foder till dräcktigt sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare passi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 4 524
P

passi

har ett sto som är konstaterad dräcktig på dag 50. har ni några råd om vad jag ska fodra henne med så att både hon och bebisen mår, och utvecklas bra. Några knep så att fölet föds starkt och fint .

Sv: foder till dräcktigt sto

Det är bara de sista månaderna som hon behöver ha annorlunda foder, från ca dräktighetsmånad åtta. Men det är bra om hon är i bra hull för det blir väldigt svårt att fodra upp henne senare.

Som sagt är det bara de sista månaderna hon behöver mer foder. Min kommer få strålusern, grov och betfor.. :) Och självklart det bästa höet jag kan få tag i! ^^

Man kan ju också vara medveten om att fostret tar vad det behöver oavsett hur du fodrar stoet. Det är stoet som får brister, om du fodrar henne fel.

I övrigt så är fodersidan ett bättre ställe att prata foderstater och där finns redan flera trådar so mhandlar om mat till lågdräktiga ston... :idea:

Fostret tar vad det behöver, om det finns nåt att ta.:angel:
T ex så kan det i många fall vara nödvändigt med selentillskott redan tidigare i dräktigheten.

Om stoet fått en välbalanserad foderstat hela tiden, med sina behov täckta, så kan man nog förutsätta att det finns något att ta av.

Hur vet man om hästen behöver mer selen??

Kan man se detta på höets analys?
Hur vet man då att just selen kanske behövs?

Jag ger mitt sto Krafft Groov 90 fram till 7:e dräktighetsmånaden. Därefter kommer jag att gå över till Krafft Groov 125.

Kl

Ett problem som aldrig kommer fram förrän det är dags, är att många håller sin märr slimmad FRAM till ökad fodring.

Och när dom sen höjer fodergivan så ratar stoet all mat som läggs i krubban..
Som någon sa..fölungen tar sitt på bekostnad av stoet.
Stoet i sin tur tunnar ur vid fölning och blir indisk kossa två månader senare..

(den orutinerade stirrar på magen och tycker märra är tjock, efter fölning så tappar hon både kors och rygg. Då är det för sent)

En fölmärr ska ha ett rejält späcklager året runt.

AM

Just däröfr jag försöker få upp Rosanna i vikt allt vad det går nu!
Detta året har betet verkligen gjort susen.
Snart dags för installning!
Hon är svårfödd, men jag ska minsann lyckas!
Har aldrig varit så rund som hon är nu! Skönt!

Hur vet man om hästen behöver mer selen??

Kan man se detta på höets analys?
Hur vet man då att just selen kanske behövs?
Behov av selen hör till grundläggande foderlära.
VI har generellt väldigt selenfattiga jordar i Sverige så selen behöver alltid tillsättas på ett eller annat sätt, antingen genom att man ger kraftfoder eller mineraler som är selenberikade eller att man ger selen + E-viamin som extra tillskott.
VIll du veta mer om det så hänvisar jag dig till fodersidan här på buke.

Ett problem som aldrig kommer fram förrän det är dags, är att många håller sin märr slimmad FRAM till ökad fodring.

Och när dom sen höjer fodergivan så ratar stoet all mat som läggs i krubban..
Som någon sa..fölungen tar sitt på bekostnad av stoet.
Stoet i sin tur tunnar ur vid fölning och blir indisk kossa två månader senare..

(den orutinerade stirrar på magen och tycker märra är tjock, efter fölning så tappar hon både kors och rygg. Då är det för sent)

En fölmärr ska ha ett rejält späcklager året runt.

AM
:bow::bow:
Det är därför jag inte är ett dugg orolig över min fläskiga shettismärr, för de brukar tappa det tids nog ändå...

(vad gäller shettisar och rata maten vid högdräktighet så kan det dessutom få en fruktansvärd komplikation, då det kan resultera i hyperlipemi - som jag själv förlorade ett sto av i somras, 4 dygn efter fölningen)

Hyperlipemi fick min första häst. (Shettis.) Hon var utlånad till fodervärdar som stirrade sig blinda på att hästen var bukig, och bantade en mager häst.. Vi var och hälsade på vår häst som ett par månader innan hade varit fet, och möttes av något som såg ut som ett skelett. Vi vände och hämtade transporten. Vi lyckades att få upp henne i hull, men ganska precis ett år senare fick hon hyperlipemi, och fick avlivas.:cry:

Vad bra att Rosanna är rund. Som sagt se över hur mycket selen hon får i sig, och öka sen kraftfodret de sista tre månaderna i dräktigheten. Vi brukar även ge kalktillskott från och med de sista tre månaderna, och tills de slutat ge di.
Apropå selenet: Vi ger Tocosel till alla våra hästar. Det beror ju på vad för kraftfoder och mineralfoder hon får.

Vad bra att Rosanna är rund. Som sagt se över hur mycket selen hon får i sig, och öka sen kraftfodret de sista tre månaderna i dräktigheten. Vi brukar även ge kalktillskott från och med de sista tre månaderna, och tills de slutat ge di.
Apropå selenet: Vi ger Tocosel till alla våra hästar. Det beror ju på vad för kraftfoder och mineralfoder hon får.
Jag funderade över det där med kalk oxå. De tänkte jag höra om vid ett senare tillfälle.
Väntar på att jag ska få grovfoderanalysen så att man kan knåpra ihop en vettig matsedel åt henne.

Ameo: Nä just nu var det bara generellt jag ville veta så ditt svar är alldeles tillräckligt just nu.

Har aldrig varit så rund som hon är nu! Skönt!

Inte för att vara dum men om det är stoet du la ut på bild i en annan tråd här på avel så skulle jag nog lägga på minst 100 kilo till innan jag var nöjd....:crazy: :D

Hon är i fint hull för att vara en vanlig häst men som avelsmärr behöver hon klart mer "späck"

Ett råd bara.

AM

Inte för att vara dum men om det är stoet du la ut på bild i en annan tråd här på avel så skulle jag nog lägga på minst 100 kilo till innan jag var nöjd....:crazy: :D

Hon är i fint hull för att vara en vanlig häst men som avelsmärr behöver hon klart mer "späck"

Ett råd bara.

AM
Jag veeeet, jag vill ju inget hellre! Hon är väldigt tunn av sig!
Det är därför även jag har skrivit och undrat lite om foder och sådant. FÖrsökt att få tag på bonden utan resultat idag och få reda på analysen av ensilaget så kan jag kanske få vägledning av nån här på buke sedan.
Att hon inte ser ut som en fölmärr vet jag. Dom ska vara tjocka och feta! Min lilla polle ska nog förhoppningsvis kunna bli det oxå.
SKa snart byta till sista rediga betet som är kvar. Det gräst är nog rätt kraftigt och det finns MYCKET.

Men du, måste visa en annan bild på henne hur hon såg ut förra året!!!
Kan alla fall visa att det är på rätt väg.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/11780000-11789999/640x480/11787378.jpg
På denna bilden hade hon slutat tävla för över ett år sedan. Hon hade redan då gått upp i vikt en hel del!
Går sakta med säkert... som du ser på denna bild från nu i sommar.
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_17/11780000-11789999/640x480/11787379.jpg?0

Tips på vad man ev. skulle kunna stödfodra med nu om det skulle behövas?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
752
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 393
Senast: cewe
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 207
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka