detta ska inte diskuteras här. Hade redan glömt att de var på avelssidan.

Ja det är en analys för nötsjur då dom bara har det själva.
Men dom viktigaste siffrorna finns med alla fall.

tackar för lånet av tråden. :-)

Knapplån
Finns det några risker för fölet om man ger stot för mycket mat(protein). Tex lösabenbitar

Det är nog ingen fara för Wilmas del. Tro mig! ;)

Knapplån
Finns det några risker för fölet om man ger stot för mycket mat(protein). Tex lösabenbitar
OM detta tvistar de lärde...
Hmm... Hur många normalt lättfödda ston har du haft som gett di?
Hur många har jag haft? (av mina 22 föl har 3 haft mamma som inte var lättfödd...)

Du lär bli varse om vem av oss som har mest rätt, men en ledtråd kan kanske vara att jag har haft digivande shettisston på bra bete, som jag ändå varit tvungen att ge mer än 1 kg proteinkoncentrerat kraftfoder till... ;)

Som Ameo skriver var inte för säker på det. Jag har ett sto som jag köpt dräktig och sedan betäckt igen flera år i rad. Förra året fick hon ett sabbats år från aveln.
Denna häst har krävt otroliga mängder foder och varit på gränsen till för tunn trots fri tillgång på grovfoder och även nästan på kraftfoder. I princip har hon fått så mycket som gått att stoppa i henne.
Under året utan föl har jag istället upptäckt att hon varit otroligt lättfödd :angel:. Har sett ut som en julgris på bara beränsad mängd grovfoder. Nu har hon föl igen och det är bara till sätta igång och ösa in foder igen.

Det trodde jag också när Habina var dräktig. Men när Hampus var två månader gammal var han rund som en gödgris och Habina såg ut som ett spjälstaket. :crazy: Man lär så länge man lever, men jag hade gärna hört råden om "tjocka" avelsston. 1996 fanns det inte så mycket forskning i ämnet.

På en skala mellan 1 och 10, där 10 är extem fetma och 1 är utmärglad, och en vanlig ridhäst skall ligga på 5-6, så skall ett avelssto ligga på 8-9. Lite tänkvärt. ;)

På en skala mellan 1 och 10, där 10 är extem fetma och 1 är utmärglad, och en vanlig ridhäst skall ligga på 5-6, så skall ett avelssto ligga på 8-9. Lite tänkvärt. ;)

:bow::bow::bow::bow:

Ett klockrent inlägg som får, förhoppningsvis många att knata ner till stallet och kolla hur märra igentligen ser ut.

Vad som är "lagom" på en ridhäst är magert för en fölmärr...

AM

Jag fick tips av min veterinär att ge Tokesel+kalk som extra tillskott förutom de "vanliga" mineralerna.

Jag ger kalk till mitt sto med, får av stallägaren, hon har bara köpt det för att strö boxgolvet med det första gången så det står mest i hörnet inne i foderkamman så jag får ta av det till min tös =)

Jag ger kalk till mitt sto med, får av stallägaren, hon har bara köpt det för att strö boxgolvet med det första gången så det står mest i hörnet inne i foderkamman så jag får ta av det till min tös =)

e de samma sorts kalk? jag har fått för mig att de e olika:confused:

Bra fråga, min stallägare sa att det även ges till hästar :S

Nu gjorde du mej osäker, då jag har gett min tjej detta... Måste kolla det där när jag åkr ut sen. Hjälp..

Jag fick tips av min veterinär att ge Tokesel+kalk som extra tillskott förutom de "vanliga" mineralerna.
Tokosel - eller något annat tillskott av selen + e-vitamin - är bra att ge.
Men att ge extra kalk utan att ha en uträknad foderstat verkar mest bara onödigt. Har man ett analyserat grovfoder och en balanserad foderstat (energi, protein och mineraler) så finns liksom ingen anledning att putta i dem extra kalk också...

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 393
Senast: cewe
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka