Flexi ett alternativ?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Annapanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 616
A

Annapanna

En liten fråga bara, någon som använder flexi och tycker det är bra?
Jag har nämligen alltid avskytt flexi då jag mött aldeles för många som inte har någon kol på hunden som springer lite som den vill. Men nu är det så att min ena hund har en kass höft och är rekommenderad av vet att springa fritt så mycket som möjligt för att röra sig rätt och bygga muskler, jag har honom lös mycket men då jag bor i ett relativt tätbebyggt område passar det inte att han springer lös överallt även om jag har koll på honom. I vanligt kopel går han alltid nära vid sidan utom när han gör sina behov och det gör att han traskar omkring på en hel del asfalt på dagarna eftersom han inte går ut i gräskanterna ordentligt. Min fundering är om ett flexi skule kunna var ett alternativ för hunden så att han kan röra sig friare även i närområdet där det inte passar att ha honom lös eller är det helt tokigt tänkt?

Sv: Flexi ett alternativ?

Jag har ett flexi.... men bara ibland och när mamma är hundvakt hon vill inte ha valpen lös och har reumatism och hunden behöver ju få röra sig lite på bestämda platser. Jag har haft flexit vid snabbrastningar och ibland då vi tränar inkallning och det kan vara mkt hundar i farten (inte pålitlig).

Jag tror visst flexi kan vara bra men man måste ju fortsätta vara konsekvens och kanske inte låta hunden springa som den vill hela tiden..... (vi går tex "fint" utan att dra ner till det stället hon får "springa fritt" eller "varsågod pinka".... om ni fattar) Visionen är där i alla fall.... att inte dra och att gå någorlunda fint tills man är "varsågod" och får göra lite mer som man vill.....

Jag tror som sagt flexi är bra att ha ibland, hellre det är lös hund man inte har 100% koll på, för det värsta som finns är om en lös hund kommer och skrämmer andra hundar (alla valpar jag någonsinn haft har blivit hundrädda genom att annan hund kommit dundrandes) då är det bättre med flexi så andra känner att man har koll!

Mitt flexi är 8 meter men jag har som vision att inte behöva ha det sen utan kunna ha hunden lös i alla situationer men fram tills dess (om hundra år ;) ) är flexi bra tycker jag....

/fili, är ingen expert alls men försöker så gott det går :)

Jag använder flexi på morgon och kvällspromenaden. På längre promenader används vanligt koppel. Tycker det funkar bra med flexi på de kortare promenaderna som har syftet att hunden ska få göra sina behov eftersom han då är friare att själv uppsöka "lämplig plats". Min hund skiljer på vilket koppel som sitter på, han vet att flexi = friare promenad, vanligt koppel = skärpning.

Personligen tycker jag att flexit är klumpigt och man får inte alls samma känsla som med ett vanligt koppel, men som redskap för att ge hunden lite mer frihet så fungerar det. Man får ha koll runt hörn och så bara och låsa kopplet.

Jag använder flexi mycket. Det är lika lätt att ha koll på sin hund i ett flexi som i ett vanligt koppel. Du bestämmer ju själv hur mycket lina hunden ska ha. Flexi passar oss bra eftersom vi har en del promenadvägar längs landsvägar med lite trafik men där folk kör ganska fort. Kommer det inga bilar kan hunden ha mycket frihet och lång lina men kommer det en bil vill jag ha hunden under kontroll direkt, det finns ingen tid att spela med.

Vi har 8 m flexi som vi använder på så gott som alla promenader. Detgäller bara att lära sig att bara för tt man har flexi så ska man fortfarande hålla koll på hunden. Kanske behöver man vara lite mer uppmärksam på omgivningen när man har flexi, så att man kan upptäcka i tid när det kommer folk, djur eller bilar och hinner korta kopplet. Sen behöver man ju inte ha hunden längst bort hela tiden utan tills man är van med flexikoppel kan du t ex bestämmadig för att hunden inte får gå längre bort än x meter och när den är så långt bort är det bara att låsa kopplet. Jag brukar t ex inte låta hunden gå längre än ca 2,5 meter när vi går i stan men det är ju precis som om hon vore lös, då ska hunden inte heller vara 10 meter bakom eller framför ägaren.

Hej. vi använder flexi till vår kille. jag är en av dom där värdelösa koppel-användarna, min drar o sliter o far omkring, det är jättejobbigtatt hålla honom, men med flexit är det lugnare. Han kom som omplacering till oss, och även om jag tränat på att han ska gå fint o inte dra med vanligt koppel, så är det antingen GÅR han verkligen jääättefint, men snubblar på sig själv för han vet det finns godis i min ficka, och det är svårt att lära bort det beteendet,
ha nagår så fint att ha ninte ser vart han går alls, bara tittar på mig o är slickad kring benet, inget kiss inget bajs, bara sitta klistrad vid mattes ben.
det har liksom gått över styr där.
men har jag flexit går han i sin takt, och springer lite men inte farligt. dock har jag både en o två ggr varit nära att vrida axeln ur led då han plötsligt gör utfall mot någon stackars and eller så.

Jag har ett flexi som är ett band istället för snöre, känns tryggare än dom tunna snörena som man tror ska gå av för minsta lilla. Jag använder det inte: på bilväg, eftersom jag är rädd att inte hinna stoppa kopplet om en bil kommer. Eller om jag går i stan, eller där andra hundar går, för att jag vill ha kontroll på att en annan hund/barn/annat folk inte kommer springandes och trasslar in sig i kopplet=ajaj.

Använder Flexit gör jag i skogen, när jag inte vill släppa henne pga mycket älgar/andra djur, att hon löper, eller som nu när hon har valpar och har lite galna hormoner som får henne att göra dumheter som att springa och gräva en lya under någon sten:crazy:

När jag går på en stig använder jag det, inte när jag går mellan massa träd=fastna=jobbigt!
Sen har jag använt det vid spårning när jag inte orkat släpa med en lina men inte vill gå och dra i henne för att jag inte hänger med hennes takt.

Tycker Flexi är bra när man inte vill släppa hunden men vill att hon ändå ska få lite mer motion och man själv är lite lat sådär... :D

Det är ju dock jobbigt om katten kommer, och jag inte ser katten och hon sätter iväg, eftersom hon hinner få upp en viss fart innan jag reagerar och kan stoppa kopplet...Och så får hunden värsta rycket i halsen/selen:crazy:

Men oftast jagar hon inte katten utan stirrar och boffar på den först så jag hinner hala in henne!;)

tack för svar, kanske ska förtydliga att hunden inte är någton buse, han går bra i vanligt koppel och fungerar även mkt bra lös, bryr sig inte om folk, barn, cyklar, fåglar, katter mm Hundar går bra om de är på avstånd då han kommer på inkallning, kopplar dock alltid upp honom vid möte för allas trevnad då han kan spänna lite precis när de passerar (han har stort artighetsavstånd). Jag har ju hunden lös så mycket jag kan för att han ska få röra sig fritt för hans höfts skull då han rör sig mer "korrekt" (tar ut steget bättre bak) om han får lite mer frihet än vad han har när han går i koppel då han alltid går nära mig. Flexit är ju tänkt i såna fall att ha för att han ska kunna röra sig lite mer fritt och ta ut steget bättre när han måste vara kopplad ex då det är mycket folk då tyvärr många i vår närhet är hundrädda och även om hunden är lydig och inte går fram så blir ju folk ofta lugna bara de ser att hunden är kopplad.

Jag tillhör en av dom som inte gillar flexi egentligen men faktiskt har ändrat åsikt iaf gällande min hund i flexi.

Jag har det bara vid rastning av honom och agilityträning och liknande.

Alltså inte vid nära arbete, gående i grupp, gående på stan och liknande tillfällen då han inte är ute för att rastas eller träna fysiskt.

Det är ett bra alternativ då jag inte kan gå överallt och inte kan springa för då kan han springa av sig lite men fortfarande vara kopplad då han inte går att ha lös.

Jag gillar inte flexi koppel av den anledningen att jag skälv trivs bättre med lina. Flexi kopplet hålls sträckt hela tiden. Sen rätt vad det är så trycker man på den där knappen (utan att man menade det) och då tar det tvär nit. :eek:

Nä jag har lättare med en lina när jag måste rasta hunden på platser där det inte går att ha lös.

Jag liksom många andra skilljer på promenader och rastning. När vi är ute och går så har jag ett vanligt koppel som säkerhetslina. Hunden skall gå fint brevid mig. Och rastar jag så är det "fritt fram".

Flexi koppel kanske utan knapp kanske ? ;)

Nä allt blir vell vad man gör med det...

Fick ett flexikoppel av min fd svärmor en gång. Tackade snällt men funderade i mitt stilla sinne när jag skulle komma att använda det. Jag har alltid haft in hund mycket lös men nu när hon är gammal och hör och lyder sämre så kommer flexikopplet väl till pass. Använder det inte till vardags men nog under svamp- och andra skogsturer. Mycket bra till det, så att hunden får lite mera frihet.

...men gillar inte riktigt grannens stil - hon har flexi till sina hundar och låter dem gå in på andras tomter och pinka.

...men gillar inte riktigt grannens stil - hon har flexi till sina hundar och låter dem gå in på andras tomter och pinka.

... och min stora f.d hund som hoppade över till grannen för att bajsa. :eek: Gissa om jag skämdes, dessutom var det på vintern så det syntes ju skit bra varifrån hundjäkeln kom. Köpte en blomma och saken var ut världen...

På denne hund använde jag koppel och nu på min lilla använder jag flexi.

Flexi koppel kanske utan knapp kanske ? ;)

Det är det jag inte gillar med vanliga koppel - de har ingen knapp. :D

Är man van vid flexi har man samma järnkoll som du har med lina. Jag har två hundar i varsitt flexi, håller båda kopplen i samma hand och det blir aldrig trassel eller strul på något sätt.

Jag har aldrig förstått motståndet mot flexikopplet.
Dom flesta som är anti-flexi verkar ju egentligen vara anti-folk-som-inte-kan-använda-flexi. Det är ju inte flexikopplets fel.

Vi har använt flexi till alla våra hundar. Dels får man se till individen och dels får man använda det med förnuft. Jag tycker inte att skillnaden egentligen är så stor mellan flexi vs vanligt koppel, det är mest hundens placering och rörelsefrihet. Jag använder nästan aldrig kopplet till att styra min hund ändå, och då spelar det ju ingen roll. Eftersom jag bor i Stockholms kommun får jag inte ha min hund lös alls, då kan ju flexi vara ett alternativ för att ge lite mer rörelsefrihet.

Så jag är en av dom som är positiv till flexi, men för sakens skull kan jag ju ta upp dom negativa erfarenheter jag har av flexikopplet, bara för att ämnet är uppe...

- Jag gillar inte dom med lina, utan då köper jag hellre dom med band. Linan är svår att se ibland och jag har vid ett oförsiktigt tillfälle nästan slitit av mig fingrarna på linan... :angel: Så för att jag är så himla klantig själv så köper jag bara band-flexi.

- Aldrig aldrig aldrig gå på ena sidan gångvägen och hunden på andra sidan gångvägen bara för att det är möjligt med ett flexi. Det kan komma cyklister snabbt, och då spelar det nästan ingen roll hur snabb jag är eller hur bra pli jag har på min hund.

- Har man en hund som gärna springer och sätter hög fart snabbt gäller det att vara klurig och snabbtänkt. Med ett flexi hinner hunden få upp en del fart och i värsta fall få ett jätteryck i halsen när kopplet tar stopp. Med dom 'sprinters' vi har haft så har vi övat in ett kommando som betyder "sakta ner illa kvickt", som hunden bara MÅSTE lyda för att överhuvudtaget få gå i flexi. Jag vill inte se några nack-ryck!

- Vi har haft någon individ som inte alls trivts med flexi, utan bara blivit nervös av att ha sån rörelsefrihet men ändå vara kopplad. Han funkade jättebra att ha lös och funkade jättebra att gå fot i kort koppel, men det där mellantinget i rörelsefrihet passade honom inte alls, och då var det ju meningslöst att använda flexit överhuvudtaget.

Absolut är det så. Man "arbetar" olika bra med olika redskap.

Poängen är att man använder det rätt. Problematiken med att handskas med hundar som är kopplade ligger inte i vilket koppel man har utan hur man andvänder kopplet.

Allt för många andvänder kopplet till att "hålla fast" hunden med. Och har ingen kunskap om / insikt om kommunikationen med sitt djur. Vilket gör att man drabbas som med människa och som hund då givetvis.

- Jag gillar inte dom med lina, utan då köper jag hellre dom med band. Linan är svår att se ibland och jag har vid ett oförsiktigt tillfälle nästan slitit av mig fingrarna på linan... :angel: Så för att jag är så himla klantig själv så köper jag bara band-flexi.

Jag andvänder en longerlina till häst, då jag har en stor hund. Det är brett, sjönt att hålla i ... Inte svår att se. Självklart så är förutsättnignen till all bra djurhantering att man har koll på läget.

Personligen har jag komando för allt jag tycker mig behöva ha som krav på min hund. Under promenader och rastning handlar det mkt om säkerhet dels för andra och hunden själv.

Kanten - betyder kanten av vägen/stigen
Höger kant
Vänster kant

Över - Betyder korsa vägbanan

Förutom den vanliga inkallningen, samt stanna och sitt

Gå fint - betyder i vår kommunikation att var intill men lite friare än fotgående som jag bara tillämpar när det är jobb.

Fritt fram - betyder rör dig hur. Det komandot kopplas ofta ihop med kanten.

Altså fritt fram, kanten.

Linan andvänder jag bara som säkerhetslina, utifall något skulle gå fel. Men igentligen så skulle jag vilja klara mig utan. Djur är djur och jag vill inte riskera något.

Har ofta flexi på min lilla tik av den enkla anldeningen att hon då kan stanna och lukta (nästan) så länge hon vill utan att jag ska stå där och trampa. De flesta som är emot flexi har testat nån gång själv och upptäckt att det inte fungerar på deras hund eftersom dom inte är vana. Dom har sprungit över vägar, på fel sida av saker m.m. Sånt dom inte hade kunnat göra med ett kort koppel. Lär man in flexi på sin hund tror jag man kan ha jättenytta av det, både i den meningen att hunden kan springa själv, nästan lös, och att det kan ge mycket träning i inkallning och att vara lite lyhörd för vad matte/husse vill, fast på avstånd.

du kan nog ha rätt, man blir lite avskräckt av att man ser en del som inte har någon koll på hunden bara och så tycker jag det ser lite illa ut. Min hund korsar inte vägen, drar iväg mm ens om han är lös eftersom han är lärd att gå på vänster sida och hålla sig rätt nära när vi promenerar på gångbanor mm så då borde han ju inte göra det bara för att han får ett flexi på sig. Det handlar ju om att jag vill ge honom mer frihet där det är lag på kopplade hundar mm eftersom han har en dålig höft och desto friare han kan gå och röra sig dest bättre mår han i muskllatur och led. Lutar nog åt att jag kommer införskaffa ett flexi trots allt, självklart ska det användas med sunt förnuft på min hund som redan kan gå fint i koppel, inte drar, härjar mm

Visst, det allra enklaste skulle ju vara att ha honom lös eftersom han funkar bra lös men vi har aldeles för många hundrädda personer i närområdet och det spelar ingen roll för dem att min hund är snäll, de blir ju lika rädda ändå om han skulle gå lös, ser de bara ett koppel så slappnar de ju oftast av.

Är så van vid flexi och tycker att det funkar kanon. I vanligt koppel så måste man hålla i så mkt -hala in och hala ut. om ni förstår hur jag menar. Min hund gillar oxå flexi. Men han drar aldrig och kan gå jättefint vid sidan om jag säger åt han. Lös hund hade oxå funkat för mig och han, men kanske inte lika uppskattat av omgivningen :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 804
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 637
Senast: Linda_A
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 130
Senast: Cilla
·
Övr. Hund Jag har fått erbjudande om att ta över en hund och är sugen på att tacka ja, men tvekar då jag undrar om jag tar mig vatten över huvudet...
2
Svar
35
· Visningar
3 470
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka