Bukefalos 28 år!

Flytta eller ej?

kolblakkur

Trådstartare
Okej, om några timmar måste jag bestämma mig!

Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till hyra. Jag älskar lägenheten, den är på promenadavstånd till jobb, nära motionsslinga i skog, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, fantastisk utsikt. Nackdelen är såklart priset (som inom några år kommer innebära att jag måste flytta, då min lön inte höjs i takt med hyran), men även att jag inte känner någon på orten förutom mina kollegor (som jag träffar tillräckligt på jobb), lägenheten är extremt lyhörd, långt till tågstation (25 min rask promenad) och långt till affären (ca 20 min promenad) - jag har ej körkort.

Jag har nu fått erbjudande om en lägenhet som innebär att min boendekostnad går ner till 22% av min lön. Jag gillar lägenheten väldigt mycket men givetvis är det en skillnad på standard; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.
Den ligger i en by som ligger 10 min bort med tåg från mitt arbete (+ promenad till och från tåget, cirka 1 km). Jag kommer dock att kunna åka till/från jobb med en kollega dom flesta dagarna (hon kommer få bensinpengar för detta (4% av min inkomst). Det är även längre till skogen, vilket kommer försvåra mitt stegmål jag behöver ha för att kroppen ska må bra.

I lägenheten finns en inglasad balkong vilket jag har betydligt större nytta av än balkongen jag har idag, jag har vänner på orten, nära tågstation och nära affär.

Det som gör att jag tvekar är bök med inställda/försenade tåg (kommer dock förhoppningvis inte att åka så ofta) samt att det är längre till skogen (cirka 2 km innan det blir kuperad mark, vilket min kropp mår bäst av att gå i). Sedan såklart standardsänkningen; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.

Hur hade Buke gjort?
 
Okej, om några timmar måste jag bestämma mig!

Jag bor i nuläget i en nyproducerad lägenhet som är är snordyr. 43% av min lön går till hyra. Jag älskar lägenheten, den är på promenadavstånd till jobb, nära motionsslinga i skog, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare i lägenheten, fantastisk utsikt. Nackdelen är såklart priset (som inom några år kommer innebära att jag måste flytta, då min lön inte höjs i takt med hyran), men även att jag inte känner någon på orten förutom mina kollegor (som jag träffar tillräckligt på jobb), lägenheten är extremt lyhörd, långt till tågstation (25 min rask promenad) och långt till affären (ca 20 min promenad) - jag har ej körkort.

Jag har nu fått erbjudande om en lägenhet som innebär att min boendekostnad går ner till 22% av min lön. Jag gillar lägenheten väldigt mycket men givetvis är det en skillnad på standard; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.
Den ligger i en by som ligger 10 min bort med tåg från mitt arbete (+ promenad till och från tåget, cirka 1 km). Jag kommer dock att kunna åka till/från jobb med en kollega dom flesta dagarna (hon kommer få bensinpengar för detta (4% av min inkomst). Det är även längre till skogen, vilket kommer försvåra mitt stegmål jag behöver ha för att kroppen ska må bra.

I lägenheten finns en inglasad balkong vilket jag har betydligt större nytta av än balkongen jag har idag, jag har vänner på orten, nära tågstation och nära affär.

Det som gör att jag tvekar är bök med inställda/försenade tåg (kommer dock förhoppningvis inte att åka så ofta) samt att det är längre till skogen (cirka 2 km innan det blir kuperad mark, vilket min kropp mår bäst av att gå i). Sedan såklart standardsänkningen; gemensam tvättstuga och ingen diskmaskin.

Hur hade Buke gjort?
Jag hade bytt, tror jag. Låter jobbigt med en såpass dyr hyra! Om du får installera bänkdiskmaskin så kan du lösa ett av dina problem. Skaffa cykel kanske för att ta dig lite längre?
 
Flyttat, eftersom du ändå kommer behöva flytta om ett tag pga höjningar.
Det går att köpa egen bänkdiskmaskin och ta med vid ev flytt igen tex. Med pengarna du spar på flytten borde det inte vara nåt problem spara ihop till.

Vänner nära är ett stort plus, om du tror du kommer träffa dom oftare efter flytt.
 
Jag hade flyttat med anledning av ekonomin. Det är väldigt mycket värt för mig att ha låga fasta kostnader så att jag själv kan bestämma från månad till månad vad jag ska lägga pengarna på .
Ja, så känner jag också. Blir även väldigt låst av att ha så hög hyra; jag vill kunna säga upp mig om jag vill, börja plugga om jag vill, ta tjänstledigt i tre månader om jag vill. Allt detta har jag råd med om jag inte har en hög hyra.
 
Jag hade bott kvar i väntan på något bättre. Nära till skogen, diskmaskin och nära till jobbet har man glädje av varje dag. Att kunna samåka vid behov är ju trevligt, men att vara helt beroende av kollega eller tåg för att komma till jobbet hade stressat mig, om jag inte haft ett jobb där det gick bra att jobba hemifrån med kort varsel. Vad gör du om kollegan byter jobb/blir sjukskriven? Är jobbet ok med att du inte kommer in/kommer sent varje gång det är tågstrul? Och går tågen så pass ofta att det synkar bra med dina arbetstider, eller kommer du få ägna 4 timmar per dag åt att vänta på tåget?
 
Jag hade bott kvar i väntan på något bättre. Nära till skogen, diskmaskin och nära till jobbet har man glädje av varje dag. Att kunna samåka vid behov är ju trevligt, men att vara helt beroende av kollega eller tåg för att komma till jobbet hade stressat mig, om jag inte haft ett jobb där det gick bra att jobba hemifrån med kort varsel. Vad gör du om kollegan byter jobb/blir sjukskriven? Är jobbet ok med att du inte kommer in/kommer sent varje gång det är tågstrul? Och går tågen så pass ofta att det synkar bra med dina arbetstider, eller kommer du få ägna 4 timmar per dag åt att vänta på tåget?
Om jag inte kan åka med kollegan så tar jag tåget. Ja, jobbet är okej med att jag kommer in senare pga tågstrul. Ägna fyra timmar per dag åt att vänta på tåget? 😅 Tåget går en gång i timmen, och ankommer en stund innan jag börjar jobba samt går en stund efter att jag slutar jobba. Så inga konstigheter där.
 
Jag hade flyttat om det hade gått att sätta in tvättmaskin, torktumlare och diskmaskin. Kan inte tänka mig vara utan det, var utan diskmaskin flera år när jag flyttade till nuvarande lägenhet (innan jag köpte egen) och jag vande mig inte vid att handdiska. Tvärtom, hatade det mer och mer och planerade mat efter hur lite disk som drogs ner. Min matkostnad blir dessutom lägre med diskmaskin.
 
Hade flyttat. Samma argument som tidigare i tråden, med det tillägg att skulle nått hända och du blir sjukskriven kan det bli jäkligt tufft att klara en så hög hyra om FK strular eller om sjukskrivningen pågår någon månad.

Bänkdiskmaskin och tvättmaskin brukar aldrig vara omöjligt att få in, speciellt det senare. Cykel för att ta sig snabbare till skogen.
 
Jag hade flyttat.

Som andra sagt, cykel? Du kan ju cykla till skogen och sen gå om du vill. 2 km är inte långt.

Jag avskyr också att handdiska, men det finns ju bänkdiskmaskin eller t om plats för en stor?
Tvätta i tvättstuga har jag gjort i många år och det har fungerat bra.

Och trivs du inte går det ju att flytta igen.
 
Om mycket hänger på tvätt- och diskmaskin så kolla upp det med hyresvärden ordentligt i förväg. Äldre hus kan ha stammar som inte fixar det extra trycket och då brukar inte bänkdisk heller godkännas.

Är det svårt att få tag i bra boende där du bor? Jag hade nog väntat på lägenheten i ett område där jag verkligen vill bo om det var möjligt men dyker sådana sällan upp så är det ju en annan fråga.
 
Om jag inte kan åka med kollegan så tar jag tåget. Ja, jobbet är okej med att jag kommer in senare pga tågstrul. Ägna fyra timmar per dag åt att vänta på tåget? 😅 Tåget går en gång i timmen, och ankommer en stund innan jag börjar jobba samt går en stund efter att jag slutar jobba. Så inga konstigheter där.
När jag veckopendlade med tåg gick de varannan timme, och synkade i allmänhet inte med mina tider. Dvs man fick ofta vänta åtminstone 1,5 h på att tåget hem skulle gå. Är det viktigt att komma i tid på morgonen hade jag dessutom velat ha en ordentlig felmarginal där. Sen dess har de dragit in några turer så att det numera är omöjligt att komma i tid om man inte åker dagen innan. Jag gillade att veckopendla med tåg, men hade aldrig utsatt mig för dagpendling om jag inte haft flextid. Har du bra kommunikationer och flexibelt jobb är det såklart en annan sak. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 694
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 658
Senast: LaMagia
·
Äldre Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor...
Svar
2
· Visningar
613
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Kära Buke, jag och maken tänkte kanske ta vår bebis från Luleås kalla kust och prova bo nära Stockholm. :nailbiting: Flytten kommer då...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 426
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp