Flyinges Qalle

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clubman
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 40
  • Visningar Visningar 5 332

clubman

Trådstartare
vad tycker ni om denna hingst och har ni någon avkomma efter honom??vad använde ni för sto till honom??tog sig stoet direkt??mm

Sv: Flyinges Qalle

jag fick ett förl efter honom förra året. mycket trevlig på alla sätt och vis, tyvärr fick vi ta bort henne pga olyckliga omständigheter. det va ett mycket trevligt föl och jag skulle mer än gärna välja honom igen. mitt sto, ett sto med dressyrstam, tog sig på första försöket. han är mycket fertil. stoet är vanligvis ganska svår att få dräktig. va ju ute efter en multitalang. Qalle är bara kanon vad mer kan jag säga...ta honom, inget att fundera på!!!!!

så tråkigt för dig...:cry: finns det inte chans för dig att ta ett till???:(
jag gillar honom och det känns rätt skönt att ta en flyinge hingst! om stoet inte tar sig får man ju ta en annan hingst om man vill! så det är ju bra! tack för ditt svar!!!:)

Jag tycker att Qalle är jättefin,, har själv tänkt att om jag ngn gång ska ta föl på min häst så ska avkomman bli efter honom.. :)

Vi har en 1-åring e. Qalle, u. Fbl sto. Väldigt fin modell, lugnt psyke, social och mkt bra gångarter. Har bara gott att säga om vår grabb! :d

Har fött upp en avkomma efter Qalle som nu är 3 år. Har sålt honom till en tjej som ska rida fälttävlan på honom.

Denna sida med foton och info gjorde jag då han var till salu (men han är som sagt såld nu).
http://hotshot.jump.to

Och här finns massor av fölbilder på honom.
http://www.angelfire.com/pe/herina/Hotshot1.html

Han är iaf en supertrevlig häst, mycket bättre modell än sin mamma (som är lite lågställd) skulle helt klart kunna tänka mej att betäcka med Qalle igen om jag hade rätt typ av sto.

han såg jätte fin ut!! jag hoppas att jag har matchat rätt med mitt sto! för jag gilar verkligen Qalle!
roligt att höra så mycket positivt om honom!!:love:

Fick en Qalledotter idag, en mycket livlig tjej som blev fux trots att både mamma och pappa är bruna, är nog en fuxmorfar som spökar! Skulle lugnt välja honom igen, bra psyke, förbättrar typ, fina gångarter och hoppar bra. Har allt! Mitt sto har fantastiskt hoppteknink och vilja men är lite hård i huvudet och behöver plussa på gångarter, så för mig blir nog den lilla fölisen super!

Jag har seminerat mitt sto med Qalle och hon tog sig direkt! Stod hos en annan hingst förra sommaren och då blev hon inte dräktig.

Den jag seminerade hos sa dessutom att han var så himla snäll att handskas med så att de fick ha honom som övningshingst när de skulle lära sig tappa hingstarna på sperma på seminkursen hon gick.

Jag fick ett hingstföl e. Qalle förra året.
Mamman är e.Stanford-Brabant, ngt lågställd. Fölet fick bättre typ (klass 1 på fölvisning, mamman klass 2) o är hur trevlig som helst. Framåt o stabil.
Hon tog sig på första försöket med honom (tog en annan hingst på första brunsten men blev sen tvungen att byta pga 1:a handsvalet togs ur avel ett tag)

Jag tycker inte om Qalle. Jag tycker att hans avkommor oftast blir väldigt fula och knepiga i kroppen, men smaken är ju som baken. :angel:

Vad tycker ni om att korsa Qalle med ett rent dressyrstammat sto? En kompis till mig ska göra det.. :smirk:

**KL**
sparkar liv i en gammal tråd. Jag vet att Qalles möderne producerat en del framgångsrika dressyrhästar, har det producerat hopphästar också? Någon som vet hur hon ser ut? Bild hade varit fantastiskt intressant att se.
U

Vad tycker ni om att korsa Qalle med ett rent dressyrstammat sto? En kompis till mig ska göra det.. :smirk:

Helt okej. Om man bara tittar på stammen så har QE lämnat lite avkommor som går bra i årgångschampionaten i dressyr. Bla en vinnare. Sen bakom ligger ju Maraton-Stanford och de anses väl båda lämna multitalanger. Qalle själv hade väldigt jämna och fina gångartssiffror på sitt bruksprov. Tyvärr är numera hans trav fullständigt bortriden.

**KL**
Om man jämför typen på Qalles resp QEs avkommor på Flyinges sida kan jag tycka att båda ser ut att samla ihop lite väl långsträckta ston, men att Qalles avkommor blir lite grövre än QEs. Är det jag som har fått fel intryck av bilderna? Hur skulle ni som sett en del avkommor e båda jämföra dem? Jag vet att Qalles än så länge är unga, men det är ändå spännande.
Jag är fortafrande nyfiken på hur Marzipan (heter väl Qalles mamma?) ser ut, hade hon inte en avkomma som var med bland de bästa fölen ni i Ridport eller har jag blandat ihop? (e.- Ronaldhino?)
U

Helt okej. Om man bara tittar på stammen så har QE lämnat lite avkommor som går bra i årgångschampionaten i dressyr. Bla en vinnare. Sen bakom ligger ju Maraton-Stanford och de anses väl båda lämna multitalanger. Qalle själv hade väldigt jämna och fina gångartssiffror på sitt bruksprov. Tyvärr är numera hans trav fullständigt bortriden.

Jag tycker absolut han ser ut som något jag kunnat tänka mig att rida dressyr på. Kollar man på filmen på Flyinges hemsida tycker jag att det ser mycket intressant ut, och jag håller med om att stammen inte pratar mot att han skulle fungera som gångartsförvärvare. Tror faktiskt hellre jag valt honom i dressyr/fälttävlansavel än hoppavel, om jag satsade högt.

Om jag jämför far och son så tycker jag att Qalle är ett steg tillbaka i avelsutvecklingen. QE är mycket mer den typ som man eftersträvar idag än vad Qalle är.
Så om jag skulle använda någon hade det inte blivit sonen utan fadern.

Jo men jag kan följa dig där med, jag kan tycka att Qalle kräver mer av stoet än vad QE verkar göra, det är också det jag ville få fram i mitt inlägg med jämförda avkommor. Och här inbillar jag mig att jag kan något.. Jag kan lika bra ha fel i mina spekulationer.
Jag tycker dock fortfarande att Qalle har en trevlig rörlighet, och i kombination med rätt ston tror jag att det kan bli riktigt bra.

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 599
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Piaff
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 499
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka