P
passi
har ett sto som är konstaterad dräcktig på dag 50. har ni några råd om vad jag ska fodra henne med så att både hon och bebisen mår, och utvecklas bra. Några knep så att fölet föds starkt och fint .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HUR vet man det då??Fostret tar vad det behöver, om det finns nåt att ta.
T ex så kan det i många fall vara nödvändigt med selentillskott redan tidigare i dräktigheten.
Behov av selen hör till grundläggande foderlära.Hur vet man om hästen behöver mer selen??
Kan man se detta på höets analys?
Hur vet man då att just selen kanske behövs?
Ett problem som aldrig kommer fram förrän det är dags, är att många håller sin märr slimmad FRAM till ökad fodring.
Och när dom sen höjer fodergivan så ratar stoet all mat som läggs i krubban..
Som någon sa..fölungen tar sitt på bekostnad av stoet.
Stoet i sin tur tunnar ur vid fölning och blir indisk kossa två månader senare..
(den orutinerade stirrar på magen och tycker märra är tjock, efter fölning så tappar hon både kors och rygg. Då är det för sent)
En fölmärr ska ha ett rejält späcklager året runt.
AM
Jag funderade över det där med kalk oxå. De tänkte jag höra om vid ett senare tillfälle.Vad bra att Rosanna är rund. Som sagt se över hur mycket selen hon får i sig, och öka sen kraftfodret de sista tre månaderna i dräktigheten. Vi brukar även ge kalktillskott från och med de sista tre månaderna, och tills de slutat ge di.
Apropå selenet: Vi ger Tocosel till alla våra hästar. Det beror ju på vad för kraftfoder och mineralfoder hon får.
Har aldrig varit så rund som hon är nu! Skönt!
Ursäkta en okunnig-vad är hyperlipermi??
Jag veeeet, jag vill ju inget hellre! Hon är väldigt tunn av sig!Inte för att vara dum men om det är stoet du la ut på bild i en annan tråd här på avel så skulle jag nog lägga på minst 100 kilo till innan jag var nöjd....![]()
Hon är i fint hull för att vara en vanlig häst men som avelsmärr behöver hon klart mer "späck"
Ett råd bara.
AM