Flyinge gymnasium?

emelieniillsson

Trådstartare
Hej!

Jag ska nu börja vårterminen i nian och står inför det stora gymnasievalet ( :nailbiting: ). Jag själv är hästtjej och har länge haft veterinär som det stora drömjobbet. För ungefär en månad sedan vart jag tvungen att låta min allra bästa vän få vandra vidare till trappalanda pga kolik och sedan något som vet. inte riktigt kunde klarställa. Nu har mina ambitioner blivit ännu högre då jag i framtiden vill kunna hjälpa hästar med ev samma problem som min egna häst fick.

Jag funderar därför på att söka in till Flyinge nu på våren.

Jag bor uppe i Sundsvall och har därför en bra bit ner till Lund och har tyvärr ingen möjlighet att åka ner och gå på ex öppethus eller dylikt.

Ni som går/gått där, är det svårt att komma in? Jag har just nu 265.5 poäng i ryggsäcken :p .

Är det fina byggnader? Är hästarna välutbildade? Hur är lärarna?

Det vore toppensnällt om ni kunde skriva det mesta om skolan då jag som sagt är väldigt intresserad utav att gå där då jag nästintill bara hört positivt om skolan!

Tack på förhand:D
 
Sv: Flyinge gymnasium?

Åkt dit o titta...ändå.

Jag pluggar i Luleå o har kompisar i klassen som var på intro-dagarna från Malmö/Göteborgs-regionen.

Bästa du kan göra är väl att maila skolan o fråga dina frågor kring byggnader och hästar. Måste ju finnas en hel del bloggar i ämnet som elever som går där idag har skrivit? En tanke som slog mig just.

Lycka till i ditt informationssökande. :)
 
Sv: Flyinge gymnasium?

Varför kan du inte åka ner på öppet hus iallafall? Bara hoppa på tåget och åka ner! :)

Jag har gått där, tog dock studenten -11 så det är ett litet tag sedan nu. Jag var sista året som gick på vipan. Utbildningen har nu flyttats till en annan gymnasieskola, så jag kan inte uttala mig om lärarna eller utbildningen i de ämnena egentligen. Om jag var du, och ville bli veterinär, skulle jag inte gå på flyinge dock. Då skulle jag gå en vanlig naturvetenskapslinje och satsa på att få så bra betyg som möjligt! Att gå på flyinge är kul, men jag tycker inte att utbildningen på vipan var bra (kan ju ha ändrats nu såklart).

Lite mer angående själva flyinge - Visst är byggnaderna fina! Men jag har inte så jättemycket att jämföra med. Klart de finaste stallen jag har varit i :p Hästarna är välutbildade men de måste övertalas för att arbeta. Inte för att min häst gör mycket gratis, men JAG tycker att man får en annan känsla på många andra hästar än de på ridskolan. De står inne mycket vilket jag tror resulterar i understimulans osv.. Jag valde körning i tvåan för jag tyckte inte så mycket om ridstilen eller ridlärarna om jag ska vara ärlig. Kan bero på att jag inte hade samma kunskap inom ridningen som de andra, men jag uppfattade det som om lärarna valde ut favoriter som de hjälpte mer. Körläraren och läraren i de teoretiska ämnena var jättebra! :)

Du får även tänka på att du kommer bo på internat (?) med andra människor. Det blir stökigt! Vissa människor går man ju ihop bra med, andra mindre bra. Man bor typ 1 mil utanför Lund, och man måste byta buss en eller två gånger beroende på var man ska. Den sista bussen ut till flyinge går inte på helger eller sena kvällar = man är fast där ute i ingenstans ;). De flesta har egna hästar som tar mycket tid, men jag tyckte att det var väldigt långtråkigt. (Så efter ett halvår köpte jag mig en liten ponny :D)

Kortfattat - Det är jätteroligt att gå på flyinge! Det allra bästa är att bo tillsammans med sina klasskamrater, man kommer varandra riktigt nära :love: Om du dock vill satsa på att bli veterinär skulle jag ha valt något annat! :)
 
Sv: Flyinge gymnasium?

Jag hade hellre satsat på en bra naturvetenskaplig linje, Flyinge är ganska mycket mitt ute i ingenstans :p. Har inte gått utbildning där men funderade på det. Dock så verkade inte internat, tungt stalljobb och att pendla till hästen så roligt :p.
Man hör också ofta om folk som hoppar av gymnasium då det blir för mycket med skola och stalljobb.

Jag gick samhälle och jobbade i tävlings stall och hade egen häst under gymnasiet tiden. Ångrar att jag inte valde natur istället för samhälle, man kommer ingen vart på samhälle språk :/.
 
Sv: Flyinge gymnasium?

Jag läser till veterinär och jag skulle råda dig att läsa en naturvetenskaplig linje, inriktad natur.
Du behöver fysik, matematik, biologi, kemi etc. för att bli veterinär. oavsett om du söker dig in i sverige (för behörighet bla.) men även om man som aj gläser utomlands helt enkelt för att det är en stor del av utbildningen....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp