FLYTTADE Amningsinlägg från annan tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vad ta med till bb?

Du har fått en total fobi mot att visa dig med bara bröst och vill inte amma ditt barn.
Det kallar inte jag att vara oskadad.
Du har ju fått en fobi som du nu jobbar hårt på att föra vidare till nästa generation.

"Och jag mår inte dåligt, jag har bara några fobier av det."

Ursäkta, men nu måste jag lägga mig i.

HUR kan ni över internet avgöra om det är mammans bristande uppvisning av sin kropp som orsakar problemet att visa sina bröst, eller om det handlar om något helt annat. Det kan faktiskt hända saker senare i livet som ger problem.

Övergrepp, våldtäckt, skada, olycka...
 
Sv: vad ta med till bb?

Till Inte_Ung o Silverkedjan:

Hade min fobi berott på det så visst... Men nu har min fobi och avsky heeelt andra grunder. De kom till i skolan när killarna i klassen taffsade på mig och tjejerna påpekade hur fula äckliga bröst jag hade... :cry: Efter det blev jag ihop med ett svin som gjorde saker som jag inte ens tänker ta upp! Det är DET min fobi beror på och inget annat!!!
Hade inge som hellst fobi över mina bröst innan jag gick i 8:an och mobbingen blev som värst. Det beror även delvis på att jag har stooora tunga bröst och tycker det är extremet obehagligt att inte ha Bh på mig det har först med mer avsky.
 
Sv: vad ta med till bb?

Sant så sant.
Men i nästa generation så riskerar detta att föra problemet vidare.
Och man bör göra sig av med sina fobier innan man skaffar barn.
Oavsett varifrån som de kommer.
 
Sv: vad ta med till bb?

Tillägg till mitt tidigare inlägg:

Alltså jag ska inte AMMA vad är det som säger att jag inte kommer duscha/bada/byta om eller nått liknande när mitt barn ser!? Det är just själva det att någon RÖR vid mina bröst som jag inte pallar med. Sen om mitt barn ser mig naken tycker jag är helt okej men samtidigt vill jag int eha nått nudist hem eftersom det passerar mycket folk här dagligen, ocvh då passar det sig inte att hela familjen springer runt näck!

Förstår egentligen inte ens varför jag håler på att frösvara mig mot detta! Jag har gjort mitt beslut och så är det med det! Tänker ALDRIG ändra mig! Och jag tror inte det minsta på att ett barn skulle få men av att det inte blir ammat! Det är helt löjligt! Det jag ser är att ammingen i många fall kan bli ett hinder för pappan att tidigt binda en bra relation med sitt barn!

Tråkigt att folk alltid ska ha massa åsikter om hur man ska betee sig mot sina barn! Det är up till var och en! Vill jag uppfostra mitt barn såhär så gör jag det och så är det med det! Och mitt barn kommer må lika bra som vilket annat barn som hellst! Om folk tycker det är så fel så fine jag bryr mig inte för det är ju uptillvar och en att uppfostra sina banr hur man vill!!!!
 
Sv: vad ta med till bb?

Tycker att det är förbannat tråkit att det är så laddat med amning!
Alla har åsikter om det.. Det är vell ändå något mellan mor och barn, något som ingen annan har med att göra...

Huvudsaken är tycker jag att mor och barn mår bra.. Och mår man dåligt av att amma psykiskt så är det lika skäl nog att inte amma som att man inte har mjölk.! Det handlar inte om ovilja det handlar ju om att man som mor inte mår bra av det. och mår man inte bra själv så mår inte ens barn heller någe vidare...

Att detta är så laddat drabbar mödrar negativt, mödrar mår dåligt av samhetskval, känner sig som sämmre mammor osv bara för att det finns psykiska eller fysiska hinder för amninng... Man kan dessutom inte veta innan hur det kommer att bli... Man ska inte behöva försvara sig gällande hurvida man ammar eller inte...och det är inte livsnödvändigt.. Barn som av olika skäl inte får möjligheten att amma sina mammor lever och håller sig friska ändå!

Om bara människor skulle klara av att inte vara så dömmande, och istället utgå från att folk vill sina barns bästa!
 
Sv: vad ta med till bb?

Sant så sant.
Men i nästa generation så riskerar detta att föra problemet vidare.
Och man bör göra sig av med sina fobier innan man skaffar barn.
Oavsett varifrån som de kommer.

Men nu är det så att alla människor får skaffa barn.. Vi har inga kriterier för hur man skall vara eller vad man inte får lida av... Och gränserna för fobi, rädslor och andra mentala hinder kan vara hårfina.. De går i.a.f inte att bedömma dem i en tråd på buke..

Alla människor har ju något problem eller någon negativ sida som riskeras att nedärvas till nästa generation. Ingen är perfekt och hur perfekt skall man då vara innan man får skaffa barn?
 
Sv: vad ta med till bb?

Man kan åtminstonde försöka att göra sig av med de fobier som går att göra sig av med.
Och bearbeta sina rädslor och mentala hinder.
Offra sig på att lägga litet energi och arbete på att lösa problemen.
I stället för att försvara och vårda dem in i absurdum.
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag framhöll inte mig själv som ett bevis på någonting, utan försökte förmedla att det inte finns något svart eller vitt här. Och att du inte borde ställa diagnos, så att säga, över internet så fort du får en chans. Nu svarade ju Yggdrasil och gav svar på varför hon har en fobi, vilket visade sig att det var inte alls pga hennes mamma och dennes (obefintliga) nakenhet inför henne.

Ett flertal av mina vänner, alla med olika uppväxt, har inga problem med nakenhet. Ett flertal andra vänner, har stora problem med det, trots att vissa har haft en uppväxt med att se nakna föräldrar i duschen exempelvis.
 
Sv: vad ta med till bb?

Tror inte att det är någon som medvetet vårdar och försvarar sina fobier och rädsler! Därimot så känner många att man måste försvara rätten att bestämma själv hurvida man ska amma eller ej..och det är onödigt...

Sånt här kan istället skapa ångest över vad som komma skall eller vad som kommit.. Det är ganska vanligt att man som nybliven förälder undrar om man gör rätt, och om man kunde göra saker bättre, eller om man duger som förälder, om man är tillräcklig...

Jag tycker att det är onödiga åsikter att packa på en förväntansfull blivande mamma som av något själ väljer bort ammning.. Att få frågan om man verkligen vill ge sina barn en vrickad syn på kvinnokroppen och bröst? (citat från silverkadjan).
Skall man behöva känna att man är sämmre för att man inte är tillfreds med sina bröst?

Nu hoppas jag verkligen att Yggdrasil_ inte bryr sig om dessa inlägg.. och börjar fundera i banerna dålig mamma... Jag vill tro att människor gör så gott dem kan..

Tråkig vändning i en förväntansfull tråd..:(
 
Sv: vad ta med till bb?

Att människor gör så gott dom kan är inte alltid bra nog, åtminstone inte när man blir dömd av andra.

Även jag gick igenom det här, här på Buke bland annat, när jag utan att skämmas berättade öppet att jag inte tänkte amma. Jag förklarade en del av resonemanget, men lät det för privata stanna som privat. Eftersom mitt beslut grundade sig på noggrann eftertanke, tog jag inte åt mig av vad jag fick höra av folk, men många andra kanske gör det.
Jag hade diskuterat amning med flera barnmorskor samt en läkare på MVC som fullt ut stödde mig och inte ansåg det vara minsta fel, men Buke dömde mycket hårdare :p
 
Sv: vad ta med till bb?

Alla gör vi det som känns rätt för var och en, sluta dömma varann oftast finns det en orsak bakom våra beslut.
Men idag finns det många unga mammor som inte vill amma pga att de inte vill förstöra sina bröst...suck..
Till alla dom önskar jag att de tänkte en gång till.

När min son föddes var jag skeptisk till ammning det kändes inte rätt för mig. Försökte på bb men det funka inte, jag var superstressad.
En timme efter vi kommit hem blev han hungrig och jag satt ensam på sängen med honom. La han till bröstat och det bara fungerade:)
Det var så häftigt!!
Jag är idag glad att jag försökte och gav mitt barn den optimala början på hans liv. Jag ammade honom tills han var ca 1år.
 
Sv: vad ta med till bb?

Men i ditt fall så var det väl så att du behövde mediciner för att må bra.
Mediciner som man inte bör ta när man ammar då de kan föras över till barnet.

Det är ju i sådana fall en medicinsk orsak och hamnar på ett annat plan än "jag har ingen lust".
 
Sv: vad ta med till bb?

Men i ditt fall så var det väl så att du behövde mediciner för att må bra.
Mediciner som man inte bör ta när man ammar då de kan föras över till barnet.

Det är ju i sådana fall en medicinsk orsak och hamnar på ett annat plan än "jag har ingen lust".

Är det någon i den här tråden som har påstått att man väljer att inte amma för att man inte har lust?
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag kan bara hålla med.

Det är just själva det att någon RÖR vid mina bröst som jag inte pallar med.

Jag kan själv bara inte förstå hur man INTE kan vilja att ens lilla barn ska ligga vid ens bröst. Så mycket mys :love: man missar. Och inte då bara själva ätandet. Men närheten.
 
Sv: vad ta med till bb?

Det där ser ut som någon fobi som borde bearbetas.
God KBT löser det mesta.

Vill man det bästa för sitt barn så försöker man i alla fall att amma.
Kan man inte så kan man inte.
Och då så är det ju inte heller någon katastrof.
Men den första tidens mjölk är så bra med antikroppar och allt.
Bebisar upp till 2v i ålder är så oerhört känsliga för infektioner, så all hjälp som de kan få för att slippa dessa är mycket värdefull.
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag kan facktist inte se nånstans i den här tråden att _Yggdrasil inte tänker amma för att hon inte har lust!!

Därimot kan jag se att hon har mentala hinder... Olust över sina bröst... Vilka kännslor förmedlar man då till sitt barn om man tvingas att amma? Inte är det vell mys?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp