Flug skimmel!?

nice and happy

Trådstartare
Har en fråga ang färgen flug skimmel. En arab som är 2 1/2år gammal & skall bli flug skimmel. I nu läget är han lite flug färg, mest i ansiktet det finns jätte lite på hela kroppen men över det så är han ju grå... Kommer den gråa färgen försvinna helt el??
Har bara haft bruna & svarta hästar förut så jag är inte så insatt i hur & när dom brukar skifta färgen.
Slänger med ett kort så ni får se hans färg.
Väldigt tacksam för svar!
Fullsize_5087588_39PICT0737.jpg

Sv: Flug skimmel!?

Jag vet inte om araber "flugar" snabbare. På halvblod är det ganska individuellt, men vad jag tycker verkar normalast är att de skimlar av till vitt, för att få flugor efter ca 10-14 års ålder

Det är väldigt olika från arab till arab. Mitt sto som är åtta är mkt prickigare än min syster fd arabsto som är 18 t ex. En del får ganska stora flugor som flyter ut/ihop medan andra får mer som små runda stänk.

Jag har sett ett trettioårigt arabsto som var så prickigt att hon såg ut som en stickelhårig fux m vit man och svans på lite håll.

Jag vet inte om araber "flugar" snabbare. På halvblod är det ganska individuellt, men vad jag tycker verkar normalast är att de skimlar av till vitt, för att få flugor efter ca 10-14 års ålder

Normalast är nog att flugorna kommer redan när den grå pälsen börjar blekna av, de kommer fler o fler för varje år. De som blir vita brukar förbli vita. De ston hos oss som blivit flugskimlar har flugorna kommit redan när de varit i 1 års åldern. Då har det kommit några få nästan osynliga på huvudet. :( Jättesynd då jag inte tycker att flugskimmelfärg är så vackert.

Jag är inte heller så förtjust i flugskimlar, men jag håller fast vid mina erfarenheter. Det är som sagt mina, och inte vetenskapligt bevisat. Men av de skimlar jag träffat har alla gått från vitt till flugor på äldre dagar

Då har vi helt olika erfarenheter. Tyvärr så har mina erfarenheter varit att de flugat sig i tidigt stadium, de har aldrig blivit vackert vita utan fått fräknar direkt, de första kan man ibland se på huvuden redan som föl. Olika linjer, raser? Har dessurom sett att det oftast är skimlar född fuxar som blir flugskimlar. Födda svarta har jag bara sett bli kritvita.

Araber brukar enligt mina erfarenheter antingen börja få flugor som syns alltmer de bleks. Nästan som om de varit gömda därunder hela tiden. Eller så är de vita upp till 12-15 år och börjar få enstaka flugor då men de blir sällan lika prickiga som de som startat tidigt.

Men det finns också många araber som blir snövita och sedan aldrig får några flugor. Halvblod kanske alltid "flugar", vad vet jag? :confused: Araber gör det inte iaf.

Ungefär som på bilden var min arabtjej när jag köpte henne som två åring.
Nu är hon väldigt flugig och tio år gammal.Hon bleknade lite efter varje fällning.

Araber brukar enligt mina erfarenheter antingen börja få flugor som syns alltmer de bleks. Nästan som om de varit gömda därunder hela tiden. Eller så är de vita upp till 12-15 år och börjar få enstaka flugor då men de blir sällan lika prickiga som de som startat tidigt.

Men det finns också många araber som blir snövita och sedan aldrig får några flugor. Halvblod kanske alltid "flugar", vad vet jag? :confused: Araber gör det inte iaf.

Vet inte hur det är med halvblod. Det enda halvblodet som jag haft som varit skimmel var vackert grå tills hon blev runt 8 då hon blev flugskimmel, fult.
Mina welshar däremot har fått flugorna tidigt:( i gänget av skimlar som bleknar så är endast hingsten den som inte kommer att få flugor. Han kommer att bli vackert vit med åren.:love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 899
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 427
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
Avel Sitter här och lurar på lite olika tankar om att avel. Jag säger inte att det jag tänker är rätt på något sätt utan mer egna funderingar...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
16 760
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka