foder till dräcktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare passi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 524
Sv: foder till dräcktigt sto

Jag ger kornkross, rapsolja, betfor och så fort min restlön kommer in å kontot ska jag köpa hem lusern hack till tösen.

Så tycker du kan stödfodra med lusernhack, jätte bra :)

Men sen är jag super dålig inom foder oxå, så du kanske får ett bättre svar av en annan. Men jag har själv blivit tipsad om lusernhack.

När ger ser dina bilder så syns det att hon gått upp i hull, men så lite under ett år, ja då är hon svårfödd.

Min tös var svårfödd när jag fick henne, men nu äter hon allt som hon kommer åt, hihii.

Är din tös ett vbl oxå? hur gammal? vilken hingst har du tagit till na?

Ett sto med föl i magen behöver givetvis mat för två, och när fölet är fött behöver stoet extra mycket näring för att kunna ge di åt sitt föl.

Hela tiden är behovet av Järn, Mangan, Koppar och Zink fördubblat. det som inte står med är enligt normala tabelltvärden (dvs selenet som du frågat om).

Vitaminerna är per 100 kg kroppsvikt..

Dräktighetsmånad 8-9
15% mer MJ underhållsbehov.
12 g smbrp/MJ
0,55 g Ca/MJ
0,35 g P/MJ
A-vit 7500 IE
D-vit 900-1200 IE
E-vit 120-160 mg
Biotin 0,4-0,5 mg

Dräktighetsmånad 10
25% mer MJ underhållsbehov.
12 g smbrp/MJ
0,55 g Ca/MJ
0,35 g P/MJ
A-vit 7500 IE
D-vit 900-1200 IE
E-vit 120-160 mg
Biotin 0,4-0,5 mg

Dräktighetsmånad 11
30% mer MJ underhållsbehov.
12 g smbrp/MJ
0,55 g Ca/MJ
0,35 g P/MJ
A-vit 7500 IE
D-vit 900-1200 IE
E-vit 120-160 mg
Biotin 0,4-0,5 mg

Digivningsmånad 1-3
100% mer MJ underhållsbehov.
12 g smbrp/MJ
0,55 g Ca/MJ
0,10 g Mg/MJ
A-vit 7500 IE
D-vit 900-1200 IE
E-vit 120-160 mg
Biotin 0,4-0,5 mg

Digivningsmånad 4 och framåt
70% mer MJ underhållsbehov.
12 g smbrp/MJ
0,55 g Ca/MJ
0,10 g Mg/MJ
A-vit 7500 IE
D-vit 900-1200 IE
E-vit 120-160 mg
Biotin 0,4-0,5 mg

Jag ger kornkross, rapsolja, betfor och så fort min restlön kommer in å kontot ska jag köpa hem lusern hack till tösen.

Så tycker du kan stödfodra med lusernhack, jätte bra :)

Men sen är jag super dålig inom foder oxå, så du kanske får ett bättre svar av en annan. Men jag har själv blivit tipsad om lusernhack.

När ger ser dina bilder så syns det att hon gått upp i hull, men så lite under ett år, ja då är hon svårfödd.

Min tös var svårfödd när jag fick henne, men nu äter hon allt som hon kommer åt, hihii.

Är din tös ett vbl oxå? hur gammal? vilken hingst har du tagit till na?
Jag tycker att det är rätt mycket faktiskt i mina ögon.
Fri tillgång på hö/ensilgae hela vintern. De tär möjligt att det itne var tillräckligt med näring... Men i år så ska det kollas alla fall!

Får nog reda på svaren imorgon. Såg att bonden hade ringt.
(ringde dom i förmiddags o bad dom plocka fram svaren)

Japp de e en travare som e betäckt med en hingst som är e: muscles yankee o morfar Dimond Way. Bundle of Muscle heter han. En på buke som har han.

BeastyBeabe: Tackar så mycket.
SKa spara det där.
Inte för jag begriper nåt men jag ska försöka sätta mig in i det där.

Tips på vad man ev. skulle kunna stödfodra med nu om det skulle behövas?

Ja. Du är definitivt på rätt väg.
En sak du kan ha i bakhuvudet är att märrar som går på bete trycker i sig allt dom kommer åt.
Problemet är att innehållet har en stor del vatten.
Man kan tycka att dom är smällfeta men framåt december-januari så har dom tappat vikt om man inte ser upp.

Jag vill först säga att vi räknar inte med miniräknare.

A och O är bra och proteinhögt grovfoder.
Över 70 i smältbart är extra bra.

Vidare så ger vi bengetter förutom helt fri tillgång på grovfoder, 3-5 kilo havre, sojaskrå (i nödvändiga fall) luzern.
Dom riktigt kinkiga får även ett kilo Breed.

Vi göder sådana hela vintern eftersom vi vet av erfarenhet att just svårfödda hästar ÄR katastrof i slutet på dräktigheten.
Dom som vi vet är kinkiga ställer vi också mellan två matvrak. Det brukar höja deras intresse för den egna krubban.

Vissa kan också ha lite kolikkänningar då fölungen rumlar runt i magen.
Kolik på en fölmärr är det absolut sista man önskar sig.
Dessa får lite kli som underhåll.

Dom sista månaderna ger i även fölmärrarna extra vitaminer.

Men som sagt. Allra viktigaste ÄR grovfodret. Och där ska man inte snåla. Bäst är om märren har huvudet i hö/hösilage dygnet runt.

Fin havrehalm är något som ofta uppskattas dom sista två månaderna.

Ett gott råd. Stirra dig inte blind i fodertabeller då ston är alla olika och har olika sätt att ta upp näring.
Av tre fölmärrar så kan det skilja halva krubbinnehåll i behov.

Titta på din egen märr. UPPIFRÅN.
Kolla halsen. Där ska det inte vara smalt och tunt.
Kolla ryggen Känner du ryggraden?? Mer mat.
Kolla korset. Känner du höftbenen?? Mer mat.
Kolla svansen. Är övergången från kors till svans helt jämn? Stiger svansfästet upp?? Mer mat.

Känn över revbenen. Dom ska inte kännas alls, annars. Mer mat.

Kolla inte magen. Den blir rund ändå trots att märra är för tunn.

Men du har en fin fölmärr på G. :D
AM

Inte känna revbenen alls?
Mamma mia, i vilken månad ska det vara så? Alltså när ska de börja gödas?

Min är normalt inte svårfödd utan klarade sig förra året hela sommaren på ngt kilo hö och bete 5h/dygn och var då lagom.

Nu har jag fått ge henne kraftfoder och flytta till "fetare" bete. Och hon är ändå bara på 49 dygn nu. Hon ska alltså föla i mitten av juni. Finns det risk att hon behöver stödfodras på BETET nästa sommar?

Mamma mia. Hon tål heller inte havre, kross osv. Då kraschar magen. Fri tillgång på hö blir det nog i vinter (hon hade det i princip i vintras). Men jag kanske måste peta i mer proteiner.

Hu vad jobbigt det här är!

Mitt sto går fortfarande i gräshage men kommer in på nätterna och sover.
Då får hon så mkt grovfoder hon vill ha (hittils äter hon ca 5 kg kväll, 2 kg morgon)
Hon får tillskott, vanliga vitaminer och får 1,5 kg havre och 0,5 kg luzern om dagen.

Hon är rund och go, inte fet (än) men inga revben känns och är riktigt "satt" över hela kroppen.

Min plan är fri tillgång på grovfodret, vilket är av mkt bra kvalitet med hög smb rp halt. Havre plus luzern och även groov längre fram i dräktigheten, samt tillskott med vitaminer.

Ser det ok ut eller har någon synpunkter ?
Mitt första dräktiga sto så man är ju lite nojig, ska väl tilläggas att stoet inte motioneras alls pga skada. Endast skrittturer ngn gång i veckan.

Inte känna revbenen alls?
Mamma mia, i vilken månad ska det vara så? Alltså när ska de börja gödas?

Min är normalt inte svårfödd utan klarade sig förra året hela sommaren på ngt kilo hö och bete 5h/dygn och var då lagom.

Nu har jag fått ge henne kraftfoder och flytta till "fetare" bete. Och hon är ändå bara på 49 dygn nu. Hon ska alltså föla i mitten av juni. Finns det risk att hon behöver stödfodras på BETET nästa sommar?

Mamma mia. Hon tål heller inte havre, kross osv. Då kraschar magen. Fri tillgång på hö blir det nog i vinter (hon hade det i princip i vintras). Men jag kanske måste peta i mer proteiner.

Hu vad jobbigt det här är!
:rofl: (åt din reaktion...)
Stoets näringsbehov ökar från åttonde månaden och innan dess är det bra om hon har en egen reserv... Och det kan ta ett tag att lägga upp den reserven.
För även lättfödda ston kan rasa massor i vikt när fostret börjar suga ur näring och senare när fölet diar. OM stoet är en bra mjölkkossa kommer hon rasa i vikt och det är inte alls omöjligt att det behövs en massa stödmatning trots bra bete. ditt sto kommer ge som mest mjölk i slutet av augusti-oktober ungefär och beroende på betets mängd och kvalité så är det nog stor risk för extra foderbehov...

Det som gör mig "stressad" är att jag vet att jag inte kan klämma i stoet vilket "super"foder som helst utan att magen pajjar.
Så fort det är hagbyte och dylikt så är det minst fem dagar på "magkur" (probiotika) och sen hålla tummarna för att det ska gå bra. Båda denna sommar och den förra har vi faktskt lyckats hålla magen i skick. (Hon brukar inte bli så dålig att hon rasar i vikt men just nu är det ju inte direkt läge att chansa.)

Med andra ord måste jag reda NU prova ut vad jag kan ge i större mängder tillsammans med gräs (så länge det finns kvar) utan att magen pajjar. Det ger mig lite panik eftersom jag måste fasa upp det långsamt och snart är ju gräset slut. Till våren är det ju försent att börja experimentera.

*Panik*.

Det är ju spannmål i stort sett i alla kraftfoder och det gör det hela så svårt. Hon har ätit ca 7dl krafft breed med okej mage men inte lagt på sig av det (!!), vill ha mer proteiner också.

Nä nu är det kanske dags att ta sig in på fodersidan istället!

krafft breeden borde du slänga, det måste vara en mycket gammal säck du har för breed produceras och säljs inte längre.. köp en ny säck istället..

om vi jämför att du ger ett halvkilo krafft groov 125 så ger du 5 mj och 62 g proteiner.. nästan ingenting.. om hästen mår bra av detta så öka upp tills hon blir fin i hullet.. räkna även tillsammans med höet som hästen kommer att äta av i vinter.. det är ändå bara de sista 4 månaderna som du måste börja öka på av fodret..

krafft breeden borde du slänga, det måste vara en mycket gammal säck du har för breed produceras och säljs inte längre.. köp en ny säck istället..

Nja...vi säger ju fortfarande Breed men dess namn är ju nu ändrat till Pluss grön.

Sedan kan man ju se det så här:
Man kan få ge åtskilliga kilo Krafft Grov om man har ett kasst grovfoder.
Frågan är om stoet mår bra av det.
Just pelleterat foder binder vätska i kroppen. Och det måste ju kompenseras.

På en sådan märr skulle jag definitivt satsa på grovfoder av mycket hög kvalitet och protein.

AM

Nafayette: Nä det där med listor och sådant, man ska kanske inte stirra sig blint på det. Men det skulle ändå vara intressant och se hur mycket hon kan tänkas behöva.
Så kan jag ju se med om jag behöver beställa hem extra grovfoder.

Man varken ser eller känner revbenen på henne längre vilket är skönt.

Någon kolik vill jag då inte ha på min henne. Visserligen rör hon sig hela tiden då hon alltid är ute, men hon kommer antagligen stå inne nätterna till vintern.
Vilket foder kan dom få kolikkänsla av?
Är breed farligt att ge för mycket av?
Hon får ett kilo var gång hon ridits och det verkar hon inte mått dåligt av.
+ att hon börjat få hö oxå efter passen.

Har som sagt bete än.. ett helt orört fält där det är rätt mycket näring i fortfarande skulle jag tro.

Vilken tur att man har en lättfödd häst som nog aldrig kommer bli direkt undernärd. Det är ungefär såhär "..en tugga gräs.. och så går vi upp tio kilo" :rofl:

Wilma och de andra hästarna har fri tillgång till hö. Därefter får hon som sagt ett färdigfoder - Krafft Groov 90/125 som är framtaget speciellt för avelsston.

Nej, de brukar vara lättfödda men Wilma.. är verkligen lättfödd.
Hon är värre än en skeeeetis!! :D

Vilket foder kan dom få kolikkänsla av?
Är breed farligt att ge för mycket av?
Hon får ett kilo var gång hon ridits och det verkar hon inte mått dåligt av.
+ att hon börjat få hö oxå efter passen.

Har som sagt bete än.. ett helt orört fält där det är rätt mycket näring i fortfarande skulle jag tro.

Igentligen är det fölungens rörelser som gör attt märra får koliksymtom. Allt eftersom ungen växter så krymper stoets möjlighet att äta som hon gjorde förut.
Därför är många ston kinkiga med foder under den sista tiden.
Tänk på att jag nu skriver om dom tre sista månaderna av dräktigheten.

Breed eller Pluss grön som det heter är ett bra komplementfoder.
Den är enligt min åsikt bättre anpassat till fölmärrar/unghästar.
Men mer än ett kilo ska dom inte ha.
Breed används ihop med havre.

Så som med allt foder så bör dom ju ha ett jämt intag.
Om du t.ex. rider henne 1 gång i veckan så är det nog inget bra att trycka i ett kilo Breed just då och inte sen.
Det är ingen vits med att göra så.
Och faktist, längre fram även en risk.

Det är jättebra med att du fortfarande har bete kvar.
Men tänk på att nu framåt hösten så rasar näringen rakt ner..fort.

Lägg ut lite kraftfoder medan hon går kvar ute. Brevid där hon har sitt vatten.
Men INTE pelleterat. Nu framåt hösten så kan märrarna bli glupska och då sätta i halsen.

Håll henne kvar ute så länge som möjligt och ge sen vidare grovfoder som stöd när det blir kallare.

AM

Verkligen tack för bra tips.
Jag rider henne tre gånger i veckan.
Det är alltså hippo breed hon får då. Då spelar det alltså ingen roll ifall hon får ett eller ett halvt kilo då förstår jag?
Kankse bättre att jag läger ut lite hö som hon kan mumsa på istället. Och sedan om jag kanske börjar stödfodra henne med hippo breed tillsammans med havre sen då! och sedan får vi se vad analysen visar.

De e så skönt att man kan diskutera här! Så hjälpsamma! tack!

jaha då har bonden ringt och nu har jag fått dille på siffror.
räknade lite på en sida (http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder) och kollade hur det blev om jag tex gav 12 kg om dagen av detta. Det blev faktiskt ganska bra då jag skrivit i vad hon gjorde för arbete etc. Man kunde inte skriva i att hon var dräktig på fyra månader än utan det gick först efter 8 månader.
Det fattades dock lite minneraler...
Energi var det tydligen för mycket av. Minska ner på ex kraftfoder etc. hehe, hade inte lagt till något sådant ens...

här är sifforna.. de var några av de där bokstäverna (tre på raden) som jag inte fatta vad var.

torrsubstans 52 % (kan vara torrare)
råpotein: 127 g/kg
energi: 10,6 mj/kg
ndf: 607g/kg
effektivt råproteien: 102g/kg
effektivt fiber: 314 g/kg
AAT: 71 g/kg
TBV: 6 g/kg
Ca: 2,6 g/kg
P: 3,0 g/kg
Mg: 1,6 g/kg
K: 29,7 g/kg
Epd: 80%
Efd: 51,7 %

Innehåller detta foder ens nåt selen??
HUr förkortas det i så fall?

jaha då har bonden ringt och nu har jag fått dille på siffror.
räknade lite på en sida (http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/index.cfm?Call=foder) och kollade hur det blev om jag tex gav 12 kg om dagen av detta. Det blev faktiskt ganska bra då jag skrivit i vad hon gjorde för arbete etc. Man kunde inte skriva i att hon var dräktig på fyra månader än utan det gick först efter 8 månader.
Det fattades dock lite minneraler...
Energi var det tydligen för mycket av. Minska ner på ex kraftfoder etc. hehe, hade inte lagt till något sådant ens...

här är sifforna.. de var några av de där bokstäverna (tre på raden) som jag inte fatta vad var.

torrsubstans 52 % (kan vara torrare)
råpotein: 127 g/kg
energi: 10,6 mj/kg
ndf: 607g/kg
effektivt råproteien: 102g/kg
effektivt fiber: 314 g/kg
AAT: 71 g/kg
TBV: 6 g/kg
Ca: 2,6 g/kg
P: 3,0 g/kg
Mg: 1,6 g/kg
K: 29,7 g/kg
Epd: 80%
Efd: 51,7 %

Innehåller detta foder ens nåt selen??
HUr förkortas det i så fall?
Det där är en analys för NÖT, vilket innebär att man inte kan använda siffrorna rakt av för häst. Men det ser ändå ut att kunna bli ganska bra som avelshö...
Selen finns inte med i den beräkningen och man räknar generellt med att svenskt grovfoder inte innehåller något selen att tala om.
Men HÄR går gränsen för vad som ska avhandlas på avelssidan.
Foderstatsberäkning hör hemma på fodersidan.:banana: ;) :idea:

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 393
Senast: cewe
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka