FLYTTADE Amningsinlägg från annan tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silverkedjan

Trådstartare
Sv: vad ta med till bb?

Nja först och främst så har jag fobi för att visa mina bröst. Får typ svimmkänslor, kvälvningar och mår pyton... Sen ska jag ändå inte amma så den kommer inte vara ivägen:)

Även om du av personliga skäl inte vill amma tycker jag du STARKT ska överväga att sätta din behov åt sidan åtminstone en halvtimme för bebisens skull och se till att den får i sig lite av din råmjölk. Ofta sprutar den ut av sig själv på andra dagen :o annars är det lätt att pumpa ut lite grann innan du tar mediciner för att stoppa mjölkproduktionen.

Skulle du föda upp ett föl utan att ge det den första råmjölken?

DIN mjölk med DINA antikroppar från den miljö bebin ska hem till är ovärderlig för bebin.

Om man ändå gör sig omak att vara gravid och föda barn är det liksom inte så mkt extra.

F.ö. finns det olika mkt på olika BB:n, vårt har "allt" och nära till apotek, butik och pressbyrå. Jag hade bara med babyskyddet, hel bebispyjamas och åkpåse som passade i babyskyddet. Och så tand- och hårborste, mjukiskläderna jag hade på mig, och så sambon :love: :idea:

Ett tips till alla långhåriga! :

Fläta en hård fläta under förlossningen - gissa om det kan bli svettigt och tovigt annars :p
 
Sv: vad ta med till bb?

Har redan funderat och diskuterat med barnmorskor och familjepsykologer och även läst tonvis med fakta om ammning och "flaskuppfödning" för at verkligen VETA vad för ev. risker jag utsätter mitt barn för, och har kommit fram till att i det härfallet gör jag bäst i att sätta mitt eget välbefinnande först, eftersom jag vet att jag kommer må otroligt dåligt av att amma.
Jag själv är inte ammad och har även flera vänner som aldrig blivit ammade och som inte har ammat sina barn.

Jag är glad över att jag haft snart 9 månader på mig at tänka igenom mitt beslut. Det har jag verkligen gjort! Och har som sagt läst väldigt mycket om just ammning. Så jag känner mig haft tillfreds med mitt beslut :) Tack för din omtanke.
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag menade inte att du behövde amma, utan bara ta vara på den dyrbara råmjölken. Det är inte samma sak utan en engångsgrej som ofta dessutom rinner ut av sig själv.

Många tänker inte på att bebin har nytta av den och att man kan ge den i flaska även om man inte tänker amma, det är därför jag sticker in sådana här inlägg.
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag begriper inte vad det är med kvinnor nu för tiden.
De kan inte föda och de kan inte amma, men barn det skall de ha.

Det skall snittas hittan och dittan och det skall flaskuppfödas på ersättning och mjölkproduktionen skall stoppas.

Himmel!!!!!
 
Sv: vad ta med till bb?

...fast jag har full förståelse för dem som trots tappra försök inte klarar av att amma.
 
Sv: vad ta med till bb?

Ja ingen är ju perfekt! Tur att det är ett fritt land om man gör sina egna val! Och vem är du att avgöra vem som ska få barn eller inte!? Vad är det som säger att banret skulle få det sämre för att mamman inte vill amma??? Jag vet ju att jag kommer älska mitt barn precis lika mycket som någon som ammar! Och jag vet oxå att mitt barn kommer få det lika bra som ett barn som ammas!
 
Sv: vad ta med till bb?

Jo jag har faktiskt funderat lite på det där med att pumpa ut den första mjölken och ge... Ska prata med min barnmorska om det nästa gång :)
 
Sv: vad ta med till bb?

skit i alla dumma komentarer! Man gör som man vill med sitt barn, så länge det inte far illa.

Jag har åxå fobi att visa mig så jag kommer definitivt inte ligga helt näck. å ammningen sköter jag själv utan att någon ska stå å glo.

Sen tror inte jag att jag kommer amma så länge. iom att jag inte gillar att sköta sånna saker som tex ammning ofentligt kommer jag få sitta inne hela sommaren. därför blir det mycket roligare och bättre för alla med flaska.

sen så håller dom sig mätta längre på ersättning så man kan få sova en liten stund extra innan de e dax för matning igen. väldans praktiskt.
 
Sv: vad ta med till bb?

...fast jag har full förståelse för dem som trots tappra försök inte klarar av att amma.

Jo men det är ju en annan sak.
Det som man inte kan, det kan man ju inte.
Blir det ingen mjölk så blir det inte.

Men att över huvud taget inte vilja!
Inte ens försöka det allra minsta lilla.
Det är bara förunderligt.

Samma med snitt.
Det bäcken som är för litet är ju det.
Och den förlossning som går dåligt gör ju det.

Men att inte ens kunna tänka sig att föda barn på naturligt sätt.
Att det liksom inte finns på kartan.
Utan att det är stora kirurgiska ingrepp som gäller.
Det är förunderligt.

Och jag undrar hur bra det blir i längden att föra alla dessa fnattiga fobier vidare till nästa generation?
 
Sv: vad ta med till bb?

Jo visst.
Det går säkert bra på det viset.
Förutom de viktiga antikropparna i råmjölken då.

Men vilka signaler ger du sedan till ditt barn vad gäller bröst?
Att bröst är något gräsligt som till varje pris måste döljas?
Hur bra kan en tonårsflicka med nya bröst må av en sådan inställning.
Eller vilken relation får en tonårspojke till kvinnobröst och kvinnokroppen om han aldrig under hela sitt liv sett sina föräldrar nakna?

Det handlar inte bara om hur barnet mår av att ammas eller inte.
Amning är inte på något vis livsavgörande.
Och jag tror säkert att du kommer att ge ditt barn lika mycket kärlek som alla goda mammor.
Men också en vrickad syn på det där med kvinnobröst.

Vill du verkligen de ditt barn den?
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag har träffat sådana tonåringar som aldig har fått se sina föräldrar nakna.
Och de har stora sociala problem av det.
Särskilt på skolgymnastiken och vid bad i simhall samt fritidsaktiviteter inom sport.

Och jag talar stora problem.
 
Sv: vad ta med till bb?

Nja först och främst så har jag fobi för att visa mina bröst. Får typ svimmkänslor, kvälvningar och mår pyton... Sen ska jag ändå inte amma så den kommer inte vara ivägen:)


Bestäm dig inte för "hårt" för att inte amma. Jag var väldigt tveksam till om jag verkligen skulle klara av det psykiskt sätt, kunde absolut inte visa mina bröst osv osv. Jag tänkte iaf prova, för barnets skull.

När hon väl kom ut så kändes det självklart att hon skulle få bröstet, hon visade ju så tydligt att det var det hon ville när hon kravlade upp och bökade omkring direkt efter förlossningen. :love: Och det där med att visa brösten, det gick ju bra det också! Dottern tuttade dygnet runt i början, och jag vande mig snabbt. Efter ngn månad ammade jag utan vidare i alla miljöer, och inför vem som helst! ;) Dottern är en riktig snuttetjej och ammar fortfarande mkt, trots att hon närmar sig 11månader!
 
Sv: vad ta med till bb?

sen så håller dom sig mätta längre på ersättning så man kan få sova en liten stund extra innan de e dax för matning igen. väldans praktiskt.

Jag har hört tvärtom och så slipper man gå upp och värma mat om man ammar, det är färdigt med rätt temperatur.

Tycker det här med amning verkar lite åldersrelaterat. När jag var runt 25 (om jag fått barn då) så skulle jag aldrig ha ammat, men nu vill jag (34) om det bara fungerar, annars så får det vara.
 
Sv: vad ta med till bb?

Nä jag tror faktiskt inte att synen på bröst skulle bli annorlunda hos barn som inte blivit ammade. Nä det blir nog va man gör det till!
Jag var nog en 5 år sista gången jag såg mamma naken och inte har jag mått dåligt för det! Nä jag tror tvärt om att man inte ska springa runt och flasha med allt för sina barn. Men det äer ju upp till var och en hur man ser på saken.
 
Sv: vad ta med till bb?

Det blir EXAKT vad du gör det till.

Väx ur dina fobier innan du för över dem till nästa generation är ett bra generellt råd.

Du är inte ammad, har inte sett din mamma naken och har enorma komplex och kan inte visa dina bröst.

Hoohoo !

Vilken inställning kommer du förmedla till barn ?

Man gör som ens föräldrar gjort mot en, ifall man inte bearbetat det ORDENTLIGT först och ändrat sitt beteende för att bli en bättre förebild för barnet.
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag var nog en 5 år sista gången jag såg mamma naken och inte har jag mått dåligt för det!

Du har fått en total fobi mot att visa dig med bara bröst och vill inte amma ditt barn.
Det kallar inte jag att vara oskadad.
Du har ju fått en fobi som du nu jobbar hårt på att föra vidare till nästa generation.

"Och jag mår inte dåligt, jag har bara några fobier av det."
 
Sv: vad ta med till bb?

Jag då, som har sett många vuxna nakna under hela uppväxten, blivit ammad (samt sett småsyskon bli ammade) men aldrig skulle visa mig naken för "vem som helst"? Jag är naken när jag har sex, och när jag sover. Och i duschen såklart, men jag duschar oftast själv av praktiska skäl nu när vi har en liten bebis.

Det finns inget svart eller vitt i den här frågan tror jag.
 
Sv: vad ta med till bb?

Men är ditt barn "vem som helst"?
Det är en otrolig skillnad på "vem som helst" och barn och familj.
Samt att inte kunna visa sig naken för någon alls över huvud taget.

Och om jag minns rätt så har du dessutom haft problem med din psykiska hälsa.
Så jag tycker väl inte att du är något bevis för någonting alls.
Om man inte mår bra så får man ofta massor av alldeles egna ideér.
Oavsett hur omgivningen har uppfört sig under uppväxten.
 
Sv: vad ta med till bb?

*kl*

Åååh! Jag blir alldeles nostalgisk och tårögd (fånig, jag vet) när jag läser din tråd TS! Oj vad jag blev längtansfylld efter att få skriva packlista och packa BB-väska igen! :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp