Flyinges Qalle

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clubman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 5 332
Sv: Flyinges Qalle

Jo men jag kan följa dig där med, jag kan tycka att Qalle kräver mer av stoet än vad QE verkar göra, det är också det jag ville få fram i mitt inlägg med jämförda avkommor. Och här inbillar jag mig att jag kan något.. Jag kan lika bra ha fel i mina spekulationer.
Jag tycker dock fortfarande att Qalle har en trevlig rörlighet, och i kombination med rätt ston tror jag att det kan bli riktigt bra.

Avkomman kan säkert bli bra men för den aveln framåt? Det är ju det som borde vara kriteriet för att godkänna en hingst. Den ska föra avelsmålet för rasen framåt.
Qalle är ju faktiskt mer av gammal typ än sin far, men det innebär inte att avkomman blir dålig. Den bara inte motsvarar avelsmålen som man har för dagens ridhästar.

Jag vet inte om han kommer att föra aveln frammåt. Kan hålla med om att QE har mer intressant typ om man har ett mer omodernt sto, men jag tror nog att Qalle kan tillföra bra egenskaper på ett sto av modern modell. Alltså tror jag inte att det Qalle kommer att bidra med är långa ben och smäcker modell. Jag gillar dock hans rörlighet och tror det kan föra aveln frammåt om man har ett sto av modernare typ, kanske ett fullblod?
U

Tänk då istället vad det hade blivit med samma sto fast med en hingst av samma typ som stoet och bra rörlighet. Det är det som man strävar efter för att föra aveln framåt.

Säkert sant, jag har som jag sagt tidigare bara kunnat jämföra avkommorna på bild/film och kunnat konstatera att jag gillar typen på QEs avkommor bättre än Qalles, över lag. Frågan var lite om man kunde förvänta att Qalle starkare på något plan som hingst men det verkar som du är övertygad om att det inte är så. Nu har jag varken stt Qalle eller QE seriöst dressyrridna men jag gillar spänsten som Qalle har på Flyinges video. Men jag har som jag skrivit tidigare svårt att tro att han kan matcha QEs hoppnedärvning. ´Vi får nog vänta oss att QE kommere att få Elit så snart det är möjligt, och då kommer QE att komma ut ett starkt mödere (om jag fattat det rätt), kombinerat med Elithingstarna QE, Maraton och Stanford. Det borde ju kunna vara en genetiskt stark individ om man tittar till stammen? QE kommer dessutom från ett riktigt starkt möderne han med. Det var i denna kombination jag var lite intresserad av att se ´hur mamman till Qalle ser ut. Med tanke på att Qalle verkar lämna grövre än fadern, och med tanke på moderns stam så är det inte omöjligt att hon är lite grövre i modellen? Sådant kan jag tycka är intressant när amn väljer hingst. Jag kollade dock inte upp hur mitt val av hingsts mamma såg ut iår, men ska fösöka göa det framöver.
I allmänhet så funderar jag mycket på avel, är det bättre att välja en hingst som är ganska olikt mitt sto i typen, tex QE eller Corlensky och hoppas på att det blir något mellanting, eller ska jag välja något som ligger ganska nära i modellen men som är snäppet närmare idealet? Tänker på hingstar som Santana, A Dandy Man etc.. Hingstar som nog har samma täckesstorlek som mitt sto (168 cm och 155 i täcke). Eller är hingsten mítt emellan ett bättre val? Tar som vanligt mitt sto som referens eftersom jag vet att hon har så många fördelar att jag kan klara lite klankning på henes grova och omoderna typ. Fast så illa är det inte, mén det är ett rejält stycke häst, med mycket resning (som många gissar är e. Cortez). Det är tänket jag är ute efter. Inte funkar väl långa ben + korta ben=normallånga ben? det blir väl mer antinget eller på avkomman? Om jag tar Mr Carrera xx, kan man gissa om det blir normalgrovt, grovt eller ädelt? Har sett en del fullblodskorsningar som är ganska grova å jag vet inte helt om det är så enkelt.

Detta inlägget spårade ut en del från Qalle/QE diskussionen men det rör sig fortfarande om vilken hingst till vilket sto. jag är inte ute efter konkret avelsråd, utan hur ni tänker allmänt.
U

Jag tror att om man verkligen satsar på avel så ska det ske på lång sikt. Man ska låta det ta många år att få fram sin idealavkomma.
Så om man istället för att chansa på hingstar som ligger långt ifrån stoet så tar man hingstar som ligger nära fast är "bättre". Sedan tar man avkomman från den kombinationen och lägger en ännu bättre hingst på, om den nu blev som man önskade. Ja bättre och bättre hingst, men en som fortfarande är lik stoet men närmare idealet man man vill nå. D v s alla plus men mindre minus o s v tills man når målet. Men det tar tid och man får också vara beredd på att vänta på ett stoföl och att man får mindre lyckade avkommor tills man hittar rätt hingst till stoet. Sedan tar det ju också tid för även om man har maximal tur och bara får bra stoföl så ska de ju ända var tre år innan de betäcks.

Ett bra exempel är Briars uppfödare som i allafall har fyra generationer ston bakom Briar som egna uppfödningar.

Det är faktiskt det som jag i min fantasi inbillat mig skulle vara den ideala vägen att gå, kanske inte det snabbaste resultatet för en engångsprodukt, men att det är lättare att gissa nästa generation. Jag har sett mitt stos mamma ¨på bild och hade absolut varit jätteintresserad av att se mormor och mormorsmor, det är ju så mycket lättare att hitta bilder på hingstar. Jag tyckte min var en lite mer feminin klon av Hubertus, men när jag såg modern så var det mycket likheter där också, lite kortare i kroppen bara. Finns det någon entusiast som samlat bilder på ston, eller hur kan man hitta tidigare ägare. Vet inte om mormor lever. Det skrivs ju en del om ston och det är spännande, hade varit ännu mer spännande om man hittat mer i asvh´s databas..
U

Och efter att ha kollat genom en bunke av Bollerups ston har jag insett att mitt sto inte alls är längre än många av deras ston, kan vara att jag är blind efter att min förra var kort i rocken? Är det normallångt med 155 i täcke på en 168 cm´s häst? Min förra var 164 cm och hade 135 och det är stor skillnad. Jag vet att detta är OT..sorry
U

Det var den första som var kort. 155 är nog att anse som ganska normalt på din häst.

hmm.. ja, det är väl så har jag börjat misstänka, jag tror det blir till att visa henne i sommar samtidigt som fölet och se vad de säger... Ska bli intressant..
U

Om jag jämför far och son så tycker jag att Qalle är ett steg tillbaka i avelsutvecklingen. QE är mycket mer den typ som man eftersträvar idag än vad Qalle är.
Så om jag skulle använda någon hade det inte blivit sonen utan fadern.
Håller med dig där, det enda som talar mot QE är att många avkommer faktiskt är dåliga i skallen, hårda.

om man jämför med bollerups övriga ston, där de flesta är ganska burkiga i modellen, är marzipan mycket ädlare. nu var det några år sedan jag såg henne sist, men jag minns henne som ganska liten och relativt lätt i kroppen.

Håller med dig där, det enda som talar mot QE är att många avkommer faktiskt är dåliga i skallen, hårda.

Men alltså, det där köper inte jag. Jag har själv en QE, min granne har en (och en Qalle) samt har ett antal klubbmedlemmar och träningskompisar QEavkommor. Gemensamt för ALLA dessa hästarna är att de är så godmodiga och trevliga att ha med att göra. Skulle verkligen kalla dom okomplicerade. Samtidigt är de framavlade tävlingshästar, så visst är en del ganska elektiska (bla min) och känsliga hästar. Men ingen av dessa ca 20 hästar skulle jag kalla hårda i skallen och att det har temperamentet mot sig.

Men alltså, det där köper inte jag. Jag har själv en QE, min granne har en (och en Qalle) samt har ett antal klubbmedlemmar och träningskompisar QEavkommor. Gemensamt för ALLA dessa hästarna är att de är så godmodiga och trevliga att ha med att göra. Skulle verkligen kalla dom okomplicerade. Samtidigt är de framavlade tävlingshästar, så visst är en del ganska elektiska (bla min) och känsliga hästar. Men ingen av dessa ca 20 hästar skulle jag kalla hårda i skallen och att det har temperamentet mot sig.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Och efter att ha kollat genom en bunke av Bollerups ston har jag insett att mitt sto inte alls är längre än många av deras ston, kan vara att jag är blind efter att min förra var kort i rocken? Är det normallångt med 155 i täcke på en 168 cm´s häst? Min förra var 164 cm och hade 135 och det är stor skillnad. Jag vet att detta är OT..sorry
U

Var det där ett skämt? Min är 171 hög och drar 165 i täcke! :D

Skryt lagom.. Min kan också ha 165 cm, men 155:orna sitter bättre ;).

haha, lovar att det inte är ett skämt, men hon är längst i stallet, det finns en som är ett par cm högre men som ser betydligt kortare ut. Men jag tror att det i kombination med att min förra var kort i rocken gör att jag tycker att denna är så lång. Känns dock inte lång att rida. Kanske lika bra att inse att min häst är ganska normal ;).
U

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 599
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka